نبردی بین قاره‌ها! (مقایسه جی پرو با بلک‌بری زد 10 از گروه B)

ITCCup
کم‌کم به پایان دور مقدماتی جام قهرمانان آی‌تی نزدیک می‌شویم و روز به‌ روز به حساسیت این رقابت‌ها افزورده می‌شود. همه تیم‌ها در حال تلاش برای کسب جواز حضور در مرحله حذفی هستند و طرفداران این تیم‌ها هم در حال حمایت همه جانبه از تیم خود، به امید اینکه گوشی محبوبشان در مرحله حذفی و بعد از آن در فینال حضور داشته باشد. امروز هم با مسابقه‌ای جذاب از گروه B رقابت‌ها با شما هستیم. جایی که نماینده‌ای از آسیا در مقابل تنها نماینده کانادا قرار خواهد گرفت. ال‌جی Optimus G Pro و بلک‌بری Z10 آخرین مسابقه خود در مرحله گروهی را انجام خواهند داد و ما هم طبق روال همیشه با گزارش مسابقه با شماییم. پس بیش از این شما را منتظر نمی‌گذاریم.
نماینده ال‌جی که به عنوان قدرتمندترین محصول کنونی این شرکت محسوب می‌شود و به همین دلیل ال‌جی امید زیادی به صعود این تیم به مراحل بالاتر دارد و با پیروزی در ۲ مسابقه قبلی، شایستگی خودش را به خوبی ثابت کرده است و از الان نشان داده که یکی از کاندیدهای حضور در مراحل پایانی است.
درمقابل Z10 که در مقابل حریفان سرسختی قرار گرفته، به نظر می‌رسد امید و شانس کمی برای صعود داشته باشد. ابتدا به بررسی ظاهر دو گوشی خواهیم پرداخت.

4

ده دقیقه ابتدایی:
در این بخش دو تیم با طراحی‌هایی کاملا متفاوت وارد میدان شده‌اند. اپتیموس به نوعی بنیان‌گذار نسل جدید طراحی‌های ال‌جی محسوب می‌شود که از فرم مستطیلی شکل به فرم بیضی رو آورده است. همچنین این گوشی به عنوان اولین مدل فول اچ‌دی ال‌جی و همچنین اولین گوشی دارای صفحه نمایش بزرگتر از 5 اینچ این شرکت، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در مقابل Z10 هم یکی از خاص‌ترین طراحی‌های بلک‌بری و در مجموع یکی از خاص‌ترین گوشی‌های این رقابت‌ها محسوب می‌شود. در بخش جلویی اپتیموس شما شاهد صفحه‌نمایش غول‌پیکر این گوشی به همراه دکمه فیزیکی بیضی شکل و دو کلید لمسی در کنار آن که هرسه زیر صفحه نمایش قرار دارند و همچنین دوربین دوم گوشی خواهید بود. پشت گوشی فرمی نسبتا انحنایی دارد و همچنین دارای نقش‌ ونگارهایی است که زیبایی خاصی به آن داده‌اند. دوربین 13مگاپیکسلی و فلش هم به همراه بلندگوی گوشی در پشت تعبیه شده‌اند. در اطراف گوشی هم قابی نقره‌ای کشیده شده که البته جنس آن از پلاستیک است! در اطراف گوشی هم دکمه‌هایی مانند پاور، کنترل صدا و یک دکمه مخصوص به نام Q-Slide قرار دارند. این کلید به عنوان یک میانبر عمل می‌کند و شما می‌توانید نرم‌افزارهای مختلف را از طریق آن اجرا کنید. در مقابل بلک‌بری توانست توسط جدیدترین پرچمدار خود، سبک جدید و کلاسیکی از طراحی را آغاز کند. طراحی این گوشی با لبه‌های گرد و بخش‌هایی از پشت گوشی که تا جلوی آن امتداد یافته است زیبایی مثال‌زدنی به آن بخشیده است. پشت دستگاه هم مانند حریف از جنس پلاستیک طرح‌دار است که علامت تجاری بلک‌بری زیبایی این بخش را دوچندان کرده. دراین گوشی خبری از دکمه‌های فیزیکی نیست و کلیدهای اطراف آن هم فلزی هستند که به خوبی از یکنواخت شدن طراحی جلوگیری کرده‌اند. هردو گوشی از طراحی منحصربفرد خود سود می‌برند و انتخاب دستگاه برتر در این بخش همیشه به سلیقه کاربر بستگی دارد. پس ما هم این انتخاب را به عهده شما واگذار می‌کنیم.

دقیقه 10 تا 20: وزن و کیفیت ساخت
در این دقایق دو گوشی سعی در نمایش کیفیت بازی خود دارند و این کیفیت تا حد زیادی به وزن گوشی‌ها بستگی دارد. از نظر وزن این دو رقیب تفاوت زیادی با هم دارند و علت اصلی آن هم در ابعاد صفحه نمایش آن‌هاست. اپتیموس با ابعاد 76×150 میلی‌متری یک فبلت محسوب می‌شود که البته با این حال وزن مناسبی برای یک فبلت دارد. 172 گرم شاید در مقایسه با بلک‌بری 137 گرمی کمی زیاد به نظر برسد، ولی وقتی اپتیموس با فبلتی مانند نوت2 مقایسه شود، خواهیم دید که وزن مناسبی دارد. بلک‌بری دارای ابعادی معادل 65×130 میلی‌متر است که در مقایسه با رقیب قابلیت حمل بسیار بهتری دارد. از نظر ضخامت اپتیموس 9.4 و Z10 هم 9 میلی‌متر است. پس شاید تعداد افرادی که به سمت اپتیموس جذب شوند کمتر از Z10 باشند، چرا که قابلیت حمل مناسب یکی از مهمترین ویژگی‌های یک گوشی است. از نظر کیفیت ساخت هر دو گوشی خوب عمل کرده‌اند و از آنجایی که مواد بکاررفته در ساخت هر دو یکسان است، انتظار عملکردی مشابه را از آن‌ها داریم.

z10_hands_114_large_verge_super_wide
2736

دقیقه 20 تا 30: نمایشگر
به دقایق میانی نیمه اول می‌رسیم و دو رقیب قصد در نشان دادن توانایی‌های صفحه نمایش خود دارند. Z10 از نمایشگر 4.2 اینچی با رزولوشن 1280×768 پیکسل و تراکم 355 بهره می‌برد که عددی بسیار خوب محسوب می‌شود. در مقابل جی پرو دارای صفحه نمایش 5.5 اینچی با کیفیت فول اچ‌دی است که منجر به تولید تراکم پیکسلی و فوق‌العاده بالای 400 در این گوشی شده است. با چشم غیرمسلح نمی‌توان تفاوت محسوسی بین کیفیت این دو صفحه نمایش قایل شد، ولی موضوع مهمی که مطرح است نوع پنل‌های به کار رفته در این دو گوشی است. پنل هردو گوشی از نوع LCD است ولی پنل Z10 از نوع TFT و پنل جی‌پرو از نوع +IPS است. این بخش خیلی حساس دنبال می‌شود چرا که کیفیت تصاویر و رنگ‌ها و همچنین کنتراست و زاویه دید در هردو گوشی بسیار خوب است. البته از آنجایی که هردو مدل از صفحه نمایش LCD استفاده می‌کنند، در زوایای تند کمی تغییر رنگ ایجاد می‌شود ولی اصلا نمی‌توان آن را ضعف محسوب کرد. همچنین نباید انتظار رنگ‌هایی اشباع در حد AMOLED داشته باشیم ولی در عوض هر دو گوشی رنگ سفید را به مراتب بهتر نشان می‌دهند. تا اینجای کار که رقابت خیلی حساس بوده ولی یک مورد دیگر را هم باید در نظر گرفت و آن هم خوانایی تصاویر در زیر نور آفتاب است. در این قسمت هردو گوشی به طور عجیبی ضعیف عمل می‌کنند ولی باز هم Z10 عملکردی به مراتب بهتری از خود به نمایش می‌‌گذارد. پس برای تعیین برنده باید منتظر بخش‌های آتی بود، چرا که تا اینجا هردو رقیب پا به‌ پای هم جنگیده‌اند!

دقیقه 30 تا 40: رابط کاربری
در این دقایق پایانی نیمه نخست دو گوشی باید ویژگی‌های نرم‌افزاری و رابط کاربری خود را به تماشاگران بازی نشان بدهند تا ببینیم کدامیک، آن‌ها را به وجد خواهد آورد. از آنجایی که سیستم عامل دو رقیب کاملا متفاوت است، کار قضاوت هم بسیار دشوار خواهد بود. فقط در این حد باید گفت که اپتیموس از اندروید 4.1.2 بصورت پیش فرض استفاده می‌کند و بلک‌بری هم از نسخه 10 این سیستم عامل سود می‌برد. از لحاظ ظاهری هم دو سیستم عامل شباهت‌های زیادی با هم دارند ولی از نظر کاربردی بودن هر کدام برتری‎‌هایی به رقیب دارند. مثلا اندروید توانایی Multi-tasking بالاتری دارد در حالی که بلک‌بری ازامنیت بهتری برخوردار است. پس قضاوت در این بخش هم به شما و سلیقه‌تان واگذار می‌شود. نیمه اول دراینجا به پایان می‌رسد و پس از استراحتی کوتاه با ادامه بازی در نیمه دوم در خدمت شما خواهیم بود.

رابط کاربری Z10:

5

رابط کاربری جی پرو:

2

دقیقه 40 تا 50: سخت افزار
پس از استراحت و تجدید قوا، حال دو تیم با انرژی مضاعف به میدان بازگشتند تا ببینیم آیا این بازی حداقل در این نیمه برنده‌ای خواهد داشت یا خیر! پس به سر وقت دو گوشی می‌رویم تا توانایی سخت‌افزاری آن‌ها را محک بزنیم. در این بخش جی‌پرو خیلی سرحال به نظر می‌رسد. ببینیم علت آن چیست! جی‌پرو توپ را در اختیار دارد و چهره‌اش مشخص است که قصد در تدارک حمله‌ای سهمگین دارد. این گوشی دارای پردازنده چهارهسته‌ای 1.7 گیگاهرتزی Snapdragon 600 است که در حال حاضر پرقدرت‌ترین CPU محسوب می‌شود. هسته‌های این پردازنده هم از نوع Krait 300 هستند که فوق‌العاده توانمند هستند. از نظر پردازنده گرافیکی یا همان GPU هم این گوشی از کارت گرافیکی Adreno 320 سود می‌برد و بنابراین به نوعی از قدرتمندترین‌های این رقابت‌ها محسوب می‌شود. در آن سوی میدان Z10 کمی شوکه به‌ نظر می‌رسد. این گوشی از پردازنده دوهسته‌ای 1.5 گیگاهرتزی Snapdragon استفاده می‌کند و GPU آن هم از نوع Adreno 225 است که از همه نظر از رقیب ضعیف‌تر است. از نظر حافظه رم، هردو گوشی دارای رم 2 گیگابایتی هستند. البته نکته مهمی که در اینجا باید به آن اشاره کرد نوع سیستم عامل دو گوشی است. در جایی که بلک‌بری با همین سخت‌افزار به نسبت متوسط یه راحتی و بدون هیچ زحمتی از پس همه پردازش‌ها برمی‌آید و به کاررفتن چنین سخت‌افزار قوی در جی‌پرو کاملا طبیعی است چرا که اندروید سیستم عامل سنگینی محسوب می‌شود. در بخش حافظه داخلی جی‌ پرو دارای دو نوع حافظه داخلی 32 و 64 گیگابایتی به همراه پشتیبانی از حافظه جانبی تا 64 گیگ است که هر نوع کاربری را راضی خواهد کرد. در مقابل Z10 هم دارای حافظه داخلی 16 گیگابایتی و توانایی پشتیبانی از کارت حافظه تا 64 گیگابایت است. در این دقایق کنترل بازی برای Z10 کاملا سخت شده و باید ببینیم این تیم در ادامه چه تدابیری برای تسلط بر بازی خواهد اندیشید.

camera3

دقیقه 50 تا 60: دوربین
پس از حملات طوفانی جی‌ پرو در دقایق قبل، حالا دوباره بازی کمی آرام شده و در این لحظات دو تیم می‌خواهند توانایی دید خود در سرتاسر زمین را به نمایش بگذارند. جی‌پرو دارای دوربین اصلی 13 و دوربین دوم 2.1 مگاپیکسلی است. یک فلش LED هم در محیط‌های تاریک به دوربین کمک می‌کند. در مقابل Z10 دارای دوربین اول 8 و دوربین دوم 2 مگاپیکسلی است. بر روی کاغذ جی‌پرو از این بخش هم پیروز بیرون خواهد آمد ولی بهتر است تا ببینیم در عمل چه می‌شود. از نظر کیفیت عکس، چی‌پرو عکس‌های بسیار خوبی می‌گیرد. مقداری نویز در تصاویر مشاهده می‌شود و رنگ‌ها کمی اشباع هستند ولی در مجموع عکس‌ها خوب هستند و رنگ‌ها دقت مناسبی دارند. ویژگی HDR در ایجاد عکس‌هایی با جزییات بیشتر به خصوص در محیط‌های کم‌نور کمک شایانی می‌کند. از نظر کیفیت فیلم‌برداری این گوشی توانایی ضبط تصاویر با کیفیت 1080p و با نرخ 30 فریم در ثانیه را دارد. حالت HDR در این بخش نه تنها باعث بهبود تصاویر نمی‌شود بلکه باعث از بین رفتن کیفیت آن‌ها خواهد شد! در کل دوربین این گوشی در فیلم‌برداری به اندازه عکاسی آن خوب عمل نمی‌کند. در مقابل Z10 یکی از بهترین 8 مگاپیکسلی‏ها محسوب می‌شود که توانایی تولید عکس‌هایی با دقت و جزییات بالا را داراست. برخی موارد و در محیط‌های باز هاله بنفشی در عکس دیده می‌شود ولی نه در حد آزار دهنده. یکی از ویژگی‌های جالب دوربین این گوشی Time Shift نام دارد که به وسیله آن و با یک ضربه به صفحه، گوشی چندین عکس متوالی می‌گیرد و به صورت خودکار بهترین تصویر را برای شما انتخاب می‌کند. در بخش فیلم‌برداری هم این گوشی با ضبط تصاویری فوق‌العاده عملکرد خوبی از خود به جای گذاشت. دوربین این گوشی هم مانند حریف توانایی ضبط تصاویر با کیفیت فول اچ‌دی و با نرخ 30 فریم بر ثانیه را داراست. در این دقایق می‌توان جی‌پرو را در بخش عکاسی و Z10 را در قسمت فیلم‌برداری پیروز میدان معرفی کرد.

دقیقه 60 تا 70: پخش چندرسانه‌ای
حال که دوباره بازی به آرامش قبلی بازگشته و دوتیم پا به پای هم پیش می‌روند، در این بخش به مقایسه توانایی‌های دو گوشی در بخش چندرسانه‌ای یا همان مالتی مدیا خواهیم پرداخت. آلبوم اپتیموس بسیار شبیه به اندروید خالص است. در بخش موسیقی هم رابط کاربری این گوشی نزدیک به Optimus G است که البته ویژگی‌های بیشتری به آن اضافه شده. برای مثال اکولایزر این گوشی خیلی پیشرفته‌تر از نسل قبلی شده است. پخش ویدیو هم ظاهری بسیار ساده دارد. درباره توانایی این گوشی در اجرای فرمت‌های مختلف تصویری همین کافیست که بدانید این گوشی در اجرای هیچ فایلی به مشکل برنمی‌خورد. یک ویژگی جالبی که در این بخش به کار رفته همان Q-Slide است که بسیار شبیه به Pop-Up Play در سامسونگ بوده و از طریق آن شما می‌توانید هنگام انجام کارهای مختلف به تماشای ویدیو هم بپردازید. همچنین برنامه‌هایی مانند Small Apps سونی هم در این گوشی قابل رویت است. در مقابل Z10 هم با ویژگی‌های منحصربفرد خود از جمله پخش ویدیوی قدرتمند، آلبوم ساده و در عین حال کاربردی، توانایی اتصال HDMI و ویژگی‌های چشمگیر دیگر پابه میدان گذاشته است. در پخش ویدیو این گوشی هم تقریبا بی‌نقص عمل می‌کند و فقط در پخش فرمت صوتی DTS به مشکل برخواهد خورد. ویژگی Edit هم به شما کمک می‌کند که فیلم‌های مورد علاقه را هر جور که دوست دارید تدوین کنید. کمبود دیگری که این گوشی در برابر حریف احساس می‌کند نبود اکولایزر در پخش موسیقی است. در کیفیت صدا هر دو گوشی دقیقا در یک سطح عمل می‌کنند و صدایی شفاف و البته نه خیلی بلند ارایه می‌دهند. البته نباید مزیت و برتری یک نمایشگر فول اچ‌ای با ابعاد 5.5 اینچ را در نمایش بهتر فیلم نادیده بگیریم.

146

دقیقه 70 تا 80: باتری
هرچه به دقایق پایانی بازی نزدیک می‌شویم و در حالی که دو تیم در یک رقابت کاملا نزدیک همه انرژی خود را صرف کرده‌اند، رقابت نفس‌‌گیرتر می‌شود. حال موقع محک زدن توانایی باتری آن‌هاست. جی‌پرو از یک باتری قدرتمند 3140 میلی آمپری سود می‌برد که برای چنین فبلتی با این صفحه نمایش کاملا طبیعی به نظر می‌رسد. همچنین Z10 از باتری 1800 میلی آمپری استفاده می‌کند که در مقایسه با حریف خیلی ضعیف به نظر می‌رسد ولی در عمل اختلاف زیادی با هم ندارند، چرا که هر دو با یک شارژ کامل و با یک ساعت مکالمه، یک ساعت وبگردی و یک ساعت تماشای ویدیو بازدهی نسبتا مشابهی دارند. جی‌پرو 50 ساعت و Z10 هم 46 ساعت دوام خواهد آورد. البته اگر از گوشی خود بیش از حد برای مکالمه استفاده می‌کنید ما جی‌پرو را پیشنهاد می‌کنیم چرا که با یک بار شارژ می‌توانید تا بیش از 20 ساعت مکالمه انجام دهید!

81
1a

دقیقه 80 تا 90: سایر امکانات
داور نگاهی به ساعت خود می‌اندازد و دیگر باید منتظر اعلام وقت اضافه توسط او باشیم. در این دقایق پایانی دو تیم همچنان به آب‌ و آتش می‌‌زنند تا بازی را در اختیار بگیرند و پیروز از میدان خارج شوند. ویژگی‌هایی که این دو گوشی را از دیگر رقبا متمایز می‌کنند در این جا به کارشان خواهند آمد. در جی‌پرو می‌توان به همان دکمه اختصاصی Q-Slide اشاره کرد که در انجام عملیات مختلف کمک زیادی به کاربر می‌کند. همچنین توانایی اجرای همه فرمت‌های صوتی تصویری که حتی در بسیاری از اندرویدی‌ها هم کمتر یافت می‌شود یک ویژگی بسیار خوب محسوب خواهد شد. در مقابل هم Z10 فقط می‌تواند به امنیت فوق‌العاده بالای سیستم عامل خود تکیه کند که این توانایی هم برای بسیاری از کاربرها مهم تلقی می‌شود.

76040725997443845491

وقت اضافه:
پس از اعلام دو دقیقه وقت اضافه توسط داور چهارم، در این دقایق به بررسی وضعیت قیمت دو گوشی در بازار جهانی و بازار داخلی خواهیم پرداخت، چرا که یکی از مهم‌ترین عوامل دخیل در تصمیم‌گیری خرید گوشی، قیمت آن است. این دو مدل هر دو جزو گران‌ قیمت‌های رقابت‌ها محسوب می‌شوند و بنابراین در این دقایق پایانی هم انتظار بازی درگیرانه‌ای را داریم. جی‌پرو با قیمت جهانی 700 دلار کمی لوکس به‌نظر می‌رسد! همچنین این مدل هنوز وارد بازار داخلی نشده است ولی می‌توان قیمتی بالای دو میلیون تومان برای آن متصور بود. در مقابل Z10 هم در بازار جهانی حدود 550 دلار قیمت دارد ولی در بازار داخلی به دلیل محدودیت عرضه، قیمتی حدود 2200000 تومان قیمت دارد.
پس از این رقابت نفس‌گیر حالا نوبت شماست که با نظر خود تیم برنده را انتخاب کنید.

[divide style=”2″]

حال تصمیم بگیرید، کدام گوشی برنده این رقابت شده و ۳ امتیاز بازی را از آن خود می‌کند؟! مطمئن نیستید؟! می‌توانید رای به مساوی شدن مسابقه هم بدهید!

[polldaddy poll=7299258]

اگر طرفدار سرسخت یک گوشی هستید و دوست دارید قدرت آن را برای طرفداران دیگری با زبان خود شرح دهید، حتما وارد تاپیک کل کل طرفداران جی پرو با Z10 شوید و نظرات خودتان را بیان کنید.

[divide style=”3″]

برنامه کامل مسابقات را از اینجا می‌توانید مشاهده کنید!

6 در مورد “نبردی بین قاره‌ها! (مقایسه جی پرو با بلک‌بری زد 10 از گروه B)”

  1. بازم با سلام!!
    دوباره یه سونیی اومد!!!
    اینجا به دور ازهمه تعصبا مبگم که G pro واقعا قوی تره!! البته من دل خوشی ازش ندارما!!
    ولی میگم همیشه باید واقع بینانه بود!!!!
    از همه جهت بهتره واقعا حقشه الان 78.26 به 16.77 باشه!! یه برنده ی قطعی!!!

    آخرش؟؟
    هرچی باشه سونی باشه!!(هاهاها)
    بازم با تشکر!!

  2. من نمیگم کدوم بهتره..!
    ولی خداییش هرکی یکم انصاف داشته باشه، به جی پرو رای میده که بره بالا..!

  3. کاش یه بنچمارکی وجود داشت و میتونست تو همه ی سیستم عامل ها کار کنه
    اگه چنین بنچمارکی وجود داشت ما شاهد له شد Z10مقابل Optimus G Proبودیم!

    1. مجتبی مسکینی

      همچین بنچ مارکی هیچ وقت بوجود نمیاد! بعنوان مثال الان سخت افزار آیفون شاید از خیلی از گوشی های اندرویدی ضعیف تر باشه ولی واسه آی او اس عالیه و داره به بهترین شکل کار میکه! ممکنه سخت افزار لومیا 1020 از اکثر گوشی های اندرویدی ضعیف تر باشه ولی واسه ویندوزفون داره عالی کار میکنه و هیچ مشکلی نداره! شما با همون سخت افزار میتونید تمام برنامه ها و بازی های وینفونی رو اجرا کنید و هیچ مشکلی هم ندارید! واسه همینه که بنچ مارکها بین سیستم عامل های مختلف مشترک نیست چون سخت افزار یه رابطه مستقیم با سیستم عامل داره! در واقع اصلا نمیشه دوتا گوشی با دو سیستم عامل متفاوت رو از لحاظ قدرت سخت افزاری مقایسه کرد هر سخت افزاری واسه سیستم عامل اون گوشی ساخته شده! مثلا الان اگه لومیا 1020 یه گوشی اندرویدی بود اصلا نمیتونست موفق باشه و تو اجرای اکثر بازی ها با مشکل مواجه میشد! ولی الان رو وینفون سخت افزارش تازه قوی هم هست هیچ مشکلی نداره!!!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH