پنجه در پنجه! (مقایسه گلکسی اس ۴ با پدفون اینفینیتی)

padfone-vs-s4

پس از انجام ۲۴ مسابقه داغ و نفس‌گیر، حال به مرحله‌ای رسیدیم که هر مسابقه می‌تواند به اندازه تمام رقابت‌های قبلی گرما داشته باشد! پس بهتر است قبل از آغاز خواندن این رقابت حساس و نفس گیر، در جای خنکی بنشینید (ترجیحا درون فریزر!) تا داغی این مبارزه بر روی شما تا حد امکان خنثی شود!

حال جریان چیست؟! برای شما می‌خواهیم رقابتی را شرح دهیم که در آن دو گوشی قدرتمند این روزها‌ی بازار، با نمایشگر پنج اینچی خود پنجه در پنجه حریف انداخته و تنها هدفشان صعود به مرحله بعدی رقابت‌هاست، آن هم به هر نحو ممکن! اما مگر ما اینجا هویجیم؟! نقش قضاوت و گزارش این رقابت حساس بین گلکسی اس ۴ مشهور و پدفون اینفینیتی خلاق بر عهده ماست و با سختگیری هر چه تمام‌تر، اجازه هرگونه تخطی از قانون را بر روی گوشی‌ها سد می‌کنیم تا در یک رقابت سالم و عاری از حاشیه، برنده مسابقه مشخص شود. گلکسی اس ۴ که هر ۳ بازی خودش را با پیروزی به پایان رسانده، با غرور خاصی پای به زمین می‌گذارد و در مقابل پدفون اینفینیتی که توانست آی‌فون ۵ را حذف کند و در یک رقابت بسیار نزدیک در برابر اکسپریا زد، مقام دوم گروه مرگ را به دست آورد، دوست دارد که با حذف گلکسی اس ۴ لقب شگفتی آفرین این جام را از آن خویش سازد.

در ادامه با ما همراه باشید تا از نزدیک و به صورت کاملا اختصاصی، نخستین مسابقه حذفی جام قهرمانان آی‌تی را برایتان گزارش کنیم.

۱۰ دقیقه ابتدایی: طراحی و ظاهر

اولین نکته‌ای که در مشاهده یک گوشی یا به دست گرفتن آن ذهن شما را مشغول می‌کند، چیست؟ پولی که باید بپردازید؟! خیر! ظاهر آن است که اگر آن گجت با طراحی خاص خود کاری کند که دل شما را ببرد، شاید فرش زیر پایتان را هم برای خریدنش بفروشید! حال از این دو رقیب، کدام ارزش فروختن فرش را دارند؟ با یک نگاه اولیه می‌توان فهمید که محصول سامسونگ حتی ارزش فروختن موکت را هم ندارد! در مقابل پدفون را می‌توان لایق این عنوان دانست، گرچه این فرش اگر ابریشمی و خیلی زیبا بود، باز بایستی تاملی کرد چون محصول ایسوس هم خالی از ایراد نیست.

ابتدا از اس ۴ شروع می‌کنیم، دستگاهی که بیشتر از هر چیزی، به خودش شبیه است! در واقع بازی‌های حقوقی مختلف و انواع و اقسام حرف و حدیث‌ها سبب شده تا سامسونگ نسخه چهارم از سری S خود را بسیار شبیه به گلکسی اس قبلی بسازد تا به یک‌باره با سیلی عظیم از انتقادات نیز رو به رو شود، چرا که زمان معرفی S3 هیچ‌کس لبخندی به ظاهر گوشی بسیار خوب سامسونگ (البته نه در ظاهر) نزد و تکرار یک اشتباه، خود اشتباهی بزرگ‌تر است. البته بیایید خیلی هم بی‌انصاف نباشیم! چشم‌ها را بشوییم و جور دیگری نیز نگاه کنیم. شاید نام سامسونگ و جایگاه نخست این سازنده کمی توقع ما را بیش از اندازه بالا برده باشد، باید دقت داشت که این گوشی به نحو تحسین برانگیزی خوش دست است و در این بخش، گوی سبقت را کاملا از پدفون می‌رباید. ضخامت 7.9 میلی‌متری، آن را درون هر جیبی به سادگی فرو برده و قاب کناری یا همان Bezzle باریک دستگاه سبب شده تا با معجزه سامسونگ، گوشی شما حتی از نسل سوم گلکسی اس نیز کوچک‌تر باشد (علیرغم سایز بزرگ‌تر نمایشگر). پس دیدید که می‌شود با نگاهی متفاوت، به این محصول لبخند هم زد؟! (اما باز فرش خودتان را نفروشید!).

padfone-vs-s4

در مقابل پدفون طراحی قابل اعتنایی دارد. سطح جلویی مشکی عمیق بوده که این لوگوی ایسوس در پایین نمایشگر است که بیشترین خودنمایی را دارد. اثری از کلیدهای فیزیکی بر روی پیکره اینفینیتی نیست اما با روشن شدن گوشی توسط کلید پاور، شاهد سه کلید لمسی خواهید بود که لبخند را بر لبان شما می‌نشانند، چرا که هیچ فضایی را از نمایشگر اشغال نکرده و با ظاهر یک‌پارچه خود حتی بر وسعت نمایشگر نیز می‌افزایند.

keys

زمانی که دو گوشی را در کنار یکدیگر می‌گذاریم، کمی اندازه بزرگ‌تر پدفون در ذوق می‌زند و اگر کسی ابعاد نمایشگر گوشی‌ها را نداند، تصور خواهد کرد پدفون سایز بزرگ‌تری خواهد داشت. جایگیری کلید پاور در هر دو دستگاه یکسان است اما برای گلکسی اس ۴ کمی نرم‌تر بوده ولی دکمه پدفون برآمده‌تر است. هیچ‌کدام از گوشی‌ها از کلید اختصاصی شاتر بهره‌ای نمی‌برند و پورت ارتباط به کامپیوتر هر دو نیز در پایین آن‌ها تعبیه شده و محل اتصال هدفون در بالا قرار دارد. درب پشتی باتری در اس ۴ باز می‌شود اما برای پدفون یک تکه است (باتری غیرقابل دسترس) و برای جایگذاری سیم کارت بایستی از یک پین استفاده کنید. ایسوس در اینفینیتی از سیم کارت نانو بهره گرفته که نخستین بار اپل در آی‌فون ۵ از آن استفاده برد و البته بر خلاف سیم کارت میکرو، مورد استقبال سایر سازندگان قرار نگرفت! ای کاش ایسوس نیز از این دنباله روی چشم پوشی می‌کرد زیرا اندازه پدفون انقدر بزرگ هست که برای مقداری سایز کوچک‌تر سیم کارت، دچار کمبود فضا نشود!

padfone-and-s4 s4-on-padfone besides

دقیقه ۱۰ تا ۲۰: وزن و کیفیت ساخت

برای شما سبک بودن یک گوشی مهم‌تر است یا جنس مستحکم و مرغوب بدنه؟! اگر به دسته اول تعلق دارید، گلکسی اس ۴ را بخرید اما اگر در دسته دوم هستید، توصیه می‌کنیم به قیمت فروختن همان موکت هم طرف گوشی سامسونگ نروید زیرا در قبال پول پرداختی، چیز دندان گیری نصیب شما نخواهد شد. نکته تاسف برانگیز برای محصول سامسونگ در این قسمت، استحکام دستگاه نیز است، جایی که گوشی می‌تواند حتی با ضربات نه چندان مهلک، چنان آسیبی ببیند که تصور کنید با تریلی ۱۸ چرخ بر رویش رفته‌اید! این آسیب پذیری در کناره‌های دستگاه، جایی که معمولا در هنگام ضربه خوردن و یا افتادن گوشی از دست احتمال رسیدن بیشترین ضربه به آن وجود دارد، متاسفانه بالاتر هم است. در کل توصیه می‌کنیم که گلکسی اس ۴ را حتما، با یک کاور خوب و یا حداقل بامپر بخرید تا پس از افتادن گوشی از دستتان و یا از روی میز، آه و افسوس نکشید!

s4-hit
یکی از همین آه کشیدن‌ها!

جنس بدنه هم از پلاستیک نرم و براق است (به قول بعضی فیبر کربن!) که هیچ انگیزه‌ای به نویسنده (یعنی ما) برای تعریف و تمجید از خود باقی نمی‌گذارد. خلاصه اگر یک آهنربا درون جیب خود دارید، خیالتان راحت باشد که جذب هیچ قسمتی از گلکسی اس ۴ نخواهد شد!

در نقطه مقابل ایسوس جبران مافات کرده و تا جایی که امکان داشته از آلومینیوم خوش ساخت در اینفینیتی استفاده کرده است . حتی اگر توانش را داشت، احتمالا نمایشگر را هم فلزی می‌ساخت! گوشی بسیار مستحکم به نظر می‌رسد و بر خلاف نظر بسیاری بر خط و خش پذیری بالای آلومینیوم، پدفون از این اتهام مبراست، چرا که خودش از همان ابتدا گوشی را با خط و خش فراوان به شما تحویل می‌دهد! البته نگران نشوید، این خطوط بخشی از طراحی خود دستگاه است چرا که آلومینیوم پرداخت شده دارای چنین سطوحی است که ظاهر دستگاه را یک دست نشان نمی‌دهد و البته در مواردی زیباتر نیز است (نسبت به بدنه یک دست آی‌فون). تقریبا این قسمت را می‌توان رای به برتری بی چون و چرای پدفون داد، اما این همه ماجرا نیست!

backs

وزن اینفینیتی ۱۱ گرم سنگین‌تر است و نسخه شیشه گوریلای بکار گرفته شده بر روی نمایشگر اس ۴ کاملا برتر بوده و از آخرین ورژن این سازنده مشهور است. شاید این پاراگراف آخر مرهمی بر دل کسانی باشد که اس ۴ را دوست دارند اما هر کاری می‌کنند نمی‌توانند با جنس بدنه و استحکام پایین آن ارتباط خوبی برقرار کنند.

دقیقه ۲۰ تا ۳۰: نمایشگر

آیا ازدواج کردید؟! آیا داستان ازدواج‌های موفق و شکست خورده را شنیده‌اید؟! اصلا چرا چنین سوالی را در این مسابقه مهم مطرح می‌کنیم؟!

باید بدانید ظاهر یک گوشی درست به مانند همان چهره‌ای است که شما از فرد مورد علاقه خود در لحظه نخست می‌بینید، اما نمایشگر آن چیزی است که بایستی یک عمر با آن کنار بیایید، یعنی اخلاق! درست است، این را گفتیم تا بدانید که چقدر نقش یک نمایشگر خوب و با کیفیت در لحظات طولانی با هم بودن، مهم و حیاتی است.

البته نگران نشوید زیرا هر دو دستگاه ما دارای اخلاق خوبی هستند و به قولی خانواده دار هستند! اما خب، احتمالا اخلاق یکی بیشتر بر دل شما خواهد نشست! فناوری ساخت نمایشگرها در این بین کاملا متفاوت است (بگذارید به حساب تفاوت فرهنگ!) و سامسونگ از Super AMOLED معروف خودش بهره می‌گیرد و ایسوس از +Super IPS که باعث می‌شود شما چهره‌هایی کاملا متفاوت را مشاهده کنید. حساسیت نمایشگر در هر دو گوشی بسیار عالی است، اما سامسونگ به واسطه تجربه بیشتر در این بخش، دارای امکانات بهتری همچون قابلیت Gloves Mode (لمس با سایر اجسام) و یا Air View است.

میزان چگالی پیکسلی برای این دو نمایشگر ۵ اینچی فول اچ‌دی کاملا برابر و مساوی با ۴۴۱ است و به همین خاطر بهترین کار، مقایسه کردن آن‌ها در شرایط برابر است. به همین خاطر بر روی هر دو گوشی تصاویر یکسانی ریخته و کنار یکدیگر گذاشتیم و  از آن‌ها خواستیم هر چه که در چنته دارند به نمایش بگذارند! چرا که دوربین ما با هیچ کسی شوخی ندارد و درست آن چیزی را نشان خواهد داد که به نظرش می‌رسد (تصویر سمت راست S4 و سمت چپ پدفون است. دلیل کوچک‌تر به نظر رسیدن نمایشگر پدفون به خاطر یک نوار مشکی رنگ در بالای تصویر آن است).

dis2 dis3 dis1 dis4

البته این تمام ماجرا نبود، چرا که گزینه‌ای چون خوانایی نمایشگر در زیر نور آفتاب هم بسیار مهم است و در این بخش به طور معمولی LCDها به خاطر نور سفید بیشتر، عملکرد مناسب‌تری دارند. به همین خاطر ما نور نمایشگر هر دو گوشی را تا انتها زیاد کردیم و یکی از محبوب‌ترین وب‌سایت‌های آی‌تی در مرورگر کروم را برای هر دو باز کردیم (یعنی چه سایتی می‌تونه باشه؟!). سپس به زیر نور مستقیم آفتاب رفته و به چهره رنگ پریده آن‌ها نگریستیم. واقعیت این بود که پدفون اینفینیتی عملکرد برتری داشت و همان سفیدی بیشتر کار خودش را کرده و سبب شده تا خوانایی نمایشگر در چنین نور شدیدی، بهتر باشد.

padfone-in-sun+

s4-in-sun

دقیقه ۳۰ تا ۴۰: رابط کاربری

شاید با خود بگویید چون هر دو گوشی از سیستم عامل مشابه استفاده می‌کنند، پس این بخش چندان هم نباید مهم و متفاوت باشد. ولی ما با قاطعیت اعلام می‌کنیم که این نظر شما اشتباه است! ضمن اینکه گلکسی اس ۴ همراه با نسخه 4.2 ارایه می‌شود و پدفون از ورژن 4.1 استفاده می‌کند. واقعیت این است که مقایسه این دو رابط کاربری، مانند مقایسه تیم ملی فوتبال ژاپن با برزیل است! شاید تنها یک اتفاق بتواند سبب برتری ژاپن برابر برزیل شود و به طور حتم کار تیم دوم به دلیل پشتیبانی بیشتر، تکنیک غنی‌تر و تجربه بالاتر، بر حریف خود کاملا چربش دارد! سامسونگ به قدری تا به امروز گوشی تولید کرده که نمی‌توان انتظار داشت ایسوس با چند مدل محدود خود در این رده (که تمرکزش هم بیشتر در این سال‌ها بر روی تبلت بوده) توانایی رقابت با آن را داشته باشد. هر چقدر هم که بخواهیم قسمت رابط کاربری را به سلیقه ارتباط دهیم، اما باید پذیرفت که در این بخش تاچ ویز سامسونگ کاملا برتر است! رابط کاربری ایسوس به دلیل تازه کار بودن، شباهت بسیاری به خود اندروید خالص دارد و خوشبختانه به دلیل توانایی مناسب اندروید در نسخه‌های بالاتر، سبب آزار کاربر نخواهد شد اما در مقابل سامسونگ به قدری امکانات ریز و درشت را در دل تاچ ویز گنجانده است که تنها با یک مقایسه ساده بین گزینه تنظیمات گوشی، به تفاوت‌های بسیار این دو پی خواهید برد. البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم ایسوس با توجه به تازه کار بودن در بخش اینترفیس گوشی، عملکرد قابل قبولی از خود ارایه داده و با عرضه برخی از برنامه‌ها اختصاصی همچون Asus To-Do، Asus Echo، Asus Splendid و… سعی در هر چه بهتر ساختن رابط کاربری خویش داشته است.

در ادامه تصاویری از اینترفیس گوشی‌ها را که به صورت اختصاصی برای شما تهیه کرده‌ایم، مشاهده می‌کنید.

رابط کاربری S4

s4-ui2 s4-ui1

رابط کاربری پدفون اینفینیتی

padfone-ui2 padfone-ui1

دقیقه ۴۰ تا ۵۰: سخت‌افزار

گوشی‌ها تا بدین مرحله شانه به شانه یکدیگر حرکت کرده‌اند و هر کدام در قسمتی، تکنیک و تاکتیک خود را به رخ حریف کشیده‌اند. اگر تا اینجا گرمای مسابقه باعث شده کمی عرق کنید، شک نداشته باشید در قسمت مهمی چون مقایسه سخت‌افزارها، از گرمای بازی دچار سوختگی خواهید شد! پس پمادها را بردارید که می‌خواهیم ۱۰ دقیقه نفس گیر دیگر را تجربه کنیم.

سامسونگ در نسخه جهانی خود با چیپست اختصاصی‌اش موسوم به Exynos 5 Octa 5410 عرضه می‌شود و در برخی از بازارها (همچون آمریکا) به خاطر اینکه اپراتورها نیاز به نسخه LTE دارند و چیپست سامسونگ از این شبکه پشتیبانی نمی‌کند، به ناچار Snapdaragon 600 بر روی گوشی استفاده شده است، چیپستی که قلب تپنده پدفون اینفینیتی به صورت پیش فرض است و در آن چهار هسته Krait 300 با فرکانس کاری 1.7 گیگاهرتز به کار گرفته شده است. در تست‌های انجام شده از نظر قدرت، برخلاف تصور بسیاری (به خاطر فرکانس بالاتر هسته‌های اسنپدراگون ۶۰۰)، عملکرد اگزینوس با چهار هسته A15 و فرکانس 1.6 گیگاهرتز بهتر گزارش شده است. البته این گوشی ۴ هسته دیگر هم دارد که در فعالیت‌های سبک به کار می‌افتند (هسته‌های ضعیف A7) و البته برخلاف انتظار همگان در مصرف پایین‌تر نسبت به نسخه دیگر گلکسی اس ۴، میزان استفاده باتری در این گوشی بیشتر است!

البته از آنجایی که مبارزه بین پدفون و اس ۴ ورژن I9500 است، پس دیگر صحبتی از I9505 نمی‌کنیم و به سراغ دو تیم قدرتمند خود می‌رویم. واحدهای گرافیکی گوشی‌ها نیز در این بین کاملا متفاوت هستند. اس ۴ از PowerVR SGX 544MP3 استفاده می‌کند و پدفون از Adreno 320 مشهور که هر دو از قوی‌ترین بازیگران دنیای GPUها هستند.

در اینجا قصد نداریم که بر روی کاغذ و در واقع تئوری به مقایسه مبارزان بپردازیم، چرا که جام قهرمانان آی‌تی، عرصه عمل است! به همین خاطر از چند برنامه بنچمارک گیری معتبر در این بخش استفاده می‌کنیم تا ببینیم که گوشی‌ها در عمل چه حرف‌هایی برای گفتن دارند.

در مرحله نخست به سراغ بنچمارک پی رفتیم، آزمونی ساده و در عین حال گویا که توانایی هسته‌ها را در محاسبه عدد پی نشان می‌دهد و بالطبع هرچه عدد به دست آمده (بر حسب میلی‌ثانیه) کمتر باشد، نشانگر سرعت بیشتر هسته‌ها است. عدد ۱۴۲ میلی‌ثانیه برای اس ۴ و ۱۴۴ میلی‌ثانیه برای پدفون، نشان داد که تفاوت چندانی را نمی‌توان در این قسمت شاهد بود.

benchPi

پس از این بخش، به سراغ آزمون Quadrant Professional رفتیم که در ۴ بخش مختلف عملکرد گوشی‌ها را می‌سنجد. نمواردهای زیر، خود گویای همه چیز است.

cpu graphic io memory

سپس برای بررسی کارایی واحد گرافیکی پای NenaMark 2 را به آزمون‌های خود باز کردیم که اعداد 60 برای S4 و 60.1 برای پدفون، نشان از قدرت بالای هر دو GPU‌ داشت.

nena2

امتحان سوم مروبوط به AnTuTu بود که برخلاف اسم عجیبش! کارایی بسیار خوبی دارد و با یک سری آزمون‌های مختلف از تمام بخش‌های گوشی، امتیازی را به دستگاه اعطا می‌کند. عدد ۲۸۰۵۲ برای S4 در مقابل 24702 پدفون، نشان داد که این برنامه به محصول سامسونگ روی خوش بیشتری را نشان داده است.

antutu

در مرحله آخر هم از Vellamo و تست HTML5 آن استفاده کردیم که این بار پدفون با امتیاز ۲۱۷۲ بالاتر از S4 با رقم ۱۷۳۹ ایستاد.

velamo

دقیقه ۵۰ تا ۶۰: دوربین

ظاهرا هیچ کدام از گوشی‌ها در این مسابقه قصد کوتاه آمدن ندارند و با تجهیز دوربین‌های خود به لنزهای ۱۳ مگاپیکسلی و انواع و اقسام امکانات، وارد ۱۰ دقیقه هیجان انگیز دیگر می‌شوند.

s4-camera padfone-camera

سری گلکسی سامسونگ همیشه به داشتن دوربین‌هایی با کیفیت خوب مشهور بوده است و به همین دلیل S4 با اطمینان خاطر بیشتری این دقایق را آغاز می‌کند. تاچ ویز هم در این قسمت برای گوشی سنگ تمام گذاشته و انواع و اقسام حالات مختلف عکاسی و فیلم‌برداری و ویرایشی را برای گوشی فراهم آورده تا خود را در یک گالری عکاسی احساس بکنید! اما واقعیت این است که وقتی شما یک دوربین می‌خرید، بیشتر از آنکه به کیف و سه پایه آن توجه داشته باشید، کیفیت دوربین است که اهمیت بالایی دارد. پس ما هم تصمیم گرفتیم دست S4 را گرفته و همراه با پدفون گشتی در اطراف بزنیم. پدفونی که همچون رقیب کره‌ای‌اش از لنز ۱۳ مگاپیکسلی سود می‌برد و با اینکه تنوع تاچ ویز را ندارد، اما سطح امکانات معقولی نیز در آن دیده می‌شود و حالتی چون HDR در هر دو گوشی به صورت پیش فرض تعبیه شده است.

اولین منظره عکاسی را، در محیطی با نور کافی اما بسته انتخاب کردیم. نکته قابل توجه (و البته کمی عجیب) زاویه دید وایدتر برای لنز پدفون بود که در یک فاصله ثابت نسبت به S4، فضای بیشتری را در دل نمایشگر خود نشان می‌داد تا از همین ابتدا یک امتیاز مثبت را به ساخته سر به زیر ایسوس بدهیم. با حالت HDR نیز از سوژه‌ها عکاسی کردیم که نتایج را در تصاویر پایین مشاهده می‌کنید.

pic2-padfone
پدفون بدون HDR
pic3-padfone
پدفون با HDR
pic2-s4
S4 بدون HDR
pic3-s4
S4 با HDR

پس از آن از یک منظره با فاصله دورتر عکس گرفتیم (فرصت پارک رفتن برای شکار مناظر بهتری را نداشتیم!). همچنان زاویه دید بهتر پدفون خوشایندتر است و کیفیت دو تصویر را می‌توانید خودتان مقایسه کنید.

pic4-padfone
پدفون
pic4-s4
گلکسی S4

حالت سوم را به فضای نیمه روشن اختصاص دادیم که در این قسمت نقش فلاش در نوردهی مناسب و همچنین فوکوس در تشخیص درست تصاویر بسیار مهم است. در این بخش تفاوت واقعا زیاد بود! پدفون کمی در گرفتن عکس عجله می‌کرد و اس ۴ به شکل عجیبی محیط اطراف سوژه را تیره می‌گرفت که هم به نوعی هنری بود و هم عجیب، چرا که ممکن است هدف عکاس حذف مناظر کناری نباشد. اما چاره چیست؟! این گوشی خودخواه خودش تصمیم می‌گیرد که چه چیزی برای شما بهتر است!

pic5-padfone
پدفون
pic5-s4
گلکسی S4

در حالت چهارم، یک فضای کاملا تاریک را انتخاب کردیم، به نحوی که تنها از روی صدای گوشی‌ها قادر به تشخیص هویتشان بودیم! دو تصویر زیر نشان می‌دهد که در فضای کاملا تاریک، کدام گوشی گزینه قابل اطمینان‌تری است.

Pic1-padfone
پدفون
pic1-s4
گلکسی S4

پس از پایان عکاسی، نوبت به فیلم‌برداری رسید، پس هر دو دستگاه را در حالت فول اچ‌دی تنظیم کرده و هم زمان با آن‌ها شروع به فیلم‌برداری کردیم. در مدت زمان ۶۲ ثانیه فیلمی که گرفتیم، حجم کلیپ S4 برابر با ۱۲۶ و پدفون ۱۴۲ مگابایت شد. ظاهر امر که نشان می‌دهد بایستی جزئیات در پدفون بهتر باشد. اما قرار نیست که ما از روی اعداد و ارقام قضاوت کنیم و به همین خاطر تصاویر را بر روی کامپیوتر ریخته و مشغول تماشا شدیم. پس از چند دور مشاهده، می‌توان با اطمینان گفت هرچقدر که حجم دو کلیپ تفاوت دارد را باید ضربدر ۲ کرد و به برتری S4 رای داد! تعجب کردید؟! اما این چیزی بود که چشمان و گوش‌های ما می‌گفت. صدای ضبط شده در S4 بسیار شفاف‌تر و بلندتر بود، فریم‌ها روان‌تر و توازن نوری نیز دقت بیشتری داشت. در مقابل پدفون فقط کمی رنگ‌ها را بهتر نشان می‌داد و نویز بالا در محیط‌های کم نور و کمی افت فریم در مقایسه با S4 کاملا در ذوق می‌زد.

دقیقه ۶۰ تا ۷۰: پخش چند رسانه‌ای

خوشبختانه در این قسمت به خاطر سیستم عامل‌های مشابه، مشکلی به نام عدم پخش برخی فرمت‌های صوتی و تصویری وجود ندارد و حتی اگر سازنده‌ای برای قرار دادن این امکانات به صورت پیش فرض تنبلی کرد، به راحتی آب خوردن می‌توانید بهترین پلیرها به همراه کدک‌های آن‌ها را از اینترنت بر روی گوشی خود نصب کنید.

در پخش چند رسانه‌ای با توجه به قدرت بالای گوشی‌ها، می‌توان دو فاکتور را مهم‌تر تلقی کرد: صدا و تصویر!

هر دو گوشی که نمایشگر ۵ اینچی با وضوح تصویر فول اچ‌دی دارند، پس خیلی نگران تفاوت سایز نیستیم! سه کلیپ با کیفیت‌های مختلف را بر روی گوشی‌ها ریختیم و در یک محیط آرام و شاعرانه مشغول تماشا شدیم (مگر چی نشان می‌داد؟!). تفاوت پخش کلیپ‌ها بیشتر از آن چیزی بود که تصور می‌کردیم. البته منظور ما به روان بودن تصاویر نیست، چرا که هر دو به خوبی از پس اجرای سنگین‌ترین کلیپ موجود نیز بر آمدند، بلکه منظور به شفافیت و کنتراست نمایشگرهاست، بخشی که S4 یک سر و گردن بالاتر ایستاد به طوری که ابتدا به نور نمایشگر و سپس کیفیت کلیپ مشکوک شدیم! اما با تغییر شرایط، همچنان این تفاوت کیفیت باقی ماند تا در این قسمت S4 یک ضربه مستقیم بر پیکره پدفون وارد نماید!

multi-medias

در پخش صدا، همچنان S4 با اعتماد به نفس بالاتری عمل کرد و تک اسپیکر این گوشی صدای بالاتر و بهتری را نسبت به پدفون تولید نمود تا عملا برنده بخش مالتی مدیا لقب بگیرد.

padfone-speaker s4-speaker

البته ما تست صدای موسیقی در هدفون را نیز فراموش نکردیم و برای اینکه هیچ جانبداری صورت نگرفته باشد، نه از هدفون سامسونگ استفاده کردیم و نه از ایسوس، بلکه به سراغ یک برند بی‌طرف از کشور دوست و عزیز چین رفتیم! لنوو انتخاب ما برای این آزمون بود. سه موسیقی مختلف با توناژ متفاوت را بر روی گوشی‌ها تست کردیم و واقعا کار انتخاب دشوار بود و به همین خاطر رای به برابری دادیم! اگرچه کمی صدا در S4 بالاتر بود اما نمی‌توان حجم صدا را به تنهایی عامل برتری دانست چرا که می‌توان با استفاده از یک پلیر دیگر، این نقیصه را به راحتی جبران کرد.

دقیقه ۷۰ تا ۸۰: باتری

یکی از بخش‌های مهم و در عین حال سخت برای مقایسه، همین قسمت باتری است! حالا چرا سخت؟! برای اینکه تنها نمی‌شود روی عدد میلی‌آمپر برای قضاوت استفاده کرد، جایی که در ظاهر رقم ۲۶۰۰ گلکسی اس ۴ بر ۲۴۰۰ پدفون برتری دارد. در این تست‌ها حتی نسخه اندروید، تعداد برنامه‌های نصب شده بر روی گوشی، استفاده از کدام اپراتور و خیلی از موارد دیگر نیز بر روی مصرف دستگاه تاثیرگذار است. اطمینان به برنامه‌های تست باتری نیز چندان راهگشا نیست چون واقعا نمی‌شود فرمول درستی برای این بررسی پیدا کرد. پس چاره چیست؟!

برای آنکه کمی اوضاع را بهتر بسنجیم، هر دو گوشی را تا حد ممکن شارژ کردیم (همون ۱۰۰ درصد خودمون!) و سپس نور نمایشگر و صدا را در نیمه تنظیم کرده، اپراتور و وای فای را نیز غیرفعال نموده و یک فیلم اچ‌دی را بر روی دستگاه‌ها پخش کردیم تا زمانی که هیچدام نایی برای ادامه نداشته باشند و توان باتری‌ها به پایان برسد. فکر می‌کنید کدامیک به توصیه‌های بابا برقی برای استفاده بهتر از برق دستگاه توجه کرده است! پدفون ۹ ساعت و ۵۲ دقیقه و گلکسی S4 به میزان ۱۰ ساعت و ۵۰ دقیقه مقاومت کردند تا محصول سامسونگ نشان دهد مرد روزهای سخت است!

دقیقه ۸۰ تا ۹۰: سایر امکانات

شاید در همین لحظه نخست، بسیاری گلکسی اس ۴ را برنده چنین قسمتی بدانند، زیرا سامسونگ در دل این گوشی امکانات بسیار گوناگون و متنوعی را کار گذاشته است، قابلیت‌هایی که شاید به کار خیلی از افراد هم نیاید، اما در هر صورت امکانات است دیگر! S4 در سه نسخه 16، 32 و 64 گیگابایتی به همراه قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه جانبی عرضه می‌شود و پدفون در دو نسخه 32 و 64 گیگابایتی موجود است که از توانایی پشتیبانی کارت حافظه جانبی هم برخوردار نیست. هر دو مدل خوشبختانه NFC دارند و از نسخه ۴ بلوتوث بهره‌مند هستند، سامسونگ علاوه بر این‌ها پورت اینفرارد نیز دارد که به کمک برنامه Watch On شما را قادر می‌سازد در هر کجا که باشید، وسایل دور و اطراف خود نظیر تلویزیون و پلیر و حتی پروژکشن را هم کنترل کنید (قابل توجه مردم آزارها!). اما این تازه شروع امکانات رنگارنگ این گوشی است. S Voice یکی دیگر از توانایی‌های S4 است که به نوعی به تبعیت از Siri اپل ساخته شده است. شما در این گوشی می‌توانید با خاصیت Quick Glance و حرکت دادن دست در جلوی دوربین در هنگام خاموش بودن نمایشگر، از وقایع اتفاق افتاده بدون استفاده از دکمه پاور باخبر شوید. قابلیت Smart Stay با تشخیص چشمان شما مانع از خاموش شدن نمایشگر در زمان تماشای آن می‌شود (که البته در فضاهای تاریک خطای زیادی دارد). همچنین این دستگاه انواع و اقسام توانایی‌هاتحت عنوان Air Gesture‌ دارد که بر فرض کاری می‌کند تا با نگاه شما صفحه مرورگر بالا و پایین شود، با حرکت دستتان صفحات عوض شوند و یا بدون لمس نمایشگر تماسی را پاسخ دهید و یا رد کنید! فکر می‌کنید تمام شد؟! خیر! سامسونگ سمج‌تر از این حرف‌هاست و همچنان امکانات ریز و درشت دیگری از این دست را در دل S4 کار گذاشته است. در این لحظات اگر نگاهی به پدفون بیندازید، انتظار چهره‌ای غمناک و مغموم را دارید که مشغول بستن ساک خود جهت ترک جام قهرمانان آی‌تی باشد. اما یک لحظه صبر کنید، پدفون وارد می‌شود و جالب اینجاست که تنها نیست! یک استیشن غول پیکر ۱۰ اینچی که بر رویش نمایشگر با کیفیت فول اچ‌دی تعبیه شده است، برگ برنده این گوشی در این بخش از مسابقه است تا بفهمیم که محصول ایسوس به این راحتی‌ها هم خیال واگذار کردن مسابقه را به نماینده سامسونگ ندارد. این استیشن جایگاهی دارد که با قرار دادن گوشی درون آن، کاربر را صاحب یک تبلت بسیار با کیفیت می‌کند. به غیر از این شما از طریق آن صاحب یک باتری قدرتمند ۵۰۰۰ میلی‌آمپری نیز می‌شوید که در روزهای نداری گوشی اصلی، به کمک آن آمده و یک شارژ کامل را نصیبش می‌کند.

padfone-station

خب الان به چی فکر می‌کنید؟! واقعا برنده این دقایق کدام گوشی است؟!

وقت تلف شده: قیمت

اگر قرار بر مقایسه قیمتی خود گوشی‌ها فقط باشد، تفاوت فاحشی را نمی‌بینیم، اگرچه به دلیل عرضه محدودتر پدفون، کمی قیمت آن بالاتر خواهد بود و پیش‌بینی می‌کنیم این اختلاف برای همیشه حفظ شود! کلا کمپانی ایسوس در سیاست‌های بخش پدفون خود نشان داده که تمایل چندانی به کاهش قیمت ندارد و محصولش را در حد یک کالای لوکس نگاه خواهد داشت. البته این محصول در کشور ما فقط با استیشن عرضه می‌شود که کمی بالاتر از ۳ میلیون تومان قیمت دارد. سامسونگ هم در آن طرف، شرکت چندان ارزان فروشی نیست و رقمی نزدیک به ۲ میلیون تومان برای گلکسی اس ۴، عددی نیست که بتوان بر روی محصولات چندانی در این روزها مشاهده کرد. باری اگر فقط بخواهیم تگ قیمتی را ملاک قضاوت در وقت اضافه قرار دهیم، گلکسی اس ۴ کمی بهتر است، اگرچه هیچکدام واقعا خوب نیستند تا سرانجام شاهد قسمتی باشیم که هیچکدام از تیم‌ها، علاقه‌مندان خودشان را سر شوق نیاوردند.

خب، به پایان مسابقه رسیدیم و نتیجه…؟! واقعا نتیجه این مسابقه چی هست؟ آیا می‌توان یک گوشی را با اختلاف و اقتدار برنده اعلام کرد؟! بایستی پذیرفت که خیر! این رقابت هم که بایستی تنها یک برنده داشته باشد زیرا در مرحله حذفی قرار داریم، پس چاره کار چیست؟! تنها دو کلمه: وقت اضافه!

وقت اضافه اول: تست وای‌فای

در حالی که گوشی‌ها از اعلام داور مبنی بر ادامه بازی در دو وقت اضافه شوکه شده بودند، قبول کردند که این مبارزه نفس گیر را همچنان ادامه دهند. در وقت اضافه اول به سراغ شبکه بی‌سیم گوشی‌ها رفتیم تا میزان برد آن‌ها را بسنجیم. جایی که هر دو گوشی مجهز به وای‌فای دو بانده بوده و از پنج استاندارد مختلف در این بخش بهره می‌گیرند. برای این منظور از مودم وایمکس ایرانسل استفاده کردیم که اتفاقا بر خلاف سایز بزرگش، برد چندان جالبی هم ندارد و به همین خاطر گوشی‌ها باید در فواصل دور تلاش زیادی در پیدا کردن امواج ساطع شده از آن داشته باشند!

برای تست بهتر، دو گوشی را در دو حالت و فاصله دقیقا یکسان تست کردیم. یک بار در نزیکی مودم (یک متر) و دیگری در فاصله دورتر در حدود ۱۲ متر که موانعی هم بر سر راهش قرار داشت. تصاویر زیر خود به خوبی گویاست که ظاهرا تجربه بیشتر ایسوس در ساخت تجهیزات شبکه منجر به ساخت دستگاهی با گیرندگی بهتر شده است.

signal-padfone1
پدفون در فاصله یک متری
signal1-s4
S4 در فاصله یک متری
signal-padfone2
پدفون در فاصله دوازده متری
signal2-s4
S4 در فاصله دوازده متری

وقت اضافی دوم: بازی!

بازی کردن آن هم بر روی یک گجت ۴ هسته‌ای با نمایشگر ۵ اینچی فول اچ‌دی، به طور حتم لذت بخش است. پس ما هم به سراغ تست یک بازی مشابه بر روی هر دو دستگاه رفتیم. NFS: Most Wanted انتخاب ما برای این بخش بود که از یک دیتای مشابه برای هر دو گوشی استفاده کرده و مشغول شدیم. برای آنکه شما را هم در این حس خوب بازی کردن بر روی دو گوشی قدرتمند شریک کنیم، کلیپ کوتاهی از هر گوشی تهیه کرده که می‌توانید در پایین مشاهده کنید و خودتان قضاوت کنید که بازی کردن بر روی کدام‌یک، لذت بیشتری دارد. البته در این بین لحظاتی را نیز به همراه استیشن پدفون به بازی کردن پرداختیم و برای آنکه S4 حسودی نکند، عنوان مشهوری چون Modern Combat 4 را نیز برای دقایقی بر روی آن اجرا کردیم.


پس از اتمام وقت‌های اضافه، سوت پایان بازی به صدا در آمد و حال این نوبت شماست که به قضاوت بنشینید. گلکسی اس ۴ یا پدفون اینفینیتی؟ کدام‌یک بازیکن بهتری در زمین بود و بازی بهتری را برای شما به نمایش درآورد؟!

[divide style=”2″]

تصمیم بگیرید، کدام گوشی برنده این رقابت شده و به مرحله نیمه نهایی ITCCup 2013 صعود خواهد کرد؟!

[polldaddy poll=7314828]

اگر طرفدار سرسخت یک گوشی هستید و دوست دارید قدرت آن را برای طرفداران دیگری با زبان خود شرح دهید، حتما وارد تاپیک کل کل طرفداران گلکسی S4 و پدفون اینفینیتی شوید و نظرات خودتان را بیان کنید.

[divide style=”3″]

برنامه کامل مسابقات را از اینجا می‌توانید مشاهده کنید!

140 در مورد “پنجه در پنجه! (مقایسه گلکسی اس ۴ با پدفون اینفینیتی)”

  1. سلام آقا پیمان میشه لطفا کامنت منو جواب بدین ضروریه.
    من میخوام پدفون اینفینیتی2 رو بخرم و به همین خاطر چنتا سوال درموردش داشتم:
    تا کدوم ورژن اندروید براش اومده؟ و قراره تا کی براش آپدیت بیاد؟ و اینکه در کل دولوپری این گوشی چطوره مثلا اگه براش آپدیت نیاد میشه از رامای دیگه روش استفاده کرد یا نه؟!
    دوام باتری فقط گوشی بدون درنظر گرفتن استیشنش در چه حدیه؟! با استفاده سنگین میشه یه روز روش حساب کرد؟؟؟
    لوازم جانبی مث کیف و کاور برا گوشی و استیشنش پیدا میشه یا نه؟!؟!
    چون من نکسوس7 دارم الانم دنبال گوشی با صفحه بزرگم از طرفیم این پدفونم چون همراهش تبلت داره بهترین گزینس برام بنظر شما درکل خرید این گوشی الان به صرفس یا نه دنبال گزینه های دیگه ای باشم؟ که اگه گزینه ای با قدرت و کیفیت پدفون و البته با بودجه 1تومن و نهایت 1200 مدنظرتونه میشه بگین. فقط لطفا از الجی پیشنهاد ندین.
    ممنون

  2. با سلام یکماه پیش پدفون ایسوس 2 خریدم یعنی همین محصولی که ایشون اینقدر ازش تعریف میکنه متاسفانه در بدو باز کردن جعبه اصلاً گوشی بالا نیومد پس از 8 ساعت شارژ بازهم به نتیجه نرسیدیم و بالاخره گارانتی و کلی درد سر و شکایت بازی تا ویستا پول محصول رو برگردوند با خودم گفتم که این یه اتفاقه یکی دیگه میخرم باز به همان فروشگاه مراجعه کردم و یک پدفون نو خریدم که این یکی هم روشن نشد و مدیر فروشگاه فروش پدفون ایسوس را به طور کل برای کارمندانش ممنوع کرد. اینجا بود که به ماهیت ایسوس و آشغالهای چینی پی بردم

  3. سامسونگ مثل ماشین های کره ای دارای آپشن های بی نظیریه ولی با این همه آپشن هیچ وقت به پای کیفیت ماشین های بنز و بی ام دبلیو نخواهد رسید.تو بازار گوشی گوشی هایی که همانند بنز هستن : سونی،نوکیا،اپل،تا حدودی لنوو
    بقیه برند ها همانند خودرو های کره ای بیشتر آپشن های بروز دارن تا کیفیتی عالی.
    نظر شخصی من

    1. عجب خوب شد برای بار سوم و جهارم و……نگرفتی . اصلا کلا فکر کنم این مدل روشن نمیشه ؟خیلی باحالی

  4. به نظر من درست از لحاظ بدنه، سامسونگ کیفیت پایین تری نسبت ایسوس داره و من هم خودم ایسوس رو ترجیح می دم ولی این سایت مثل داورهایی که به نفع می گیرن خیلی تابلو سعی می کنه که به نفع ایسوس سوت بزنه اما معلومه که از خیلی جهت ها سامسونگ برتر میدونه. ضعف بدنه رو برطرف می کردن بدون شک بی نظیر می شد…

  5. عالی بود ولی سامسونگ یک مارک شناخته شده ای است اما من سونی زد دارم وازش خیلی رازیم اگه میشه ای گوشی رو با سونی هم مقایسه کنید راستی قیمت پد فون شما چنده

  6. ایسوس پدفون اینفینیتی به دلیل کیفیت ساخت آن
    به طور کلی گوشی های سامسونگ کیفیت پایینی نسبت به امکاناتشان دارند
    یادش به خیر کیفیت و امکانات منحصر به فرد گوشیهای نوکیا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH