تصاویری از شب هنگام کره زمین که به تازگی توسط ناسا منتشر شد

ناسا برای اولین بار نقشه‌ای جهانی از سطح زمین ارایه داده است که این نقشه تصویر کاملی از کره زمین در طول شب به ما می‌دهد.

این عکس‌ها که از سال 2012 از سطح زمین گرفته شده‌اند با ماهواره Suomi NPP گرفته شده است و از کامپیوترهای بسیار پیچیده‌ای برای ترکیب تصاویر متعدد استفاده شده است. محققان ناسا راه‌های مختلفی برای نقشه‌برداری از تابش، پراکندگی و انعکاس نور را که در سطح زمین و اقیانوس‌ها وجود داشت امتحان کردند. در ماهواره Suomi NPP، مادون قرمز برای تصویر برداری از پرتوهای نور در شب قرار داده شده است تا کیفیت عکس‌ها در صورت وجود نور کم پایین نباشد. ‌این دستگاه قادر به تشخیص فوتون‌های نور در 22 طول موج متفاوت است.

این محققان با ترکیب و ارتقا تصاویر و نقشه‌های پیشین توانستند واضح‌ترین نقشه از روشنایی شب کره زمین را ایجاد کنند. لازم به ذکر است که این نقشه با ترکیب داده‌هایی که از فصول مختلف سال تهیه شده بود ایجاد شده است. در این تصاویر از تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته‌ای استفاده شده است تا ابرها و نور ماه و پوشش‌های گیاهی هر فصل از بین رفته و تصاویر به صورت واضح در اختیار ما قرار بگیرد. به این ترتیب به راحتی می‌توان اجزای قاره‌ها را در هر عکس تشخیص داد.

در تصویر زیر که از سطح قاره اروپا گرفته شده به راحتی می‌توان کوه‌های پوشیده از برف نروژ را مشاهده کرد.

با توجه به پیشرفت تصاویر و فناوری VIIRS در تصویر برداری، می‌توان حوادث طبیعی مانند طوفان‌ها، زمین لرزه، سونامی و هر حادثه دیگری را در تصاویر دید. این توضیحات از طرف Miguel Roman، فضانورد تیم تحقیقاتی ناسا ارایه شده است.

با این تصاویر به خوبی می‌توان دید که زمین در شب و تاریکی به چه صورتی است. از روی روشنایی‌هایی که در این نقشه وجود دارد می‌توان پراکندگی سکونت افراد در مناطق مختلف کره زمین را بررسی کرد. این تصاویر دارای کیفیت‌های بسیار خوب و بالایی هستند و به بسیاری از دانشمندان و هم‌چنین محققان کمک می‌کنند تا الگوهای افزایش جمعیت، میزان مصرف انرژی، توسعه شهرها و حتی خطوط حمل‌ و نقل را زیر نظر داشته باشند. به وسیله نقشه‌های ارایه شده می‌توان به وضوح تغییرات فصلی و هم‌چنین الگوهای مهاجرت را به وضوح مشاهده کرد. هم‌چنین می‌توان بر الگوهای تغییرات اقتصادی و برق نیز نظارت داشت.

بروزرسانی‌های اخیر ناسا نیز در آخرین مراحل خود به سر می‌برند و با استفاده از این بروزرسانی‌ها می‌توان الگوی ذوب شدن یخ‌های قطبی را نیز مشاهده کرد. ارزیابی تاثیر جنگ، آلودگی‌های نوری و بسیاری از موارد دیگر در این زمینه قابل بررسی است. با استفاده از تصاویر جدید ناسا کشورها می‌توانند بررسیهایی برای اصلاح الگوی مصرف انرژی خود ارایه دهند. محققان ناسا در حال برنامه ریزی طرحی هستند که با استفاده از آن گزارش‌های روزانه‌ای از میزان مصرف انرژی در هر کجای جهان بر روی نقشه ارایه شود. بدون شک نمی‌توان به نقشه‌های ارایه شده که متعلق به 5 سال پیش هستند برای به دست آوردن الگوی مصرف انرژی اعتماد کرد. به همین دلیل باید مرکزی وجود داشته باشد تا اطلاعات روزانه را در اختیار کاربران قرار بدهد.

در عکس زیر می‌توان به وضوح مرز آمریکا، استخراج معادن و نور ناشی از معادن را مشاهده کرد.

اگر به سایت ناسا مراجعه کنید می‌توانید عکس‌هایی را که در برخی از بخش‌های زمین در سال 2012 گرفته شده است و دوباره این عکس‌ها در سال 2016 گرفته شده است را مشاهده کنید و تفاوت‌های الگوی مصرفی را در کشور‌های پر جمعیتی مثل هند را به وضوح مشاهده کنید. اگر به نقشه شیکاگو نیز نگاهی بیندازید بدون شک متعجب خواهید شد که در این چند سال کوتاه چه تغییراتی در الگوی مصرفی و مهاجرتی پدید آمده است. حتی ناسا عکس کاملی نیز از کره زمین منتشر کرده است و به خوبی می‌توان در این عکس قاره‌ها و جای آن‌ها را تشخیص داد.

در واقع این پروژه محصول کار مشترک سازمان‌های ناسا و National Oceanic Atmospheric Administration بوده است و باید از هر دو سازمان تشکر کرد که تصاویر زیبا و در عین حال کاربردی را ارایه داده‌اند. با گامهای عظیمی که در زمینه عکس برداری هوایی برداشته شده، به زودی شاهد عکس‌هایی از سطح زمین خواهیم بود که در آن حتی می‌توان قایقی را که در یک رودخانه در حال حرکت است هم دید. در ادامه می‌توانید تصاویر دیگری را که از مناطق مختلف جهان به ثبت رسیده تماشا کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH