دیدار زیبا رویان! (مقایسه اسند پی 6 با نکسوس 4 از گروه A)

ASCEND P6 VS NEXUS4

با یکی دیگر از مسابقات جام قهرمانان آی‌تی و این بار از گروه A در خدمت شما عزیزان هستیم؛ گروهی که رقابت در آن به اوج خود رسیده و حالا دو نماینده از هوآوی و ال‌جی به مصاف یکدیگر می‌روند…
اولین شرکت‌کننده از تیم معروف ال‌جی با همکاری یکی از غول‌های فناوری یعنی گوگل ساخته شده است! نکسوس4، نسل جدید سری گوشی‌های نکسوس که این بار با همکاری کمپانی خوش‌نام ال‌جی تولید شده، گوشی‌هایی که به مشخصات عالی، پشتیبانی بی‌نظیر گوگل و قیمت بسیار مناسب خود معروف هستند.
اما دومین مدل از کمپانی تازه‌ وارد و البته موفق هوآوی است، یکی از گوشی‌های رکورددار در این صنعت، باریک‌ترین گوشی جهان با نام Ascend P6 که علاوه بر باریکی، بسیار هم زیباست!
نکسوس4 در زمان معرفی خود به دلیل قیمت فوق‌العاده‌اش به یکی از محبوب‌ترین گوشی‌های جهان تبدیل شد و باعث گردید که عده زیادی به سمت این گوشی بروند، اما متاسفانه هنوز هم یکی از مشکلات تمام سری‌های نکسوس یعنی محدودیت حافظه را داشت که باعث شد عده‌ای از این گوشی زده شوند، ولی باز هم به هر حال این گوشی با پشتیبانی قدرتمند گوگل، طراحی زیبا، مشخصات عالی و قیمت مناسب نماینده‌ای شایسته برای رقابت در این مسابقات است.
اما اَسند پی6، باریک‌ترین گوشی جهان و تولید شده توسط کمپانی هواوی که در طی مدتی کوتاه به سومین برند پرفروش جهان تبدیل شد، گوشی‌ای که در همان زمان معرفی و پیش‌ فروش ابتدایی به قدری پرطرفدار شد که در طی مدتی کوتاه تمامی موجودی آن تمام شد! اما به غیر از باریک بودن، کیفیت و مشخصات این گوشی نیز بسیار مناسب هستند و برای رقابت با سایر گوشی‌ها حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. پس با وجود چنین رقیبانی مطمئنا شاهد مسابقه‌ای حساس و نفس‌گیر خواهیم بود، با ما همراه باشید.

348

10 دقیقه ابتدایی: طراحی
مسلما اولین چیزی که با دیدن یک گوشی به آن بر می‌خورید و جلب توجه می‌کند طراحی آن است، این دو بازیکن نیز در همان ابتدای ورود به زمین و شروع مسابقه در میدان با طراحی‌شان خودنمایی می‌کنند. ابتدا neXus4 با بدنه شیشه‌ای و جذاب خود وارد میدان می‌شود، اما در سمت دیگر P6 با بدنه صیقلی و آلومینیومی بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. قالب طراحی پی6 در قسمت پایینی گرد مانند بوده و قسمت‌های بالایی لبه‌تیز هستند، همین‌طور یک قوس در زیر گوشی آن را از دیگر بخش‌ها متمایز می‌سازد، اما نکسوس4 لبه‌هایی گرد مانند دارد و قالب کلی آن نیز کمی بیضی‌ شکل است، اینکه کدام یک‌زیباتر است را به دلیل سلیقه‌ای بودن بر عهده شما می‌گذاریم؛ اما موردی دیگر در طراحی محصولات ابعاد آن‌هاست، ابعاد نکسوس حدود 133.9×68.7 و پی6 هم 132.7×65.5 میلی‌متر است، ضخامت نکسوس 9.1 میلی‌متر و پی6 تنها 6.18 میلی‌متر است؛ از نظر ابعاد چندان تفاوتی بین آن‌ها نیست ولی ضخامت پی6 بسیار کمتر است، در حقیقت می‌توان گفت که طراحی کلی پی6 ظریف‌تر است اما به دلیل لبه‌های گرد، نکسوس خوش‌دست تر است. از نظر چیدمان کنترل‌ها و کلیدها نیز چندان تفاوتی بین آن‌ها مشاهده نمی‌شود.

85
267

دقیقه 10 تا 20: وزن و کیفیت ساخت
10 دقیقه ابتدایی چندان هیجانی شروع نشد و فقط توپ در میانه میدان در حال گردش بود؛ اما به نظر می‌رسد دو تیم در حال چیدن تاکتیک‌های از پیش تنظیم شده خود هستند تا حداقل کمی به بازی هیجان داده و فرصت خود را در برابر حریف امتحان کنند…
از نظر وزن نکسوس4 حدود 140 و پی6 120 گرم است، وزن نکسوس4 بیشتر است اما از آن‌جایی که اکثر گوشی‌ها با چنین سایز نمایشگری تقریبا همین وزن را دارند نمی‌توان آن را سنگین دانست و از آنجایی که وزن پی6 برای یک گوشی آلومینیومی 4.7 اینچی بسیار پایین است آن را نسبت به سایرین سبک‌تر و با وزن مناسب‌تر ارزیابی می‌کنیم. اما به جنس بدنه و کیفیت ساخت که برسیم هر دو بسیار قدرتمند هستند، جنس پی6 آلومینیوم یکپارچه (خش‌دار) و نکسوس4 هم یک قهرمان شیشه‌ای. از نظر کیفیت قطعا هر دو بسیار عالی هستند اما در بقیه زمینه‌ها چطور؟ از نظر مقاومت در نگاه اول همه می‌گویند که شیشه حرفی برای گفتن در برابر آلومینیوم ندارد و در این قسمت نیز این موضوع صدق می‌کند، متاسفانه شیشه استفاده شده در نکسوس4 چندان مقاومت و استحکام خوبی نداشته (با این که سراسر گوشی دارای روکش گوریلاگلس است) و در اثر ضربات نه چندان سنگین نیز احتمال آسیب دیدن آن بالاست، اما آلومینیوم استفاده شده در پی6 اینطور نیست، معمولا تمام گوشی‌های آلومینیومی بر اثر ضربه خط‌‌ و خش‌های بسیاری به خود می‌گیرند و پی6 نیز از این قاعده مستثنا نیست، اما به هر حال با این اوصاف خطر آسیب‌پذیری‌های جدی بر اثر ضربه در پی6 بسیار کمتر از نکسوس4 است.

دقیقه 20 تا 30: نمایشگر
همچنان مسابقه بسیار آرام پیش می‌رود و بازیکنان به نظر نمی‌آید قصد حمله به یکدیگر را داشته باشند، باید ببینیم تا پایان نیمه اول اتفاقی رخ می‌دهد یا خیر.

nexus-4-design

به قسمت نمایشگر که برسیم هر دو را از همین ابتدا می‌توان تقریبا در یک حد و اندازه دانست! هر دو 4.7 اینچی هستند، رزولوشن پی6 HD یا 1280×720 پیکسل و نکسوس WXGA یا 1280×768 می‌باشد، به همین دلیل تراکم پیکسلی نکسوس 318 و پی6 312ppi است، پنل هر دو نیز از نوع +IPS است. در ضمن برای محافظت از نمایشگر هر دو دارای روکش محافظ گوریلاگلس هستند اما نکسوس دارای نسخه 2 ولی پی6 مجهز به نسخه 1 است. تا ابنجا که مشخصات کم و بیش یکی بودند اما در عمل چطور هستند؟ از نظر شفافیت و اندازه و هم‌چنین زاویه دید تفاوت آن‌ها به شدت پایین است، همینطور از نظر کنتراست نیز فرق چندانی بین آن‌ها مشاهده نمی‌شود و هر دو رنگ‌هارا بسیار خوب نمایش می‌دهند، اما به عملکرد در زیر نور مستقیم آفتاب که برسیم قضیه کمی متفاوت است، همانطور که گفتیم روکش گوریلاگلس نکسوس4 نسخه 2 و پی6 نسخه 1 است، حالا که چه؟! در حقیقت باید بگوییم که برخلاف انتظار، بازتاب نور در لایه دوم گوریلاگلس نسبت به نسخه 1 بیشتر بوده و همین مورد باعث شده عملکرد نکسوس4 در چنین محیط‌هایی چندان خوب نباشد و بازتاب نور بالا برود، اما این اتفاق در پی6 نیافتاده و عملکرد آن به نسبت بهتر و خوانایی آن در چنینی شرایطی نیز بالاتر است تا حداقل شاهد حمله‌ای کوچک در این بخش باشیم و بازی از حالت خشک و بی‌روح خارج شود! در ضمن یکی دیگر از مواردی که پی6 در قسمت نمایشگر بر نکسوس برتری دارد، قابلیت کار با دستکش آن است تا در روزهای سرد زمستان همدمی باوفا برای شما باشد!

دقیقه 30 تا 40: رابط کاربری
کم کم به پایان نیمه اول نزدیک می‌شویم که دو گوشی برای ارائه و رقابت بر سر رابط کاربری خود وارد می‌شوند؛ هر دو دارای سیستم‌عامل اندروید هستند، نسخه هر دو 4.2.2 ولی نکسوس قابل ارتقا به نسخه 4.3 می‌باشد؛ رابط کاربری پی6 Emotion UI نام دارد و نکسوس هم از آنجایی که از اندروید خام استفاده می‌کند دارای رابط کاربری استاندارد و پایه اندروید است؛ نمیخواهیم به مقایسه کامل امکانات و ویژگی‌ها بپردازیم چون هر کدام یک مزیت دارند و به همین دلیل در حالی که به پایان نیمه نخست نزدیک می‌شویم با تصاویری از این دو انتخاب را به شما واگذار می‌کنیم.

رابط کاربری اسند پی6:

346

رابط کاربری نکسوس 4:

1

دقیقه 40 تا 50: سخت‌افزار
به نظر می‌رسد پس از پایان نیمه اول دو حریف در رختکن برنامه‌های جدیدی ریخته و حالا قصد دارند وارد یک رقابت واقعی شوند! ببینیم که این نیمه نیز مانند نیمه قبلی خواهد بود یا خیر.
اگر به سخت‌افزار داخلی این دو نگاهی گذرا داشته باشیم نکسوس از چیپ Snapdragon S4 Pro و پی6 هم از چیپ K3V2 ساخت کمپانی HiSilicon استفاده می‌کند. پردازنده هر دو 4 هسته‌ای و با فرکانس 1.5 گیگاهرتز است اما نوع آن‌ها به کل متفاوت است، نکسوس4 از هسته‌های Krait و پی6 از هسته‌های Cortex-A9 استفاده می‌کند، رم هر دو نیز 2 گیگابایت است ولی نوع و مشخصات آن‌ها کاملا متفاوت است، برای پردازش‌های گرافیکی نیز نکسوس از پردازشگر Adreno 320 و پی6 هم از +GC4000 ساخت کمپانی Vivante استفاده می‌کند. ابتدا اگر بخواهیم بر روی کاغذ قضاوت کنیم در بخش پردازنده مرکزی، نکسوس به دلیل کم‌مصرف‌تر بودن و تولید حرارت کمتر و همین‌طور قدرت و توان بالاتر بر پی6 برتری دارد، در بخش حافظه رم نیز به دلیل مشخصات قوی‌تر، رم نکسوس عملکرد به نسبت بهتری را از خود به جای می‌گذارد، اما در بخش گرافیک نیز این روند ادامه داشته و نکسوس با توان 51.2 گیگافلاپس در برابر 30.7 گیگافلاپس بسیار قدرتمندتر از پی6 می‌باشد. اما باز هم دیدن بنچمارک‌ها و عملکرد آن‌ها در واقعیت خالی از لطف نیست:

2WSX

یکی دیگر از بخش‌های سخت‌افزاری تلفن‌ها که امروزه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد میزان حافظه آن‌هاست؛ در این زمینه نکسوس در دو نسخه 8/16 گیگابایتی عرضه می‌شود که متاسفانه از کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کند اما پی6 از کارت حافظه پشتیبانی کرده و در یک ظرفیت 8 گیگابایتی عرضه می‌شود، درست است که میزان حافظه داخلی آن کمتر است اما حداقل پشتیبانی از کارت حافظه یک مزیت برای این مدل محسوب می‌شود تا رقابت را در این بخش بیشتر کرده و مسابقه گرم‌تر شود و خوشبختانه از نیمه اول کاملا متمایز باشد.

9876

دقیقه 50 تا 60: دوربین
پس از شروع طوفانی نکسوس4 در آغاز نیمه اول، پی6 ناگهان شوکه شده و تحت فشار قرار می‌گیرد، گرچه با حافظه خود کمی از فشار حریف را کم کرد ولی هنوز هم نکسوس4 با اقتدار در حال پیش‌روی به سوی دروازه پی6 است…
دوربین هر دو 8 مگاپیکسل است، توانایی ضبط تصاویر با کیفیت 1080p و نرخ 30 فریم بر ثانیه را دارند، همین‌طور دارای یک تک‌فلاش LED هستند، بر روی کاغذ که هیچ تفاوتی مشاهده نمی‌شود اما در عمل همه چیز متفاوت است؛ در شرایط نوری قوی و مناسب هر دو عکس‌های بسیار شفاف و با جزئیات بالا را ثبت می‌کنند و رنگ‌ها نیز در تصاویر چشم‌نواز هستند، اما وقتی چراغ‌های ورزشگاه را برای تست چشمان آن‌ها در تاریکی خاموش می‌کنند، پی6 به دلیل اینکه به شدت از تاریکی وحشت دارد، تن و بدنش لرزیده و در عکس چیزی جز نویز باقی نمی‌ماند، اما نکسوس4 مانند یک شوالیه تاریکی با اقتدار پیش رفته و با اینکه او نیز دست کمی از پی6 ندارد ولی حداقل از تاریکی نمی‌ترسد! اما بالاخره چراغ‌ها روشن می‌شوند تا پی6 نفس راحتی کشیده و از ترس سکته نکند! پس از دوربین عقب به دوربین جلو که برسیم نکسوس از یک دوربین 1.3 مگاپیکسلی استفاده می‌کند اما دوربین پی6 در کمال شگفتی 5 مگاپیکسل است! دقیقا نمی‌دانیم هدف هوآوی از قرار دادن چنین دوربینی چه بوده ولی می‌توان گفت برای کسانی که از خود بسیار عکاسی می‌کنند، یک گزینه عالیست!

5457

دقیقه 60 تا 70: بخش چندرسانه‌ای
پس از جنگ و جدال این دو بر سر دوربین حالا برای بخشی دیگر برنامه ریزی می‌کنند و به صورت زیرکانه‌ای در حال پیش‌روی هستند!
هر دو دارای سیستم‌عامل اندروید هستند و به دلیل وجود نرم‌افزارهای بسیار در زمینه محتوای رسانه برای پخش و ویرایش مشکلی ندارند، همین‌طور پخش‌کننده‌های پیش‌فرض آن‌ها نیز پشتیبانی بسیار خوبی از فرمت‌ها دارند و بازهم در این زمینه مشکلی دیده نمی‌شود اما موارد دیگری در این بخش وجود دارند، برای مثال هنگام گوشی دادن به موسیقی است که بلندگوی دستگاه بسیار مهم می‌شود و در این زمینه اگر مقایسه‌ای داشته باشیم طبق تست‌های انجام شده روی بلندگوهای این دو و بررسی‌های مختلف، بلندگوی مونوی موجود در پی6 چندان عملکرد مناسبی نداشته و عملکرد آن نسبتا ضعیف ارزیابی می‌شود اما بلندگوی نکسوس حجم صدای بالایی داشته و کیفیت آن نیز بسیار مناسب است و در حالت کلی اسپیکر بسیار خوبی را داراست. مورد دیگر مهم نیز نمایشگر دستگاه برای تماشای یک ویدئو است که با توجه به شرایط نسبتا یکسان این دو در بخش نمایشگر، هر دو بسیار مناسب هستند.

دقیقه 70 تا 80: باتری
پس از بخش چندرسانه‌ای و تست و پخش چند ویدئو و موسیقی طول عمر باتری دو گوشی بسیار کمتر شده و باید ببینیم که باتری کدام‌یک بیشتر دوام می‌آورد.
نوع باتری هر دو لیوتیوم پلیمری بوده و هر دو نیز غیرقابل‌تعویض (توسط کاربر) هستند. ظرفیت نکسوس 2100 میلی‌آمپرساعت ولی پی6 دارای ظرفیتی معادل 2000mAh است. قطعا می‌گویید نکسوس بهتر است! اما کمی صبر کنید، در تست‌های انجام گرفته بر روی باتری این دو طبق بررسی‌های متفاوت باتری نکسوس4 حتی با ظرفیت بالاتر نیز عملکرد چندان خوبی نداشته و تقریبا یکی از بدترین باتری‌های عالم را دارد! اما پی6 با یک استفاده نسبتا سنگین و انجام کارهای روزمره تقریبا 1 روز کامل را دوام می‌آورد و حداقل دیگر شما را دق نمی‌دهد!!

54YH

دقیقه 80 تا 90: سایر امکانات
کم کم در حال رسیدن به دقیقه 90 هستیم که بخش‌های اصلی مسابقه به پایان رسیده و دو گوشی پس از نهایت تلاش حالا به معرفی ویژگی‌های دیگر که آن‌هارا از بقیه متمایز می‌کند می‌پردازند؛ ابتدا پی6 پیش قدم می‌شود و قصد دارد شانس خود را در دقایق پایانی مسابقه امتحان کند، تنها ویژگی منحصر به فرد این گوشی که البته بسیار هم ارزشمند است بدنه آن است، بدنه فوق العاده با کیفیت آلومینیومی با ضخامت خارق‌العاده 6 میلیمتری که باعث شده این گوشی به باریک‌ترین گوشی جهان تبدیل گردد؛ اما حالا نکسوس4 برای مقاومت در برابر این حمله پی6 جلو می‌آید، پشتیبانی عالی و بی‌نقص گوگل که آن را از بقیه اندرویدی‌ها متمایز می‌سازد، کیفیت ساخت بالا، مشخصات عالی به علاوه قیمت پایین که باعث شده‌اند این گوشی به یک انتخاب بی‌نظیر تبدیل گردد. پس از حمله پی6 بر دروازه نکسوس، نکسوس به خوبی با قابلیت‌های خود حمله پی6 را رفع کرده و به او اجازه جلو آمدن را نداد تا به سراغ دیگر ویژگی‌ها برویم؛ اگر به امکانات ارتباطی این دو نگاهی بیاندازیم متوجه می‌شوید که بلوتوث موجود در پی6 نسخه 3 ولی نکسوس از نسخه 4 بهره می‌برد، همین‌طور اینکه پی6 از وجود NFC محروم است. به جز این موارد دیگر تفاوت خیلی چشم‌گیری بین این دو دیده نمی‌شود، در حالی که 90 دقیقه رو به اتمام است منتظر اعلام وقت اضافه توسط داور هستیم تا موردی دیگر را نیز بیان کنیم.

وقت اضافه: قیمت
بالاخره داور حدود 2 دقیقه وقت اضافه تعیین کرد و خیلی سریع به سراغ قیمت این دو می‌رویم؛ پی6 در بازار جهانی قیمتی حدود 400 تا 500 دلار و در بازار ایران طبق پیش‌بینی‌ها بین 1.200.000 تا 1.400.000 تومان خواهد داشت که قیمت بسیار مناسبی به شمار می‌رود، اما نکسوس چطور؟! اگر به خاطر بیاورید از قیمت این گوشی بسیار تعریف کردیم و گفتیم که در اعضای مشخصات عالی قیمت بسیار پایینی را دارد، در حقیقت این موضوع هم حقیقت دارد و هم ندارد! حقیقی است چون شما فقط می‌توانید نکسوس را از فروشگاه خود گوگل یعنی گوگل‌پلی با قیمت فوق‌العاده رقابتی 300 دلار تهیه کنید اما متاسفانه قیمت آن در بازار آزاد و جهانی چیزی حدود 500 تا 600 دلار است و در بازار ایران نیز قیمت آن حدودا 1.250.000 تومان است. درست است، این قیمت مناسب است اما حداقل عده‌ای انتظار داشتند آن را با آن قیمت فوق‌العاده 300 دلاری تهینه کنند که متاسفانه این‌گونه نشد.

بالاخره پس از رقابت شدید این دو بر سر قیمت داور سوت پایان مسابقه را می‌زند و دو گوشی پس از تلاش بسیار به رختکن باز می‌گردند. هر دو بهترین خود را به نمایش گذاشتند و به همین دلیل مروری داریم بر موقعیت‌هایی که بر روی دروازه حریف خود ایجاد کردند.

Ascend P6:

موقعیت اول: بدنه باریک‌تر و طراحی ظریف‌تر
موقعیت دوم: وزن پایین و کیفیت فوق‌العاده و همینطور مقاومت بالاتر
موقعیت سوم: عملکرد بهتر نمایشگر در شرایط نوری قوی و قابلیت کار با دستکش
موقعیت چهارم: پشتیبانی از کارت حافظه
موقعیت پنجم: دوربین جلوی با کیفیت‌تر
موقعیت ششم: عملکرد به نسبت بهتر باتری
موقعیت هفتم: قیمت مناسب‌تر در بازار آزاد

neXus4:

موقعیت اول: نسبتا خوش‌دست‌تر و با طراحی خاص قسمت پشتی گوشی
موقعیت دوم: مقاومت بالاتر نمایشگر
موقعیت سوم: پشتیبانی فوق‌العاده بهتر
موقعیت چهارم: در حالت کلی سخت‌افزار بسیار قدرتمندتر
موقعیت پنجم: عملکرد بهتر دوربین در شرایط نوری ضعیف
موقعیت ششم: بلندگوی بهتر
موقعیت هفتم: وجود نسخه‌ای با قیمت بسیار مناسب‌تر (فقط در گوگل‌پلی)+ امکانات ارتباطی نسبتا بهتر

[divide style=”2″]

حال تصمیم بگیرید، کدام گوشی برنده این رقابت شده و ۳ امتیاز بازی را از آن خود می‌کند؟! مطمئن نیستید؟! می‌توانید رای به مساوی شدن مسابقه هم بدهید!

[polldaddy poll=7287517]

اگر طرفدار سرسخت یک گوشی هستید و دوست دارید قدرت آن را برای طرفداران دیگری با زبان خود شرح دهید، حتما وارد تاپیک کل کل طرفداران نکسوس ۴ با اسند پی۶ شوید و نظرات خودتان را بیان کنید.

[divide style=”3″]

8 در مورد “دیدار زیبا رویان! (مقایسه اسند پی 6 با نکسوس 4 از گروه A)”

  1. “قالب طراحی پی6 در قسمت پایینی گرد مانند بوده و قسمت‌های بالایی لبه‌تیز هستند،” درست ننوشتید آیا؟

    1. میثم مرادلو

      در آینده و در صورت صعود کردن یا مسابقات بعدی به این موارد بیشتر اشاره میشه، یعنی در مسابقات بعدی مفصل‌تر بررسی خواهند شد گوشی‌ها و همه قابلیت‌هاشون بررسی میشه تا مسابقات جذاب‌تر بشن

  2. حسین رضایی

    از این گروه این دو گوشی هیچ شانسی برای صعود ندارند من به p6 رای میدم چون زیباتر و خوش ساختتره

    1. بجاش صفحه اش بی روحه..
      فقط نور و زاویه دید داره. از لحاظ کنتراست و شفافیت به 70% داداشش اپتیموس جی هم نمیرسه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH