ال‌جی G2؛ 10 قدم به جلو، 1 گام (بزرگ) به عقب

lg2-title

این مقاله، برگرفته از نوشته وب‌سایت pocketnow درباره تجربه نویسنده آن‌ها از نخستین ملاقات گوشی G2 ال‌جی است که خواندنش خالی از لطف نخواهد بود. پس با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

وقتی بحث تلفن‌های هوشمند می‌شود، من آدم بسیار ظاهر بینی هستم. برای من مهم نیست که در نرم‌افزار گوشی چه ویژگی‌هایی هست، طول عمر باتری چقدر است، حافظه داخلی گوشی چقدر ظرفیت دارد؛ اگر تو یک گوشی زیبا (همون خوشگل خودمون!) نباشی… پس برای من ساخته نشدی!

این من بودم با یک نیمچه لبخند و شور و شوقی تقریبا اجباری که دیروز به سمت رویداد معرفی پرچمدار جدید ال‌جی در نیویورک پیش می‌رفتم، در حالی که به دلیل اینکه تقریبا تمام مشخصات و تصاویر این پرچمدار قبل از معرفی لو رفته بود، چندان هم هیجانی از خود نشان نمی‌دادم، و از منظر زیبایی چیزهایی که می‌دانستم چندان به مذاقم خوش نمی‌آمد.

وقتی متوجه شدم که قرار است “من” بررسی اپتیموس جی یعنی پرچمدار سابق ال‌جی را بنویسم، و همین‌طور بررسی هیولای ال‌جی یعنی اپتیموس وی‌یو، بر خلاف انتظارم شگفت‌زده شدم. اپتیموس جی یک گوشی خارق‌العاده بود که به همراه نرم‌افزارهای انعطاف‌پذیر و بسیار عالی در یک ظاهری زیبا و خارق‌العاده تولید شده بود. بله برای اولین بار ال‌جی توانست من را تحت تأثیر قرار دهد.

در حقیقت ما عاشق پیشه اپتیموس جی شدیم! به طوری که حتی یکی از همکارانم به صورت شخصی و جداگانه یکی از آن‌ها را برای خود خریداری کرد. و وقتی که کلمه جانشینِ اپتیموس جی برای اولین بار به گوشم خورد، به خودم و به ال‌جی بسیار امیدوارم بودم!

و اگر بخواهم عادلانه قضاوت کنم، ال‌جی برای بار دوم نیز توانست انتظارات من در برخی قسمت‌ها را حتی بیش از توقعاتم برآورده کند. نرم‌افزار گوشی همان طور که خود ال‌جی نیز بسیار بر روی آن مانور می‌دهد، با “نوآوری” همراه است. وقتی که تماسی دریافت می‌کنید با گرفتن گوشی در مقابل گوش خود می‌توانید به آن پاسخ دهید، تمام پیامک‌های شما با یک اشاره با توجه به تاریخ، مکان و… به صورت بسیار شگفت‌انگیزی با تقویم گوشی همگام‌سازی می‌شوند، روش جدید مالتی تسکینگِ SlideAside علاوه بر زیبایی از کاربردی‌ترین روش‌ها پس از سیستم‌عامل WebOS است و همین طور حالت “Guest Mode” یا “مهمان” برای من بسیار کاربردی بود.

خوب این‌ها دلایلی نیستند که من برای این دستگاه خم به ابرو بیاورم، این سخت‌افزار و ظاهر دستگاه است (منظور از سخت‌افزار پردازنده و این‌ها نیست، سخت‌افزار کلا به بدنه هم مربوط می‌شه) که البته من درباره مشخصات داخلی جی2 صحبت نمی‌کنم، چیپست بسیار قدرتمند Snapdragon 800 که با یک باتری بسیار توانمند 3000 میلی‌آمپری تغذیه می‌شود، بسیار وسوسه‌کننده است، و همین طور صفحه‌نمایشِ 5.2 اینچیِ IPS از جذاب‌ترین‌ها و بهترین‌هایی‌ست که در این مدت دیده‌ام. اما وقتی ظاهر این دستگاه را دیدم، بسیار ناامید شدم.

این فقط به این دلیل که طراحی ال‌جی در این گوشی یک فتوکپی شرم‌آور از گلکسی اس4 بوده، نیست (هر چند که هست!). در این صنعت همگی از هم کپی می‌کنند، این یک چیز طبیعی‌ست! مشکل من این‌جاست که حاصل این کپی، یک گوشی با ظاهری زیباتر نشده است. در حالی که من با گوشی‌های بیش از حد سبک و بیش از حد براق (پلاستیک!) سامسونگ نیز همین مشکل را دارم، حداقل آن کمپانی ادعای زیادی بر طراحی خودساخته‌اش دارد (گرچه در گوشی‌های قبلی ال‌جی شاهد طراحی‌های فوق‌العاده‌ای بودیم).

s4-vs-g2

LG G2 تبدیل می‌شود به……………………………………………………… گلکسی اس4 !!

g2-is-s4

حداقل طراحی گلکسی اس4 متعادل است، اما در مقابل جی2 برای یک طراحی خالی از هر گونه دکمه فیزیکی در قسمت جلویی به خود می‌بالد ولی این گوشی در ارایه یک طراحی مینیمالیستیک کاملا شکست خورده است. حتی گوشی‌هایی مثل neXus4 و Moto-X توانسته‌اند این کار را بسیار بهتر انجام دهند. حاشیه‌های یک‌دهمِ اینچی جی2 بسیار جالب هستند، و همین طور من بسیار طرفدار گوشی‌های بدون دکمه و در حقیقت خالی از هر گونه کلید هستم. اما صفحه‌نمایش و در کل طراحی جلویی گوشی قالب آن و در آخر طراحی آن را کمی عجیب و غریب می‌کند که خیلی از نظرم جالب نیست. در حقیقت، تنها چیزی که جی2 را از دریای سامسونگ جدا می‌سازد، دکمه‌های کنترلی گوشی هستند که در قسمت پشتی قرار گرفته‌اند و ال‌جی قصد دارد آن را بزرگ‌تر از آن چیزی که هست جلوه دهد.

ماهیت عادی کیفیت ساخت جی2 به همراه طراحی رابط کاربری ترکیب شده، که می‌توان آن را “سرگرم‌کننده” نامید؛ اما بهتر است به صورت دقیق‌تر آن را “رنگ و رو رفته و فراتر از باور!” بنامیم. دوباره، ما سهم عادلانه سامسونگ را به خاطر رابط کارتونی (فانتزی) آن دادیم، اما رابط کاربری ال‌جی همه چیز را به سمت دیگری می‌برد! این رابط فقط شلوغ پلوغ و گیج‌کننده نیست! بلکه کاملا زشت است!

در حالی که ما این نکات را می‌گوییم، قطعا فردی در ال‌جی وجود دارد که می‌داند “طراحی خوب” یعنی چه: تمامی ویژگی‌ها و قابلیت‌های گوشی در یک رابط زیبا و مینیمالیستیکی جمع می‌شوند. اما متاسفانه تمام آن‌ها به نحوی نمایشی و یا به اصطلاح demo هستند. برای مثال شما تصمیم می‌گیرید از نظرم‌افزار QuickMemo استفاده کنید و از یک تصویر اسکرین‌شات بگیرید و چیزی بر روی آن بنویسید، خب وقتی این ویژگی را روی یک گوشی بدون قلم استایلوس مثل جی2 بگذاریم، چه می‌شود؟! نتیجه افتضاح بوده و در حقیقت این ویژگی بلااستفاده می‌ماند (پس چرا ال‌جی این همه برای آن تبلیغ می‌کند؟!).

این قسمت ناراحت‌کننده است؛ این مسئله نباید اینطور می‌بود و ال‌جی نیز مجبور به این کار نبود، من نمیخواهم ال‌جی را تخریب کنم و یا بگویم که این سازنده یک بازنده در این صنعت است و یا حتی بگویم که یک تازه‌وارد و بی‌تجربه! ال‌جی سومین کمپانی بزرگ تولیدکننده تلفن‌های همراه است! مهم‌تر از آن، این کمپانی نمونه‌هایی مانند اپتیموس جی را عرضه کرد. و همین طور قبل از آن سری بسیار زیبا و پرطرفدار شکلات. این کمپانی می‌داند که چطور محصولات زیبا بسازد، اما این بار ال‌جی با این طراحی خودش را زیر سوال برد، واقعا نمی‌توانم درک کنم که “چرا؟!”

G2 راه طولانی در پیش دارد. این گوشی به صورت قراردادی با اپراتورهای زیادی موجود است و این مورد می‌تواند به فروش هر چه بالاتر آن کمک کند، این گوشی از اولین دستگاه‌هایی است که از چیپ Snapdragon 800 استفاده می‌کند، همچنین لرزشگیر اپتیکال دوربین آن نیز بسیار مفید است، اگر ال‌جی بتواند ابن ویژگی‌ها را به خوبی تبلیغ کند، حتما فروش بالایی خواهد داشت.

من نمی‌توانم چیزی را تغییر دهم اما به آینده‌ای دیگر به جای جی2 فکر کنید: ال‌جی طراحی خود را رو کرده و با یک جانشین آبرومند برای اپتیموس جی باز می‌گردد، یک گوشی از جنس شیشه، فلز، پلی‌کربنات و یا مخلوطی از این‌ها! گوشی که واقعا حس یک مدل سطح بالا و با کیفیت را به شما منتقل می‌کند، نه یک سری ویژگی که در یک دستگاه شبیه به اسباب‌بازی پلاستیکی جمع شده‌اند! حداقل برای افراد ظاهر بینی مانند من!

شما چطور؟! با این حرف‌ها موافقید؟!

15 در مورد “ال‌جی G2؛ 10 قدم به جلو، 1 گام (بزرگ) به عقب”

  1. آقا اولا این که شما کی باشی که درباره این گوشی نظر میده،کلا با همه بودم دوما مگه بابات گوشی بهتر از این زده؟سوما شما گوشی نثخوای یا ابر گوشی چهارما اقا کپی با تمام جزعیات میشه این پیشرفتشه پنجما شما نظرتو تو سایت رسمی بده شاید ی نگاهی بکنن ششمم اینکه اونا ۱۰۰تا کارشناس دارن ک ۱۰۰۰۰۰برابر شما با گوشی کار کردن اونوق نمیدونن چی کپیه و چی بده و چی خوبه

  2. اگرم کپی باشه بسیار زیباتر وکارامدتراز سامسونگه میخواد ب سامسونگ یاد بده ک اگ میخوای طرح بزنی لااقل اینجور باشه الجی ازهمه نظر فوق الادس طرح این گوشی از جلو بیشتر صفحه نمایش به چشم میاد تا حواشی تعجبه واقعا چراکلی نگا میکنید سعی کنید جزییات رو هم ببینید شما میتونید. الجی بهترینه از هر نظر شک نکنید میگید نه…

  3. چرا پس قیمت ندااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااره
    لطفا قیمت هم زیرش درج کنید!!!!!!!!!!!!!!

  4. خداییش منم از ظاهرش زیاد خوشم نیومد. اما باز خداییش هم به نظر نمیاد از گلکسی اس4 کپی کرده باشه!!! مخصوصا اون قسمت پشتش که اصلا لنز دوربین و فلش رو جاشو عوض کرده!!! خیلی از گوشی ها هستن که شبیه به هم ان…اگه این طوری باشه همه دارن از رو هم کپی می کنن!

    1. میثم مرادلو

      تو مقاله هم ذکر شد! همه از هم کپی می‌کنن! ببینید من خودم قبل از درست کردن اون عکس بالایی (که البته ناشیانه بود یکم!!) با شما هم‌نظر بودم ولی وقتی میای دکمه هوم اس4 رو میزاری رو جی2 و تقریباً کپ هم میشن دیگه راحت میشه گفت کپی هست! یعنی اگه جی2 دکمه‌هایش پشتش اون شکلی نبود یه کپی پیست وحشتناک از اس4 لقب می‌گرفت! ولی خودم در کل از طراحیش خوشم میاد

  5. نویسنده مقاله با ال جی دشمنی داشته و یا برای سامی کار میکنه که قبلا هم برندای دیگه رو تو تو فیسبوک میکوبیدن و بعدا معلوم شد که کار سام
    سامسونگ طراحی هاش انقد افتضاح هست که دیگه برندای آشغال چینی هم نمیرن کپیش کنن
    اینو میگن شباهت

    1. میثم مرادلو

      خیر! اگه مقاله‌های این سایت رو دنبال کنید و نویسنده این مقاله یعنی Michael Fisher کاملا با گوشی‌های سامسونگ مخالفه! البته خودش گلکسی نکسوس/ز داره، تو مقاله هم دقت کنید با الفاظ اسباب بازی پلاستیکی و پلاستیک بیش از حد سبک و براق و این حرفا بدجوری به سامسونگ تیکه انداخته!
      منم اول مثل شما تصور می‌کردم ولی بعداً فهمیدم شباهت خیلی بیشتر از این چیزای ظاهری هست که خودمون می‌بیینم! یعنی همین که دکمه هوم اس4 رو میزاری رو جی2 میشه تقریبا همون اس4 این یعنی کپی! همه از هم کپی میکنن! همه!

    2. شما به جای این حرفا برو رابط کاربری دوربین ال جی رو ببین به ولله که من شاخ در اوردم لااقل الجی یکمی خلاقیت به خرج نداده هر چی تو اس 4 بوده کپ زده دقیق دقیق

  6. علیرضا مطریان

    شاید بتوان طراحی این گوشی را کلا ‘سامسونگی’ خواند چرا که سامسونگ در 90% موبایل های خود از این طراحی پیروی کرده.اما وقتی به G2 نگاه میکنم، حس خیلی بهتری به من منتقل میکند و به نظر من نه رابط کاربری و نه طراحی این اسمارتفون به این اندازه که در این متن بیان شده، آزار دهنده نیستند و خیلی قابل قبول جلوه میکنند!!

  7. فکر میکنم از نظر گرافیکی انتخاب رابط کاربری به سلیقه و ذائقه شخصی برمیگردد اما در مورد کارآیی، رابط کاربری ال جی در مقایسه با سامسونگ و سونی نیز به انداره کافی قادر به پاسخگویی نیازهای کاربر می باشد. (من با رابط HTC زیاد کار نکرده ام).
    همچنین فراموش نکنیم که عمده مشخصات رابط کاربری سامسونگ، نمایشی و بدون قابلیت اجرا بوده و هستند.
    در مورد QuickMemo هم بنظرم انتظار نابجایی می باشد که حتما این قابلیت با قلم همراه باشد، این برای یادداشت سریع یک شماره و یا آدرس و غیره است نه برای نوشتن یادداشت های طولانی Note

  8. طراحی گوشی و همچنین رابط کاربری کاملا شبیه سامسونگ.
    با طراحی جی نسخه اول خیلی حال کردم اما جی پرو وجی 2 متاسفانه توی این قسمت شکست خوردند
    ولی در کل با توجه به قیمت رقابتیش در ایران(سابقه الجی) از هر گوشی دیگه ای بیشتر می ارزه

  9. کاملا موافقم رابط ال جی واقعا بدتر از خود خامشه خب بلد نیستی درست کنی دست نزن!

    ظاهرشو وقتی قبل کنفرانس دیدم کاملا رفتم تو آمپاس تا زمان کنفرانس شد و وقتی فهمدیدم بله همون طرح عکس های پیش از کنفرانسه کلی بهم رختم!!!
    ما باسه جی کی قیف و قم پز در می کردیم که بله شیشه ای خوشگله ولی حالا باید بریم همون s4 رو بگیریم!

  10. در 99% موارد فقط شرکتهای کره ای و چینی اهل کپی هستند.
    من حداقل از سونی، نوکیا و اپل کپی کاری ندیدم. به هر حال بهترین طراحی ها رو در اندرویدیها، سونی و htc دارند. شرکتهای کره ای در طراحی و کیفیت ساخت جایگاهی ندارند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH