محققان ژاپنی در تلاش‌اند دستیابی بشر به گوشته زمین را برای نخستین بار ممکن سازند

محققین آژانس علوم و تکنولوژی دریایی – زمینی ژاپن اعلام کرده‌اند قصد انجام حفاری عظیمی را دارند که در طی آن محققان تلاش می‌کنند برای نخستین بار در تاریخ به گوشته زمین که حد فاصل پوسته و هسته محسوب می‌شود، برسند.

تاریخچه تلاش انسان برای دستیابی به جبه یا همان گوشته زمین به بیش از 50 سال پیش برمی‌گردد. در تمام این مدت، دانشمندان موفق نشده‌اند در حفاری‌های خود از پوسته زمین عبور کنند. اخیرا مجمع موسسات اقیانوس شناسی در حوزه نمونه برداری از اعماق زمین برنامه‌های زیادی را به اجرا گذاشته‌اند اما حداکثر تا عمق 700 متری پیش رفتند.

به گزارش CNN، محققان ژاپنی اظهار می‌کنند که از کشتی حفاری Chikyu برای انجام این پروژه استفاده خواهند کرد. این کشتی قادر است تا عمقی سه برابر سایر کشتی‌هایی که تاکنون استفاده شده‌اند در عمق زمین پیش رود. محققین قصد دارند مته را تا 2.5 مایل زیر سطح آب اقیانوس امتداد دهند و سپس از 3.7 مایل پوسته زمین رد شده و نمونه‌هایی از گوشته را به دست آورند.

محققین ژاپنی در ماه سپتامبر، عملیاتی ابتدایی را در نزدیکی سواحل هاوایی اجرا خواهند کرد. تا زمانی که عملیات آغاز نشود نمی‌توان زمان‌بندی خاصی برای این پروژه مطرح کرد اما ناتسو ابی، یکی از محققین به CNN گفته است که احتمالا سال 2030 دیرترین زمان ممکن برای آغاز حفاری خواهد بود. دو منطقه برای حفاری در نظر گرفته شده که یکی از آن‌ها نزدیک کاستاریکا و دیگری در نزدیکی سواحل مکزیک است.

ابی هم‌چنین اضافه کرده است که این ماموریت از اهداف متعددی برخوردار است. نخستین و مهم‌ترین آن‌ها این است که دانشمندان امیدوارند با مطالعه گوشته زمینبه بتوانند به سیستم‌های قابل اطمینان‌تری برای پیش بینی زلزله دست یابند. علاوه بر این دانشمندان امید دارند که درک بهتری از مرز بین پوسته و گوشته پیدا کنند و به شواهدی در خصوص تاریخچه زمین نیز دست یابند. ناتسو معتقد است که با انجام این پژوهش، اطلاعات بیش‌تری در خصوص حرکت قاره‌ها در طی میلیون‌ها سال به دست می‌آید. در حفاری‌های قبلی حیات در عمق بسیار بیش‌تری از زمین یافت شده و با این حفاری جدید شاید بتوان فهمید که حیات تا چه عمقی از زمین وجود دارد.

قطعا پس از ماه سپتامبر و مطالعات اولیه اطلاعات بیش‌تری در دست خواهد بود. در حال حاضر موانع موجود بر سر راه این پروژه عبارتند از هزینه نامعلوم و عدم اطمینان از امکان نیاز به فناوری‌های دیگری که هنوز در دسترس نیستند. اما به گفته محققین، با توسعه مواد جدید باور بر این است که این پروژه کاملا عملی خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH