راهنمای خرید پرینتر در بازار ایران + لیست قیمت (مرداد 96)

پرینتر، یکی از تجهیزات جانبی رایانه است که متن یا تصویر ایجادشده به‌وسیلهٔ رایانه را بر روی کاغذ حک می‌کند. این تعریف یک پرینتر بوده، وسیله‌ای که تقریبا به یکی از اجزای اجتناب‌ناپذیر در خانه‌ها و ادارات تبدیل‌ شده است. پرینترها برای مصارف مختلفی تولید می‌شوند، از کوچک‌ترین مصارف خانگی تا برگ‌ترین کارخانه‌ها و چاپخانه‌ها نیاز به دستگاه پرینتر دارند.

پرینترها انواع مختلفی دارند اما از میان پرینترهای ماتریس سوزنی، لیزری، جوهرافشان، تماسی و غیر تماس تنها دو مورد لیزری و جوهرافشان بیشترین کاربرد را در میان کاربران ایرانی دارد که به توضیح این دو مورد و بهترین گزینه‌های خرید آن‌ها می‌پردازیم.

برای اینکه هنگام خرید زمان طولانی را صرف مقایسه و بررسی محصولات نکنید، بهتر است قبل از رفتن به مراکز خرید یا خرید آنلاین تصمیم بگیرید که نمونه لیزری یا جوهرافشان می‌خواهید و ویژگی‌ها و گزینه‌هایی که برای شما اولویت دارند، مثل امکانات شبکه‌ای، سرعت چاپ، کیفیت چاپ، ظرفیت کاغذ، اندازه و وزن را در نظر بگیرید.

برای خرید یک پرینتر که خصوصیاتی متناسب با نیازهای شما داشته باشد، نیازمند بررسی‌های دقیق و موشکافانه برای انتخاب بهترین پرینتر بازار هستید. اما حتی اگر تمام مشخصات یک پرینتر منطبق بر چیزی باشد که مدنظر شماست، فراموش نکنید که یکی از گزینه‌های مهم و حیاتی در انتخاب نه‌تنها پرینتر بلکه هر وسیله موردنیاز دیگری، قیمت آن است. هر شخص حقیقی و حقوقی بر اساس توانمندی مالی خود سعی می‌کند پرینتری انتخاب کند که بیشترین تناسب را با خواسته‌هایش داشته باشد.

از مهم‌ترین نکاتی که باید درزمینه پرینترها بدان توجه کنید، موارد زیر است.

  • چاپ دو رو به‌صورت خودکار
  • حداکثر صفحات چاپ‌شده در ماه (Monthly duty cycle)
  • سرعت موتور (سرعت چاپ)
  • کارتریج‌های استارتر
  • وضوح چاپ (dots per inch)
  • وضوح اسکن

باوجود تنوع زیاد چاپگرهای خانگی و ارزان‌ قیمت از برندهای مختلف مانند HP ,Lexmark ,Canon ,Samsung ,Epson و غیره، انتخاب صحیح پرینتر کار دشواری است ولی نگران نباشید و تا انتهای این مقاله با آی‌تی‌رسان همراه شوید تا بتوانید با افزایش دانش خود در این زمینه بهترین و مناسب‌ترین پرینتر را خریداری کنید.

بهترین پرینتر

کدام پرینتر بهتر است؟

ممکن است این سوال برای‌تان پیش بیاید که از بین پرینترهای موجود در بازار، لیزری‌ها بهترند یا جوهرافشان‌ها؟ همان‌طور که در بالا نیز بدان اشاره نمودیم انتخاب بهترین نوع پرینتر به شما و نیازتان باز می‌گردد. پرینترهای جوهرافشان می‌توانند نمودارهای رنگی و عکس‌های براق را چاپ کنند اما نمی‌توانند نوشته‌ها را به‌خوبی و خوانایی پرینترهای لیزری چاپ کنند.

پرینترهای جوهرافشان بسیار کندتر از پرینترهای لیزری هستند و هزینه مواد مصرفی آن‌ها نیز بسیار بیشتر از پرینترهای لیزری است. با توجه به موارد بالا نتیجه می‌گیریم که پرینترهای لیزری برای اداره‌‌ها و کارخانه‌ها مناسب‌تر بوده و به دلیل سرعت‌ بالا، دوام طولانی‌تر و ارزان بودن مواد مصرفی آن‌ها گزینه‌های خوبی برای این مکان‌ها هستند.

برای مصارف خانگی نیز باز پرینترهای لیزری به‌صرفه‌تر و مناسب‌تر هستند. پرینترهای رنگی گران‌ قیمت بوده و برای مصارف خانگی پیشنهاد نمی‌شوند. پس اگر قرار است کتاب پرینت بگیرید یا تکالیف و گزارشات مدرسه یا دانشگاه را چاپ کنید، پرینترهای لیزری سیاه‌ و سفید بهترین گزینه برای شما هستند.

علت تفاوت قیمت پرینترهای خانگی و اداری چیست؟

پرینترهای خانگی قابلیت گرفتن پرینت تعداد بالا را نداشته و سرعت‌ پایین‌تری نیز نسبت به پرینترهای اداری دارند. پرینترهای خانگی نمی‌توانند فشار بالایی را در برابر تعداد پرینت بالا تحمل کنند و به آن‌ها آسیب می‌رسد. تعداد برگ پرینت‌های یک پرینتر خانگی در ماه در حدود 750 برگ بوده و پرینترهای اداری 8,000 برگ است. توجه داشته باشید که این حداکثر میزان ممکن است؛ پس همواره می‌بایست سعی کنید که تعداد صفحات چاپ‌شده را زیر این عدد حفظ کنید.

بهترین پرینتر

وضوح اسکن و چاپ

قبل از اینکه یک پرینتر را بخرید حتما در نظر داشته باشید که کیفیت رنگ‌های خروجی، سرعت چاپ هر برگ و وضوح چاپ را تست نموده و ببینید متناسب باکار شما هست یا خیر. برخی از چاپگرهای جوهرافشان ارزان‌ قیمت، سرعت بسیار پایینی دارند و برای چاپ یک برگ زمان زیادی را تلف می‌کنند.

عمده پرینترهای موجود در بازار ایران از برندهای اچ‌پی، سامسونگ، برادر، کانن، اپسون و پاناسونیک تشکیل می‌شود. در ادامه لیست قیمت بهترین پرینتر بازار در دو رنج مختلف را مشاهده می‌کنید:

پرینترهای محدوده 1 میلیون تومانی

مشخصات پرینتر مخصوص چاپ عکس کانن مدل PIXMA iP7240  پرینتر لیزری چهارکاره کانن مدل i-SENSYS MF216N  پرینتر چندکاره جوهرافشان اپسون مدل L365 پرینتر جوهرافشان اپسون L310
وزن 6.6 کیلوگرم 11.5 کیلوگرم 4.5 کیلوگرم 2.8 کیلوگرم
فناوری چاپ چاپ جوهرافشان چاپ لیزری چاپ جوهرافشان چاپ جوهرافشان
کاربری تک‌کاره 4 کاره (پرینت، اسکن، کپی، دورنگار) 3 کاره (پرینت، اسکن، کپی) تک‌کاره
سایز چاپ A4 A4 A4 A4
ظرفیت سینی کاغذ 125 برگ 250 برگ 30 برگ کاغذ معمولی 100 برگ – کاغذ عکس 20 برگ
سرعت کپی رنگی  – 23 صفحه در دقیقه 6 صفحه در دقیقه  –
شبکه بی سیم Wi-Fi X
رزولوشن کپی 600x600dpi 600x600dpi
قیمت 750000 440000 550000 800000

پرینترهای محدوده 2 میلیون تومانی

مشخصات پرینتر چند کاره اچ‌پی مدل LaserJet Pro MFP M127fw  پرینتر لیزر رنگی اچ‌پی مدل Pro MFP M277DW  پرینتر جوهرافشان عکس اپسون مدل L805  پرینتر چندکاره جوهرافشان A3 اپسون مدل WORKFORCE WF-7610DWF
وزن 9.1 کیلوگرم 16.2 کیلوگرم 6 کیلوگرم 18.5 کیلوگرم
تکنولوژی چاپ چاپ لیزری چاپ لیزری مخصوص چاپ عکس چاپ جوهرافشان
کاربری 4 کاره (پرینت، اسکن، کپی، فکس) 4 کاره (پرینت، اسکن، کپی، فکس) تک کاره 4 کاره (پرینت، اسکن، کپی، فکس)
سایز چاپ A4 A4 A4 A3
سرعت چاپ رنگی  – 19 برگ در دقیقه 5 برگ در دقیقه 10 برگ A4 در دقیقه تک رو – 6 برگ در دقیقه دو رو
ظرفیت سینی کاغذ 150 برگ 150 برگ 120 برگ 250 برگ
نوع چاپ تک رنگ رنگی رنگی رنگی
سرعت چاپ سیاه و سفید تا 21 برگ در دقیقه 19 برگ در دقیقه 5.1 برگ در دقیقه 18 برگ A4 در دقیقه تک رو – 8.7 برگ در دقیقه دو رو
رزولوشن چاپ(dpi) 600×600 dpi 600 × 600 dpi 5760 × 1440 dpi 2400 × 4800 dp
حافظه پرینتر 128 MB مگابایت 256 مگابایت  –  –

قابلیت چاپ بر روی CD

x

قابلیت چاپ دو رو

 

x x
قیمت 1099000 1177000 1029000 1170000

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH