اخترشناسان مدارکی در خصوص سیاره نهم یافته‌اند

دو ستاره‌شناس معتقدند شواهدی در اختیار دارند که وجود سیاره نهم را تایید می‌کند. این سیاره فرضی در منظومه شمسی بعد از پلوتون قرار دارد. اگر وجود چنین سیاره‌ای حقیقت داشته باشد، این جرم فضایی به لحاظ اندازه با اورانوس و نپتون هم‌اندازه بوده و مدار آن در فاصله حدودی 700 واحد نجومی AU یا 700 برابر فاصله زمین تا خورشید است.

بحث‌های پیرامون احتمال وجود سیاره نهم در منظومه شمسی بیشتر بر روی توزیع مدارها برای یافتن اجسام فرا نپتونی یا (trans-Neptunian) در کمربند کوئیپر است. TNOها، اجسام سیاره‌ای کوچکی هستند که بعد از هشت سیاره موجود در منظومه شمسی وجود دارند. نپتون و پلوتون نیز به‌عنوان یک TNO در نظر گرفته ‌شده‌اند. کمربند کوئیپر یک ناحیه قرص شکل تاریک بعد از نپتون بوده که از هزاران جسم سیاره‌ای کوچک تشکیل شده است.

بعضی از TNOها هرگز از مدار نپتون تجاوز نمی‌کنند و از آن رد نمی‌شوند و از خورشید بسیار دور هستند. این نوع اجسام، ETNO یا TNOهای مفرط شناخته می‌شوند. براساس مطالعه توزیع گره‌های ETNO ها – گره به معنی نقاطی در مدار است که ETNOها ازآنجا وارد فضای منظومه شمسی می‌شوند – توسط اخترشناسان دانشگاه کامپلوتنس مادرید، آن‌ها معتقدند که براساس تاثیرات مداری مشاهده شده در ETNOها حتما باید بعد از پلوتون یک سیاره وجود داشته باشد.

محققین یافته‌اند که تعدادی از ETNOها، دست‌کم 28 عدد از آن‌ها، در یک برهه زمانی در یک مدار بوده و یک خوشه را تشکیل داده بوده‌اند. همبستگی‌های خاصی بین گره‌های ENTO و گرایش‌هایی که هیچ‌کدام نباید وجود داشته باشند، وجود دارد. این بدان معنی است که ETNOها در بخشی از مدت حرکت مداری خود بدون دلایل مشخصی به‌صورت یک گروه درمی‌آیند.

دانشمندان دلایلی را ارائه می‌دهند که علت رفتار این اجسام وجود نیروهای گرانشی سیاره نهم است. این دلایل به‌صورت کامل در مقاله جدیدی که اخیر در ماهنامه “جامعه اخترشناسان” یا Royal Astronomical Society”” به چاپ رسیده، نوشته‌ شده است.

کارلوس دلا فوئنته مارکوس یکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید:

با فرض اینکه ETNOها به لحاظ دینامیکی رفتاری مشابه با ستاره‌های دنباله‌دار با مشتری داشته باشند، می‌توانیم نتایج این‌گونه رفتار اجسام ETNOها را علامتی برای وجود یک سیاره درنظر بگیریم که در محدوده 300 تا 400 واحد نجومی در حال فعالیت هستند.

مارکوس بر این نکته تاکید می‌کند که مشاهدات ما هیچ‌گونه احتمالی را در مورد سیاره دهم تایید نمی‌کند. سیاره دهم یک جرم آسمانی به‌اندازه مریخ است که بعد از مدار پلوتون وجود دارد. منظومه شمسی بسیار بزرگ است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH