آشنایی با کوچک‌ترین ستاره‌ای که تاکنون کشف شده است

اختر‌شناسان یک ستاره در فاصله 600 سال نوری دورتر از زمین کشف کرده‌اند که می‌تواند تعریف ما نسبت به یک ستاره را تغییر دهد. EBLM J0555-57Ab که کوچک‌ترین ستاره کشف شده تا به امروز است، تنها کمی از سیاره زحل بزرگ‌تر است.

این ستاره در ابتدا و هنگامی‌که برای اولین‌بار دیده شد، به دلیل اندازه کوچکش به‌عنوان یک سیاره شناسایی شد.

57Ab بخشی از یک منظومه سه ستاره‌ای است. درحالی‌که خورشید‌های EBLM J0555-57A و EBLM J0555-57B دور یکدیگر می‌چرخند، 57Ab فقط دور ستاره اصلی چرخش می‌کند. اندازه کوچک این ستاره در مقایسه با خورشید اصلی منظومه، باعث شد تا محققان در ابتدای کار تصور کنند که 57Ab نیز یک سیاره است.

نکته جالب در مورد ستاره 57Ab، جرم بسیار بالای آن است. جرم این ستاره 85 برابر سیاره مشتری است. همین امر باعث می‌شود که هیدروژن به هلیوم تبدیل شده و 57Ab به یک ستاره واقعی تبدیل شود. طبق تحقیقات انجام شده، هنگامی که جرم یک کره گازی بیش از 80 برابر جرم سیاره مشتری باشد، اتم هیدروژن در مرکز این کره به هلیوم تبدیل می‌شود و در این صورت می‌توان این جرم آسمانی را ستاره نامید. اگر جرم کمتر از 80 برابر جرم مشتری باشد، به آن “کوتوله قهوه‌ای” می‌گویند. کوتوله‌ها، هیدروژن را به ایزوتوپ دوتریوم (یا هیدروژن سنگین که همان عنصر هیدروژن است که علاوه‌بر پروتون یک نوترون نیز درون هستهٔ آن وجود دارد) تبدیل می‌کنند.

کوچک‌ترین ستاره

ستاره‌شناس‌ها معتقدند که جرم 57Ab از ابتدا به همین اندازه بوده است. در واقع احتمال اینکه جرم این ستاره به دلیل نیروی جاذبه ستاره میزبانش به مرور زمان کاسته شده باشد، تقریبا صفر است. همچنین نحوه به‌وجود آمدن این منظومه نیز هنوز به‌طور دقیق مشخص نشده است.

ستاره کوچک 57Ab در دسته ستاره‌های خیلی سرد (Ultra cool) جای دارد. معروف‌ترین ستاره‌ای که در این طبقه بندی قرار دارد، TRAPPIST-1 است که حجمی معادل با سیاره مشتری دارد و هفت سیاره به دور آن می‌چرخند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH