همه چیز سخت افزار نیست! (مقایسه اکسپریا اس‌پی با لومیا 1020 از گروه B)

ITCCup2
امروز قصد گزارش رقابتی دیگر از دور سوم مسابقات مقدماتی بین بازیکنانی از گروه B ر داریم تا ببینیم که در این مسابقه در مقابل حریف خود تسلیم شده و یا بر آن پیروز خواهند شد.

اکسپریا اس‌پی را کاربران در نگاه اول یک نخودی یا به اصطلاح نخاله در این رقابت می‌بینند! یک گوشی میان‌رده که به دلیل دو هسته‌ای بودن آن را دستِ‌ کم گرفته و می‌گویند که این گوشی جایی در این رقابت ندارد، اما کمی صبر کنید، این گوشی نه تنها یک مدل قدرتمند است، بلکه یکی از خوش قیمت‌ترین و البته قوی‌ترین میان‌ رده‌های بازار محسوب می‌شود و نسبت به قیمت خود مشخصاتی عالی را ارایه داده و قدرت سخت‌افزاری آن حتی در برخی تست‌ها پرچمدارانی مانند گلکسی اس4 را نیز شرمنده خود کرده است!
اما شرکت‌کننده دوم را می‌توان یک پرچمدار به تمام معنا دانست! دوربین خارق‌العاده 808 PureView و ضخامت و باریکی کمتر از لومیا 920 را می‌توان یکی از ویژگی‌های آن دانست. در حقیقت با اینکه این دستگاه را بایستی یک کمرا فون نامید، ولی وزن به نسبت پایین‌تر و ضخامت مناسب و در کل ظاهر آن بیشتر شبیه یک تلفن همراه است تا یک کمرا فون تا بدین خاطر جایی در رقابت ما داشته‌باشد! گرچه نباید آن را نیز دست‌کم بگیریم، دوربین خارق‌العاده، کیفیت بالا و مشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مناسب این دستگاه را به یک رقیب سرسخت و جدی در کارزار این رقابت تبدیل کرده‌است.

Nokia_Lumia_1020_000.jpg16e68810-1e28-4f61-b70b-0bce1aa5414fLarge

ده دقیقه اول: طراحی
همان‌طور که در مسابقات قبلی هر دو مدل طراحی مختص به خود را معرفی کردند، بازهم می‌گوییم که SP بر مبنای طراحی NXT سونی بوده و طراحی 1020 نیز بیشتر شبیه به نسل قبلی خود یعنی لومیا 920 است که در حالت کلی آن را می‌توان با زبان دیزاین ویندوزفون دانست. لبه‌های SP کمی گردتر و 1020 تیزتر است، همین‌طور به دلیل وجود دوربین غول‌آسای 41 مگاپیکسلی، در پشت 1020 شاهد یک برآمدگی هستیم که کمی از خوش‌دستی آن کاسته است. ابعاد 1020 حدود 130.4×71.4 میلی‌متر و SP نیز 130.6×67.1 میلی‌متر است، از نظر ضخامت نیز هر دو تقریبا 10 میلی‌متر هستند. در حالت کلی SP تقریبا 200 میکرون (!) بلندتر و 1020 هم حدود 4.3 میلی‌متر پهن‌تر است. در کل از نظر طراحی خیلی عملکرد آن‌ها متفاوت نبوده و هر دو عملکرد خوبی را از خود به جای می‌گذارند. اگرچه باید نوار شفاف پایین SP را یک نوآوری خاص برای این گوشی به حساب آورد.

sp-and-ps3

دقیقه 10 تا 20: وزن و کیفیت ساخت
پس از شروع مسابقه به نظر می‌رسد هر دو گوشی قصد دارند در همین ابتدا تکانی به مسابقه بدهند و نتیجه را به نفع خود رقم بزنند.
از نظر وزن هر دو جزو سنگین وزن‌ها قرار می‌گیرند، البته به صورت عددی خیر ولی نسبت به نمایشگرشان بله، وزن 1020 در حدود 158 و SP نیز 155 گرم است، اما چرا؟! چرا این دو باید چنین وزنی داشته‌باشند؟! وزن 1020 را می‌توان به دلیل دوربین غول‌آسای آن دانست و اما SP چطور؟! در حالت عادی دلیل خاصی دیده نمی‌شود ولی شاید بتوان فریم آلومینومی اطراف گوشی، قسمتی از این دلیل باشد اما در حالت کلی دلیل موجهی برای آن موجود نیست! در جنس بدنه و کیفیت ساخت، SP از بدنه پلاستیکی از نوع نرم (soft-touch) مات استفاده می‌کند و همین‌طور در اطراف آن یک نوار تمام آلومینیومی کشیده شده، اما لومیا 1020 پلاستیکی است. نوع پلاستیک آن پلی‌کربنات بوده و کیفیت و مقاومت بالاتری دارد، اما کدام‌یک بهتر است؟! در حقیقت نمی‌توان به این سادگی یکی را انتخاب کرد، قسمتی از SP از آلومینیوم است ولی مقاومت پلی‌کربنات 1020 نسبتاً بالاتر است.

1

دقیقه 20 تا 30: نمایشگر
به نظر می‌رسد ترفندهای دو بازیکن گرفته و حملات آنان نتایجی را داشته و حالا این حملات را در بخش نمایشگر نیز ادامه می‌دهند تا صاحب موقعیتی دیگر شوند.
SP با یک نمایشگر 4.6 اینچی HD وارد میدان شده که از نوع TFT بوده و تراکم پیکسلی آن 318ppi را دارد. هم‌چنین برای محافظت از نمایشگر یک لایه گوریلاگلس بر روی آن کشیده شده است.
اما در آن سوی میدان این لومیا 1020 است که بسیار بر قدرت بالای خود در این بخش می‌نازد! این گوشی از یک نمایشگر 4.5 اینچی AMOLED اچ‌دی استفاده می‌کند که تراکم 332ppi برای آن حاصل می‌شود. در ضمن محافظ آن نیز نسخه 3 از گوریلاگلس است. اما لومیا 1020 چیزی بیشتر برای ارایه دارد، این گوشی از فناوری سه‌گانه ClearBlack ،PureMotion و SuperSensitiveTouch استفاده کرده که درباره آن‌ها پیش‌تر و در گوشی لومیا 920 توضیح دادیم. خوب حالا در عمل این دو چگونه هستند؟ از نظر اندازه که تفاوت به شدت نامحسوس است اما در قسمت‌های دیگر خیر، در زمینه شفافیت 1020 با اختلاف ناچیزی برنده می‌شود اما دست نگه دارید، پنل این گوشی از چیدمان پیکسلی PenTile استفاده می‌کند و در هر پیکسل بجای 3، دو ساب‌پیکسل دارند و همین مورد باعث افت شفافیت آن نسبت به هم‌رده‌های خود می‌شود اما نه در چنین تراکم بالایی و فقط برای اطلاع رسانی این مورد ذکر شد! در حالت کلی شفافیت هر دو به یک اندازه بوده و تفاوت خیلی زیادی بین این دو مشاهده نمی‌شود. اما به مبحث کنتراست و نمایش رنگ‌ها می‌رسیم، جایی که نبرد بین دو نمونه کاملا متفاوت برقرار است! OLED در برابر LCD، خوب این که بگوییم یکی در برابر دیگری برتر است کاملا در حق دیگری بی‌انصافی کرده‌ایم، در حالت کلی هر کدام در یک مورد برتری دارند، ابتدا در نمایش رنگ مشکی OLEDها بی‌رقیب هستند و هر پنلی را شکست می‌دهند، اما در نمایش رنگ سفید OLEDها بسیار ضعیف‌تر ظاهر می‌شوند، در حقیقت رنگ سفید را می‌توان میزان روشنایی ارزیابی کرد که LCDها بسیار روشن‌تر هستند و به اصطلاح رنگ سفیدرا سفیدتر نمایش می‌دهند. به دلیل نمایش عالی رنگ مشکی نیز نسبت کنتراست OLEDها همیشه بی‌نهایت است. همین طور عملکرد در شرایط نوری قوی و مقاومت نمایشگر نیز در 1020 بهتر ارزیابی می‌گردد. ضمن اینکه زاویه دید ضعیف SP یکی از مشکلات اصلی آن است.

2

دقیقه 30 تا 40: رابط کاربری
حالا کم‌کم در حال رسیدن به پایان نیمه اول هستیم که به بخش رابط کاربری این دو می‌رسیم، اندروید در برابر ویندوزفون یا به نحوی گوگل در برابر مایکروسافت، خوب انتخاب بسیار سخت است، صحبت کردن درباره امکانات آن‌ها بسیار زمان‌بر بوده و هر کدام خوبی‌ها و ویژگی‌ها و البته ضعف‌هایی نیز دارند، اندروید با نرم‌افزارهای بسیار و غنی و امکانات شخصی‌سازی بالا و ویندوزفون با امنیت بالا و عملکرد فوق العاده روان هر کدام بسیار عالی هستند و انتخاب را بر اساس نیازهای شما به عهده خودتان می‌گذاریم.

رابط کاربری اس‌پی:

13

رابط کاربری 1020:

11

دقیقه 40 تا 50: سخت‌افزار
پس از استراحتی کوتاه در بین دو نیمه بازیکنان برای شروع دوباره به زمین باز می‌گردند، پس از سوت داور و شروع مسابقه، اس‌پی از همان ابتدا تصمیم به گرفتن توپ و حمله به دروازه حریف را دارد…
چیپست 1020 از نوع Snapdragon S4 Plus ولی اس‌پی S4 Pro است، پردازنده‌ها دوهسته‌ای و از نوع Krait ولی اس‌پی با فرکانس 1.7 و 1020 با فرکانس 1.5 گیگاهرتز است، رم SP یک گیگابایت ولی 1020 دو گیگابایت است، برای انجام پردازش‌های گرافیکی نیز 1020 از پردازشگر Adreno 225 ولی اس‌پی از نسل جدیدتر آن یعنی Adreno 320 استفاده می‌کند. ابتدا از نظر پردازنده که بخواهیم این دو را بسنجیم SP حدود 200 مگاهرتز فرکانس بالاتری داشته و بازده آن نیز بالا می‌رود، رم هر دو از نظر نوع آن‌ها یکسان است اما مقدار رم 1020 بیشتر است، ولی در سمت مقابل پردازشگر گرافیکی SP چیزی حدود 2 برابر قدرتمندتر است. اگر از رم 1020 چشم‌پوشی کنیم، SP قدرت بالاتری دارد اما اگر بهینه بودن و هماهنگی خوب سخت‌افزار و نرم‌افزار ویندوزفون را نیز در نظر بگیریم کمی اوضاع متفاوت می‌شود و از نظر پردازنده نمی‌توان SP را قوی‌تر اعلام کرد، اما در بحث پردازشگر گرافیکی حتی با متفاوت بودن سیستم‌عامل‌ها، SP آن قدری قوی هست که سیستم‌عامل در این قسمت نقش چندان مهمی نداشته باشد. برای ذخیره‌سازی فایل‌ها نیز لومیا 1020، 32 گیگابایت حافظه داخلی دارد اما فقدان پشتیبانی از کارت‌حافظه در چنین گوشی دوربین محوری که قطعا از دوربین آن بسیار استفاده خواهید کرد، احساس می‌شود. در سمت مقابل اس‌پی از 8 گیگابایت حافظه داخلی بهره می‌برد که نسبتا پایین محسوب می‌شود اما در عوض از کارت حافظه جانبی پشتیبانی کرده و قیمت آن نیز کمتر است.

lumia-1020-video-test

دقیقه 50 تا 60: دوربین
پس از اینکه SP تصور می‌کرد در این بخش نیز می‌تواند در برابر 1020 مقاومت کند، 1020 رو به پشت کرده و با دوربین غول‌آسای خود به SP خیره می‌شود تا از ابهت او باخبر شود! اس‌پی از یک دوربین 8 مگاپیکسلی با سنسور Exmore RS استفاده می‌کند که توانایی فیلم‌برداری 1080p را دارد و همینطور از تک فلاش LED سودمند است. اما لومیا 1020، در حقیقت مشخصه اصلی و بزرگ این گوشی را می‌توان دوربین آن دانست، این مدل از یک دوربین بسیار قدرتمند 41 مگاپیکسلی با لنز ساخت کمپانی زایس استفاده می‌کند که به فناوری منحصر به فرد نوکیا یعنی PureView مجهز شده است، پیش‌تر و در مسابقات قبلی لومیا 1020 درباره این فناوری کاملا توضیح دادیم و مشخص شد که این 41 مگاپیکسل به هیچ وجه بیهوده نبوده و بسیار سودمند است. در حقیقت این گوشی را می‌توان یک مخلوط از دوربین کامپکت و یک گوشی ویندوزفونی دانست که به خوبی موفق به کاهش وزن و ضخامت شده‌است. مقایسه نمونه تصاویر کاملا بیهوده است، چرا که تقریبا عکس‌های لومیا 1020 با تمام تلفن‌های هوشمند تفاوت فاحشی داشته و آن‌ها را شکست می‌دهد، ضمن این که نرم‌افزار دوربین آن نیز بسیار پرامکانات‌تر است.
در ضمن دوربین جلو اس‌پی VGA و لومیا 1020 دو مگاپیکسل است که کاملا لومیا 1020 را در این بخش قدرتمند نشان داده و برای او موقعیتی آسان برای یک پیروزی شیرین محیا می‌کند.

دقیقه 60 تا 70: پخش چندرسانه‌ای
پس از قدرت‌نمایی لومیا 1020 در بخش دوربین حالا در یک ضدحمله ناگهانی SP قصد پیش رفتن به سمت دروازه 1020 را دارد تا در این بخش بتواند صاحب موقعیتی برای جبران شود…
برای پخش فایل‌های صوتی و تصویری اس‌پی با سیستم‌عامل قدرتمند اندروید و پشتیبانی از تمامی فرمت‌های موجود به هیچ مشکلی بر نخورده و تمام فایل‌ها را به راحتی پخش می‌کند اما متأسفانه ویندوزفون از برخی فرمت‌های تصویری مثل MKV پشتیبانی نمی‌کند که می‌تواند کمی آزاردهنده باشد. همینطور بلندگوی SP نسبتا بلندتر و کمی باکیفیت‌تر بوده تا در هنگام تماشای محتوای رسانه با آن لذت بیشتری ببرید. در ضمن یکی از موارد جالب موجود در لومیا 1020 ارتقا دهنده صوتی Dolby است که علاوه بر افزایش کیفیت، تنظیمات مناسبی را نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

gsmarena_064

دقیقه 70 تا 80: باتری
اکسپریا اس‌پی توانست در بخش چندرسانه‌ای مقداری از فشار حریف را کم کند و سعی دارد با همین روال تا پایان مسابقه پیش برود و با ضدحمله‌های تک و توک ولی خطرناک به لومیا 1020 ضربه وارد کند.
باطری هر دو غیرقابل تعویض و از نوع لیتیوم پلیمری است، اما ظرفیت آن‌ها کمی متفاوت است، لومیا 1020 با 2000 و اس‌پی با 2370 میلی‌آمپر ساعت. شاید 370 میلی‌آمپر به صورت عددی تفاوت چندانی نداشته باشد اما به هر حال در عمل و واقعیت SP مدت بیشتری را در برابر فعالیت‌های کاربر دوام می‌آورد و عملکرد کلی باتری آن نسبتا بهتر است، اما لومیا 1020 نیز ضعیف نبوده و با یک شارژ کامل و استفاده نسبتا متوسط یک روز کامل را شارژدهی خواهد کرد.

7

دقیقه 80 تا 90: سایر ویژگی‌ها
اس‌پی قصد دارد به ضد حمله‌های خود ادامه دهد اما به نظر می‌رسد لومیا 1020 کمی به خود می‌آید و این بار قصد مقاومت دارد؛
ابتدا اکسپریا اس‌پی با نشان دادن نوار شیشه‌ای که از تعدادی LED تشکیل شده بسیار جلب توجه کرده و زیبا ظاهر می‌شود اما در سمت دیگر این لومیا 1020 است که به هر نحوی شده قصد مقاومت دارد، لومیا 1020 دارای یک دوربین خارق‌العاده بوده که در کمال شگفتی باعث نشده که ضخامت و وزن آن بیش از حد بالا برود و همین‌طور فناوری‌های به کار رفته در آن بسیار منحصر به فرد هستند و برخی لوازم جانبی که نوکیا برای آن تدارک دیده نیز مانند گریپ دوربین بسیار کاربردی هستند، این طور بود که 1020 به هر نحوی که شده در برابر اس‌پی مقاومت کرد و نگذاشت او صاحب موقعیتی شود؛ اگر به قسمت‌های دیگر نیز نگاهی بیندازیم، تنها تفاوت‌هایی که در آن‌ها می‌توان دید بلوتوث نسخه 4 در اس‌پی و نسخه 3 در لومیا 1020 است. بالاخره 90 دقیقه به پایان رسیده و حالا باید دید که داور وقت اضافه‌ای اعلام می‌کند یا خیر.

NokiaLumia1020facts3

وقت اضافه: قیمت
پس از پایان 90 دقیقه و گذشت حدود 1 دقیقه دیگر، کمک داور مسابقه در گوشه زمین حدود 2 دقیقه وقت اضافه تعیین می‌کند تا در این 2 دقیقه بازیکنان نهایت تلاش خود را کرده و از وقت خود استفاده کنند.
در بازار جهانی قیمت لومیا 1020 حدود 700 تا 750 دلار بوده و هنوز به بازار کشورمان وارد نشده اما اس‌پی در بازار جهانی حدود 300 تا 350 دلار قیمت داشته و در بازار کشور نیز قیمت آن حدود 1.000.000 تومان است که تقریبا قیمت آن را می‌توان نصف (وحتی بیشتر) لومیا 1020 دانست و از این جهت برتری مطلق با محصول سونی است.

خوب بالاخره داور بسیار سریع و به صورت غیرمنتظره سوت پایان مسابقه را به صدا در آورده و پس از دقایقی بازیکنان هر دو تیم به رختکن‌های خود باز می‌گردند، در این بازی هر دو گوشی نهایت تلاش خود را برای شکست حریف سرسخت‌شان انجام دادند، هر دو موقعیت‌ها و ضدحمله‌هایی را به وجود آورده و نشان دادند به این آسانی‌ها کوتاه نمی‌آیند زیرا این بازی آخر آن‌ها در مرحله مقدماتی جام است و نتیجه این رقابت تاثیر زیادی در صعود و یا عدم صعود آ‌ن‌ها خواهد داشت. نگاهی کوتاه بر موقعیت‌هایی که ایجاد کردند داریم.

Lumia 1020:
موقعیت گل اول: مقاومت نسبتا بالاتر بدنه
موقعیت گل دوم: کیفیت بهتر بدنه
موقعیت گل سوم: زاویه دید بهتر نمایشگر، نمایش عالی رنگ مشکی، فناوری‌های منحصر به فرد و مقاومت بالاتر آن و همین‌طور عملکرد بهتر در شرایط نوری قوی
موقعیت گل چهارم: سیستم‌عامل بسیار روان و امنیت بالاتر
موقعیت گل پنجم: حافظه داخلی و رم بیشتر
موقعیت گل ششم: دوربین شگفت‌انگیز + فلاش زنون (Xenon)
موقعیت گل هفتم: سیستم صوتی Dolby Digital Plus

Xperia SP:
موقعیت گل اول: به نحوی خوش‌دست‌تر
موقعیت گل دوم: نمایش بهتر رنگ سفید و در حالت کلی نمایشگر روشن‌تر
موقعیت گل سوم: پردازشگر گرافیکی قدرتمندتر و پشتیبانی از کارت حافظه جانبی
موقعیت گل چهارم: پشتیبانی بهتر از فرمت‌های صوتی و تصویری و بلندگوی به نسبت بهتر
موقعیت گل پنجم: عملکرد بهتر باتری
موقعتی گل ششم: نوار شیشه‌ای قسمت پایینی گوشی
موقعیت گل هفتم: قیمتی معادل نصف قیمت حریف

[divide style=”2″]

حال تصمیم بگیرید، کدام گوشی برنده این رقابت شده و ۳ امتیاز بازی را از آن خود می‌کند؟! مطمئن نیستید؟! می‌توانید رای به مساوی شدن مسابقه هم بدهید!

[polldaddy poll=7298777]

اگر طرفدار سرسخت یک گوشی هستید و دوست دارید قدرت آن را برای طرفداران دیگری با زبان خود شرح دهید، حتما وارد تاپیک کل کل طرفداران اکسپریا اس‌پی با لومیا 1020 شوید و نظرات خودتان را بیان کنید.

[divide style=”3″]

برنامه کامل مسابقات را از اینجا می‌توانید مشاهده کنید!

74 در مورد “همه چیز سخت افزار نیست! (مقایسه اکسپریا اس‌پی با لومیا 1020 از گروه B)”

  1. چرا بعضی ها عقلشون کمه. اخه بیچاره ها وقتی گرافیکش پایینه یعنی نمیتونه بازی های دو سال بعد رو با کیفیت بالا بیاره. بعدشم وقتی صفحه لومیا HDیعنی نمی تونید عکساتونو با کیفیت بالا ببینید. تازشم نوشته پیکسلاش دورنگی یعنی زور نور دادن نداره.
    کار داشتید تو دیجی کالا تو نظرات spمی تونید منو پیدا کنید.

  2. فقط اس پی به نظر من خیلی قدرتمند اگه ضد اب بود خیلی عالی میشه اونایی ه که میگن لومیا اصن از گوشی سر در نمیارن از هر کی بپرسی رد بندی های گوشی رو اینجو میگه اول اپل دوم سونی سوم سامسونگ چهارم هواوی پنجم ال جی شیشم نوکیا هفتم اج تی سی …. .اس پی من خودمم دارم اصن هنگ نمیکنه دوربین عالی در رده خودش خوشگل طراحی زیبا تنها ایرادش وزنشه اگه ضد اب هم بود دیگه میشد توپ

  3. سلام خدمت همه دوستان

    کلا عرض کنم که
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    Lumia1020 بهترین با مایکروسافتش من خودم هم با SP و هم با Lumia1020 کار کردم به مدت 6 ماه اندروید کاملا مزخرف تشریف دارن .

  4. فقط و فقط سونی اکسپریا اس پی ……. مخصوص بازی ها با کیفیت HD آخه تو یه نگاهی به ادرنوش کن . تقریبا اندازه ی سونی z است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH