پیغام Security Recommendation در هنگام اتصال به شبکه وای‌فای در آی‌فون چیست؟!

آیا تا به‌حال در هنگام وصل شدن به یک شبکه وای‌فای، پیغام Security Recommendation را مشاهده کرده‌اید؟ این پیغام در واقع یک هشدار است و به شما اعلام می‌کند شبکه‌ای که به آن وصل شده‌اید نا‌امن بوده یا امنیت ضعیفی دارد.

شبکه‌های نا‌امن و شبکه‌هایی که از نظر امنیتی ضعیف هستند

اگر به یک شبکه وای‌فای وصل شده‌اید و پیغام Security Recommendation را مشاهده می‌کنید، با کلیک بر روی نام شبکه اطلاعات بیشتری در مورد آن به دست خواهید آورد.

در اکثر موارد گوشی به شما اعلام می‌کند که به یک شبکه نا‌امن وصل شده‌اید. هیچ رمز عبوری برای اتصال به شبکه‌های نا‌امن تعریف نشده است. بنابراین بدون نیاز به وارد کردن کلمه عبور در گوشی خود، به شبکه وصل می‌شوید. “شبکه باز” نام دیگری است که برای این نوع شبکه‌ها استفاده می‌شود. بدیهی است در این شبکه هیچ‌گونه رمز‌نگاری بر روی اطلاعات انجام نمی‌شود.

اگر به یک شبکه وای‌فای وصل شوید که با روش WEP رمز‌نگاری شده است، باز هم پیغام فوق را مشاهده خواهید کرد. همچنین ممکن است پیغام “Weak Security” را مشاهده کنید که به شما اعلام می‌کند رمز‌نگاری به روش WEP، از لحاظ امنیتی بسیار ضعیف است.

WEP یک روش رمز‌نگاری قدیمی است که به سادگی قابل شناسایی و شکسته شدن است. تا جایی که امکان دارد از این شیوه رمز‌نگاری استفاده نکنید. به‌جای آن می‌توانید از WPA2 با رمز‌نگاری AES که امنیت بسیار بالایی دارد بهره بگیرید.

چرا نباید از شبکه‌های نا‌امن و شبکه‌هایی که از نظر امنیتی ضعیف هستند استفاده کرد؟

در شبکه‌های نا‌امن‌، هیچ‌گونه محافظتی از اطلاعات صورت نمی‌گیرد. از آن‌جایی که این شبکه برای سایر افراد نیز باز است، بنابراین هر کاربری که در محدوده سیگنال این شبکه وای‌فای حضور داشته باشد، می‌تواند بدون نیاز به وارد کردن کلمه عبور به آن وصل شود. حال اگر یک هکر به این شبکه وصل شود چه اتفاقی می‌افتد؟ پاسخ ساده است. اطلاعات شما به سرقت می‌رود.

همچنین با توجه به این‌که در این شبکه‌ها رمزنگاری اطلاعات صورت نمی‌گیرد، در مقابل جاسوسی هکر‌ها هیچ گونه محافظتی از ترافیک شبکه به عمل نخواهد آمد. خوشبختانه امروزه اکثر وب‌سایت‌ها با پروتکل HTTPS رمز‌نگاری شده‌اند که همین امر باعث کاهش خطر دزدیده شدن اطلاعات می‌شود. ولی در مورد وب‌سایت‌های HTTP این مشکل همچنان وجود دارد.

در خصوص روش رمز‌نگاری WEP نیز باید گفت که نفوذ به این شبکه‌ها برای هکر‌ها بسیار ساده است. بنابراین فرق چندانی بین این شبکه و یک شبکه باز وجود ندارد.

در هنگام اتصال به یک شبکه نا‌امن، چگونه از اطلاعات خود محافظت کنیم؟

پیغام Security Recommendation معمولا در هنگام اتصال به شبکه‌های وای‌فای عمومی در فرود‌گاه‌ها، هتل‌ها، کافی‌شاپ‌ها و مکان‌هایی از این دست نمایش داده می‌شود. متاسفانه این شبکه‌ها بدون هیچ‌گونه تنظیمات امنیتی پیکر‌بندی شده‌اند و به همه کاربران این اجازه را می‌دهند که به سادگی به آن‌ها وصل شوند.

در این مورد، شما به‌عنوان کاربر نمی‌توانید مشکل را بر‌طرف کنید. همچنین گوشی آی‌فون به شما هشدار می‌دهد که در هنگام استفاده از این شبکه، مراقب باشید.

پیشنهاد می‌کنیم در صورت استفاده از شبکه‌های وای‌فای عمومی، فقط به وب‌سایت‌های HTTPS وارد شوید. همچنین تا حد امکان از ورود به حساب‌های کاربری خود در سایت‌های مختلف (حتی در وب‌سایت‌های HTTPS) اجتناب کنید. هرگز وارد حساب اینترنت بانک خود نشوید.

در مورد شبکه‌هایی که با روش WEP رمز‌نگاری شده‌اند نیز تمامی موارد فوق را رعایت کنید. زیرا همان‌طور که گفته شد، این شبکه‌ها از نظر امنیتی بسیار ضعیف هستند و هکر‌ها به سادگی می‌توانند به آن‌ها نفوذ کرده و اطلاعات شما را سرقت کنند.

چگونه شبکه وای‌فای خانگی خود را امن کنیم؟

اگر پیغام Security Recommendation را در هنگام اتصال به شبکه وای‌فای خانه خود مشاهده کردید، اصلا نشانه خوبی نیست. در واقع این پیغام بدان معنی است که یا شبکه وای‌فای شما یک شبکه باز است که هیچ‌گونه کلمه عبوری برای اتصال به آن تعریف نشده است، یا از روش WEP برای رمز‌نگاری آن استفاده شده است.

خوشبختانه رفع این مشکل ساده است. با اعمال تنظیمات لازم رد مودم یا روتر وایرلس خود، می‌توانید شبکه‌ای امن داشته باشید. برای ورود به قسمت تنظیمات مودم، می‌بایست دفترچه راهنما آن را مطالعه کنید. معمولا در اکثر مودم‌ها با وارد کردن آدرس 192.168.1.1 یا 192.168.0.1 به صفحه تنظیمات وارد می‌شوید. البته پیش از ورود به این صفحه می‌بایست نام کاربری و رمز عبور را وارد کنید. باز هم در اکثر دستگاه‌ها، عبارت “admin” را برای هر دو مورد وارد کنید.

حال قسمت تنظیمات مربوط به شبکه وای‌فای را بیابید و یک کلمه عبور برای اتصال به شبکه انتخاب کنید. تا جایی که می‌توانید از رمز‌های عبور پیچیده استفاده کنید که به سادگی قابل حدس زدن نباشند. اگر نمی‌توانید کلمه رمز را به خاطر بسپارید، آن را روی کاغذ نوشته و در یک محل امن نگه‌دارید تا در هنگام اتصال دستگاه‌های جدید به شبکه وای‌فای، به آن رجوع کنید. همچنین روش رمز‌نگاری را بر روی حالت “WPA2-Personal” قرار دهید.

پس از این‌که تغییرات فوق را اعمال و ذخیره کردید، می‌بایست تمام دستگاه‌های خود را مجددا به شبکه وای‌فای وصل کنید و برای همه آن‌ها کلمه عبور را وارد کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH