گوگل و فیسبوک بزرگترین قربانی‌های کلاه‌برداری اینترنتی اخیر!

اصلا مهم نیست شما یک کاربر ساده در اینترنت هستید یا یک کمپانی بزرگ و یا حتی یک غول جستجوی اینترنتی، موضوع مهم این است هیچ‌گاه در دنیای گسترده اینترنت از امنیت کامل برخوردار نیستید! مطمئنا برای شما هم جالب است اگر بدانید از بزرگترین‌ شرکت‌های دنیا مانند:‌ گوگل و فیسبوک نیز کلاه‌برداری می‌شود.

شاید بگویید گوگل یک موتور جستجوی اینترنتی بسیار قوی است و بسیاری از درآمد‌های این شرکت و همچنین کسب و کار آن بر پایه دنیای اینترنت مگر می‌شود از چنین شرکتی هم کلاه‌برداری اینترنتی کرد؟ گوگل که یک کاربر ساده نیست، ولی متاسفانه پاسخ سوال مطرح شده، مثبت است و باید بدانید حتی کمپانی بزرگ نیز از چشم هکر‌ها و کلاه‌برداران اینترنتی دور نمانده و هر از چند گاهی تلنگری به آنها زده می‌شود. از طرف دیگر فیسبوک هم یکی از مهم‌ترین و تاثیر گذارترین شبکه‌های اجتماعی است که تاکنون دفعات بسیاری را مورد هجوم مجرمان اینترنتی قرار گرفته.

گوگل و فیسبوک علاوه بر اینکه می‌خواهند کلاه‌برداری اینترنتی را از مشکلات خود کم کنند حتی تمایل دارند این مشکل از پیش پای دیگر کاربران اینترنتی هم کنار گذاشته شود. حتما می‌پرسید چرا؟‌ خب سوال بسیار خوبی است. وفتی تمام درآمد این شرکت‌ها از بستری به نام اینترنت باشد مجبور هستید برای امنیت و سلامت آن هزینه کنید. چرا که اگر اشخاصی که از این بستر استفاده می‌کنند مدام مورد حمله هکر‌ها و کلاه‌برداری مجرمان قرار بگیرند، نسبت به اینترنت بی اعتماد شده و تمایل کمتری برای بهره بردن از آن دارند و این دقیقا برابر است با کاهش سود و درآمد این کمپانی‌ها.

امروزه اخبار زیادی درباره این موضوعات شنیده می‌شود ولی یکی از جالب‌ترین آنها بیان می‌کند که گوگل و فیسبوک به عنوان بزرگترین‌ قربانی‌‌های چند میلیون دلاری کلاه‌برداری‌های اخیر شناخته شده‌اند. بر اساس اطلاعات اعلام شده از سوی موسسه تحقیقاتی Fortune، این دو غول دنیای تکنولوژی فقط در دو سال گذشته رقمی بالغ بر 100 میلیون دلار بخاطر حملات از پیش طراحی شده فیشینگ (phishing) از دست داده‌اند. داستان از این قرار است که حدود یک ماه فردی به نام Evaldas Rimasauskas، اهل کشور لیتوانی، به اتهام جعل ایمیل دو عدد از شرکت‌های بزرگ اینترنتی آمریکا توسط وزارت دادگستری ایالات متحده تحت تعقیب قرار گرفت. طبق ادعای این دو کمپانی، این شخص توانسته بود بیش از 100 میلیون دلار از حساب‌های بانکی قربانیان این کلاه‌برداری اینترنتی خارج کند و حالا پایگاه تحقیقاتی Fortune اعلام می‌کند که دو قربانی مذکور همان گوگل و فیسبوک هستند!

گوگل و فیسبوک

نکته جالب در اینجا این است که هردو غول دنیای تکنولوژی با یک نوع روش کاملا ساده و شناخته شده از تقلب دیجیتال به نام فیشینگ گرفتار شده بودند. در این نوع تقلب شخص کلاه‌بردار خود را به عنوان یک نهاد ارتباطی الکترونیکی قابل اعتماد معرفی کرده و میلیون‌ها دلار سرمایه را از قربانی اخاذی می‌کند. این دقیقا همان چیزی است که Rimasauskas انجام داده، وی در سال 2013 با جعل فاکتورها، ایمیل‌ها و حتی تمبر‌ها، خود را به عنوان شرکت کوانتوم‌کامپیوتر (Quanta Computer) معرفی کرده. این سازنده تایوانی مشهور در کار تولید نوت‌بوک، وسایل ارتباطی موبایل و… بوده و مشتریان بسیاری از جمله:‌ آمازون، اپل، BlackBerry، لنوو، LG، اپراتور ورایزون و دیگران دارد. بنابراین این شخص به آسانی و با جعل چند مدرک از کوانتوم‌کامپیوتر توانسته در دو سال اخیر از هردو شرکت گوگل و فیسبوک بیش از 100 میلیون دلار کلاه‌برداری کند و آنها را وادار به انجام پرداخت‌هایی هزینه‌هایی گزاف و نامتعارف کند.

بر طبق گزارشات فاش شده، Rimasauskas همه اتهامات وارد شده را انکار و رد کرده است ولی هردو کمپانی مذکور به نقش مهم وی در این کلاه‌برداری عظیم تاکید کرده‌اند. با اینکه در حقیقت هردو شرکت گوگل و فیسبوک حق و حقوق و تمام مبالغ کلاه‌برداری شده را بازگردانده‌اند ولی از این واقعه باز هم به این موضوع برمی‌گردیم که به معنای واقعی کلمه هر کسی یا هر شرکتی در هر جایی حتی اگر از بهترین کارشناسان تکنولوژی و راه‌حل‌های امنیتی فوق پیشرفته نیز بهره ببرد بازهم امکان دارد که قربانی این کلاه‌برداری‌های اینترنتی شود. شاید وجود این مشکل به این دلیل است که هر روز با تکنولوژی جدید و پیچیده‌تری روبرو می‌شویم و بشر دیگر قادر نیست تا تمام این پیچیدگی‌ها و مسائل مختلف را به صورت همزمان تجزیه و تحلیل کند. به همین خاطر می‌توان گفت که انسان به عنوان ضعیف‌ترین بخش این اکوسیستم برای دفاع از فناوری اطلاعات در برابر هکرها، جاسوسان و… بوده و ناکامی او در بسیاری از موارد مشهود بوده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH