اپ‌های گوگل Daydream

گوگل: پلتفرم Daydream بیش از ۱۵۰ اپلیکیشن دارد

گوگل دیروز در کنفرانس I/O با همکاری شرکت کوالکام یک هدست مجزا برای Daydream VR معرفی کرد و لنوو و اچ‌تی‌سی هم اعلام کرده‌اند که در همین سال جاری میلادی نسخه‌های تبلیغاتی خودشان از این هدست را منتشر خواهند کرد. امروز اما گوگل اطلاعات بیشتری در این مورد ارائه داد از جمله اینکه توسعه‌دهندگان چه کارهایی با Daydream 2.0 می‌توانند انجام دهند. گوگل همچنین به یک نکته مهم دیگر هم اشاره کرد، توسعه‌دهندگان تاکنون بیش از ۱۵۰ اپلیکیشن برای پلتفرم Daydream ساخته‌اند.

گوگل پلتفرم واقعیت مجازی Daydream را در کنفرانس I/O سال ۲۰۱۶ معرفی نمود و هدست View هم در ماه نوامبر عرضه شد. در ماه نوامبر بود که گوگل به توسعه‌دهندگان اجازه داد اپلیکیشن‌های خودشان برای Daydream VR را در گوگل پلی‌استور به ثبت برسانند.

فیسبوک و سامسونگ هنوز به‌طور رسمی اعلام نکرده‌اند که چه تعداد اپلیکیشن برای Gear VR منتشر شده است، اما طبق شواهد به نظر می‌رسد تعداد اپ‌های این هدست به بیش از ۱۰۰۰ عدد می‌رسد. البته باید توجه داشت که Gear VR قبل‌تر از Daydream VR عرضه شده و این تعجب برانگیز نیست اگر تعداد اپ‌های Gear VR بیشتر باشد.

گوگل هم مثل مایکروسافت رقابت سختی در دنیای واقعیت مجازی در پی خواهد داشت. البته گوگل در زمینه هدست‌های مجزای واقعیت مجازی کار مشکل‌تری هم خواهد داشت چون اوکولوس و Vive هر دو برای ساختن هدست‌های واقعیت مجازی خود به توسعه‌دهندگان حرفه‌ای زیادی دسترسی دارند و اگر گوگل بخواهد در این زمینه به موفقیت برسد باید گوی سبقت را از شرکت‌های رقیب برباید. ماه گذشته، شرکت گوگل گروه توسعه‌دهندگان Owlchemy Labs را خریداری کرد، این گروه بازی واقعیت مجازی محبوب Job Simulator VR را ساخته است.

تعداد اپ‌ها فقط یکی از فاکتورهای سنجش میزان موفقیت یک پلتفرم است چراکه کیفیت هم فاکتور بسیار مهمی به حساب می‌آید، خصوصا اگر پای واقعیت مجازی در میان باشد. روی موبایل، آزمایش یک اپلیکیشن کار بسیار پیچیده‌ای است. کار کردن در حوزه واقعیت مجازی دشواری‌های زیادی دارد چون توسعه‌دهندگان باید برای ارائه محیط جدیدی به فعالیت بپردازند. اگر نتیجه به اندازه کافی باکیفیت نباشد، کلی وقت و هزینه به هدر رفته است.

توجه به این نکته هم جایز است که بدانیم توسعه‌دهندگان بیشتر برای کدام پلتفرم مشغول به توسعه اپلیکیشن هستند. تعداد اپ‌ها در موفقیت سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS نقش فوق‌العاده بسزایی ایفا کردند و این یک حقیقت غیرقابل انکار است. در واقعیت مجازی هم تاریخ به‌خوبی می‌تواند تکرار شود. هر جا توسعه‌دهندگان بروند، کاربران هم به همان سو روانه می‌شوند. و هر کجا که کاربران باشند، توسعه‌دهندگان بیشتری مشغول به فعالیت خواهند شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH