آیا این اسمارت‌فون‌های اندرویدی آینده را پیش‌بینی کرده بودند؟

با پیشرفته‌تر شدن اسمارت‌فون‌ها، این همراهان کوچک بیشتر از گذشته نقش یک رایانه همراه را برایمان ایفا می‌کنند. در واقع اگر نگاهی به اسمارت‌فون خود بیندازیدT می‌بینید که کمتر کاری است که این گجت‌های همراه از پس آن برنیایند. وب‌گردی، اپلیکیشن‌های کاربردی، چاپ بی‌سیم و … از جمله کارهایی بوده که هر گوشی هوشمند قادر به انجام آن‌ها است.

شاید روزی به سختی می‌توانستیم تصور کنیم که وب‌گردی با تلفن‌همراه میسر شود و یا از نمایشگرهایی استفاده کنیم که تعداد پیکسل‌های موجود در هر اینچ آن سه رقمی باشد. اما گوشی‌های هوشمند رشد کرده، تکامل یافته و به بلوغ رسیده‌اند. گوشی‌های فعلی برای تشخیص هویت از سنسورهای پیشرفته‌ای هم‌چون اسکنر اثر انگشت و عنبیه چشم استفاده می‌کنند و حتی به خوبی می‌توانند جایگزینی برای کامپیوترهای رومیزی باشند.

اگرچه من هیچ نقشی در پیشرفت تکنولوژی نداشته‌ام، اما به عنوان یک علاقه‌مند به تکنولوژی از دیدن پیشرفت سریع این صنعت بسیار خوشحال هستم. در ادامه قرار است نگاهی داشته باشیم بر گوشی‌هایی که با پیش‌بینی درست از آینده، یک ویژگی انقلابی را با خود به ارمغان آوردند.

Dell Streak 5، آغازکننده استفاده از نمایشگرهای بزرگ

دل هیچ‌وقت نتوانست در دنیای اندروید به موفقیت چشم‌گیری دست پیدا کند و امروزه در بخش اسمارت‌فون حضور ندارد. با این وجود این کمپانی یکی از مهم‌ترین تغییرات را در دنیای اندروید رقم زد. Dell Streak 5 اولین اسمارت‌فون این کمپانی بود که با نمایشگری 5 اینچی روانه بازار شد، اگرچه این نمایشگر به نسبت اسمارت‌فون‌های امروزی بزرگ به نظر نمی‌رسد اما در زمان معرفی موجب شد سایر کمپانی‌ها به استفاده از نمایشگری بزرگ‌تر متمایل شوند. در واقع دل آغازکننده راهی بود که بعدها سامسونگ با معرفی اولین نسل از گلکسی نوت آن را ادامه داد. تغییرات سایز نمایشگر در سال‌های اخبر به قدری زیاد بوده است که امروزه اکثر پرچم‌داران با نمایشگر 5.5 اینچی و یا حتی بزرگ‌تر معرفی می‌شوند.

LeTV Le 1، اولین اسمارت‌فون مجهز به USB نوع C

شاید اولین تغییر در ارتباط سیمی اسمارت‌فون‌های اندرویدی را بتوان معرفی USB OTG دانست. ارتباط دستگاه‌های اندرویدی به وسیله سیم همیشه از طریق میکرو USB امکان‌پذیر بوده است. این پورت در حال حاضر منسوخ شده محسوب می‌گردد و شمار اسمارت‌فون‌هایی که از این نوع اتصال استفاده می‌کنند در حال کمتر شدن است. شاید مهم‌ترین دلیل از رده خارج شدن این پورت محدودیت در انتقال داده و جریان برق باشد اما میکرو USB یک مشکل دیگر نیز داردف کابل‌های میکرو USB تنها از یک سمت قابل استفاده هستند و اگر بخواهید سر دیگر کابل را به پورت میکرو USB متصل کنید درست همانند آن است که یک میخ با سر مربع را در یک سوراخ دایره‌ای فرو می‌کنید!

در اواخر تابستان سال 2014 بود که USB نوع C به عنوان یک استاندارد جدید برای اتصال سیمی معرفی شد. این پورت در واقع نسل جدید USB OTG بود که می‌تواند داده‌ها را با سرعت بیشتری انتقال دهد و البته از هر دو سمت قابل استفاده است. پس از معرفی این پورت، اپل و گوگل به سرعت این نوع اتصال را روانه محصولات خود کردند، اما اولین اسمارت‌فونی که از این نوع پورت استفاده می‌کرد، LeTV Le 1 بود. پس از مدت کوتاهی نوبت به گوگل نکسوس 6P و 5X رسید تا از این نوع اتصال استفاده کنند. این مسیر هم‌چنان ادامه یافت تا اکنون که در سال 2017 هستیم، استفاده از USB نوع C به یک استاندارد برای اسمارت‌فون‌ها مبدل شده است.

اچ‌تی‌سی One M8، اولین استفاده کننده از دوربین دوگانه

بدون شک اولین برندی که توانست از دوربین دوگانه به نحو احسن استفاده کند، هواوی آنر بود. سرآغاز استفاده از دوربین دوگانه در این برند به معرفی آنر 6 Plus بازمی‌گردد، اما اگر بخواهیم اولین اسمارت‌فون که از دوربین دوگانه استفاده کرده است را مشاهده کنیم باید به سال 2014 بازگردیم. اچ‌تی‌سی One M8 در ماه مارس 2014 معرفی شد و اولین اسمارت‌فونی بود که به شکل کنونی از دوربین دوگانه استفاده می‌کرد. (پیش تر اسمارت‌فون‌هایی با دوربین دوگانه معرفی شده‌اند اما هدف از استفاده از دو سنسور ثبت تصاویر سه بعدی بوده است).

متاسفانه اچ‌تی‌سی در استفاده از این فناوری تبحر چندانی نداشت و نتیجه کار رضایت‌بخش نبود، شاید همین موضوع سبب شده است که اچ‌تی‌سی استفاده از این فناوری را در پرچم‌دارانش ادامه ندهد. اچ‌تی‌سی One M8 از نظر پردازشی بسیار قدرتمند بوده و از نمایشگر باکیفیت و هم‌چنین بلندگوهای فوق‌العاده BoomSound استفاده می‌کرد اما ضعیف‌ بودن این اسمارت‌فون در بخش دوربین موجب عدم موفقیت آن شد. سنسور اضافی قرارگرفته روی اچ‌تی‌سی One M8 جهت عمق‌بخشی بیش‌تر به تصاویر در نظر گرفته شده بود، اما ضعیف‌بودن سنسور اصلی عملکرد کلی بخش دوربین را تحت تاثیر قرار داد. خوشبختانه فناوری دوربین دوگانه به سرنوشت اچ‌تی‌سی One M8 دچار نشد و امروزه برندهای زیادی هستند که از این فناوری جهت ثبت تصاویر بهتر استفاده می‌کنند.

Vivo Xplay 3S، اولین استفاده کننده از نمایشگر QHD

شاید به یاد داشته باشید که زمانی نمایشگرهای با وضوح اچ‌دی، اوج فناوری نمایشگر محسوب می‌شدند، اما امروزه وضوح QHD به یک میزان استاندارد برای پرچم‌داران مبدل گشته و کاربران حتی نمایشگرهایی با وضوح فول‌اچ‌دی را هم به تمسخر می‌گیرند. در زمانی‌که پرچم‌داران از نمایشگرهایی با وضوح فول‌اچ‌دی استفاده می‌کردند، این Vivo Xplay 3S بود که برای اولین بار از وضوح QHD استفاده کرد.

Vivo Xplay 3S اواخر سال 2013 روانه بازار گشت، این اسمارت‌فون به نمایشگری 6 اینچی مجهز شده بود که آن زمان از وضوح فوق‌العاده 2560 در 1440 پیکسل استفاده می‌کرد. اگرچه در زمان معرفی Xplay 3S تنها یکسال از معرفی اسمارت‌فون‌ها فول‌اچ‌دی می‌گذشت، اما ویوو مشتاق بود آینده را زودتر رقم بزند. در واقع نمایشگر تلفن‌همراه از بخش‌های است که می‌بایست همگام با زمانه پیشرفت کند، در آن زمان اکثر محتواهای در دسترس، فول‌اچ‌دی بودند اما امروزه شمار محتواهای با کیفیت QHD افزایش یافته است، بنابراین استفاده از این وضوح یک امر ضروری است. انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک، وضوح QHD به اسمارت‌فون‌های میان‌رده نیز گسترش پیدا کند.

HTC Droid DNA، اولین اسمارت‌فون مجهز به شارژ بی‌سیم

مطمئنا حذف کامل اتصالات سیمی می‌تواند دنیای پیشرفته‌تری را برایمان بسازد. اگرچه در حال حاضر فناوری به‌سرعت در حال پیش‌رفتن به این سمت است اما هنوز هم نمی‌توانیم بگوییم که به جهانی بدون سیم نزدیک شده‌ایم. شارژرهای بی‌سیم یکی از بخش‌هایی است که تاکنون پیشرفت زیادی داشته اما هنوز به مرحله بلوغ نرسیده است. اچ‌تی‌سی Droid DNA اولین اسمارت‌فونی بود که از فناوری شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کرد. این اسمارت‌فون که در سال 2012 معرفی شده از یک باتری 2020 میلی‌آمپری استفاده می‌کند که می‌تواند به کمک فناوری شارژ القایی به صورت بی‌سیم شارژ شود.

راهی که فناوری شارژ بی‌سیم در حال پیمایش آن است، درست مشابه نمایشگرهای 1440p و USB نوع C است در واقع این تکنولوژی همان‌قدر که در حال پیش رفت است، در دستگاه‌های بیشتری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته این فناوری هنوز مشکلات جدی دارد، به عنوان مثال سرعت شارژ شدن آهسته‌تر از حالت معمولی است و برای انجام فرآیند شارژ، حتما باید اسمارت‌فون با پد شارژر در ارتباط باشد. به‌هر حال این فناوری در حال پیشرفت است و انتظار می‌رود تا چند وقت آینده عملکردی بهتر را از خود نشان دهد.

ال‌جی G6، اولین اسمارت‌فون با نسبت تصویر 18 به 9

اسمارت‌فون‌ها روز به روز در حال بزرگ‌تر شدن هستند و آغازگر این حرکت استفاده بیش‌تر تلفن‌های همراه در بخش چند رسانه‌ای بود. در واقع ظهور فبلت‌ها تنها برای پاسخ‌گویی به علاقه کاربران به داشتن نمایشگری بزرگ‌تر شکل گرفت و این موضوع تا جایی پیش رفت که امروزه اسمارت‌فون‌ها بسیار بزرگ و کار کردن با آن‌ها سخت شده است. از این رو شرکت‌های سازنده تصمیم گرفتند که نسبت تصویر استاندارد را دستخوش تغییر کنند.

تا قبل از معرفی ال‌جی G6، نسبت تصویر اکثر اسمارت‌فون‌ها 16 به 9 بود، این نسبت تصویر در نمایشگرهای دیگر از قبیل لپ‌تاپ و تلویزیون‌ها بزرگ نیز رعایت می‌شود. نسبت تصویر 16 به 9 به این معنی‌ است که اگر طول یک نمایشگر 16 واحد باشد، می‌بایست عرض آن روی 9 واحد تنظیم شود. ال‌جی با معرفی G6، این نسبت تصویر استاندارد را تغییر داد و به رقم 18 به 9 (یا 1:2) رساند، این تغییر نسبت موجب می‌شود طول نمایشگرها دقیقا دو برابر عرض آن‌ باشد. استفاده از این نسبت تصویر به سازندگان اجازه می‌دهد که نمایشگرهای بزرگ‌تری را در اسمارت‌فون‌ها قرار دهند بدون آنکه در عرض آن‌ها تفاوتی حاصل شود. به‌عبارت دیگر با استفاده از این نوع نمایشگرها می توانیم گوشی‌هایی را با نمایشگر بزرگ‌تر داشته باشیم بدون آنکه ابعداد تلفن‌همراه افزایش یابد.

پس از استفاده ال‌جی از نسبت تصویر 18 به 9، این‌بار نوبت به سامسونگ رسید تا تغییرات مد نظرش را در نمایشگر ایجاد کند. معرفی گلکسی S8 با نمایشگر 18.5 به 9 نشان داد که حرکت ال‌جی آغازگر یک تغییر بزرگ در تلفن‌های همراه است. به هر حال پیش‌بینی می‌شود شمار اسمارت‌فون‌هایی که با نمایشگر 18 به 9 معرفی می‌شوند، در آینده نزدیک افزایش پیدا کند.


حالا نوبت به شماست که بگویید کدام اسمارت‌فون‌ها با ویژگی‌هایی از آینده معرفی شده بودند؟ کدام یک از اسمارت‌فون‌های نام برده شده را استفاده کرده‌اید؟ و یا فکر می‌کنید در آینده دنیای اسمارت‌فون‌ها چه تغییراتی را به خود ببیند؟ نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید.

5 در مورد “آیا این اسمارت‌فون‌های اندرویدی آینده را پیش‌بینی کرده بودند؟”

  1. خیلی ممنون
    ولی چرا از صفحه نمایش خمیده نام نبردین که اولین بار توسط سامسونگ ابداع شد ولی تازه کمپانی های الان میخوان ازش تو محصولاتشون استفاده کنن یا مثلا قلم در سری نوت سامسونگ
    در مورد حسگر عنبیه هم مطمئن نیستم که تو نوت۷ اولین بار بود یا قبلنم بود

  2. سلام اولین دوربین موبایلی مجهز به فوکوس خودکار هم ساخت کمپانی سونی بود
    اولین صفحه نمایش ۴k و ۴k HDR هم ساخت سونی با اصالت است
    اولین فیلم با سرعت اهسته ۹۶۰فریم بهش اضافه کنید
    و یکی از اولین بنیان گذاران گوشی های ضد اب و فیلم برداری ۴k در موبایل

  3. از نگارنده ی این متن تشکر میکنم متن بسیار زیبا و جالب و آموزنده ای بود و آدم از خوندنش احساس خستگی نمیکرد،گوشی اینجانب htc one m8 هستش و باید بگم که شرکت خوشنام و با اصالت htc در خیلی موارد دیگر هم جزء اولینها بوده مثل اولین شرکتی که در گوشی خودش از اندروید استفاده کرد و یا اولین نکسوس ساخت htc بود و یا اولین پیکسلها هم ساخت این شرکت هستند و یا اولین شرکتی که از اسمارتفونی با بدنه ی یکپارچه فلزی استفاده کرد htc بود و اگر درست بگم اولین گوشی دارای شبکه ی ۴G برای htc بود.

    1. امید بکتاش

      سلام دقیقا توی متن اشاره شده که قبل از این مدلها اسمارتفونهایی با دوربین دوگانه معرفی شده اند اما لستفاده از دوربین دوم تنها به دلیل ثبت تصاویر سه بعدی بوده است. باتشکر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH