بررسی Vocal 1

نقد و بررسی Vocal V1: گوشی ارزان، ایرانی و فراتر از انتظار!

در این مقاله از آی‌تی‌رسان قصد داریم تا به نقد و بررسی کامل و جامع گوشی ارزان قیمت Vocal V1 بپردازیم.

در صنعت تولید موبایل‌ کمپانی‌های مختلفی در رده‌های قیمتی مختلفی به رقابت با یکدیگر می‌پردازند اما در رده قیمتی زیر 5 میلیون تومان، به دلیل قیمت بالای قطعات، طراحی و ساخت گوشی در این رده، رقابت خاصی دیده نمی‌شود. تنها چند گوشی در این رده قیمتی وجود دارند که باعث می‌شوند کاربران این رده، انتخاب‌های زیادی نداشته باشند.

از طرف دیگر، گوشی‌های زیادی با همکاری با شرکت‌های ایرانی ساخته نمی‌شوند و عملا هیچ رقابت خاصی وجود ندارد. هلدینگ آرکا تجارت و برند وکال قصد دارند تا با عرضه دو گوشی وکال V1 و V0، رقیبان جدیدی در هر دو دسته بالا معرفی کنند.

از آنجایی که رساندن قیمت گوشی به این رده قیمتی کار بسیار ساده‌ای نیست و باید فداکاری‌های بسیاری انجام داد، نقد و بررسی گوشی و شناسایی این فداکاری‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. پس با ما در آی‌تی‌رسان با بررسی گوشی وکال V1 همراه باشید.

بررسی Vocal V1 – مشخصات

ابعاد
168.4 در 77.2 در 9.05 میلی‌متر
وزن
196 گرم
نمایشگر
6.745 اینچ LCD با رزولوشن 720 در 1600، نرخ به‌روزرسانی 90 هرتزی
پردازنده
یونیساک UMS9230(T606)
پردازنده گرافیکی
MaliTM-G57 تک هسته با فرکانس 650 مگاهرتزی
رم
4 گیگابایت
حافظه داخلی
128 گیگابایت
سیستم عامل
اندروید 13 با وعده به‌روزرسانی به 14
دوربین اصلی
سه‌گانه 50 + 2 + 2 مگاپیکسلی
دوربین سلفی
16 مگاپیکسلی
باتری
5000 میلی‌آمپرساعت با پشتیبانی از شارژ سریع 20 واتی

بررسی گوشی Vocal V1 – قیمت

قیمت گوشی وکال، مهمترین‌ فاکتور و هویت آن بوده و آن را در پایین‌ترین رده گوشی‌های هوشمند قرار می‌دهد.

  • وکال V1، نسخه 128 گیگابایت حافظه و 4 گیگابایت رم: 3.5 میلیون تومان

البته لازم به ذکر است که بخش قابل توجهی از قیمت این گوشی به اقلام درون جعبه آن اختصاص داده شده که تقریبا تمام نیازهای شما برای خرج‌های اضافه بعد از خرید گوشی را از بین می‌برد.

اقلام درون جعبه

اگر بگوییم که اقلام درون جعبه یک گوشی جزو بهترین نقاط قوتش است، شاید آن را به تمسخر بگیرید، اما گوشی وکال V1 نه تنها قیمت بسیار پایینی دارد، بلکه اقلام درون جعبه آن بسیار تکمیل بوده تا نیازی به خرید هیچ محصول اضافه‌ای نداشته باشید.

بررسی Vocal 1

این اتفاق باعث می‌شود که در اصل قیمت تمام شده برای کاربر در مقایسه با دیگر گوشی‌ها، بیش از این کاهش یابد. درون جعبه این گوشی، شارژر، کابل شارژ، هندزفری، قاب، گلس و سوزن سیم‌کارت قرار گرفته است!

با یک تخمین خوبی می‌توان تمام این وسایل را نزدیک به پانصد هزار تومان قیمت گذاری کرد. در این صورت، ارزش خرید گوشی به مراتب بالاتر می‌رود.

هندزفری‌ که در میان افلام درون جعبه گوشی دیده می‌شود از کیفیت ساخت خوبی برخوردار بوده و به این زودی‌ها خراب نخواهد شد. مهم‌تر از کیفیت ساخت یک هندزفری، کیفیت صدای خروجی آن است که در اینجا نمی‌توان تعریفی از آن انجام داد. کیفیت صدای این هندزفری تنها می‌تواند با هندزفری‌های خریداری شده از مترو رقابت کند.

طراحی و کیفیت ساخت

گوشی وکال V1 از یک قالب طراحی تقریبا متفاوتی استفاده می‌کند تا کمی هویت خاصی برای خود ایجاد کند. در حالت کلی از نظر زیبایی ظاهر، گوشی موفق ظاهر شده و توانسته زیبایی خاصی را برای خود انتخاب کند. مخصوصا رنگ سفید که بدنه آن در زوایای خاصی با نور، رنگ‌های جالبی را ایجاد می‌کند.

بررسی Vocal 1

پشت گوشی میزبان ماژول دوربین سه‌گانه است که از دور به نظر می‌رسد که تنها دو دوربین روی گوشی قرار گرفتند. دو دایره مشکی رنگ در بالا سمت چپ گوشی دیده می‌شوند که دایره بالایی، دوربین 50 مگاپیکسلی را در خود جا داده و دو دوربین دیگر در دایره پایینی و در کنار هم قرار گرفتند.

این دوربین‌ها به همراه فلاش گوشی که ظاهر بیضی شکلی به خود گرفته، توسط یک بحش شیشه‌ای در بر گرفته شده‌اند. این شیشه و در کل ماژول دوربین‌ها برآمدگی خاصی به گوشی اضافه نمی‌کنند. نوشته‌های مختلفی مانند عبارت AI طوری در این بخش قرار داده شده‌اند تا ظاهر قرینه‌ طراحی گوشی حفظ شود.

در بخش جلویی گوشی صفحه نمایشی قرار گرفته که توسط حاشیه‌های نسبتا ضخیمی محاصره شده است. دو لایه حاشیه مختلف دور صفحه وجود دارد. لایه اول، نگه‌دارنده صفحه بوده که بخش زیادی را اشغال کرده و لایه دوم، حاشیه نرمالی هست که تمام صفحه نمایش‌ها دارند. بالای این صفحه، دوربین سلفی با طراحی قطره‌ای قرار گرفته ولی فضای زیادی را اشغال نمی‌کند.

اگر گوشی را از نمای کناری ببینید، دو قسمت مجزا را خواهید دید که به یکدیگر متصل شده‌اند. بدنه پشتی گوشی و فریم آن، به صورت یک‌پارچه طراحی شدند و گویا کل گوشی را در برگفته‌اند. قسمت دوم، بخشی از حاشیه‌های گوشی خواهد بود که از نمای بغل، ظاهر جالبی ندارد.

روی فریم سمت راست گوشی، سه دکمه قرار گرفته که دکمه اول با حسگر اثر انگشت ترکیب شده و دکمه روشن و خاموش کردن گوشی است. بالاتر از این دکمه، دو دکمه دیگر قرار گرفته‌اند تا کنترل حجم صدا را به انگشتان شما برسانند. دسترسی انگشت شصت راست به دکمه پاور نسبتا راحت بوده، اما دو دکمه دیگر چندان هم راحت نیستند. فریم سمت چپ گوشی نیز میزبان بخش خاصی نبوده و خالی است.

رنگ

همانطور که در تصاویر پیش از این مشاهده کردید، رنگ گوشی که در اختیار آی‌نی‌رسان قرار داشت، سفید بود. هنگام خرید این گوشی، یک مدل مشکی نیز به گزینه‌های شما اضافه خواهد شد که به شخصه رنگ سفید گوشی را زیباتر می‌دانم.

وزن و ابعاد

گوشی وکال V1، به جز گوشی‌های فولد سامسونگ، یکی از بزرگ‌ترین گوشی‌هایی است که تا به حال دیده یا به دست گرفتم. ابعاد این گوشی برابر با 168.4 در 77.2 در 9.05 میلی‌متر است که از گوشی‌هایی مانند S24 Ultra نیز بزرگ‌تر است.

از طرفی وزن این گوشی به نسبت ابعاد، اصلا زیاد نیست و 196 گرم وزن دارد و وقتی آن را در دست می‌گیرید متوجه سبکی آن خواهید شد. هیچ جایی از برگه مشخصات گوشی اشاره‌ای به وزن آن نکرده بود که کمی به نظر عجیب می‌آید.

کیفیت ساخت و استانداردها

همانطور که در که مقدمه این مقاله به آن اشاره کردیم، اگر یک گوشی بخواهد وارد این رده قیمتی بشود باید فداکاری‌های بسیاری انجام دهد. یکی از بخش‌های گوشی وکال  که قیمت پایین آن را یادآوری می‌کند کیفیت ساخت خود گوشی است.

فریم گوشی از جنس پلاستیک بوده و جنس پشت بدنه گوشی از نوع PMMA بوده که یک پلیمر تقریبا شفاف تلقی می‌شود که در بعضی جاها حایگزین شیشه می‌شود. مقاومت بدنه گوشی بسیار پایین بوده و برای نگه‌داری آن باید دقت مضاعفی به خرج دهید. برای مثال هنگام در آوردن گوشی از جعبه، یک چسب تقریبا محکم به پشت گوشی چسبیده بود که در آوردن آن برای من کمی ترسناک و استرس‌آور بود. با هر دفعه تلاش من برای کندن این برچسب، بدنه هم همراه با آن کمی رو به بالا خم می‌شد!

صفحه نمایش گوشی هم طبق برگه مشخصات با استفاده از گوریلا گلس محافظت شده ولی هیچ سخنی مبنی بر این که از کدام نسخه گوریلا استفاده شده، زده نشده است. هیچ اطلاعاتی مبنی بر گواهینامه‌های مختلف برای مقاومت علیه نفوذ آب و گرد و غبار نیز نیافتیم.

بررسی Vocal V1 – نمایشگر

صفحه نمایش 6.745 اینچی وکال از نوع LCD بوده و رزولوشنی برابر با 720 در 1600 پیکسل دارد که تراکم پیکسلی 278 پیکسل در هر اینچ را ایجاد می‌کند.

بررسی Vocal 1

صفحه نمایش وکال V1 در یک بخش بهتر و در بخش دیگر کاملا بدتر از چیزی که از یک گوشی با این رده قیمتی انتظار داریم، عمل می‌کند. در کل نمایشگر این گوشی نمره قابل قبولی نسبت به قیمت دریافت می‌کند و به جز این دو بخش، حرف خاص دیگری درباره صقحه این گوشی باقی نمی‌ماند.

نرخ به‌روزرسانی صفحه

جزو معدود بخش‌هایی که وکال تصمیم گرفته که در آن فداکاری خاصی انجام ندهد و بهتر از رقیبان هم‌رده خود ظاهر شود، نرخ به‌روزرسانی صفحه است. در این رنج قیمتی و حتی کمی بالاتر، نرخ 60 فریم بر ثانیه به دلیل به اندازه کافی خوب بودن، تبدیل به یک استاندارد شده و تقریبا هیچ گوشی از آن بالاتر نمی‌رود.

گوشی وکال V1 تصمیم گرفته تا با ارائه صفحه نمایش 90 هرتزی در این رنج قیمتی سنت شکنی کند. به راحتی می‌توان این بخش از گوشی را به عنوان یکی از بهترین نقاط قوت آن معرفی کرد. تصاویر به لطف صفحه 90 هرتزی بسیار روان‌تر و لذت بخش‌تر پخش خواهند شد.

بررسی Vocal 1

به دلیل باتری نسبتا پر ظرفیت و قطعات با مصرف شارژ بسیار پایین، 90 هرتزی بودن صفحه، مصرف باتری را به طور قابل توجهی افزایش نمی‌دهد. البته اگر شارژدهی باتری از هر چیز دیگری برای شما اهمیت بالاتری داشته باشد می‌توانید در تنظیمات نرخ به‌روزرسانی را به 60 هرتز کاهش دهید.

روشنایی

اگر نرخ به‌روزرسانی صفحه را یک نقطه قوت برای گوشی حساب کنیم، آن وقت باید روشنایی صفحه را نیز جزو نقاط ضعف گوشی قرار دهیم. روشنایی صفحه وکال وی یک به قدری کم است که در تمام مدتی که گوشی دستم بود نمی‌توانستم نور صفحه را چیزی کمتر از ۱۰۰ درصد قرار دهم.

بررسی Vocal 1

حتی روشنایی صد درصدی صفحه هم تنها در شرایطی که در محیط کم نوری باشید، کافی خواهد بود. به محض این که وارد محیط پر نورتری شوید، نور صفحه مشکل‌زا خواهد بود. کار کردن با گوشی زیر نور آفتاب هم خیلی سخت‌تر از چیزی است که فکرش را بکنید.

امنیت و قفل‌های بیومتریک

برای اهراز هویت و آنلاک کردن گوشی دو گزینه بیومتریک که در اکثر گوشی‌ها دیده می‌شود، در وکال وی ۱ نیز حضور دارند. در ادامه به بررسی گوشی وکال در بخش حسگر اثر انگشت و تشخیص چهره به صورت مجزا می‌پردازیم.

حسگر اثر انگشت

بیشتر گوشی‌های امروزی با کنار گذاشتن حسگر ترکیب شده با دکمه پاور، سراغ اثر انگشت زیر صفحه نمایش رفته‌اند، اما وکال وی یک احتمالا به خاطر کمتر کردن هرچه بیشتر هزینه نهایی، حسگر اثر انگشت خود را با دکمه پاور گوشی ادغام کرده است. این دکمه روی فریم سمت راست و در میانه‌های گوشی جای‌گیری کرده که دسترسی انگشت شست راست به این دکمه تقریبا راحت است.

حسگر اثر انگشت سرعت تقریبا بالا و دقت خوبی دارد. اگر انگشت شما کمی خیس باشد، حسگر مشکلی در اهراز هویت شما نخواهد داشت، اما در صورتی که انگشت شما کاملا خیس باشد، محدودیت‌های حسگر نمایان خواهند شد. همچنین بر خلاف انتظارات از این حسگر، شما نمی‌توانید یک انگشت را دو بار تعریف کنید.

تشخیص چهره

ثبت چهره شما برای اهراز هویت، روند بسیار سریعی دارد و تنها به اندازه یک عکس سلفی زمان می‌برد. حتی با داشتن عینک و ماسک هم گوشی می‌تواند چهره شما را تشخیص دهد. این دو اتفاق باعث شد تا مقداری به عملکرد تشخیص چهره گوشی شک کنم. به همین علت چند عکس مختلف از خود گرفتم و جلوی گوشی قرار دادم، اما گوشی هیچ اشتباهی انجام نداد و با آن‌ها فریب نخورد.

عملکرد تشخیص چهره بسیار خوب بوده و همواره سرعت بالای خود را حفظ می‌کند. تنها در زمانی که محیط کمی تاریک باشد، عملکرد تشخیص چهره دچار اختلال می‌شود. بسیاری از گوشی‌ها در چنین شرایطی نور صفحه را به صورت خودکار زیاد می‌کنند تا با نور صفحه، چهره قابل رویت باشد. نه تنها وکال این کار را نمی‌کند، بلکه نور صفحه آن به قدری کم است که کمک زیادی در این شرایط نخواهد کرد.

تست‌های ویژه آی‌تی‌رسان

 تست

نتیجه

بدنه کثیف می‌شود؟

خیر

کار کردن روی سطح صاف آسان است؟

بله

کار کردن با یک دست آسان است؟

خیر

کار کردن زیر نور آفتاب آسان است؟

خیر

یک اثر انگشت را می‌توان دو بار تعریف کرد؟

خیر!

قفل چهره در تاریکی باز می‌شود؟

در صورت نور بالای صفحه

حسگر اثر انگشت با دست خیس باز می‌شود؟

خیر

قفل چهره با ماسک باز می‌شود؟

بله

کیفیت عکس سلفی پرتره چند نفره به چه شکل است؟

نسبتا خوب

نشر صدا هنگام مکالمه چقدر است؟

بسیار زیاد

بررسی Vocal V1 – نرم‌افزار

گوشی وکال V1 از نسخه خام اندروید 13 استفاده می‌کند. نسخه خام اندروید، به دلیل نداشتن برخی ویژگی‌هایی که شرکت‌های مختلف به آن اضافه می‌کنند، کمی بهینه‌تر و سریع‌تر است.

بررسی Vocal 1

با این حال به شخصه اصلا نمی‌توانم با رابط کاربری اندرویدهای خام کنار بیایم. حس خام بودن و کامل نبودن در جای‌جای این رابط کاربری‌ها حس می‌شود.

پشتیبانی نرم‌افزاری

در گزارش اختصاصی آی‌تی‌رسان از مراسم رونمایی این گوشی نیز به آن اشاره کردیم، هلدینگ آرکا تجارت وعده عرضه اندروید 14 در آینده‌ای نزدیک را داد. حتی درباره اندرویدهای بعدی نیز سخن گفته شد.

طبق سخنان زده شده، بعد از عرضه اندروید 15 توسط گوگل، احتمال عرضه این نسخه جدید روی گوشی‌های وکال بررسی خواهد شد و در صورت امکان برای کاربران منتشر خواهد شد.

بررسی Vocal 1

هیچ تضمین و وعده‌ای درباره عرضه آپدیت‌های نرم‌افزاری فراتر از اندروید 14 داده نشده و تنها درصورتی که گوشی‌ مشکلی در اجرای این آپدیت‌ها نداشته باشد، عرضه آن‌ها در نظر گرفته خواهد شد.

برنامه‌های نصب شده

یکی از بدی‌های استفاده از اندروید خام در بخش برنامه‌های از پیش نصب شده دیده می‌شود. هنگامی که گوشی را برای اولین بار روشن می‌کنید، تنها برنامه‌هایی که روی آن مشاهده خواهید کرد که توسط گوگل ساخته شده باشند.

برای مثال به جای گالری اختصاصی گوشی، گوگل Photos در نظر گرفته شده و این روند برای اکثر برنامه‌های گوشی در نظر گرفته شده است. در صورتی که می‌شد از ایرانی بود گوشی استفاده کرد و برخی از برنامه‌های روزمره ایرانی را جایگزین برنامه‌های گوگل کرد.

بررسی Vocal V1 – سخت‌افزار

گوشی وکال، تراشه UMS9230(T606) ساخته شرکت یونیساک را در قلب پردازشی خود انتخاب کرده که عملکرد تقریبا خوبی را در بخش‌های مختلف اما با قیمتی بسیار پایین‌تر ارائه می‌کند.

بررسی Vocal 1

در ادامه به بررسی تمام بخش‌های تراشه Vocal 1 می‌پردازیم.

پردازنده‌ها

پردازنده این تراشه هشت هسته‌ای بوده و از دو نوع هسته A75 و A55 تشکیل شده که همگی تا فرکانس 1.6 گیگاهرتز می‌توانند کار کنند.

  • دو هسته Cortex-A75 با فرکانس 1.6GHz
  • شش هسته Cortex-A55 با فرکانس 1.6GHz

معمولا پردازنده‌ مختلف گوشی‌ها از چینش متفاوتی استفاده می‌کنند. در حالت کلی امور پردازشی مختلف به دو دسته تک‌هسته و چندهسته تقسیم می‌شوند. تمام استفاده‌های روزمره و سبک در دسته تک‌هسته قرار می‌گیرند و به همین دلیل گوشی‌ها در حالت کلی یک هسته قوی‌تر از بقیه را تنها برای پردازش این امور در نظر می‌گیرند. با افزایش حجم کار، هسته‌های بیشتری مشغول به کار می‎‌شوند.

در گوشی وکال وی یک و تراشه T606، آن هسته قدرتمندتر از بقیه دیده نمی‌شود و دو هسته با قدرت یکسان وجود دارند که احتمالا یکی از آن‌ها وظایف امور تک‌هسته را بر عهده دارد که یونیساک حداقل می‌توانست فرکانس آن را کمی بیشتر از دیگری کند.

قدرت پردازشی

به شخصه قبل از بررسی Vocal V1 و بعد از شنیدن قیمت آن کاملا انتظار داشتم علاوه بر وجود نقص‌ها و ایرادات کلی، این گوشی در اجرای برنامه‌های ساده و روزمره هم عملکرد خوبی نداشته باشد.

بعد از استفاده چند روزه از گوشی و تست و اجرای برنامه‌های مختلف هیچ نقص خاصی در قدرت پردازشی گوشی مشاهده نکردم. درست است که هیج برنامه‌ای در این گوشی بهترین عملکرد خود را به نمایش نمی‌گذارد، اما هیچ برنامه‌ای هم مشکل خاصی را مطرح نمی‌کند. حتی بسیاری از برنامه‌های ایرانی را نیز روی گوشی تست کردم و همه آن‌ها بدون مشکل خاص و کاملا روان اجرا شدند.

تمام برنامه‌های ایرانی و خارجی بدون لگ و هنگ کردن‌ خاصی روی وکال وی یک اجرا می‌شوند. تنها جایی که ضعف قدرت پردازشی گوشی به خوبی به تصویر کشیده می‌شود برنامه دوربین گوشی است. در اینجا، سرعت بسیار کم و تاخیرهای متعدد در اجرای دستورات کاربر تا حدی آزاردهنده می‌شود.

نام مدل

امتیاز 9 Antutu

امتیاز GFXBench

Car Chase ES 3.1 (offscreen 1080p)

امتیاز Geekbench

تک هسته‌ای / چند هسته‌ای

Galaxy S24 Ultra

1453497

155fps

2182 / 6649

Galaxy A05s

264654 

7fps

418 / 1449

Vocal 1

181697

5.9fps

 

311 / 1245

Redmi A2 

127489

3.8fps

144 / 514

Galaxy A03 Core

115565

3.7fps

148 / 762 

Redmi 9A

102776

3.1fps

133 / 460

Wiko T10

94887

2.1fps

144 / 516

Galaxy A01 Core

43177

0.8fps

107 / 331

گیمینگ

درست است که با یک گوشی ارزان‌قیمت طرف هستیم، اما دلیلی نمی‌شود که خریداران گوشی به طور کامل بخش گیمینگ را رها کنند. در اصل هنگام معرفی گوشی، بخش خاصی از مراسم رونمایی به توانایی اجرای بازی‌های مختلف مانند کال‌آف‌دیوتی روی گوشی اختصاص داده شد.

بررسی Vocal 1

در نهایت اما انتظار نداریم که پردازنده گرافیکی تک‌هسته این گوشی یعنی MaliTM-G57 با فرکانس 650 مگاهرتزی، بازی‌ها را در بهترین گرافیک، یا حتی گرافیک خوبی اجرا کند. صرف اجرای بازی‌ها بدون مشکل و فارغ از گرافیک، به خودی خود، مزیت بسیار بزرگی خواهد بود.

این دقیقا عملکرد گیمینگ گوشی است، شما می‌توانید اکثر بازی‌ها از جمله بازی‌های سنگین مانند کال‌آف‌دیوتی را بدون مشکل اجرا کنید. اگر تنظیمات گرافیک کال‌اف‌دیوتی موبایل را روی Low یا حتی مدیوم قرار دهید، وکال وی یک عمکلرد با ثباتی را در اجرای بازی برای شما به ارمغان خواهد آورد.

نه مشکلی از بابت افت فریم خواهید داشت و نه مشکل فریم‌ریت بسیار پایین تا اگر گرافیک نسبتا پایین بازی برای شما اهمیتی نداشته باشد، تجربه گیمینگ خوبی داشته باشید.

از طرفی در دیگر بازی‌هایی که تنظیمات گرافیکی خاصی ندارند و جزو بازی‌های تقریبا سبک تلقی می‌شوند مانند Temple Run نیز گوشی در اجرای آن‌ها نقص خاصی از خود نشان نمی‌دهد.

دما و گرما

استفاده از قطعات سخت‌افزاری که دمای بالایی تولید نمی‌کنند در یک گوشی با ابعاد بسیار بزرگ باعث می‌شود که عملا هیچ نگرانی خاصی از بابت دمای بالای گوشی نداشته باشیم. نتایج تست‌های ما این حدس و گمان را تائید می‌کنند و وکال وی یک در حین بنچمارک‌‌ها و بازی کردن به هیچ‌وجه داغ نمی‌شود.

تنها بخش گوشی که کمی گرم می‌شود، شیشه دور دوربین‌هاست. دلیل این اتفاق این است که شیشه نسبت به بدنه گوشی، گرما را بهتر منتقل می‌کند. با این وجود، گرمایی که با لمس شیشه احساس خواهید کرد، بسیار کم و حداقلی است.

رم‌ و حافظه ذخیره‌سازی

یکی دیگر از بخش‌های گوشی که در آن فداکاری خاصی انجام نشده و برعکس، سعی شده تا به نقاط قوت گوشی تبدیل شود، مربوط به ظرفیت رم و حافظه داخلی وکال وی یک است. این گوشی 128 گیگابایت برای حافظه ذحیره‌سازی خود در نظر گرفته و این در حالیست که اکثر گوشی‌های این رده سراغ حافظه‌های زیر 64 گیگابایت رفته‌اند. لازم به ذکر است که حتی اگر این مقدار برای شما کم باشد، می‌توانید با استفاده از حافظه جانبی (به صورت همزمان با دو سیم‌کارت) حافظه خود را افزایش دهید.

بررسی Vocal 1

مقدار رم گوشی تاثیر بسیار مهمی در عملکرد گوشی و تجربه کاربر دارد. هرچه ظرفیت رم کم‌تر باشد اثر منفی آن روی گوشی بیشتر و بیشتر می‌شود. وکال وی یک، در این بخش هم با قرار دادن 4 گیگابایت رم در مقایسه با رقیبان خود که اکثرا سراغ رم‌های 3 یا حتی 2 گیگابایتی می‌روند، پیشی می‌گیرد.

یکی از ویژگی‌هایی که وکال وی یک اعلام کرده که قصد دارد در قالب آپدیت‌‌ نرم‌افزاری به گوشی‌های اضافه کند، Ram Plus نام دارد. این ویژگی، مقداری از حافظه داخلی گوشی را رزرو می‌کند تا درصورتی که نیاز سخت‌افزار گوشی به بیش از ظرفیت 4 گیگابایتی رم رسید، این حافظه در اختیار سخت‌افزار قرار بگیرد. سرعت رم به مراتب بیشتر از سرعت حافظه داخلی است، اما تماما پر شدن رم، باعث کند شدن و لگ زدن گوشی می‌شود که رم پلاس می‌تواند تا حد خوبی مانع این اتفاقات شود.

ارتباطات و سنسورها

این گوشی می‌تواند از دو سیم کارت روی شبکه 4G پشتیبانی کند که تقریبا کانال‌های خوب و متعددی از این نسل اینترنت را پشتیبانی می‌کند تا در بخش آنتن‌دهی مشکل خاصی پیش نیاید.

بررسی Vocal 1

گوشی وکال وی یک، از استانداردهای 802.11b/g/n در فرکانس 2.4 گیگاهرتز و 802.11a/ac در فرکانس 5 گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند. استانداردهای انتخاب شده تقریبا محدود هستند ولی همچنان در رده خوب قرار می‌گیرند.

پشتیبانی از NFC و بلوتوث نسخه 5.0 از دیگر فن‌آوری‌های ارتباطی در نظر گرفته شده برای گوشی هستند. برای موقعیت‌یابی شما در کنار GPS از سرویس‌هایی مانند BDS ،Glonass و Galileo نیز پشتیبانی شده است. در بخش سنسورها حضور مواردی مانند شتاب‌سنج، مجاورت و روشنایی‌سنج دیده می‌شوند.

بررسی Vocal V1 – دوربین

دوربین گوشی وکال وی یک به وضوح مشخص است که مجبور بوده فدکارای‌های زیادی انجام دهد تا در چند بخش خاص بهتر ظاهر شود. در کل اگر بخواهیم با در نظر گرفتن قیمت گوشی، به دوربین آن نمره دهیم، نمی‌توانیم چیزی فراتر از “قابل قبول” را به آن اختصاص دهیم. چند بخش خاصی که دوربین عملکرد تقریبا خوبی دارد، به قدری خوب یا به قدری جامع نیستند که بتوان آن‌ها را نقطه قوت نامید. در کل دوربین گوشی به قدری خوب هست که از لیست نقاط ضعف گوشی فرار کند.

یکی از نکات بسیار مهم دروبین‌های گوشی این است که کیفیت تصاویر ثبت شده به مراتب بهتر از چیزی هستند که در خود گوشی نمایش داده می‌شوند. صفحه نمایش گوشی، کیفیت پایینی دارد و باعث می‌شود که تصاویر ثبت شده توسط دوربین‌ها نیز بسیار بد دیده شوند، اما اگر این تصاویر را در صفحه نمایش‌های دیگری تماشا کنید، تصاویر کیفیت به مراتب‌ بهتری دارند.

عکس‌برداری در روز

اگر تصاویر ثبت شده را تنها در خود گوشی با صفحه نمایش خودش تماشا کنید، بسیار ناامید خواهید شد. به شخصه در ابتدا قصد داشتم دوربین‌های این گوشی را ضعیف‌تر از وبکم‌های ارزان قیمت لپ‌تاپ‌ها معرفی کنم، اما اگر این تصاویر را به صفحه‌ نمایش دیگری منتقل کنید، متوجه خواهید شد که در حق این دوربین نامردی شده است!

عملکرد دوربین اصلی گوشی در ثبت تصاویر با نور خوب در روز من را تا حد خوبی غافلگیر کرد و انتظار این عملکرد را در این رده قیمتی نداشتم. لنز 50 مگاپیکسلی گوشی جزئیات زیادی را ثبت می‌کند و وضوح تصاویر نیز بالاست. بخشی که می‌توان در این تصاویر نسبت به آن گله کرد، مربوط به بخش‌های نرم‌افزاری بوده، رنگ‌های میوه‌ها در تصویر بالا مخصوصا موز، کاملا بی‌جان و بی‌روح ثبت شده‌اند.

عکس‌برداری در شب

بهتر است با خرید این گوشی یا تقریبا اکثر گوشی‌های این رده قیمتی، کاملا بیخیال عکس‌برداری در شب بشوید. نه تنها کیفیت تصاویر ثبت شده بسیار پایین هستند بلکه ایرادات بسیار زیادی نیز در آن‌ها دیده می‌شود که خب نمی‌توان گوشی ارزان‌قیمت را مقصر دانست، ولی با این حال نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد.

فیلم‌برداری

عملا با حداقل انتظار ممکن سراغ این بخش گوشی رفتم چرا که فیلم‌برداری، یکی از کارهای بسیار سنگین است که علاوه‌بر دوربین خوب به چیزهای به مراتب بیشتری مانند سخت‌افزار قدرتمند نیز نیاز دارد. کلا بهتر است به عملکرد فیلم‌برداری گوشی تنها به دید “کار راه‌انداز” نگاه کنید. نویز بالا، جزئیات کم، لرزش زیاد و رنگ‌های ثبت شده، از ایرادات موجود در عملکرد فیلم‌برداری گوشی هستند.

سلفی

تصاویری که از طریق دوربین سلفی گوشی ثبت می‌شوند، کیفیت قابل قبول و حتی خوبی دارند که می‌توان کیفیت آن را کمی بالاتر از رده قیمتی گوشی دانست. مخصوصا تصاویر پرتره این دوربین که عملکرد واقعا خوبی دارند و به طرز عجیبی جزئیات بیشتری از صورت در این حالت ثبت می‌شود.

تجربه کار با برنامه دوربین 

در بخش سخت‌افزار هم به این مساله اشاره کردیم که هنگام استفاده از دوربین، بیشتر از هرجای دیگری قدرت پایین سخت‌افزار گوشی را احساس خواهید کرد. همچنین اندروید خام بودن گوشی، یعنی هیچ بهینه‌سازی اختصاصی برای گوشی نیز در نظر گرفته نشده تا تجربه استفاده از دوربین به وضعیت بد کنونی برسد.

بررسی Vocal 1

برنامه دوربین گوشی از هر نظر بسیار کند بوده و تقریبا هر دستور شما را با تاخیر اجرا خواهد کرد. حالا اگر دستور ساده‌ای داده باشید، تاخیر کم‌تر خواهد شد ولی این تاخیر و لگ پای ثابت تجربه شما با دوربین گوشی خواهد بود.

بررسی Vocal V1 – اسپیکر

در مجموع سه اسپیکر مختلف در جای‌جای گوشی قرار داده شده است. اسپیکر اول که وظیفه تولید صدا هنگام مکالمات صوتی را بر عهده دارد، در شکافی میان صفحه نمایش و فریم بالایی گوشی قرار گرفته است. دو اسپیکر دیگر، اسپیکرهای اصلی گوشی هستند و با همکاری با یکدیگر صدای استریو تولید می‌کنند.

یکی از این اسپیکرها در پایین سمت راست گوشی و دیگری بالا سمت چپ قرار گرفته‌اند. هنگام بازی کردن به صورت دو دستی احتمالا دست چپ شما، بخش زیادی از اسپیکر دوم را بپوشاند که باعث کاهش کیفیت صدای خروجی خواهد شد.

بررسی Vocal 1

از نظر بلندی صدا، این سه اسپیکر صدای بسیار بلندی را تولید می‌کند، اما من در برخی از تست‌ها متوجه شدم که اگر گوشی را روبه‌روی خود بگیرید، بیشتر حجم صدا از نیمه بالایی گوشی می‌آید که احتمالا باعث می‌شود صدای استریو تولید شده دقت کافی را نداشته باشد.

کیفیت صدا یکی از جاهای دیگر گوشی است که ارزان بودن خود را به خوبی نشان می‌دهد. کیفیت صدای اسپیکرهای وکال بد نیستند ولی تنها می‌توان مقام “قابل قبول در این رنج” را به آن اهدا کرد.

بررسی Vocal V1 – باتری

یکی از مزیت‌هایی که گوشی‌های پایین‌رده نسبت به دیگر گوشی‌ها دارند، این است که به لطف قطعات ضعیف‌تر، مصرف برق بسیار پایین‌تری دارند. در این صورت اگر این گوشی‌ها یک باتری با ظرفیت خوب را انتخاب کنند، شارژدهی آن‌ها به راحتی تبدیل به یکی از نقاط قوت آن‌ها خواهد شد.

شارژدهی

باتری قرار داده شده در وکال وی یک، ظرفیتی برابر با 5000 میلی‌آمپرساعت دارد. این ظرفیت بالا در کنار مصرف انرژی پایین دیگر قطعات باعث می‌شود که شارژدهی به‌راحتی به دو روز نیز برسد و تقریبا نمی‌توانید شارژ گوشی را در یک روز تمام کنید. مگر آنکه مدام در حال بازی باشید.

بررسی Vocal 1

یکی از نکاتی که من متوجه شدم این است که خود گوشی در بخش تنظیمات مرتبط با باتری، تخمین‌های بسیار نادرستی می‌زند و در حق باتری گوشی نامردی می‌کند. برای مثال، هنگامی که 47 درصد شارژ گوشی باقی مانده بود، گوشی تخمین زد که این شارژدهی تا 4 ساعت ادامه خواهد داشت، اما در حقیقت بعد از 6 الی 7 ساعت استفاده از گوشی، هنوز شارژ آن تمام نشده بود.

سرعت شارژ

وکال وی یک از شارژ سریع 20 واتی پشتیبانی می‌کند. این مقدار تنها 5 وات از پرچم‌دار سامسونگ یعنی S24 کم‌تر بوده و به همین دلیل است که سرعت شارژدهی S24 را در نقد و بررسی آن، به نقاط ضعفش منتقل کردیم.

سرعت شارژ 20 واتی گوشی یعنی برای شارژ گوشی از 0 تا 100، چیزی حدود 100 دقیقه زمان لازم خواهید داشت.

گوشی وکال وی یک برای چه دسته از افراد مناسب است؟

همانطور که در جای‌جای مقاله به آن اشاره کردیم، برای وارد شدن یک گوشی به این رده قیمتی باید فداکاری‌های زیادی انجام داد و میان بسیاری از گزینه‌ها انتخاب کرد. انتخاب گزینه‌های مختلف با بودجه ساخت محدود، باعث می‌شود که این گوشی برای تمام افراد مناسب نباشد و جوامع کوچک‌تری را هدف‌گذاری کند. به همین علت ما در آی‌تی‌رسان تصمیم گرفتیم که نظر خود را درباره میزان مناسب بودن گوشی برای جوامع مختلف نیز به نقد و بررسی Vocal V1 اضافه کنیم.

گروه‌های مختلف

میزان مناسب بودن گوشی

والدین 
بله
پسر‌ها
خیر
دختر‌ها
خیر
طرفداران گیم
خیر
طرفداران عکاسی
خیر
طرفدارن شبکه‌های اجتماعی
بله (در صورت عدم نیاز به استفاده از دوربین)
طرفداران فیلم و سریال
خیر
طرفداران موسیقی
خیر
طرفداران سفر و گردش
خیر
کارمندان
بله
مدیران
خیر
مشاغل آزاد
خیر
رانندگان
بله
کارگران
بله
معلمین
بله
دانش‌آموزان
بله
دانشجویان
خیر
اینفلوئنسرها
خیر
فریلنسرها
خیر

نامه‌ای به Vocal

به صورت کلی ساخت گوشی که بتواند نقطه ضعف خاصی نداشته باشد و همچنان در این رده قیمتی باقی بماند کار ساده‌ای نیست. اگر برای مثال بگوییم صفحه نمایش گوشی بسیار ضعیف است، حتی برای بهبود جزئی آن باید در بخش دیگری از گوشی صرفه‌جویی شود تا رده قیمتی گوشی حفظ شود. گرچه نمایشگر گوشی واقعا پاشنه آشیل آن خواهد بود که خب با توجه به قیمت، حرف خاصی درباره آن نمی‌زنیم.

یک بخش در گوشی‌ها وجود دارد که بهبود آن به هزینه ساخت گوشی اضافه نمی‌کند و آن هم بخش نرم‌افزار گوشی است. وکال اگر بتواند با سرمایه‌گذاری روی بخش نرم‌افزار پوسته اختصاصی خود را بسازد، آن وقت نه‌تنها وکال وی یک، بلکه دیگر گوشی‌های این برند نیز به مراتب بهتر خواهند شد و هزینه یک گوشی خاص بالاتر نمی‌رود.

به شخصه اگر بخواهم تنها یک بخش را برای بهبود و ارتقا از گوشی انتخاب کنم، قطعا پوسته اختصاصی انتخاب اول من خواهد بود. این گوشی تنها کاربران ایرانی و فارسی زبان دارد، حداقل کار ممکن این است که زبان گوشی به صورت پیش‌فرض فارسی باشد. از حداکثر کارها هم می‌توان به قرار دادن برنامه‌های پیش‌فرض ایرانی اشاره کرد. قطعا کاربر ایرانی بدش نمی‌آید برخی از برنامه‌ها مانند اسنپ و تپسی یا بازار و مایکت به صورت پیش‌فرض روی گوشی نصب باشند و قطعا هم این شرکت‌ها بدشان نمی‌آید برنامه‌هایشان به صورت پیش‌فرض روی گوشی‌ها نصب باشد.

همچنین توجه بیشتر به بخش نرم‌افزار می‌تواند تقریبا تمام بخش‌های گوشی را بدون اعمال تغییر خاصی در سخت‌افزار بهبود بخشد. برای مثال می‌توان به مدیریت بهتر شارژ گوشی و عملکرد بهتر دوربین اشاره کرد.

علاوه بر این مسائل، اندروید خام واقعا هیچ زیبایی خاصی ندارد و حتی از نظر من زشت هم هست! کوچک‌ترین زحمت و تلاش توسط طراحان می‌تواند، ظاهر به مراتب زیباتری را خلق کند.

بررسی Vocal V1 – جمع‌بندی

در کل و با توجه به قیمت گوشی، وکال وی یک کاملا ارزش خرید خود را دارد و رقابت بیشتری را وارد این رده قیمتی می‌کند که به نفع تمام کاربران این رده خواهد شد.

به جز نرخ‌ به‌روزرسانی صفحه، تقریبا هر بخش صفحه نمایش ناامید کننده است و از نقاط ضعف گوشی شمرده می‌شود. به جز این مورد که می‌تواند تو ذوق تقریبا تمام کاربران بزند، وکال وی یک را می‌توان به کاربران زیادی پیشنهاد کرد. مخصوصا آن دسته از کاربرانی که مایل نیستند مبلغ زیادی برای تلفن همراه خود خرج کنند. وکال وی یک، پکیج تفریبا کاملی را به این دسته از کاربران ارائه خواهد کرد.

بررسی Vocal V1 – نقاط ضعف و قوت

نقاط قوت نقاط ضعف
صفحه نمایش 90 هرتزی

اقلام درون جعبه کامل

رم و حافظه داخلی با طرفیت بالاتر از رقبا

قیمت مناسب

شارژدهی بسیار خوب باتری

اجرای روان تقریبا تمام برنامه‌ها

امکان اجرای بازی‌هایی همچون کالاف دیوتی موبایل

ظاهر زیبا و فراتر از انتظار

 

 

روشنایی بسیار کم صفحه نمایش

کیفیت پایین صفحه نمایش‌

کیفیت ساخت پایین‌

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH