هر یک از ما در شبانه روز به چند ساعت خواب نیاز داریم؟

میزان خواب در افراد مختلف متفاوت است؛ شاید گاهی به هر دلیل نتوانیم به اندازه کافی بخوابیم و این موضوع باعث ایجاد مشکلاتی در آینده دور و نزدیک شود؛ اما واقعا مقدار خواب کافی، چند ساعت در شبانه روز است؟ میزان نیاز افراد مختلف به خواب یکسان نیست و این تفاوت تا حد زیادی به سن آنها بستگی دارد؛ معمولا افراد جوان‌تر به خواب بیشتری نیاز دارند.

بر اساس آخرین اطلاعات بنیاد National Sleep ایالات متحده، نوزادان در هر شبانه روز به ۱۴ تا ۱۷ ساعت خواب نیاز دارند؛ در ۱۱ ماهگی این مقدار به ۱۲ تا ۱۵ ساعت کاهش می‌یابد و به همین ترتیب با افزایش سن میزان ساعات خواب کم می‌شود:

  • ۱ تا ۲ سال:      ۱۱ تا ۱۴ ساعت
  • ۳ تا ۵ سال:      ۱۰ تا ۱۳ ساعت
  • ۶ تا ۱۳ سال:       ۹ تا ۱۱ ساعت
  • ۱۴ تا ۱۷ سال:     ۸ تا ۱۰ ساعت
  • ۱۸ تا ۲۵ سال :      ۷ تا ۹ ساعت
  • ۲۶ تا ۶۴ سال:       ۷ تا ۹ ساعت
  • ۶۵ سال و بالاتر:      ۷ تا ۸ ساعت

علاوه بر سن وسال عوامل دیگری هم در تعیین میزان نیاز به خواب موثر هستند؛ به عنوان مثال زنان باردار بخصوص در ۳ ماهه اول حاملگی بیشتر می‌خوابند و با وجود این که میزان خواب افراد مسن کمتر از سایر گروه‌های سنی است، ممکن است خواب این قبیل افراد نامنظم شود و مدت زیادی را در رختخواب بگذرانند یا خواب آنها بسیار کم شود؛ این موضوع برای تمامی‌ افرادی که خواب نامنظم دارند صدق می‌کند، صرف‌نظر از هر سن و سالی که داشته باشند.

افراد دارای خواب نامنظم ممکن است دیر به خواب فرو روند و یا مشکل بیدار شدن داشته باشند و دیر از رختخواب خارج شوند. بیماری‌های عصبی مانند پارکینسون، کمبود آهن و کم کاری غده تیروئید هم می‌تواند موجب خواب آلودگی مفرط شود.

حداقل یک چهارم بزرگسالان آمریکایی میزان خواب کافی و الگوهای خواب منظم ندارند؛ پس اگر ساعت ۲ نیمه شب به سراغ یخچال رفتید تا چیزی بخورید، بدانید که تنها نیستید. در حالت کلی اگر خیلی بیشتر یا کمتر از ۷ ساعت در شبانه‌روز می‌خوابید، بهتر است که به پزشک مراجعه نمایید؛ نه تنها به خاطر خواب کم یا زیاد بلکه به خاطر پیشگیری از پیامد‌های آن. اختلال خواب می‌تواند باعث مشکلات جدی سلامتی و افزایش مرگ و میر شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH