چگونه مشکل مانیتورها را تشخیص دهیم و حل کنیم؟

به مانیتورها که نگاه می­‌کنیم، ابزار ساده­‌ای به نظر می­‌آیند. حتی کار با آن­‌ها هم بسیار آسان است. کافی است آن­‌ها را به برق بزنید، روشن کنید و هر محتوایی را که می­‌خواهید با آن ببینید. اما همه چیز به این سادگی­‌ها هم نیست. درون این دستگاه به ظاهر ساده فن­اوری‌های زیادی به‌کار رفته و هربار که از آن استفاده می­‌کنیم اتفاقات زیادی درونش رخ می­‌دهد و اگر تنها یکی از این اتفاقات طبق روال همیشگی پیش نرود کار به جایی می­‌رسد که اصلا دوست داشتنی نیست.

اگر صفحه نمایش ایرادی پیدا کند، تا زمانی که اهل تعمیرات وسایل الکترونیکی نباشید، عملا کاری از شما ساخته نخواهد بود. پس باید حتما به متخصص مراجعه کنید یا اگر شامل گارانتی می­‌شوید، دستگاه را به سازنده بازگردانید.

بیایید با هم در ادامه به مشکلات رایجی که ممکن است گریبان­‌گیر مانیتورها شود نگاهی بی­ندازیم، شاید بتوانیم خودمان از پس برخی از آن­‌ها بربیاییم.

پرش تصویر و چشمک زدن

اگر می‌­بینید که تصویر پرش دارد و دائما در حال روشن و خاموش شدن است، امکان دارد مشکل از چند جای متفاوت باشد که ساده‌­ترینش محکم نبودن کابل ویدئو است. پس حتما اول این کابل را از دو سو چک کرده یا این‌که اگر دیدید مشکلی دارد آن را به طور کل تعویض کنید. البته کابل برق را هم از یاد نبرید و از سالم بودنش مطمئن شوید.

اگر از نظر سخت­‌افزاری همه چیز خوب است، شاید مساله به نرخ نادرست رفرش تصویر مرتبط می‌­شود. نرخ رفرش همان تعداد دفعاتی است که کامپیوتر تصویر را در هر ثانیه به صفحه نمایش ارسال می­‌کند و با هرتز نشان داده می‌­شود. بیش­تر مانیتورهای LCD از نرخ 59 یا 60 هرتز استفاده می‌­کنند اما در مانیتورهای جدیدتر با اعدادی چون 75، 120 و 144 هرتز هم روبه‌رو خواهید شد. برای تنظیم این عدد به بخش تنظیمات صفحه بروید: Display settings > Display adapter properties > Monitor. برای این‌­که از درست بودن نرخ رفرش مطمئن شوید، درایور کارت گرافیکی را به‌روزرسانی کنید.

اگر با وجود انجام تمام این کارها باز مشکل وجود دارد، احتمال زیاد مساله به برق درون خود مانیتور مرتبط می‌شود. ممکن است این دستگاه برق بیش­تری از یکی از قطعات روی برد دریافت می­‌کند یا این­‌که از محافظ بیش از حدی که باید، برق می­‌گیرد. برای امتحان کردن محافظ می‌­توانید کابل برق را به یک پریز دیگر متصل کنید.

رویت خط­وط عمودی

به وجود آمدن خطوط عمودی مشکی یا هر رنگ دیگری می­‌تواند منشا متفاوتی داشته باشد. در ابتدا مانند بخش قبل دو کابل برق و ویدئو را حتما چک کنید اما این حالت که پیش می‌آید به احتمال زیاد باید مشکل را در درون خود مانیتور جستجو کرد. دستگاه را روی یک سیستم دیگر چک کنید. اگر دیدید که هنوز هم چیزی حل نشده پس مشخص است که باید به تعویض قطعه فکر کنید. آن هم گران­‌ترین قطعه که پنل است.

پیکسل مرده یا خراب

پیکسل مرده یک نقطه بدون نور روی صفحه است که به شکل مربع‌­های مشکی دیده می­‌شود. پیکسل خراب اما متفاوت است و روی یک رنگ گیر می­‌کند. این پیکسل اغلب به رنگ­‌های قرمز، سبز و آبی به نمایش در می‌آید.

اگر پیکسلی بمیرد، در واقع کاری از شما ساخته نیست. این یک نقص فیزیکی در پنل خواهد بود که اگر زیاد نباشد می­‌شود تا مدت‌­ها با آن کنار آمد.

اما در صورت خرابی پیکسل شاید بشود کاری انجام داد. هر چند طبق تجربه کم پیش می‌آید راه درمان مدت­‌دار باشد و دوام بیاورد. یکی از این روش‌­ها ماساژ پنل است تا از این طریق برنامه‌­هایی را اجرا کنیم که می‌­توانند بخشی از صفحه نمایش را با سرعت زیاد از طیف رنگی رد کنند. البته راه­‌های دیگری هم وجود دارند که توضیح‌شان در بحث ما نمی­‌گنجد.

ترک و لکه

اگر روی صفحه ترک قابل رویتی وجود دارد، بخشی را می­‌بینید که بی­‌رنگ شده است یا یک یا چند پیکسل رنگی یا سیاه را مشاهده می­‌کنید که با شبکه پیکسل­‌ها هم‌‌‌خوانی ندارد، همگی یعنی پنل آسیب دیده است. در رابطه با این مشکل کاری از دست­‌تان بر نمی‌آید. حتی اگر گارانتی هم داشته باشید چون مساله پیش آمده فیزیکی است، شامل این قرارداد نمی‌­شوید.

تنها کاری که می­‌شود انجام داد، تعویض کلی صفحه نمایش است، زیرا تعویض پنل هم به همان اندازه گران تمام خواهد شد.

تولید صدا

معمول­‌ترین مشکلی که باعث ایجاد سر و صدا از مانیتور می­‌شود، مشکل در نور پس‌­زمینه است. البته این مشکل بیش­تر مرتبط به مدل‌­های قدیمی­‌تر می­‌شود. همان­‌هایی که از لوله­‌های فلورسنت استفاده می­‌کنند. در مدل‌­های جدیدتر که نور پس‌­زمینه با وجود LED ها ایجاد می‌­شود چنین مشکلی وجود ندارد. این صدا ممکن است به خاطر خطا در برق‌­رسانی به یک یا چند تا از حباب­‌ها باشد. در این مواقع روشنایی صفحه را کم و زیاد کنید تا ببینید که آیا صدا قطع می­‌شود یا نه.

نارسایی برقی می­‌تواند به قسمت‌­های دیگر مانیتور شما هم آسیب بزند. پس اگر حتی نمی‌­توانید از گارانتی استفاده کنید، دستگاه را نزد یک تعمیرکار ببرید تا با تعویض قطعه خراب از مشکلات بیش­تر و پرهزینه­‌تر دوری کنید.

رزولوشن نادرست

اگر وسط کار متوجه شدید که سیستم رزولوشن را تغییر می­‌دهد، مطمئن باشید که ایراد از کارت گرافیکی است. ایراد کارت می­‌تواند نرم­‌افزاری و مرتبط به درایورها یا این‌که سخت­‌افزاری باشد. در این صورت درایورها را آپدیت کنید ولی اگر اگر سودی نداشت، مانیتور را با سیستم دیگری امتحان کنید. اگر باز هم دیدید که مشکل ادامه دارد، قطعا مساله مربوط به قطعات داخلی است. بهتر است ورودی را هم تغییر دهید شاید موثر باشد.

روشن و خاموش شدن

اگر می­‌بینید که مانیتور خود به خود روشن و خاموش می‌­شود، ممکن است ایراد از دو شاخه یا محافظ باشد. پس حتما این دو را بررسی کنید. اگر منشا مشکل این دو نبود، پس ممکن است قضیه به تبدیل‌کننده‌های داخلی ارتباط داشته باشد. آداپتور و خود بدنه صفحه نمایش را لمس کنید، اگر بیش از حد داغ است، پس حتما ایراد از درون است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH