با این دو روش به محتوای وب‌سایت‌های خارج از دسترس، دسترسی داشته باشید!

احتمالا تاکنون هنگام استفاده از اینترنت، تجربه عدم دسترسی به محتوای یک سایت را برای چند دقیقه یا حتی چند ساعت داشته‌اید. فارغ از این که دلیل اصلی اصطلاحا “بالا نیامدن” سایت مورد نظرتان چیست، در این مواقع با ترفندهایی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم، به راحتی قادر به مشاهده محتوای سایت مربوطه خواهید بود.

روش اول: استفاده از کش گوگل

گوگل و به طور کلی همه موتورهای جستجو در بازه‌های زمانی مشخص اقدام به دانلود و نگهداری صفحاتی که از سوی آن‌ها ایندکس می‌شوند، می‌کنند. بنابراین اگر به هر دلیلی قادر به مشاهده محتوای وب‌سایت مورد نظرتان نیستید، می‌توانید از طریق آخرین کپی که گوگل از صفحه آن سایت تهیه کرده و برای شاخص گذاری از آن استفاده می‌کند، کمک بگیرید.

اگر برای مشاهده صفحه مورد نظر از طریق جستجو در گوگل اقدام کرده باشید و با کلیک بر روی لینک صفحه با پیغام عدم دسترسی به محتوای سایت مواجه شدید، کافیست تا ابتدا با استفاده از دکمه بازگشت به صفحه نتایج جستجو بازگردید و با کلیک بر روی پیکان آبی‌ رنگی که در سمت راست لینک صفحه مورد نظر نشان داده شده، گزینه Cached را برگزینید.

اگر بارگذاری صفحه در مدت زمان طولانی صورت می‌گیرد، می‌توانید روی لینکی که در بالای صفحه و با عنوان “Text-only version” نمایش داده می‌شود، کلیک کنید. بدین ترتیب محتوای صفحه موردنظر به سرعت بارگذاری می‌شود. البته توجه داشته باشید که در این حالت تصاویر موجود در صفحه برای‌تان به نمایش در نخواهند آمد. همیشه استفاده از این روش در زمانی که سرور وب‌سایت مورد نظر غیر فعال باشد امری ضروری است.

نکته جالب توجه، نمایش تاریخ و زمان کش شدن صفحه وب‌سایت در بالای صفحه است که از سوی گوگل برای اندیس گذاری صورت می‌گیرد.

با این حال در صورتی که بخواهید بدون این‌که از صفحه نتایج جست‌وجو گوگل به مشاهده وب‌سایت غیرفعال خود دست یابید، می‌توانید به طور مستقیم هم صفحات کش شده گوگل را مشاهده کنید. برای این کار کافیست تا آدرس زیر را در مرورگر خود وارد کرده و به جای عبارت example.com/page.htm آدرس دقیق صفحه‌ موردنظر خود را قرار دهید.

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:example.com/page.htm

 

 

توجه داشته باشید که حتما باید //:http و یا //:https را از ابتدای آدرس صفحه خود حذف کنید.

علاوه بر استفاده از گوگل برای دسترسی به وب‌سایت غیرقابل دسترس، شما به روشی مشابه می‌توانید از طریق جست‌و‌جوگر مایکروسافت Bing، به این‌گونه صفحات دسترسی داشته باشید. برای این کار با کلیک بر روی پیکان کنار لینک صفحه، گزینه Cached page را انتخاب کنید.

روش دوم: استفاده از وی‌بک ماشین

روشی دیگری که برای مشاهده نسخه کپی شده صفحات وب وجود دارد، استفاده از وی‌بک ماشین است. مزیت این سرویس نسبت به روش قبلی این بوده که برخلاف موتورهای جست‌وجوگر که همواره آخرین نسخه از صفحه کش شده را نگهداری می کنند، وی‌بک ماشین اجازه دسترسی به چندین نسخه قدیمی‌تر از صفحه موردنظر را نیز فراهم می‌کند. بدین ترتیب قادر خواهید بود تا ظاهر چند سال پیش یک صفحه وب را مشاهده کنید.

برای استفاده از وی‌بک ماشین ابتدا باید به وب‌سایت وی‌بک ماشین بروید. در صفحه اصلی وب‌سایت که مانند یک جست‌وجوگر به نظر می‌رسد، آدرس کامل صفحه را وارد کرده و بر روی دکمه Browse History کلیک کنید تا نتایج مربوطه نشان داده شوند.

چنانچه تمایل دارید تا صفحاتی که اخیرا کپی شده‌اند، نشان داده شوند می‌توانید بر روی تاریخ موجود در بالای صفحه آرشیو کلیک کنید.

برای بازدید صفحات قدیمی‌تر می‌توانید با کلیک بر روی سال و انتخاب تاریخ مورد نظر از روی تقویم نشان داده شده، صفحات مربوط به تاریخ مورد نظر را مشاهده کنید.

به این صورت شما قادر خواهید بود تا از تمام وب‌سایت‌هایی که به هر دلیلی خارج از دسترس قرار گرفته‌اند، دیدن کنید و به محتوای آن‌ها دسترسی داشته باشید.

پیش از این نیز وب‌سایت CoralCDN برای نگهداری کپی از وب‌سایت‌هایی که به دلیل ترافیک بالا از دسترس خارج می‌شدند استفاده می‌شد. با این حال اکنون این سایت دیگر فعال نیست و می‌توانید از دو روش پیشنهادی مذکور استفاده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH