خاص باشید! (مقایسه لومیا 1020 با اپتیموس جی پرو از گروه B)

ITCCup

در خدمت شما هستیم با مسابقه‌ای دیگر از گروه عجیب B و نبردی بین بزرگتر‌های این گروه! حتما با دیدن شرکت‌کنندگان به حساسیت مسابقه پی برده‌اید، پس بدون اتلاف وقت به سراغ آن‌ها رفته تا این مسابقه سخت و نفس‌گیر را مشاهده کنیم.

اولین شرکت‌ کننده از تیم معروف نوکیا است، در حقیقت این شرکت‌ کننده را می‌توان پرچمدار جدید این کمپانی دانست، گوشی‌ای که با دوربین شگفت‌انگیز خود و مشخصات و کیفیت بالایی که دارد یکی از سرسخت‌ترین رقیبان این جام محسوب می‌شود؛ بله! لومیا 1020 نماینده نوکیا در این مسابقه است تا به معرفی رقیب او می‌پردازیم او در حال گرم کردن خود است…
اما به دومین بازیکن می‌رسیم، قهرمانی هیکلی و تنومند از شرق آسیا! یک فبلت ابر قدرت از کمپانی کره‌ای ال‌جی با نام اپتیموس جی پرو که با نمایشگر غول‌آسا و سخت‌افزار و نرم‌افزار قدرتمند جایی برای صحبت نمی‌گذارد و او را به رقیبی شایسته برای نماینده نوکیا تبدیل می‌کند. پس قطعا با چنین شرکت‌کنندگانی مسابقه‌ای جذاب و نفس‌گیر خواهیم داشت، پس بدون درنگ به سراغ مسابقه می‌رویم.

gsmarena_003

ده دقیقه ابتدایی: طراحی
در ابتدا که این دو وارد میدان مسابقه می‌شوند هر کدام با طراحی نسبتا متفاوت، خودنمایی می‌کنند، جی‌پرو با طرح خاصی که در قسمت پشتی خود مانند نکسوس4 دارد در زیر نور بسیار جلوه زیبایی داشته ولی لومیا 1020 بدلیل دوربین قدرتمند خود در قسمت پشتی یک برآمدگی دارد که طراحی آن را کمی جدی‌تر می‌کند، جی‌پرو به دلیل نمایشگر بسیار بزرگترش ابعاد بسیار بزرگتری دارد و همین طور برعکس لومیا 1020 لبه‌های آن گرد هستند. نمی‌خواهیم درباره شکل ظاهری این دو نظر دهیم و به جای آن به سراغ ابعاد این دو می‌رویم. ابعاد جی‌پرو 150.2×76.1 و لومیا هم 130.4×71.4 میلی‌متر است، ضخامت جی‌پرو 9.4 میلی‌متر و لومیا 10.4 میلی‌متر است. از نظر ابعاد جی‌پرو حدود 2 سانتی‌متر در عرض و 5 میلی‌متر در طول بزرگتر است، همین طور ضخامت آن 1 میلی‌متر کمتر است. مقایسه ابعاد این دو چندان درست نیست چرا که جی‌پرو یک فبلت و 1020 یک گوشی معمولی است، اما اگر بخواهیم این دو را با هم رده‌های خود مقایسه کنیم، جی‌پرو نسبت به نمایشگر و ابعاد خود و هم‌رده‌هایش مناسب ارزیابی می‌شود و ابعاد آن چندان با فبلت‌های هم‌رده خود تفاوتی ندارد؛ اما قضیه درباره لومیا 1020 کمی متفاوت است، اگر ابعاد آن را با گوشی‌هایی مثل اپتیموس‌جی و یا اکسپریا زدال مقایسه کنیم، می‌توان نتیجه گرفت که ابعاد آن برای اندازه نمایشگر خود کمی بالاست، ولی به هر حال هر دو گوشی نسبت به نمایشگرشان خوش‌دست بوده و در این قسمت مشکلی دیده نمی‌شود.

gsmarena_003 (1)

دقیقه 10 تا 20: وزن و کیفیت ساخت
پس از گذشت 10 دقیقه به نظر می‌رسد مسابقه‌ای حساس را پیش رو داشته باشیم، چرا که هر دو به محض به دست آوردن توپ در میدان دست به حمله می‌زنند، ببینیم این روند در ادامه مسابقه نیز وجود خواهد داشت یا خیر.
وقتی دو گوشی برای ارایه وزن خود جلو آمدند، جی‌پرو با اقتدار اعلام کرد که 172 گرم وزن دارد، درست است که این وزن بالاست اما نه برای چنین نمایشگری، این گوشی از نوت2 حدود 11 گرم سبک‌تر است که نشان از وزن مناسب آن می‌دهد، اما 1020 چطور؟! وزن این گوشی 158 گرم است که به هیچ وجه نمی‌توان آن را برای یک گوشی 4.5 اینچی مناسب دانست، اما می‌توان گفت این وزن بی‌دلیل نبوده و سنسور دوربین آن بسیار بزرگ‌تر از دیگر گوشی‌هاست و هم‌چنین یک لرزشگیر اپتیکال درون آن قرار دارد که این موارد باعث شده‌اند تا وزن این گوشی بالاتر از حد یک گوشی 4.5 اینچی باشد. حال اینجاست که کیفیت بازی کردن این دو مشخص می‌شود و معلوم می‌شود که کدام‌یک حس بهتری را به تماشاچیان ورزشگاه منتقل می‌کنند! جنس بدنه هر دو پلاستیک بوده ولی نوع پلاستیک آن‌ها متفاوت است، پلاستیک به کار رفته در جی‌پرو از نوع نرم (soft-touch) است که از پلاستیک معمولی و براق علاوه بر کیفیت بالاتر، حس بهتری را نیز منتقل می‌کند، 1020 نیز همان‌طور که گفتیم از جنس پلاستیک ساخته شده ولی پلاستیک آن از نوع پلی‌کربنات می‌باشد، پلی‌کربنات را می‌توان از تمام پلاستیک‌های استفاده شده در تلفن‌های هوشمند با کیفیت‌تر و مقاوم‌تر دانست که خطر آسیب دیدن آن در برابر ضربه به خصوص در گوشی‌های نوکیا نزدیک به صفر است و کیفیت آن نیز بسیار بالاست. ولی باز هم بگوییم که جی‌پرو بی‌کیفیت نیست و هنگام بازی تماشاچیان روی خوشی به او نشان می‌دهند ولی باز هم به نحوی کیفیت 1020 کمی بالاتر است. بالاخره به نظر می‌رسد بازی داغ‌تر شده و هر دو گوشی بیشتر از قبل قدرت خود را نشان می‌دهند تا ببینیم که در بخش نمایشگر چه حرف‌هایی برای گفتن در مقابل یکدیگر دارند.

nokia-lumia.1020 ی5قغ

دقیقه 20 تا 30: نمایشگر
حالا به نمایشگر این دو گوشی می‌رسیم که این روزها جزء بخش‌های مختلفی است که مورد مقایسه قرار می‌گیرد تا ببینیم که این دو چه موقعیت‌هایی را برای به ثمر رساندن گل به وجود می‌آورند.
ابتدا به مشخصات نمایشگرها نگاهی می‌اندازیم:
لومیا 1020 از یک صفحه‌نمایش 4.5 اینچی AMOLED با دقت WXGA یا 1280×768 پیکسل استفاده می‌کند که تراکم 332ppi را نتیجه می‌دهد. هم‌چنین برای حفاظت از نمایشگر بر روی آن یک لایه از روکش GorrilaGlass3 کشیده شده‌است.
جی‌پرو هم از یک صفحه‌نمایش غول‌آسای 5.5 اینچی استفاده می‌کند که دارای دقت فول‌اچ‌دی بوده و همینطور تراکم پیکسلی آن 401ppi است. در ضمن پنل صفحه‌‌نمایش آن نیز از نوع +TrueIPS بوده که این پنل ساخت خود ال‌جی است.
این از مشخصات این دو نمایشگر حالا در واقعیت و زمین مسابقه چگونه عمل می‌کنند؟!

qf

از نظر اندازه قطعا جی‌پرو که حدود 1 اینچ بزرگتر است با اقتدار برتری دارد ولی این بزرگ بودن یک عیب نیز داشته، آن هم اینکه باعث شده ابعاد گوشی از حد استاندارد یک تلفن”همراه” (!) بالاتر برود. اگر بخواهیم این دو را در شفافیت و وضوح در مقابل یک‌دیگر بسنجیم، جی‌پرو به دلیل تراکم بالاتر یعنی 401ppi بر روی کاغذ برتر است، اگر در مسابقات قبلی به یاد داشته باشید گفتیم که تراکم بالاتر 326ppi برای چشم انسان غیرقابل تشخیص است، ولی این بار این قضیه درباره 1020 و جی‌پرو صدق نمی‌کند، چرا که نمایشگر AMOLED موجود در 1020 از چیدمان پیکسلی PenTile استفاده می‌کند که در این چیدمان هر پیکسل از 2 ساب‌پیکسل تشکیل شده و همین مورد باعث می‌شود شفافیت آن از هم‌رده‌های خود با چیدمان پیکسلی RGB کمتر باشد تا در این بخش جی‌پرو را صاحب موقعیتی خطرناک کند! اما به سراغ کنتراست و نمایش رنگ‌ها که برویم اوضاع کمی فرق کرده و اینجاست که لومیا 1020 کمی جلو می‌آید! از نظر نمایش رنگ مشکی از آن‌جایی که لومیا 1020 از پنل AMOLED استفاده می‌کند رنگ مشکی را در عمیق‌ترین حالت ممکن به نمایش در می‌آورد، اما در نمایش رنگ سفید چطور؟! در اکثر قریب به اتفاق مواقع IPSها یا در اصل LCDها از AMOLEDها یا در اصل OLEDها بهتر بوده‌اند، در بین این دو نیز همین‌گونه است و رنگ سفید در جی‌پرو بسیار روشن‌تر و به اصطلاح سفیدتر از 1020 به نمایش در می‌آید.

3rf32

ولی وقتی به عملکرد در محیط‌های پرنور برسیم باز هم یک ضد حمله دیگر توسط 1020 بوجود می‌آید و او را در موقعیت یک گل قرار می‌دهد، همان‌طور که گفتیم رنگ سفید در جی‌پرو بسیار سفیدتر نمایش داده می‌شود و این عامل باید به خودی خود باعث شود تا عملکرد نمایشگر در محیط‌های پرنور بهتر باشد اما متاسفانه نمایشگر جی‌پرو نور را بیش از حد منعکس می‌کند تا باعث شود وضوح و کنتراست آن در محیط‌های پرنور کاهش یابد؛ اما 1020 با صفحه‌نمایش AMOLED خود کاملا برعکس عمل کرده و بسیار راضی‌کننده ظاهر می‌شود و از موقعیت خود استفاده خوبی می‌کند. این از موارد مقایسه معمولی اما هنوز به نظر می‌رسد 1020 در حال ترتیب دادن حمله‌ای دیگر به سوی دروازه ال‌جی است! علاوه بر مواردی که گفتیم 1020 سه غافل‌گیری دیگر برای شما دارد! نوکیا در نمایشگر این گوشی مانند پرچمدار قبلی خود یعنی لومیا 920 از سه فناوری جداگانه و منحصر به فرد استفاده کرده در حالی که 1020 با این 3 فناوری به طرز عجیبی جی‌پرو را تحت فشار قرار می‌دهد!

+PureMotionHD: مورد اول فناوری +PureMotionHD نام دارد که نوکیا در نمایشگر این گوشی به کار برده، این فناوری باعث می‌شود تا برای اولین بار در نمایشگر گوشی‌ها تصاویر با نرخ 60 فریم بر ثانیه به نمایش در آمده و بسیار روان‌تر از سایر نمایشگرها باشند، در حقیقت این فناوری باعث شده نمایشگر این گوشی را به سریع‌ترین سرعت پاسخگویی به دست مبدل گردد! همچنین این فناوری سبب می‌شود تا تصاویر هنگام حرکت، به صورت پخش شده و نامنظم در نیایند تا نمایشگر این گوشی برای تماشای تصاویر متحرک مانند مسابقات ورزشی بسیار مناسب باشد.
ClearBlack نسل دوم: یکی دیگر از فناوری‌های به کار رفته در این گوشی ClearBlack نام دارد؛ در حقیقت این فناوری یک لایه دیگر بر روی نمایشگر است که باعث می‌شود انعکاس نور در محیط‌های پرنور (برای مثال زیر نور مستقیم آفتاب) پایین بیاید و وضوح و خوانایی در این شرایط افزایش بیابد و در حالت کلی نیز شفافیت نمایشگر افزایش پیدا کند.
SuperSensitiveTouch: این ویژگی باعث می‌شود تا صفحه‌‌ نمایش گوشی به هر لمسی پاسخ دهد، از پاسخ به لمس با خودکار گرفته تا لمس یک عدد “هندوانه”! در کل بگوییم که نمایشگر این گوشی با هر چیزی کار می‌کند.

البته گوشی‌ ال‌جی خاصیت کار با دستکش را نیز دارد که سبب می‌شود تا به نوعی همانند مورد سوم لومیا عمل کنید و ضمن اینکه نمایش رنگ‌ها در پنل گوشی ال‌جی طبیعی‌تر از رنگ‌های اشباع پنل AMOLED است.

دقیقه 30 تا 40: رابط کاربری
پس از نبرد سخت این دو بر سر نمایشگر و موقعیت‌های خطرناک و حساسی که به وجود آوردند، حالا به بخش رابط کاربری می‌رسیم تا ببینیم در اینجا چه گلی برسر تیم‌هایشان می‌زنند!
ابتدا نگاهی به سیستم‌عامل آن‌ها می‌اندازیم، جی‌پرو از نسخه 4.1.2 اندروید و لومیا 1020 از نسخه 8 ویندوزفون ملقب به Amber استفاده می‌کند که هر دو از زمین تا آسمان تفاوت دارند! هر کدام ویژگی‌ها و خوبی‌های خاص خود را دارند و به دلیل کمبود وقت و اینکه نبرد صفحه نمایش بسیار طولانی بود و حالا در حال رسیدن به پایان نیمه اول هستیم، فقط با چند نمونه از تصاویر رابط کاربری از این دو را انتخاب و قضاوت را به عهده شما تماشاگران این مسابقه می‌گذاریم!

رابط کاربری لومیا 1020:

1

رابط کاربری جی پرو:

2

دقیقه 40 تا 50: سخت‌افزار
پس از شروع نیمه دوم و برگشتن بازیکن‌ها به زمین مسابقه، این‌جاست که دوباره نبردی سخت بین این دو برقرار می‌شود! سخت‌افزار!
در این زمینه لومیا 1020 از چیپ Snapdragon S4 Plus استفاده می‌کند ولی چیپست جی‌پرو تقریبا دو نسل جلوتر است، یعنی Snapdragon600، پردازنده لومیا 1020 دو هسته‌ای و از نوع کِریت با فرکانس 1.5 گیگاهرتز است ولی جی‌پرو از یک پردازنده 4 هسته‌ای کریت 300 با فرکانس 1.7 گیگاهرتز استفاده می‌کند، رم 1020 همانند جی‌پرو 2 گیگابایت است ولی نوع و سرعت آن متفاوت است، برای انجام پردازش‌های گرافیکی نیز لومیا از پردازشگر Adreno 225 و جی‌پرو از نسل جدیدتر آن یعنی Adreno 320 استفاده می‌کند. در مشخصات روی کاغذ که جی‌پرو 1020 را از صحنه روزگار محو می‌کند (!) اما آیا در عمل نیز این گونه است؟! جواب منفی است! حتما پیش خود می‌گویید این دیگر چه جواب احمقانه‌ای است؟! اما واقعیت این است که به دلیل متفاوت بودن سیستم‌عامل‌ها این اتفاق رخ می‌دهد، در حقیقت ویندوزفون از اندروید بسیار سبک‌تر و بهینه‌تر است و حتی با سخت‌افزاری ضعیف‌تر عملکردی کاملا روان و عالی دارد. موردی که درباره سیستم‌عامل اپل یعنی iOS نیز صادق است. این طور بود که جی‌پرو با سخت‌افزار ابرقدرت خود در برابر لومیا 1020 خیت شد! اما فراموش نکنیم که هنوز هم جی‌پرو یکی از قدرتمندترین گوشی‌های جهان محسوب می‌شود و نمی‌توان از قدرت بالای آن غافل شد.
اما موردی دیگر حافظه این دو است که جی‌پرو در دو ظرفیت 16/32 گیگابایتی با پشتیبانی از کارت حافظه عرضه می‌شود و لومیا 1020 از کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کند ولی در دو نسخه 32/64 گیگابایتی عرضه می‌شود.

nokia-lumia-1020-camera

دقیقه 50 تا 60: دوربین
همین‌طور که رقابت حساس و حساس‌تر می‌شود، هر دو گوشی برای خودنمایی با دوربین خود جلو می‌آیند اما جی‌پرو پیش‌قدم شده و دست به حمله‌ای می‌زند اما غافل از اینکه 1020 بیش از آن چیزی که تصور می‌کند قوی است!
ابتدا با جی‌پرو که در حال پیشروی به سوی دروازه لومیا است شروع می‌کنیم؛ این گوشی از یک دوربین 13 مگاپیکسلی با فوکوس خودکار و فلاش LED بهره‌مند است که هم‌چنین توانایی ضبط تصاویر با کیفیت 1080p و نرخ 30 فریم بر ثانیه را دارد.
اما پس از این حمله لومیا 1020 با ضربه‌ای سخت توپ را از جی‌پرو پس می‌گیرد و با اقتدار و قدرت تمام به سمت دروازه حریف حرکت می‌کند.
این گوشی از یک دوربین 41 مگاپیکسلی با لنز ساخته شده توسط کمپانی زایس استفاده می‌کند که به فناوری PureView مزین شده، هم‌چنان دوربین این گوشی توانایی فیلمبرداری 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه را دارد و علاوه بر یک فلاش LED دارای یک فلاش زنون نیز است. اما این تمام ویژگی‌های دوربین این گوشی نیست! در حالی که او به سمت دروازه حریف پیش می‌رود توضیحات بیشتری درباره‌اش می‌دهیم.
ابتدا با فناوری PureView شروع می‌کنیم؛ اگر به خاطر داشته باشید در گوشی لومیا 920 نیز از این فناوری نام بردیم اما این پیورویو با آن پیورویو فرق دارد! در حقیقت این PureView را می‌توان چیزی شبیه به UltraPixel اچ‌تی‌سی دانست، البته که فقط نتیجه کار شبیه آن بوده و نحوه آن تفاوت دارد و ضمن اینکه این فناوری قبل از ارایه آلتراپیکسل و در گوشی 808 نوکیا معرفی شد. حالا این فناوری چیست و چکار می‌کند؟! فعال کردن این ویژگی در دوربین گوشی باعث می‌گردد عکس‌هایی با رزولوشن 38 مگاپیکسل گرفته شده، سپس فشرده گردند و به 5 یا 8 مگاپیکسل تبدیل شوند. نحوه این کار نیز این گونه است که در یک عکس 38 مگاپیکسلی 7 عدد از پیکسل‌های درون یک عکس به یک پیکسل بزرگ‌تر که نوکیا آن‌ها را SuperPixel می‌نامد تبدیل شده و در حقیقت هر پیکسل در تصاویر این گوشی 7 برابر گوشی‌های دیگر است و این مورد باعث می‌شود تا جزئیات به صورت قابل توجه و فاحشی نسبت به سایرین بالاتر باشد و کیفیت تصاویر آن را به “بهترین” بین تلفن‌های هوشمند بدل سازد. اما این 41 مگاپیکسل به جز بوجود آمدن فناوری PureView فواید دیگری نیز دارد، از جمله این موارد می‌توان به زوم دیجیتال تا 4 برابر بدون افت کیفیت اشاره کرد، چرا که مگاپیکسل به قدری بالاست که حتی با زوم دیجیتال نیز کیفیت پایین نیامده و به نحوی می‌توان این گوشی را با زوم 4 برابر اپتیکال دانست! موردی دیگر درباره دوربین این گوشی اندازه بسیار بزرگتر سنسور آن در مقابل سایرین است، گرچه سنسور این گوشی نسبت به نسل قبل خود یعنی 808 کمی کوچک‌تر شده ولی تقریبا اگر برادر بزرگترش را کنار بزنیم، بزرگترین حسگر تصویر جهان را با اندازه 1/1.5 اینچی بین تلفن‌های هوشمند دارد که همین مورد نیز به خودی خود باعث بزرگ‌تر شدن پیکسل‌ها و افزایش کیفیت می‌شود؛ در ضمن اگر دقت کرده باشید تصاویر 38 مگاپیکسلی گرفته شده توسط دوربین این گوشی خالی از هر گونه نویز است (به دلیل اینکه با بالا رفتن مگاپیکسل، نویز تصاویر بالاتر می‌رود) که باید این مورد را نیز به دلیل حسگر بسیار بزرگ آن دانست. سرعت شاتر نیز در دوربین این گوشی نسبت به سایرین بسیار بالاتر بوده و باعث می‌شود تصاویر متحرک بسیار بهتر ثبت شوند. همین طور فاصله کانونی و میدان دید بسیار عریض است و محتوای بیشتری را می‌توان توسط دوربین این گوشی به ثبت رساند.

qe

اما این همه چیز نیست! توسط نرم‌افزار Nokia Pro Camera app که در این گوشی موجود است درست مانند یک دوربین DSLR حرفه‌ای با آن کار کنید، برای مثال نوردهی سه‌گانه (ISO، دیافراگم و سرعت شاتر) و یا میزان سفیدی و فوکوس دستگاه و موارد دیگر را به صورت کاملا دستی تنظیم و با نرم‌افزارهای مخصوص نوکیا به ویرایش آن‌ها بپردازید.

Nokia_Camera-Grip-for-Lumia-1020-w-tripod

در ضمن همراه با این گوشی یک وسیله جانبی هم عرضه شده و به عنوان یک گریپ آن را به یک دوربین حرفه‌ای تمام عیار تبدیل می‌کند که در ضمن درون گریپ یک باتری 1020 میلی‌آمپری نیز وجود دارد. تمام این موارد را گفتیم تا با قدرت دوربین این گوشی آشنا شوید و بدانید که هیچ چیزی بیهوده نیست و به همین دلیل نیز جی‌پرو از ترس در جای خود خشک شده و موقعیتی عالی برای به ثمر رساندن یک گل برای 1020 بوجود می‌آید.

دقیقه 60 تا 70: پخش چندرسانه‌ای
پس از طوفان 1020 در بخش دوربین و حیرت‌زده شدن جی‌پرو حالا جی‌پرو سعی دارد هر طور که شده بر 1020 غلبه کند و یا حداقل کمی از فشار او بر خود را کم کند، حتی در بخش چندرسانه‌ای به نظر می‌رسد که 1020 کمی بیش از حد به خود پس از این طوفان مغرور شده و حالا فرصتی برای یک ضدحمله توسط جی‌پرو بوجود می‌آید…

gsmarena_063

ابتدا که به پخش و ویرایش محتوای چندرسانه‌ای نگاه کنیم جی‌پرو با سیستم‌عامل اندروید و وجود نرم‌افزارهای بسیاری که در این زمینه برای اندروید وجود دارد عالی ظاهر شده و هیچ مشکلی در این قسمت ندارد اما متاسفانه ویندوزفون و 1020 از برخی فرمت‌های تصویری پشتیبانی نکرده و هیچ‌کدام از نرم‌افزارهای موجود در فروشگاه آن نیز چنین قابلیتی را ندارند که این مورد برای او یک ضعف بزرگ به شمار می‌رود و باعث ضدحمله‌ای خطرناک توسط جی‌پرو می‌شود. همین طور برتری ادامه داشته و در بخش کیفیت و قدرت بلندگو نیز طبق تست‌ها جی‌پرو بسیار بهتر عمل می‌کند و در هنگام پخش موسیقی‌های مختلف صدای بلندتر و شفاف‌تری را برای تماشاچیان ارائه می‌دهد! و موردی دیگر که می‌تواند یک برتری برای جی‌پرو باشد نمایشگر آن است؛ نمایشگری بسیار بزرگتر و با کیفیت کلی به نسبت بالاتر برای تماشای فیلم‌ها و تصاویر که مشاهده آن‌ها را چندین برابر لذت بخش‌تر می‌کند تا در این بخش جی‌پرو فرصت خوبی برای یک گل شیرین به دست بیاورد…

دقیقه 70 تا 80: باتری
هم‌چنان به نظر می‌رسد جی‌پرو قصد توقف نداشته و به تحت فشار قرار دادن 1020 ادامه می‌دهد…
لومیا 1020 از یک باتری 2000 میلی‌آمپری غیرقابل تعویض استفاده می‌کند ولی جی‌پرو علاوه بر قابل تعویض بودن، ظرفیتی بالاتر معادل 3140mAh را دارد. شاید بر روی کاغذ بتوان گفت که عملکرد جی‌پرو به دلیل پردازنده با فرکانس و هسته‌های بالاتر و هم‌چنین نمایشگر بزرگتر با وضوح بیشتر در طول عمر باتری افت داشته باشد اما باز هم ظرفیت به قدری بالاتر است تا عملکرد آن کاملا از 1020 بهتر باشد، گرچه 1020 نیز عملکرد ضعیفی نداشته و با یک استفاده معمولی حدود 1 روز کامل شارژدهی می‌کند.

دقیقه 80 تا 90: سایر ویژگی‌ها
در حالی که به پایان مسابقه پس از یک رقابت نفس‌گیر نزدیک می‌شویم نگاهی بر سایر ویژگی‌های این دو داریم که آن‌ها را نسبت به بقیه متمایز می‌کنند. لومیا 1020 علاوه بر صفحه‌نمایش با فناوری‌های منحصر به فرد دارای یک دوربین خارق‌العاده است که آن را به شدت از سایر گوشی‌های هوشمند متمایز می‌سازد و به نحوی باید به نوکیا آفرین گفت که چنین دوربین قدرتمندری را در بدنه‌ای باریک جای داده‌است. اما جی‌پرو چطور؟! در حیقیقت این گوشی بیشتر از نظر مشخصات قدرتمند است تا ویژگی‌های خاص! درست مانند سایر گوشی‌ها، این مدل را می‌توان از همه نظر قدرتمند دانست و البته نباید قابلیتی چون QuickMemo را در این گوشی فراموش کرد و ضمن اینکه وجود پورت اینفرارد در محصول ال‌جی، باعث می‌شود تا شما بتوانید آن را تبدیل به یک کنترل هوشمند برای تمام وسایل دور و بر خودتان بکنید.
در سایر قسمت‌ها نیز مانند امکانات ارتباطی تنها تفاوت‌هایی که می‌توان یافت نسخه 4 بلوتوث در جی‌پرو و نسخه 3 در 1020 (به دلیل عدم پشتیبانی ویندوزفون) اشاره کرد. در سایر بخش‌ها هم چندان تفاوتی برای بیان شدن وجود ندارد تا منتظر اعلام وقت اضافه توسط داور باشیم.

optimus-g-pro-cover

وقت اضافه: قیمت
حالا داور فقط و فقط 1 دقیقه وقت اضافه به دلیل حاشیه‌دار نبودن مسابقه اعلام می‌کند که به خاطر کمبود وقت مستقیما به سراغ قیمت آن‌ها می‌رویم. هر دو گوشی در بازار جهانی چیزی حدود 700 دلار قیمت دارند و فعلا هیچکدام وارد بازار کشور نشده‌اند و با توجه به قیمت مشابه و نبود آن‌ها در بازار کشور نمی‌توان درباره قیمت نظر قطعی داد.

بالاخره پس از یک مسابقه نفس‌گیر و طاقت فرسا و تلاش دو گوشی بر سر برنده شدن داور سوت پایان مسابقه را می‌زند. هر دو مدل بهترین‌های خود را به نمایش گذاشته و موقعیت‌های بسیار خطرناکی بر روی دروازه‌ حریف بوجود آوررند که به همین دلیل مروری بر این موقعیت‌ها داریم.

Untitled

Lumia 1020:
موقعیت اول: ابعاد کوچک‌تر و به نحوی خوش‌دست‌تر؛ کیفیت ساخت و مقاومت نسبتا بالاتر
موقعیت دوم: نمایشگر مقاوم‌تر با نمایش بهتر رنگ مشکی و فناوری‌های منحصر به فرد
موقعیت سوم: دوربین کاملا بهتر از هر نظر + کلید فیزیکی شاتر دوربین

Optimus G pro:
موقعیت اول: نمایشگر فوق‌العاده بزرگ‌تر و شفاف‌تر با نمایش بهتر رنگ سفید
موقعیت دوم: پشتیبانی بهتر از فرمت‌ها و سیستم‌عامل غنی‌تر از نظر نرم‌افزاری + بلندگوی بهتر
موقعیت سوم: باتری قدرتمندتر با عملکرد بهتر

[divide style=”2″]

حال تصمیم بگیرید، کدام گوشی برنده این رقابت شده و ۳ امتیاز بازی را از آن خود می‌کند؟! مطمئن نیستید؟! می‌توانید رای به مساوی شدن مسابقه هم بدهید!

[polldaddy poll=7290221]

اگر طرفدار سرسخت یک گوشی هستید و دوست دارید قدرت آن را برای طرفداران دیگری با زبان خود شرح دهید، حتما وارد تاپیک کل کل طرفداران لومیا ۱۰۲۰ با اپتیموس جی پرو شوید و نظرات خودتان را بیان کنید.

[divide style=”3″]

برنامه کامل مسابقات را از اینجا می‌توانید مشاهده کنید!

19 در مورد “خاص باشید! (مقایسه لومیا 1020 با اپتیموس جی پرو از گروه B)”

  1. بازم با سلام!!!!!!!!
    همونطرر که همه گفتند:
    ویندوزفون—————–
    اندروید+++++++++++++
    اما….
    لومیا1020+++++++++++++++
    جی پرو————————
    همونطورکه اشاره شد، فقط و فقط جی پرو یه فبلت خوب!! و لومیا1020 یه دوربین عکاسی خوب!!!
    (میدونی که این41 مگاپیکسلی نوکیا به گرد پای یه 12 مگاپیکسلی کانن نمیرسه، هرچی باشه گوشی، گوشی باید ساخته بشه، دوربین ،دوربین!)
    اگه یه اسمارت فون خوب میخای بیا سراغ XPERIA!!
    اونم از نوع SP

    از طرف یکی از معترضان مسابقه ی پیش جی پرو با اکسپریا اس پس!!

  2. آیا مقایسه دو گوشی با دو سیستم عامل متفاوت درسته به نظرتون؟! و همچنین یک تلفن همراه با یک فبلت؟!

  3. منتظر باشید … طـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــوفـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــانــــــــــــــــــــــــــــــی درراه است
    bylumia1020
    نــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــو کیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا

  4. شما در ویژگیهای ال جی خاصیتslideرا چرا ذکر نکردید.که خاصیت فوق العاده مهمی است.لطفا کسی که این بررسی ها رو مینویسه طالعه کنه.

  5. ***نوکیا لومیا 1020****

    من و خیلی از افراد قبول داریم که فناوری و کیفیت لومیا1020 خیلی بهتر از ال جی است
    ولی نمیدونیم چرا بابت یک سیستم عامل اندروید از اون بگذریم
    من نمی گم که ویندوز فون سیستم عامل بدیه وهمچنین نمی گم که اندروید بده
    و این بدی(ویندوز فون) ناشی از اینه که الان ما بیستر به خاطر نرم افزار ها وبازی های اندروید که
    به اون علاقه مند شدیم
    ولی ویندوز فون نیز برنامه های کاربردی زیادی داره
    که متاسفانه در اکثر سایت های ایرانی خیلی از ویندوز فون پشتیبانی نمیشه

    1. تجربه من از قابلیت های ویندوز فون اونقدر دلچسب هست که بخاطرش از بازی های آندروید بگذرم. اصلا خیلی سرتره.

  6. اصلا ویندوز به درد نمیخوره کلا یک صفحه مترو هست و یک صفحه هم در سمت راست با چپش داره عکس صفحه هم که نمیشه روش گذاشت.بعد چند روز دل آدم رو میزنه و تکراری میشه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH