نوتیفیکیشن‌های اندروید O

نوتیفیکیشن‌های جدید اندروید O پا را از پاسخ‌گویی به همه نیازها هم فراتر گذاشته است

زنگ‌های اخطار و لرزش‌های مزاحم اسمارت‌فون‌ها برای هر کاربری عذاب‌آور بوده، اما گوگل در نسخه بعدی اندروید این مشکل را به‌کلی حل نموده است. در کنفرانس گوگل I/O سال ۲۰۱۷ که در کالیفرنیا برگزار گردید، این شرکت تصویری از نوتیفیکیشن‌ها ارائه داد که به‌طور هوشمندانه و اتوماتیک بر اساس اهمیت دسته‌بندی می‌شدند.

یکی از ویژگی‌های جدید در اندروید O همین امکان به‌تعویق انداختن نوتیفیکیشن‌ها است. وقتی یک نوتیفیکیشن را به سمت راست بکشید، یک آیکن ساعت نمایان می‌شود که با تپ کردن روی آن یک لیست جدید باز می‌گردد. از طریق این لیست می‌توانید معین کنید که نوتیفیکیشن مربوطه در چه زمانی دوباره نمایان شود.

اندروید O از دسته‌بندی مبتنی بر میزان توجه بهره می‌برد، بدین معنی که یک سلسله مراتب جدید از زنگ‌های اخطار وجود دارد که اندروید آن‌ها را با میزان اهمیت‌شان تطیبق می‌دهد. این دسته‌بندی به چهار طبقه اصلی زیر تقسیم می‌شود:

  1. عمدتا در حال اجرا: این طبقه‌بندی به مهم‌ترین نوتیفیکیشن‌ها اختصاص دارد، مثل مسیریابی نقطه به نقطه یا پخش موسیقی.
  2. مردم به مردم: این طبقه‌بندی به نوتیفیکیشن‌های مربوط به پیام‌های بین کاربران ارتباط دارد. این نوتیفیکیشن‌ها در درجه دوم اهمیت قرار دارند و هر کدام می‌توانند تا سه خط محتوا را نشان بدهند، مانند پیش‌نمایش ایمیل‌ها، پیامک‌ها و دیگر مسیج‌ها.
  3. اتفاقی: نوتیفیکیشن‌هایی که یک خط محتوا را نشان می‌دهند و با یک تپ می‌توانند گسترش یابند، همانند نوتیفیکیشن وضعیت هوا یا وضعیت ترافیک. این نوتیفیکیشن‌ها در لاک اسکرین نمایان نخواهند شد.
  4. عمومی: طبقه‌ای برای تمام نوتیفیکیشن‌هایی که در طبقات بالا نمی‌توان گنجاند.

نوتیفیکیشن‌های اندروید O

این چارچوب جدید نوتیفیکیشن‌ها، با یک ویژگی جدید دیگر از اندروید O به نام کانال‌ها همراه است. کانال‌ها در واقع یک طبقه‌بندی قابل شخصی‌سازی از نوتیفیکیشن‌ها برای برخی از اپ‌های خاص که از رفتارهای ویژه‌ای بهره می‌برند، هستند که برای مثال می‌توان به لرزیدن یا به صدا درآوردن زنگ‌های مختلف اشاره نمود.

نوتیفیکیشن‌های اندروید O

گوگل برای نمونه از یک اپلیکیشن خطوط هوایی استفاده کرد. یکی از کانال‌های اپ ممکن است حاوی اخبار جدید پروازها و اخطارهای مربوط به هزینه سفر باشد درحالی‌که یک کانال دیگر برای همان اپ می‌تواند تخفیف‌های بلیط‌ها را ارائه دهد.

در اندروید O شما می‌توانید در بخش نوتیفیکیشن‌ها نام کانال‌ها را مشاهده کنید و هر کدام را که نخواستید، غیرفعال نمایید. به‌علاوه می‌توانید به بخش تنظیمات نوتیفیکیش‌های آن اپلیکیشن، تنظیمات ذخیره اپلیکیشن، گزینه‌ای برای مسدود کردن تمام کانال‌های اپلیکیشن موردنظر و یک لیست از تمام کانال‌های آن نیز دسترسی پیدا کنید.

به غیر از نوتیفیکیشن‌های جدید و کانال‌ها، اندروید O به شما این امکان را می‌دهد که بدانید کدام نوتیفیکیشن‌ها به توجه بیشتری احتیاج دارند. نقطه‌های متحرک در کنار آیکن اپ‌ها نشان‌دهنده پیام‌ها و ایمیل‌ها و محتوای جدید است. توسعه‌دهندگان می‌توانند مطابق میل خود رنگ نوتیفیکیشن‌ها را تغییر دهند (در غیر این‌صورت، تصویر زمینه براساس محتوای نوتیفیکیشن تغییر می‌کند، برای مثال کنترل‌های اپ موزیک، عکس آلبوم را نمایش می‌دهند).

حال این وظیفه توسعه‌دهندگان است که از تمامی این ویژگی‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده کنند، البته گوگل در این میان وظیفه خودش را به‌طور کامل انجام داده است. با عرضه اندروید O، استفاده از نوتیفیکیشن‌های جدید و کانال‌ها اجباری خواهند شد و توسعه‌دهندگان چاره‌ای جز هماهنگ شدن با این تغییرات ندارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH