اپلیکیشن فیدیبو

بررسی اپلیکیشن فیدیبو: گنجینه کتب!

اگر بخواهیم به تاریخچه نوشتن برگردیم باید سری به عصر پارینه‌سنگی بیاندازیم تا اشکالی که مردم آن‌زمان روی غارها می‌کشیدند را مشاهده کنیم. این شکل‌ها که بیشترشان به ساده‌ترین روش ممکن کشیده شده بودند؛ هریک معنایی را منتقل می‌کردند و برای اولین‌بار بود که بشریت تصورات و افکار خود را از ذهن بیرون می‌کشید و به دیگران منتقل می‌کرد. بعد از این‌که کاغذ توسط چینی‌ها اختراع شد٬ نویسندگان خود را یافتند و دست‌به‌ نوشتن کتاب‌ها زدند. کتبی که تنها یک نسخه داشت و آن‌هم به دست شخص نویسنده‌اش به رشته تحریر درمی‌آمد!

اما خوشبختانه یا متاسفانه به لطف ابزار‌آلات جدید درخت‌ها زودتر قطع می‌شوند و جوهر سریع‌تر روی کاغذ نقش می‌بندد و کتاب راحت‌تر به دست مشتریان و عاشقان خواندن می‌رسد. اما این حفره‌ای در دنیای تکنولوژیک امروز است. وقتی همه‌چیز ما دیجیتال شده٬ چرا باید هنوز درختان قطع شوند تا ما (شاید) یک کتابی را بخریم؟ چرا باید این همه‌وقت صرف کنیم تا کتابی را پیدا کنیم؟ چرا باید یک کتاب را (رایگان) دانلود کنیم و حق نویسنده را دولپی بخوریم؟!

خوشبختانه با تلاش برنامه نویس‌ها این حفره هم کم‌کم پر می‌شود! فیدیبو اپی برای دانلود قانونی کتاب‌هاست و سعی دارد فرهنگ کتاب خواندن و رعایت کردن حق کپی‌رایت را میان مردم جای بیاندازد. این اپلیکیشن تا الان 100 هزار دانلود در پلی‌استور داشته و امتیاز 4.4 از 5 را کسب کرده‌ است.

با ما در بررسی این نرم‌افزار همراه باشید تا بیش‌تر با این برنامه 16 مگابایتی آشنا شوید.


چگونه با اپلیکیشن فیدیبو کار کنیم؟

وقتی لوگوی اپلیکیشن را برای اولین‌بار دیدیم٬ فکر کردیم یک بازی درمورد موجودات فضایی دانلود کرده‌ایم اما بعد از مدتی شکل و شمایل کتابی در پس‌زمینه سبز مایل به آبی را مشاهده کردیم. با لمس این لوگو وارد فضای اپلیکیشن و با 5 تب مختلف روبه‌رو می‌شوید. گزینه فروشگاه شامل انبوهی از کتب است که دقیقا جلوی چشمان شما لیست شده‌اند. باید همین‌جا بگوییم که طراحی این نرم‌افزار جالب است و مدرنیته به‌لطف رنگ سفید در آن موج می‌زند. در همین تب می‌توانید کتاب‌های صوتی را ببنید و اگر خواستید نسبت به خریدن آن‌ها اقدام کنید.

در قسمت کتابخانه شما 6 گزینه را مشاهده می‌کنید که با لمس هرکدام کتاب‌هایی که درحال خواندن هستید یا دانلود کرده‌اید یا جز محبوب‌های شما هستند و… را می‌بینید. در بخش دسته‌بندی کتاب‌های صوتی و عادی لیست شده‌اند و با استفاده از این‌بخش قادرید راحت‌تر کتاب مورد‌نظر را پیدا کنید. لازم به‌ذکر است که در این‌بخش کتب انگلیسی هم دسته‌بندی شده‌اند و (تقریبا) تنوع آن‌ها زیاد است. تنها‌چیزی که در این فروشگاه پیدا نمی‌کنید کتاب‌های علمی است و فقط تعداد محدودی آن‌هم در رشته خاصی وجود دارد و این یک ضعف محسوب می‌شود. ولی شاید توسعه‌دهنگان فیدیبو نقشه‌هایی در سرشان برای این کمبود داشته باشند.

ناگفته نماند که کتاب‌های صوتی هم بسیار متنوع هستند و با لمس تب ادبیات می‌توانید به داستان‌های کهن با صدایی دل‌نشین گوش بدهید. بعضی از این گوینده‌ها آن‌قدر صدای‌شان دلچسب است که شما چشمان‌تان را می‌بندید و مانند یک نوزاد به خواب می‌روید. قسمت بعدی «جستجو» نام دارد. در این بخش شما اگر کتاب دلخواه‌تان را در تب دسته‌بندی پیدا نکرده‌اید، می‌توانید به جستجوی آن بپردازید و سریعا آن را بیابید! در تب «پروفایل» می‌توانید از خبرهای جدید اپ مطلع بشوید و اگر می‌خواهید کتابی را بخرید٬ نخست باید در این‌قسمت ثبت‌نام کنید یا اگر قبلا نام‌نویسی کرده‌اید برای ورود به حساب‌کاربری‌تان اقدام کنید. در این قسمت گزینه ارسال برنامه دیده می‌شود و با استفاده از آن قادرید سریعا فیدیبو را برای دیگر دوستان کتاب‌خوان‌تان ارسال کنید.

به تب فروشگاه برمی‌گردیم جایی که دریایی از کتاب منتظر شماست! همیشه دست‌چین‌ها در این بخش پدیدار می‌شوند و همین‌طور می‌توانید تازه‌ها، برترین‌ها و پرفروش‌ترین‌ها را در این گزینه ببینید. وقتی کتابی را لمس می‌کنید بلافاصله به صفحه‌ای مثل «قسمت کتاب‌ها در پلی‌استور» وارد می‌شوید. در این‌بخش کاربر (اگر مایل بود) قادر است یک نمونه چند صفحه‌ای از کتاب را دانلود کند تا اگر خرسند بود اقدام‌ به خرید آن نماید. قیمت کتاب‌ها به دلار و تومان نوشته شده است و اغلب آن‌ها تخفیف خورده‌اند. در قسمت پایین‌تر درباره کتب توضیحی کوتاه و مختصر داده‌ شده است و اگر نگاهی به اطراف بیاندازید کتاب‌هایی که دیگران هم خریده‌اند و کتب دیگر‌ ناشران را مشاهده می‌کنید. همچنین شما قادرید نظر یا امتیاز (ستاره) بدهید. در کنج سمت‌چپ بالای صفحه نشان سبد خرید یار و یاور همیشگی کاربر است و هیچ‌وقت شما را تنها نمی‌گذارد و هروقت کتابی را خریدید در این بخش پدیدار می‌شود و مطمئن باشید که جای دوری نمی‌رود!


در حالت کلی این اپ به خوبی نیاز‌های شما را (مخصوصا در قسمت داستان و رمان) پوشش می‌دهد. اما اگر درجستجوی کتابی مثلا برای علم «ریاضی» هستید از دانلود این برنامه منصرف شوید و به‌دنبال نصب اپلیکیشن‌های دیگر باشید.

نکات مثبت:

-ظاهری مدرن

-دسترسی به حدود 12 هزار کتاب مختلف!

نکات منفی:

-کتب مربوط به مسائل علمی به خوبی پوشش داده نشده

-کتاب‌های قدیمی به نسبت گران هستند


فیدیبو را می‌توانید (برای سیستم‌عامل اندروید) از کافه‌بازار دانلود کنید.

4 در مورد “بررسی اپلیکیشن فیدیبو: گنجینه کتب!”

  1. من یکساله از اپلیکیشن فیدیبو استفاده می کنم. این اپ ضعف های زیادی داره. البته نقطه ی مثبتش رو فقط و فقط در اشتراک فیدی پلاسش میدونم که شبیه به عضویت در کتابخونه هست و ارزشش رو داره.
    1. قیمت کتاب الکترونیک فوق العاده زیاد و غیرمنصفانه. حتی در بسیاری موارد گرانتر از نسخه های چاپی موجود در بازار.
    2. کتاب کاغذی بعد از خرید به راحتی قابل امانت دادن و حتی فروختن مجدد هست، اما کتاب الکترونیک در فیدیبو خیر (من خودم همیشه کتاب دست دوم می خرم و بعد از خوندن مجددا میفروشم).
    3. بعد از یکسال عضویت، هیچ تغییر و ارتقایی در این اپ ندیدم. در حالی که مشکلات خیلی زیادی داره.
    4. توضیحات خیلی کم و نامفهوم درباره کتاب، که باعث میشه خرید شما با کمترین اطلاعات صورت بگیره و خیلی اوقات پشیمون بشید. در حالی که در خرید حضوری قادرید کتاب رو کاملا با سلیقه تون مطابقت بدید و در اغلب اوقات راضی باشید.
    5. کتاب های این اپ، در نیمی از موارد از بدترین ناشرها، با ترجمه های نامفهوم، عکس های نصفه و نیمه، و تایپ پر از غلط و ویراست نشده هستند. به طوری که از خوندن کتاب خسته می شین.
    و موارد متعدد دیگه…

  2. این برنامه از بسیاری جهات یه کلاهبرداری می باشد.
    در ابتدا کلی تخفیف و تسهیلات را تبلیغ میکند و شما را ترغیب به افزایش اعتبار می نماید.
    سپس با اعمال کدهای تخفیف در اپلیکیشن، در هنگام خرید شما را به وبسایت هدایت میکند.
    در صفحه وبسایت اعلام میکند که کدهای تخفیف و تسهیلات فقط از طریق اپلیمیشن قابل استفاده است و باید همه هزینه را پرداخت کنید. در حالیکه اپلیکیشن با وجود اعتبار کافی، امکان خرید مستقیم ندارد (البته ادعا میکند که دارد و تا خرید را نزده اید همین ادعا را دارد) و در نهایت همه درخواستها را به وبسایتش ارجا میدهد.
    به تمام معنی تبیلغات و اغفال و کلاهبرداری.

  3. دیدگاه بسیار ضعیفی بود در اصل شما فقط طیف طراحی و شکل اپ رو توضیح دادین نه از نظر نرم افزاری و مشکلات و…
    یک تحلیل باید به صورتی باشد که تمامی نکات در آن درج شود سپاس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH