چگونه تانک‌ها از خودشان در مقابل موشک‌ها دفاع می‌کنند

تانک‌های بزرگ، سریع و به شدت مسلح، اصلی‌ترین وسیله تهاجمی در ارتش‌های مدرن هستند. در صد سال گذشته مهندسان در یک مسابقه تسلیحاتی سعی کردند تا از تانک‌های خود محافظت کنند و بقیه را از بین ببرند. معمولا برای محافظت از تانک‌ها زره‌های سنگینی روی بدنه آن‌ها کشیده می‌شود. اما اخیرا روش‌های حفاظتی جدیدی تحت عنوان سیستم‌های حفاظت فعال متحرک در حال رشد و گسترش هستند. از جمله این سیستم‌ها می‌توان به Russian ARENA اشاره کرد.

در طول صد سال گذشته میانگین وزن تانک‌ها چهار برابر شده است. تانک Little Willie در سال 1915 در کشور انگلستان طراحی و ساخته شده است و وزنی حدود 16.5 تن داشته است. تانک امریکایی مدرن M1 Abrams تقریبا وزنی معادل 70 تن را دارد. قسمت عمده این وزن زیاد مربوط به زره تانک است. با وجود اینکه این زره سنگین از تانک محافظت می‌کند ولی در عوض روی اندازه، سرعت و تحرک دستگاه تاثیر خوبی ندارد.

در دهه 1970 ارتش ناتو نسل جدیدی از موشک‌های ضد تانک را وارد میدان نبرد کرد. اتحاد جماهیر شوروی برای محافظت از سرمایه گذاری خود در برتری عددی نیروهای زرهی، شروع به تحقیق و پژوهش در مورد اقدامات متقابل کرد. یکی از این اقدامات متقابل سیستم حافظت فعال یا APS است.

APS به وسیله یک سری سنسور، تانک را احاطه می‌کند. این سنسور‌ها معمولا از رادارهای موج میلیمتری تشکیل شده‌اند. زمانی که موشک یا راکت به سمت تانک شلیک می‌شود، سنسورها آن را شناسایی می‌کنند. سیستم منتظر می‌ماند تا ضد تانک به اندازه کافی نزدیک شود و سپس APS با شلیک یک موشک بازدارنده، ضد تانک را از بین می‌برد. سیستم های حفاظت فعال سبک، موثر و خیلی ارزانتر نسبت به روش اضافه کردن زره هستند.


ویدیو بالا طرز کار سیستم Russian ARENA را نشان می‌دهد. برای ضبط این ویدیو از دوربین پرسرعت 18000 فرم بر ثانیه استفاده شده است. سیستم Russian ARENA توسط KB (دفتر طراحی تجربی که در زمان شوروی روی طراحی پیش نمونه‌های تکنولوژی‌های پیشرفته که معمولا کاربرد نظامی داشت فعالیت می‌کردند ) در بیرون شهر مسکو طراحی و توسعه داده شده است. این سیستم به صورت اتوماتیک هدف را در 45 متری شناسایی می‌کند و در مدت 0.07 ثانیه عکس العمل نشان می‌دهد. موشک‌های ضد تانک، مثل RPG-7 روسی و TOW امریکای سرعتی نزدیک به 274 متر بر ثانیه دارند که به اندازه کافی کند هستند که سیستم بتواند آن‌ها را متوقف کند. تانک‌های که به این سیستم مجهز شده‌اند بین 22 تا 26 موشک بازدارنده دارند. فرایند بازدارندگی تقریبا 3 متر دورتر از تانک اتفاق می‌افتد.

دیگر کشورها هم از مفهوم سیستم APS استفاده کرده‌اند. سیستم Trophy اسرائیل از تانک‌های این کشور در مقابل تروریست‌ها محافظت می‌کند. کره جنوبی تانک K-2 Black Panther خود را با نسخه بومی این سیستم مجهز کرده است. ارتش امریکا APS را با تانک‌های Abrams و نفربر Bradley تست کرده است و مطمئنا، بخشی از بروز رسانی بعدی این دو وسیله نقلیه زرهی خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH