عکاسِ با کلاس! (بررسی دوربین NX1000 سامسونگ)

nx1000-cover

شاید بسیاری فکر کنند با تجهیز وسایل دیجیتال همراه همچون موبایل و تبلت به دوربین، نیاز بسیاری از افراد به این دستگاه‌ها برطرف شده باشد. اما در واقعیت این گونه نیست، چرا که هم زمان با رشد صنعتی چون تلفن همراه، در بخش دوربین عکاسی نیز شاهد پیشرفت‌های چشمگیری بودیم. در این مقاله سعی داریم تا یکی از همین پیشرفت‌ها را برای شما به صورت اختصاصی معرفی کنیم، دوربین عکاسی NX1000 سامسونگ که به نظر می‌رسد عکاس خوبی برای عاشقان عکاسی باشد!

کمی توضیح بیشتر…

سامسونگ NX1000 متعلق به گروه دوربین‌های کامپکت بدون آینه است. جنس بدنه پلاستیک بوده، اما با قدرت ایستاده و برخلاف دیگر دوربین‌های پلاستیکی احساس مشابه به کاربر نمی‌دهد. دکمه‌ها فلزی هستند و از فشردن آن‌ها احساس امنیت وصف ناپذیری به انسان دست می‌دهد. با اینکه این دوربین به کوچکی دیگر محصولات هم خانواده در بازار نیست، اما از نظر سایز، به حدی است که گویی برای دستان ما ساخته شده و احتمال اینکه در هنگام کار از میان دستان بلغزد بسیار پایین است، اگرچه سنگینی لنز گاهی اوقات سبب عدم تعادل دوربین در سطوح باریک می‌شود.

nx1000-in-hand

اولین احساس از نگاه به این مدل، حسی است مثبت که به خاطر کیفیت بالای ساخت به کاربر دست می‌دهد. طراحی ویژه با لبه های تیز و در عین حال محل دستگیری خوش فرم، قرار گیری در دست را تا حد امکان ساده کرده است (برای افراد راست دست). در بخش کناری و پشت، زیر یک پوشش محافظ کوچک، دو درگاه می‌یابید: یکی در گاه میکرو USB و دیگری در گاه میکرو HDMI. این مدل با انواع گوناگون کارت‌های حافظه SD مشکلی ندارد و سازگار است.

nx1000

نگاهی به ویژگی‌ها…

NX1000 دارای ویژگی‌هایی چون سنسور 20.3 مگاپیکسلی APS-C CMOS، عکاسی و فوکوس خودکار با سرعت بسیار بالا، محدوده ایزوی 100-12800، فیلم‌برداری فول اچ دی، وای فای، صفحه نمایش 3 اینچی ال‌سی‌دی، عکس‌برداری پشت سر هم 8 فریم بر ثانیه، مود سوییپ پانوراما و لنز i-Function منحصر به فرد سامسونگ است. وجود دکمه i-Function در لنزهای انطباق پذیر به کاربر اجازه می‌دهد که به طور دستی بین تنظیماتی چون سرعت شاتر، اپرچر، EV، WB و ایزو حرکت کند و با استفاده از حلقه فوکوس به تغییر هر یک از این پارامترها بپردازد. لنز دوربین در واقع از قد و قواره خودش بسیار بزرگ‌تر است! سنسور این دوربین با سنسور دوربین‌های رده بالای DSLR مقایسه می‌شود، اما قطعا عوامل دیگری به غیر از نوع سنسور در کیفیت عکس دخیل هستند. دوربین از سیستم مانت نیز بهره می‌برد. بدین معنا که قادرید انواع مختلف لنزها را با آن استفاده کنید. در واقع این ویژگی منحصر به فرد و خاص این مدل است. چرا که با این اندازه کوچک، برای افرادی که می‌خواهند دوربینی جمع و جور با قابلیت تعویض لنز داشته باشند، بسیار مناسب است.

lenz-nx1000

صفحه نمایش NX1000 بر خلاف مدل پیشین از نوع ال‌سی‌دی و سه اینچی است و همراه با بدنه پلاستیکی جز دو عاملی است که باعث قیمت پایین‌تر آن نسبت به مدل‌های قبلی شده است. با این حال از نظر خوانایی و با رزولوشن 920000 پیکسل در حد بسیار مناسبی قرار دارد و حتی در نور بسیار زیاد هم به خوبی عمل می‌کند.

ویژگی دیگری که در این مدل وجود دارد، مود ویژه اولویت لنز i-Scene است که کاربر را قادر می‌سازد مودهای گوناگون صحنه، شش فیلتر هوشمند و گوناگون و Intelli-Zoom را انتخاب کند.

کنترل چرخی تعبیه شده برای مودها که در قسمت بالایی قرار گرفته است شامل مودهای: SMART Auto، Program(P)، Aperture-Priority(A)، Shutter-Priority(S)، Manual(M)، Lens Priority، Magic، Scene، Movie و Wi-Fi است. به علاوه این کنترل گزینه‌های سنتی PASM را نیز شامل می‌شود.

mode-key

نقدی بر عملکرد…

اگر بخواهیم تمام عملکرد این دستگاه را در یک جمله خلاصه کنیم، باید بگوییم که NX1000 اکثر انتظارات ما در زمینه کیفیت عکس برآورده می‌کند، اما از نظر سرعت چندان موفق نبوده است.

از روشن کردن دوربین تا آماده شدن آن برای عکاسی 3 ثانیه‌ای طول می‌کشد. قطعا سه ثانیه زمان زیادی نیست، اما وقتی کودک شما با صورتش شکلکی بامزه در آورده است، این سه ثانیه حکم مرگ و زندگی را خواهد داشت! از نظر سرعت در انجام کارهای دیگر مثل تغییر مودهای صحنه و زمان اکسپوژر هیچ کم و کاستی وجود ندارد.

NX1000 شبیه به برادر بزرگش NX210 است، البته تفاوت‌هایی هم دارد. با ابعاد 37.5×62.5×114 میلی‌متر، کمی کوچک‌تر از NX210 بوده، اما فاقد فلش و منظره یاب به صورت پیش فرض است. قابلیت اتصال هر دو از طریق کفشک هوشمندی که در بخش بالایی دوربین قرار دارد، ایجاد می‌شود که خوشبختانه فلش برای شما درون جعبه دستگاه گذاشته شده است.

flash

از نظرکنترل، دوربین ساده است. سامسونگ در این مدل هم مثل همیشه تلاش بر چیدمان درست و کاربر پسند بودن کنترل‌ها کرده است. در بخش بالایی کنترل مودها و در قسمت پشتی پد جهت یابی، کنترل چرخی و چهار دکمه در اطراف قرار گرفته‌اند. به غیر از این موارد، دکمه‌های لینک هوشمند، ضبط ویدیو، i-Function روی لنز و دکمه شاتر هم در این مدل تعبیه شده‌اند.

function

سیستم منو هم مرتب و گویاست. ده منو وجود دارد که به ترتیب مناسبی به کار رفته‌اند و در 5 تب مختلف دسته بندی شده‌اند. برای بیدار کردن دوربین در زمان استراحت، تنها فشردن دکمه شاتر عمل خواهد کرد.

مود وای فای روی کنترل مودها تعبیه شده است و دسترسی به آن، چیزی جدا از مودهای مختلف عکاسی است. اینکه وجود گزینه  وای فای در این مدل از الزامات بوده است زیاد قانع کننده نیست. به نظرم وای فای در نظر گرفته شده برای این مدل حتی به اندازه Eye-Fi هم مناسب و قابل دسترس نیست.

در عکس‌برداری پیاپی 8 فریم در ثانیه، از زمان فشردن دکمه شاتر تا عملکرد دوربین کمی تاخیر وجود دارد که گه‌گاهی باعث از دست دادن صحنه‌های مورد نظر می‌شود. در عکس‌برداری تکی زمانی که فرصت بیشتری در اختیار کاربر است، دوربین هم به مراتب بهتر عمل می‌کند. از نظر زوم با اینکه آن چنان تنوعی در عکاسی‌های دور و نزدیک ندارد، اما عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد. خوشبختانه در خانواده NX هشت لنز اضافه برای انتخاب وجود دارد. نویز تصاویر هم نسبت به مدل پیشین کمتر شده است. سنسور جدید در ایزوی 800 و 3200 به خوبی عمل می‌کند. حد طبیعی بودن رنگ‌ها هم مناسب است و این دوربین کوچک نه چندان پیشرفته قادر به تولید عکس‌های واقعا خوبی است.

درون دوربین تجهیزات ضد لرزه‌ای تعبیه نشده است. در برخی از عکس‌ها که دست لرزیده بود با تاری و گم شدن برخی از جزییات در نور زیاد مواجه شدیم، اما از نظر فیلم‌برداری کم و کاستی وجود ندارد، فیلم‌برداری به اندازه کافی سریع و پاسخگو است. در زیر ۴ تصویری که با دوربین در حالت اسمارت گرفته‌ایم را مشاهده می‌کنید، البته به نظر می‌رسد دوربین در محیط‌های خیلی روشن که همراه با سایه است، کمی در تنظیم بازه روشنایی دچار مشکل می‌شود و تصاویر تیره‌تر از حد مورد انتظار گرفته می‌شوند.

pic1 pic2 pic3 pic4

برای مقایسه کارایی بهتر دوربین، سه عکس از یک منظره ثابت با سه دوربین مختلف گرفتیم! دوربین کانن 550D، مهمان ویژه یعنی NX1000 و سامسونگ گلکسی اس ۴. به دلیل وجود نور کافی نویزی در تصاویر دیده نمی‌شود و یکی از سوژه‌ها را در هر عکس بزرگنمایی کردیم تا جزئیات ثبت شده را بهتر دیده و خودتان قضاوت کنید.

s4
Galaxy S4
SAM_6591
NX1000
canon
Canon 550D

صحبتی درباره کارایی…

باید گفت که فوکوس دوربین‌های سامسونگ هنوز به حد دوربین‌های پاناسونیک یا الیمپوس نرسیده، اما آن قدرها هم بد نیست. بر خلاف بیشتر دوربین‌ها که با وجود شیشه بین دوربین و لنز مشکل دارند، سامسونگ با این قضیه هیچ مشکلی ندارد، فقط به شرطی که شیشه تمیز باشد.

از نظر سنسور، NX1000 در رده بالاتری نسبت به مدل‌های پیشین خود قرار دارد. با اینکه محدوده یابی داینامیک با سنسورهای APS سونی سازگاری درستی ندارد، اما سامسونگ در این زمینه پیشرفت‌های چشمگیری کرده است و در واقع این جز مزیت‌های سنسورهای APS نسبت به انواع کوچکتر است.

از نظر رابط کاربری باید گفت که سامسونگ از تمام انرژی خود برای ارایه بهترین‌ها استفاده کرده است، اما اینکه تا چه حد موفق بوده، پرسشی است که باید پس از استفاده از دوربین به آن پاسخ داده شود. رابط کاربری تا حدی ساده و کاربر پسند است که حتی افرادی که تجربه کار حرفه‌ای با دوربین ندارند از پس آن بر می‌آیند. به روزرسانی اصلی در این حیطه، به تعبیه پنل هوشمند بازمی‌گردد. پنلی که می‌توانید از طریق آن کنترل‌های اصلی را بدون نیاز به ورود به منوی اصلی تغییر دهید. در واقع این پنل دسترسی سریع به کنترل‌های منو را در اختیارتان قرار می‌دهد. خود منو هم که همان منوی خطی و سنتی همیشگی است که با کمک دکمه‌های پشتی قادر به حرکت در بین گزینه‌های آن هستید.

باتری در نظر گرفته شده برای این مدل از نوع یون لیتیوم BP1030 قابل شارژ است. با مدت زمان 140 دقیقه‌ای شارژ، قادرید تا 320 عکس یا 160 دقیقه با کیفیت بالا از آن استفاده کنید.

و سخن پایانی…

این دوربین با اندازه کوچکش که یک لنز قدر را بر دوش می‌کشد، آمده است تا برای آن‌هایی که می‌خواهند با دوربین Point-and-Shoot خود عکس‌هایی با کیفیت یک DSLR بگیرند، بهترین گزینه باشد. رابط کاربری ساده، طراحی شیک و زیبا، خوش دست بودن و وزن سبک آن، همه و همه از این دوربین مدلی کم نظیر برای کاربر ساخته است؛ اگرچه قیمت بالاتر از ۲ میلیون تومانی، کار را برای خرید آن کمی مشکل می‌کند!

samsung-nx1000

8 در مورد “عکاسِ با کلاس! (بررسی دوربین NX1000 سامسونگ)”

  1. توی ایران نمایندگی فعال خوبی در رابطه با نیکون و کانن وجود داره
    چرا دوربین های این دو شرکت را بررسی نمی کنید؟
    بررسی خوبی بود ولی بیشتر دوربین بررسی کنید

  2. این بررسی توسط یک مرد(دستش) انجام شده پس چرا خودش ارسال نکرده!!!؟
    میدونم گیر الکیه ولی برام جالب بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH