رایتل، شبکه نسل سوم یا چهارم؟ سرعت واقعی چقدر است؟!

4g-speeds

زمان زیادی از ورود اپراتور جدید تلفن همراه به جمع بزرگان این عرصه در ایران نمی‌گذرد، رایتل یکی از اپراتورهای پر حاشیه و بحث بر انگیز کشور قبل از شروع به کارش بود به طوری که ابتدا قرار بود در سال 1389 کارش را با واگذاری سیم کارت‌های نسل سوم شروع کند، اما با برخی مشکلات و البته شاید کارشکنی‌های رقیب نتوانست تا سال 91 این کار را انجام دهد. سال 91 برای ما عاشقان آی‌تی سال مهمی بود. کشور ما هم به جمع شبکه های نسل سوم پیوست. ولی خب بعد از این خوشحالی یک سوال مهم پیش می‌آمد که: آیا این اپراتور می‌تواند کیفیت سرویس اینترنتی و سرعت آن را تضمین کند؟ و اصلا با این محدودیت‌ها و اینترنت ایران چه سرعتی خواهد داشت؟

رایتل در شروع، کار خودش را با شبکه 3G نسل 3.25 شروع نمود و پس از مدتی اعلام کرد به نسل 3.5 آپگرید کرده است! خب تفاوت این دو نسل چیست و چه فرقی به حال کاربران دارد؟

طبق اعلام شرکت رایتل امکان بهره‌مندی کاربران از سرعت بالاتر از 512 کیلوبیت مهیا شده که خبر خوب و مهمی بود. اما شاید تا بدین جای مطلب هنوز متوجه ارتباط متن با عنوان آن نشده اید.

rightelbg

شرکت رایتل در جدید ترین به روزرسانی شبکه خود و ارتقا آن به نسل 3.75 یعنی +HSPA اولین و مهمترین قدم را برای ورود به نسل چهارم برداشته است. شاید خود شرکت عملا مجوز چنین کاری را نداشته باشد ولی این کار را انجام داده است. برای افرادی که از امکانات +HSPA اطلاعاتی ندارند باید بگویم که سرعت تئوری این شبکه 672 مگابیت بر ثانیه است که در مقابل نسل 3.25 یا EVDO که سرعتی تئوری معادل 14.7 مگابیت بر ثانیه را دارد یک جهش بزرگ است.

و اما فرق 3.75 با LTE یا نسل چهارم در چیست؟ باید بگویم برای ما ایرانی ها واقعا هیچ فرقی ندارد! نه تنها ندارد، بلکه 3.75 بهتر نیز است.

شاید با خودتان بگویید چرا بهتر است؟ مگر می‌شود نسل چهارم از نسل قبلی خود بدتر باشد؟!

220px-Samsung_4G_LTE_modem-4

جواب شما هم بله و هم خیر است! نسل چهارم LTE ماکسیمم سرعت تئوری 1 گیگابیت بر ثانیه را ارایه می‌دهد که رقمی کمتر از 2 برابر +HSPA است، پس تا اینجا سرعت تفاوت محسوسی ندارد. البته هیچ جای کشور هم نمی‌تواند این سرعت را ارائه داد و این فقط ظرفیت کانال را نشان می‌دهد. ولی خب برتری +HSPA در چیست؟ جواب خیلی ساده است! در خاصیت موبایلیتی یا همراه بودن در حرکت!

LTE در حرکت با سرعت کم و یا زیاد بسیار حساس است و افت سرعت شدیدی در هنگام حرکت دارد و دلیل این امر فرکانس متفاوت آن با نسل قبلی است (البته دلیل ساده این است، دلیل اصلی در نحوه زمان بندی‌های فرکانسی است). +HSPA در حرکت افت سرعت دارد اما به شدت LTE نیست. مثالی می‌زنیم تا بهتر متوجه شوید: فرض کنید دو دوست کنار هم یکی سیم کارت LTE و دیگری نسل قبلی، در یک خودرو با سرعت 96 کیلومتر بر ساعت در حرکت هستند و در همین حال فایل حجیمی را دانلود می‌کنند، سرعت دانلود LTE در این حالت تا 100 مگابیت بر ثانیه پایین می‌آید یعنی یک دهم سرعت تئوری ولی نسل سومی ما با 400 مگابیت بر ثانیه دانلود خواهد کرد، یعنی 4 برابر نسل چهارم.

کاملا مشخص است که در حال حاضر در کشور از ظرفیت بالایی برای پشتیبانی سرعت تلفن‌های همراه برخورداریم. اما این سرعت چقدر برای کاربران محسوس خواهد بود؟ آیا این امکان جدید و فوق العاده به افزایش کیفیت مکالمات کمک خواهد کرد؟ آیا رایتل قصد دارد به نسل چهارم یعنی LTE آپگرید کند؟ باید منتظر ماند و دید!

55 در مورد “رایتل، شبکه نسل سوم یا چهارم؟ سرعت واقعی چقدر است؟!”

  1. منم میخوام برم......

    سرعت نت برای موبایل برای عموم 50مگ برثانیه لود کنه کافیه مگه میخوان چکار کنن باهاش؟این گرونی نت موبایل باسرعت بالا که درعرض چنددیقه بخوای یک کلیپ یا لایو تصویری بزاری تموم میشه!وایفاستفاده میکنسم بهتره 2گیگ برثانیس اما دانلود 200مگه !!برای خرید یه گیگ مخابرات سه هزارو دویس میگیره.موبایل یک گیگ 8تا5تومنه.که خیلی گرونه.برای یکوگیگ حداقل هزارتومن.این مالیات هاچسه که روحساب میاد چقدارزش افزوده داره!دولت فقط مالیات میگیره اون از هزارتومن شارژ!اونوخت واسه اونی که میلیاردی به جیب میزنه روزانه یک ریال هم نمیگیره.مردم رو فققط میدوشن….

  2. اونایی که از ی شبکه تعریف میکنم وازاون یکی بدگویی حتما پول گرفتن واسه تبلیغ خراب کردن اون یکی اپراتور رایتل بهترین سرعت اینترنت توکرج داره ایرانسل۴جی که رسما ریده همراه اولم ادم کلافه میشه من نه طرفداررایتلم نه دشمن اپراتورای دیگه ۳جی رایتل سرعتش بین۳۰۰تا۶۰۰کیلوبایته صبح حتی به۱مگ هم میرسه ۴جی رایتل که واقعا عالیه من حتی تا۵مگابایت هم با۴جی رایتل تجربه کردم توکمترین سرعت۴جی رایتل۱ونیم مگابایت سرعت دانلودشه

  3. من سه تا سیمکارت دارم ایرانسل همراه اول و رایتل ، ایرانسل که یه دزد به تمام معناست یعنی صبح تا شب میشینن فکر میکنن چه حیله ای بکار ببرن بلکه صدتومن شارژ بدزدند انتن دهیش خیلی خوب ولی اینترنتش خوب نیست نسبت به اون دوتا، همراه اول همه چیش نرماله خیلی ام خوب نیست ولی بین بد و بدتر .. ، رایتل اول سیم‌کارت هاشو فروخت بعد یادش افتاد که باید انتن دهی رو‌ساپورت کنه یعنی من تو دانشگام عملا گوشی نداشتم عین ده سال پیش دنبال یه نقطه میگشتم که خطم انتن بده تو مترو کلا تعطیل اما خونه که میرسیدم هم اینترنت عالی هم انتن دهی ولی خب چه فایده اینکه بیرون انتن نداشته باشی این بود که کلا از خط رایتلم یه هفته استفاده کردم و کلا کنار گذاشتمش در ضمن قیمت بسته هاشم نسبت به اون دوتا بییشتره وسلام ،

  4. با سلام ممنون از اطلاعاتتون توگزارش صفحه اقتصادی شبکه من وتو میگفت اینترنت و۳۰۰برابر قیمت تمام شده به ما عضرضه میکنند خوب معلومه اینترنت باید هم قیمتش معقول بشه هم سرعتش تا بشه استفاده کرد

  5. استفاده از نسل چهارم تو ایران مثل اینه که سوار فراری بشی که چرخش پنچر کردن با سرعت ده کیلومتر بر ساعتم راه میری

  6. سلام
    اینترنت رایتل خیلی تو بندرعباس اوضاش خرابه فقط گاهی اوقات سرعتش به صد و بیست کیلوبایت میرسه بیشتر وقت ها خرابه و ده کیلوبایت تا بیست کیلوبایت میره!
    اگه میشه به مسئولین بگید رسیدگی کنن ما به سرعت صد کیلوبایت هم راضی هستیم
    خیلی ممنون

  7. من مشترک رایتل هستم.از امتیازاتش ثبات سرعت هست.اما ایرانسل گاهی سرعت 300 کیلو میده گاهی 10 کیلو!

  8. رایتل فقط تبلیغات کرده و اگر در خارج از ایران بود باید به مردم خسارت پرداخت می کرد چون اینترنتش که پوشسش خوب نداره و خیلی گران هست در طول یکماهی که باید از بسته اینترنت استفاده کنی اینقدر قطعی داره که اصلا بسته مصرف نمیشه کسی هم که رسیدگی نمیکنه پشتیبانی هم که تماس میگیری میگه قراره بعدا درست بشه

  9. من وقتی رایتل خریدم سرعت دانلودش خیلی خوب بود ولی الان چند ماهه ک سرعت دانلدش 14کیلوبایته

  10. سلام من از قبل عید گرفتم اوایل یکم خوب ولی الان اصلا خوب نیست.نشد یه بار خدمات بدن اونم درستو حسابی .من که دوباره برگشتم به همون ایرانسل.هم قیمت تعرفهاش بهتر هم سرعتش.حتی تو زمان کم مصرفی از اینترمتم باز سرعتش پایینه.هنوز که هنوز تو گیلان سرعتش ضعیفه.لطفا اگر شما با شبکه رایتل در ارتباطی اطلاع رسانی بکنید.ممنون

  11. اینترنت رایتل ارزش پول دادن نداره دارم بصورت کاملا رایگان با اینترنتش حال میکنم باگ زیادداره

  12. رایتل در بعضی جاها خیلی خوب انتن میده و سرعتش از سرعت پایه هم بالاتر میره ولی در منزل ما سرعت من در صبح50 کیلو بیت و در شب40کیلو بیت است و بیشتر اوقات اینترنم قطع میشود و میماند امیدواریم که با پوشش دهی مناسب تر رایتل کیفیت و سرعت خودشو ارتقا بده.

  13. با سلام
    همراه اول اعلام کرده از نیمه دوم سال 93 نسل 3 رو ارائه میده. حتی مدیرعامل مخابرات استان قم اعلام کرده که ما سایت های bts استان رو ارتقاء دادیم و منتظر پایان دوره انحصاری رایتل هستیم تا شبکه خودمون رو به نسل 3 سوئیچ کنیم. چند سؤال:
    – چند درصد گوشی های مشترکین این اپراتور نسل 3 را ساپورت می کنند؟
    – آیا با ورود نسل جدید گوشی های قدیمی هم میتونند داخل شبکه (برای مکالمه) فعال باشند؟
    – آیا این ادعای همراه اول یک بلوف و حربه تبلیغاتی نیست؟

  14. من شش ماهه رایتل خریدم واقعا پشیمونم.رایتل بین مشترکان فرق میذاره و برادر من که مودمش هم مثل منه تو یه خونه با سرعت بالا وصل میشه ولی مال من همش قطع و وصلی داره و سرعت در حد دایل اپ.بعد از ده روز پیگیری مال من هم درست شد و تا سه ماه خوب بود ولی دوباره مشکل پیدا کرده؟!الان یک ماهه فقط صبح ها وصل میشه که اون هم رسید به سرعت ده کیلو بیت بر ثانیه.واقعا اینه نسل سوم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  15. سلام به همگی سروران گرامی ومخصوصا مهندس ایمان عزیزی من رایتل ۱ گیگ دارم ولی به نظر خیلی سرعتش کمه چون من نه شبکه های تلویزیون را مدام چند ثانیه قطع میشه وبار گذاری میکنه و موارد دیگه تصویری اینتر نت را هم همینطور یک نواخت نیست مشکل چیه مهندس ممنون

  16. بااحترام به همه دوستان بنده ازدید یه مصرف کننده حرف میزنم که درکش واسه بازدیدکننده ها بهترباشه.
    آقا من از اینترنت ، تماس تصویری، کیفیت صدا و همه سرویسهای 3.75Gرایتل خداییش راضی هستم، باورنمیکنید ولی فیسبوک رو با اینترنت پایه 128 توی 3ثانیه بازمیکنه و خیلی راحت توی چند دیقه یه فیلم 57مگابایتی رو ازتوی فیسبوک دانلود کردم.
    اما بین همه این خوبیایی که عرض شد یه ضعف بزرگ داره که اونم فکرنمیکنم به رایتل ربط داشته باشه و احتمالآمربوط به فناوری 3G هستش ، اونم شارژ آشامیدنشه!
    چرا آشامیدن؟ چون مث یه لیوانی که پره و یهو سرمیکشی شارژ باطری رو سرمیکشه. من شب باشارژ 100٪ گوشی رو گذاشتم و صبح باشارژ70٪ تحویل گرفتم، نه صفحه روشن شده بود، نه زنگی نه پیامی، منی که هر2روز 1بارگوشیموشارژمیکردم حالابایدهرروزبزنم به شارژ، اونم اگه استفادم کم باشه!!!

    1. قبلآ Cerll Usage گوشیم با دوتا سیم کارت همراه اول وایرانسل بین 30 تا 55٪ متغیر بود ولی الان با همراه اول و رایتل بین 60تا70٪متغیره!

  17. با سلام
    اقای عزیزی من چه مراحلی رو انجام بدم که سرعت پیش فرضم(128) رو به 1024 ارتقا بدم . تو سایت هم نوشته با کارت دانشجویی ولی متاسفانه هر چه سعی کردم نشد و نتونستم .

  18. با سلام
    مفانه پر از اطلاعات غلط شما خوانده شد (قصد اهانت ندارم اما وافعیت این است)
    1) نسل سوم شبکه موبا یل(3G) با نسل چهارم (4G) از لحاظ تکنلوژیکی کلا با هم متفاوت هستند
    3G (2 در ابتدا سرعت حداکثر kbit/s 384 و با معرفی HSDPA تا سرعت حداکثر Mbit/s14.2 و با معرفی HSPA+ حداکثر Mbit/s21.2 و 42.4Mbit/s را پشتیبانی میکند که ار آHSDPA به عنوان 3.5Gو از HSPA+ به عنوان نسل 3.75G اسم برده می باشد و به هیج عنوان این نوع تکنولوژی توانایی رسیدن به سرعت 675 mbit/s را ندارد ( در این نوع تکنولوژی 5MHz پهنای باند استفاده میشود واگر شما
    ازRF اطلاع داشته باشید باید بفهمید که سرعت 675 Mbits توسط این پهنای باند ممکن نیست که تحقق یابد)
    3) 3GPP تکنولوژی های متفاوتی را به عنوان نسل سوم معرفی کرد که در اکثر کشور ها از جمله ایران ازUMTS استفاده میشود. EVDO تکنولوژی متفاوتی است که در کشورهای محدودی مثل آمریکا استفاده
    میشود و اساسا مقایسه EVDO و UMTS درست نیست
    4) سرعت های گفته شده در آیتم 2 سرعت های حداکثری هستند واین به این معنی است که اگر یک مشترک در شبکه باشد شاید در شرایط خوب رادیویی به این سرعت رسید اما عملا با افزایش بار شبکه و تعداد مشترکین و کاهش کیفیت شبکه چنین سرعت های ممکن نخواهد بود واین سرعت بین مشترکین فعال تقسیم میشود و……..
    5) نسل 4 یا 4G از LTE استفاده می کنند و عملا سرعت تا 170 Mbits بسته به پهنای باند رادیویی (20 MHZ) امکان پذیر است که این سرعت بین مشترکین یک سلول رادیویی تقسسیم میشود البته با معرفی LTE Advanced سرعت افزایش می یابد . و سرعت 1 Gbitsفعلا محقق نشده است

    در انتها باید گفت استنتاج شما بر اساس مفروضات اشتباه است و شما اصلا با این تکنولوژی ها آشنای درستی ندارید واینکه بگویید 3.75G بهتر از4G است کاملا غلط است شاید هزاران دانشمند و مهندس کار کرده اند تا 4G را معرفی کنند و هدف همه آنها افزایش سرعت در موبایل بوده است اعداد گفته شده در بالا این امر را نشان می دهد
    صد البته سخن بسیار است اما به همین حد در اینجا کافی است با تشکر

    1. ایمان عزیزی

      نقد شما محترم ولی با دقت به متن توجه میکردید متوجه کلمه تئوری میشدید.

      http://en.wikipedia.org/wiki/4G
      جدول مقایسه ای رو مطالعه بفرمایید تا شبهاتتون رفع بشه. اطلاعات من هم در حد یک کارشانس ارشد مخابراته شرمنده که کامل نیست.

      1. من نمی دونم سایت های ایرانی این اعداد و ارقام رو از کجا میارن، 1Gbps واسه LTE و 500Mbps واسه HSPA??????
        دوست عزیز اگه شما ارشد مخابرات داری که دیگه بدتر، این مثال های کودکانه چیه شما ارائه میدید، تو ماشین 400Mbps دانلود… این اعداد وجود خارجی ندارند، همون LTE-Advance هم که از 3 تا باند 20MHz استفاده میکنه سرعت اسمی 300Mbps و سرعت عملی و در شرایط واقعی کمتر از 100Mbps و این عدد هم با فرض تعداد کاربر کم هستش.
        و در آخر اگه یه مطلب روی Wikipedia بود دلیل نمیشه حتما درست باشه، فرض هم که درست باشه دلیل نمیشه کامل باشه، کامل هم باشه دلیل نمیشه شما درک درستی از مطلب داشته باشی، اینطور محکم ویکیپدیا رو رفرنس قرار ندید لطفا.

  19. حالا همه این صحبتا به کنار! دس گذاشتین رو دله ما که خونه. ما که همین سرعتارم نداریم. من رشت زندگی میکنو انگار رایتل اصلا برنامه ای برای اومدنش به نوار جنوبی دریای خزر نداره. نه گیلان نه مازندران نه اردبیل نه گلستان. چن تا استان دیگم مثل اینکه نیومده. پیر شدیمو نه ایرانسل وایمکسشو آورد رشت نه رایتل سیمکارتشو. کی باید از دوربین جلوی گوشیم استفاده کنم نمیدونم.

      1. باور میکنین یا نه اما ثبتنام سیم کارت رایتل به سایتش که میری در قسمت انتخاب استانها مازندرانو نداره. آقا ایمان شما اطلاع نداری چرا رشت نمیاد؟

        1. ایمان عزیزی

          احتمالا تا آخر پاییز زیرساخت گیلان آماده باشه. متاسفانه خبر دقیقی ندارم. میتونید از روابط عمومی رایتل بپرسید 2920

        2. الان برای مازندران شهر بابل و ساری اومدش و گفتند به طور امتحانی تو بابل گذاشتیم اگه خریداری به طور عادی شد توی آمل و بابلسر و قائم شهر هم میزاریم . فک کنم تا یک ساله دیگه کل مازندران رو پوشش میده

    1. اره موافقم رایتل چرا در گیلان نمی یاید چر اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

  20. سامسونگ نسل 5 رو معرفی کرده اونوقت ما همین نسل 3 که ارئه میدن با سرعت خیلی کمتر از همین کشورهای خاورمیانه میباشد واقعا مسئولین یه فکری به حال این اینترنت بکنن ؟؟؟؟

  21. سلام خسته نباشید شما از سیمکارت رایتل استفاده کردین؟ من تست کردم سرعتش فقط 2 برابر ایرانسل بود… تا اونجا که من میدونم باید 16 برابر باشه!!!

    1. ایمان عزیزی

      بله استفاده کردم. رایتل در 3 سرعت وجود داره. سرعت ایرانسل در شبکه های EDGE حدود 256 kbps هست.یعنی سیمکارت 128 رایتل از ایرانسل سرعت کمتری داره. سرعت 512 رایتل هم قاعدتا 2 برابر ایرانسل میشه که حرف شما بوده. سرعت جدیدتر 1024 هم رایتل ارائه میده که میشه 4 برابر ایرانسل.
      باز هم میگم ایرانسل با ماکسیمم سرعتش هم نمیتونه 1024 بده.اما رایتل ظرفیت خیلی بالایی داره ولی استفاده از این ظرفیت نمیشه.

      1. با سلام
        دوستان من خودم حدود یک ساله که دارم با رایتل و ایرانسل به اینترنت کانکت میشم . اصلا هیچ تعصبی هم به هیچکدوم ندارم . ولی اگه بخوام صادقانه بگم تفاوت سرعت این دو اصلا قابل قیاس با یکدیگر نیست . ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که رایتل طبق مقررات نمی تونه سرعت بالای 128 کیلوبیت بده اما این فقط در ظاهره . در باطن سرعت واقعی 256 هستش .
        و همونطور که گفتم اصلا قابل قیاس با ایرانسل نیست . البته شما باید فاکتور مهم دیگر که استیبلیتی یا به فارسی پایداری سرعت رو هم در نظر بگیرین . به عنوان مثال اگه با رایتل به صورت زنده مثلا از یوتیوب و یا شبکه های صدا و سیما فیلم و کلیپ نگاه کنید متوجه پایداری سرعت خواهید شد ، که در رایتل تقریبا ثابت هستش . ولی در ایرانسل بالا و پائین میشه و قید تماشای فیلم و کلیپ زنده رو حتما خواهید زد .

        راستی ایمان جان من خیلی دوست دارم توی این سایت مطلب بنویسم . میتونی راهنماییم کنی چطور میتونم این کار رو انجام بدم . البته به صورت میانبر !!
        ممنون
        وحید

        1. ایمان عزیزی

          قانونی که میگید صحیح هست و با یک کارت دانشجویی حل میشه و سرعت 1024 برای شما فعال میشه.

          اگر عضو انجمن هستی پیام خصوصی بده یا سوالتو اونجا مطرح کن.

  22. با درود

    با تشکر از مقاله خوبتون
    والا این‌ها تعاریف بود، حالا بشنوید از یک کاربر در یکی از شهرهای خارج از پایتخت!
    من مدتی پیش یک سیم‌کارت رایتل تهیه کردم و ۲ روز ازش استفاده کردم. تفاوت سرعتش با Edge ایرانسل محسوس بود اما نه در حدی که حس کنم به یک نسل بالاتر منتقل شدم!
    اما بعد از ۲ روز کلا شبکه رایتل توی این شهر (چابهار) قطع شده و الآن ۲ هفته‌ای میشه که اصلا شبکه رایتل از دسترس ما خارج شده و من همچنان منتظرم که ببینم کی وصل میشه!
    شما حساب کن الآن گوشی‌یی که ۲ میلیون تومن پولش رو دادم و این سیم‌کارتو گذاشتم توش، همینجور روشن و بلااستفاده‌ست تا ببینم کی شبکه این اپراتور وصل میشه.
    خدارو شکر که این سیم‌کارت رو نخواستم جایگزین سیم‌کارت همراه اولم کنم.
    همراه اول توی هر زمینه‌ای که بد عمل کرده، انصافا توی این ۱۱ سالی که من ازش خدمات دریافت می‌کنم، کمترین قطعی شبکه‌رو نسبت به ۲ اپراتور دیگه داشته.
    یادم نمیآد تابحال چند ساعت قطعی متوالی داشته باشه.
    حتی در شرایطی که مشکلاتی چون قطعی فیبرهم پیش میآن هم، همراه اول یک خط پشتیبان داره که بتونه مقداری از مکالمه‌ها و پیامک‌هارو جابجا کنه.
    البته اگه شرایط خاصی که مسئولین بالاتر تشخیص میدن ما نباید باهم حرف بزنیم پیش نیآد که کلا همه‌چی قطع میشه!

    1. ایمان عزیزی

      منظور من این بود که نسل سوم و چهارم توی ایران هیچ فرقی نمیکنن! بلکه همین رایتل از نسل چهارم بهتره و مشکلات اون رو نداره. همونطوری که خودتون هم گفتید مسئولین اجازه سرعت بیشتر نمیدیدند والا زیر ساخت قوی و کاملی داریم.

  23. ای بابا 100 مگابیتو 400 مگابیت چیه؟!
    یه اینترنت 256 کیلوبیت که نوسان سرعت نداشته باشه هم بدن به ما راضی ایم

  24. ای اقا حالا یک گیگ یا ده گیگ یا هرچقدر که شما بگید
    دست رو دلمون نذار که خونهالان مثلا شبکه 3g امده تو کشور ولی اخه 512 کیلو بیت هم سرعته؟اصلا تو دنیا به این سرعت میخندن و پاش خوابشون میره تازه اونم با چه قیمتی اصلا می ارزه ایا در جاهای دیگه دنیا حتی با وجود اینکه در امدشون از ما خیلی بالاتره این قیمت ها توجیه دارن؟بی خیال اینترنت تو ایران شوخیه

  25. برای ایرانی جماعت فرقی نمیکنه . تا نگاه امنیتی به حوزه آی تی و اینترنت وجود داره این سرعتها رو باید به خواب ببینیم !

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH