چرا صفحه نمایش‌های OLED برای استفاده در اسمارت‌فون‌ها مناسب‌تر هستند؟

امروزه تکنولوژی‌های مختلفی در خصوص ساخت صفحه نمایش‌ها وجود دارد. همچنین هر یک از کارخانه‌های سازنده، سلیقه و انتخاب‌ متفاوتی در مورد استفاده از انواع صفحه نمایش‌های موجود برای اسمارت‌فون‌های خود دارند. در این میان، صفحه نمایش‌های OLED از یک مزیت ویژه برخوردار هستند که جایگاه این نوع صفحه نمایش را بالاتر از سایر تکنولوژی‌های موجود قرار می‌دهد. در حال‌حاضر اصلی‌ترین رقیب پنل‌های OLED، صفحه نمایش‌های LCD هستند. بیایید با هم نگاهی به‌دلیل بالاتر بودن کیفیت نمایشگرهای OLED بیندازیم.

پیش از اینکه به بررسی مزایای صفحات نمایش OLED بپردازیم، بهتر است کمی در مورد نام این صفحه نمایش صحبت کنیم. OLED مخفف عبارت Organic Light-Emitting Diode بوده و همانطور که از نام آن می‌توان فهمید، این صفحه نمایش از دیود‌هایی تشکیل شده که از خود نور ساطع می‌کنند.

رنگ‌ها در صفحه نمایش‌های OLED کاملا خالص و اصیل نمایش داده می‌شوند. اکثر صفحه نمایش‌های LCD از صفحات کریستالی و سیستم نور پس‌زمینه استفاده می‌کنند. در مقابل، روش به‌کار رفته در OLED کاملا متفاوت است. در این روش با بهره‌گیری از ویژگی “الکترولومینسنس”، نور به‌صورت خودکار توسط پیکسل‌های دیودی ساخته می‌شود.

در نتیجه این امر، صفحه نمایش‌های OLED، رنگ‌ها را به‌صورت واضح‌تر نسبت به LCD‌ها نمایش می‌دهند. این نکته در مورد نمایش رنگ سیاه به وضوح قابل مشاهده است. یک LCD رنگ سیاه را نمایش می‌دهد، این درحالی بوده که OLED برای نمایش رنگ سیاه، در واقع هیچ چیزی نمایش نمی‌دهد که باعث می‌شود از دید کاربر، رنگ سیاه خالص و ناب دیده شود. این امر مصرف کمتر انرژی و در نتیجه طول عمر بیشتر باتری را در اسمارت‌فون‌های با صفحه نمایش OLED در پی خواهد داشت.

مفهوم “کنتراست” یکی از مهمترین نکات در بررسی صفحات نمایش است. در واقع کنتراست معیاری برای تشخیص تفاوت موجود میان روشن‌ترین سفید و تیره‌ترین سیاهی که در یک لحظه از جلوی چشمان ما می‌گذرد، است. هر چقدر کنتراست بالاتر باشد، صفحه نمایش توانایی نمایش تصاویر واضح‌تری را دارد. همانطور که پیش از این اشاره شد، رنگ‌ها در صفحات OLED واضح‌تر هستند. این نکته شامل رنگ‌های سیاه و سفید نیز می‌شود. هرچه اندازه صفحه نمایش بزرگ‌تر باشد، مفهوم کنتراست اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. بنابراین، کنتراست در خصوص تلویزیون‌ها و مانیتور‌های بزرگ از اهمیت بیشتری نسبت به اسمارت‌فون‌ها برخوردار است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH