بررسی بازی بقالی؛ مشتری‌مدار باش!

یکی از ویژگی‌های مثبت جهش به دنیای اسمارت‌فون‌ها، بهره‌مندی از تعداد زیادی بازی برای پرکردن اوغات فراغت است. اگرچه بازی‌های موبایلی یکی از عوامل رشد فوق‌العاده سریع تلفن‌های هوشمند بود، اما متاسفانه تعداد بازی‌های خوب و سطح بالای این کنسول همراه کم است.

با فراگیری اسمارت‌فون‌های اندرویدی در بازار ایران، انتظار می‌رفت که شرکت‌های ایرانی که از ساخت بازی‌های بزرگ برای کامپیوترهای شخصی و کنسول‌ها توفیق چندانی به دست نیاورده‌اند، به سراغ بازی‌سازی برای تلفن همراه بروند. گلیم گیمز یکی از استودیوهای بازی سازی ایرانی است که عمده فعالیتش در بخش تلفن همراه است.

این گروه بازی‌سازی تاکنون ساخت عناوینی هم‌چون “هی تاکسی”، “موتوری” و “پرندگان ماهی‌گیر” را در کارنامه خود داشته است. “بقالی” تازه‌ترین ساخته گلیم گیمز است که حال و هوای همیشگی بازی‌های این شرکت را با خود به همراه دارد. در ادامه نگاهی بر این بازی ایرانی خواهیم داشت.

آیکون، اسم بازی و موسیقی منوی اصلی به خوبی می‌تواند به شما نشان دهد که با مدیریت یک بقالی سنتی سر و کار دارید و خبری از یک سوپر مارکت مدرن نیست.

مطابق بازی‌های سبک فروشندگی می‌بایست سفارشات مشتریان را در زمان کوتاهی آماده و به آن‌ها تحویل دهید، البته صبر مشتریان زیاد نیست، بنابراین می‌بایست سرعت عمل خود را افزایش دهید. البته در این میان می‌توانید با دادن یک شکلات اندکی سر مشتریان را گرم کنید و زمان بیشتری برای آماده کردن سفارشات داشته باشید. در این میان یک شاگرد نه چندان باهوش هم وجود دارد که هر از گاهی می‌تواند نقش شما را ایفا کند و برای مدتی هم که شده از سر و کله زدن با مشتریان عجول رهایی پیدا کنید.

در بخش گرافیکی نمی‌توان نمره بالایی را به بقالی داد، طراحی دو بعدی این بازی فاقد استاندارهای جهانی است و حتی در بین نمونه‌های ایرانی نیز در سطح خوبی قرار ندارد. کیفیت عناصر موجود در صفحه بسیار پایین است و از نظر هنری نیز چندان جالب توجه نیستند. طراحی شخصیت‌ها و یا به اصطلاح مشتریان بقالی تکراری بوده و تقریبا همه آن‌ها را در آثار قبلی این استودیو مشاهده کرده‌ایم. آشنایی با شخصیت‌های تکراری به قدری آزاردهنده است که اگر در به‌روزرسانی‌های بعدی یکی از پرندگان بازی “پرندگان ماهیگیر” به سراغ بقالی شما آمده و درخواست تن ماهی کرد، چندان تعجب برانگیز نخواهد بود!

البته در بخش طراحی نکات مثبتی هم وجود دارد،به عنوان مثال برای طراحی اجناس از نام‌ها و برندهای خاطره انگیز و قدیمی کمک گرفته شده که کاملا با حال و هوای بازی هماهنگی دارد.

بخش صدا را می‌توان ضعیف‌ترین قسمت بقالی دانست، استفاده از موسیقی‌های نامناسب و گاها آزاردهنده و دیالوگ‌هایی بی‌معنا، تکراری و شلوغ بدون شک موجب می‌شود تا در هنگام بازی کردن صدای تلفن همراه خود را ببندید و یا این بخش را غیرفعال کنید!

اگر به دیگر بازی‌های گلیم گیمز نیز مراجعه کنید، متوجه خواهید شد که بخش صداگذاری بسیار مبتدیانه بوده و بیش‌تر از اینکه بازی را جذاب کند، آن را آزاردهنده ساخته است. بهتر بود گلیم گیمز برای ایجاد فضای فانتزی بازی، به جای استفاده از دیالوگ‌های نامناسب و بی‌کیفیت، در بخش گرافیکی تغییراتی را اعمال می‌کرد.

بقالی، گیم‌پلی ساده‌ای دارد و یکی از نقاط قوت این بازی همین گیم پلی ساده آن است. در واقع در این بازی تنها لازم است که محصولات درخواستی مشتریان را تحویل بدهید و پس از اتمام سفارشات پول آن‌ها را دریافت و باقی‌مانده را از دخل پرداخت کنید. همین ایده ساده بدون شک می‌تواند چندین ساعت شما را سرگرم سازد. اگرچه ضعف گرافیکی و صداگذاری این بازی قادر است گیم‌پلی آن را تحت تاثیر قرار دهد اما اگر مخاطب بازی را یک فرد خردسال در نظر بگیریم، بدون توجه به ضعف‌های بازی می‌تواند تا چندین ساعت سرگرم داد و ستد با مشتریان بقالی شخصی‌اش باشد.

بقالی، بازی تازه‌ای نیست و از ایده‌ای استفاده کرده که با بازی‌هایی نظیر باباپز و… مشترک است. همان‌طور که گفته شد در بخش طراحی و صداگذاری در سطح خوبی قرار ندارد اما گیم‌پلی ساده و درگیرکننده آن می‌تواند سرگرم کننده باشد. به هر حال بقالی بازی نیست که بخواهید آن را به مدت طولانی انجام دهید و یا کاربری حاضر باشد برای خرید آیتم‌هایش پول زیادی را پرداخت کند.

bazar-logo

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH