دانشمندان چینی موفق به خلق بزرگ‌ترین جهان مجازی شدند

گروهی از محققان چینی به‌‌منظور تست قدرت و عملکرد یکی از سریع‌ترین ابرکامپیوترهای خود به نام Sunway TaihuLight، از آن برای ایجاد بزرگ‌ترین جهان مجازی بهره گرفتند.

براساس گزارشی که امروز توسط روزنامه انگلیسی‌ زبان South China Morning Post منتشر شده، این ابرکامپیوتر توانسته به لطف 10 میلیون هسته پردازشی خود، این شبیه‌سازی را انجام دهد که نتیجه آن، 5 برابر بزرگ‌تر از جهان مجازی بود که توسط متخصصان فیزیک نجومی‌ دانشگاه زوریخ در ماه ژوئن خلق شده بود. اما تنها نقطه‌ ضعف کار دانشمندان چینی این بود که عمر این جهان مجازی تنها یک ساعت بوده و این در حالیست که شبیه‌سازی دانشمندان سویسی، حدود 80 ساعت دوام آورد.

با این‌حال، شبیه‌سازی کیهان می‌تواند برای اخترشناسان و محققان فعال در این حوزه، بسیار مفید و حائز اهمیت باشد چراکه از این طریق می‌توان برای شناسایی مناطقی از فضا برای کاوش‌های بیشتر استفاده کرد و یا اطلاعات جدیدی را از مواد اسرارآمیزی همچون ماده سیاه یا انرژی سیاه به‌دست آورد.

ابرکامپیوتر

محققان چینی در شبیه‌سازی خود، پیدایش جهان و انبساط آن را بازتولید کردند که به حدود ده‌ها میلیون سال پس از واقعه «انفجار بزرگ» و یا همان «بیگ بنگ» برمی‌گردد. متاسفانه این عملیات پس از رسیدن به این مرحله متوقف شد. جائو لیانگ که هدایت این تیم را برعهده دارد، در این رابطه عنوان کرد کلاینت‌های دیگری نیز در زمان شروع شبیه‌سازی، در حال استفاده از این ابرکامپیوتر بودند و راهی جز متوقف کردن ادامه پروژه نبود.

این روزنامه چینی در ادامه گزارش خود نوشت که این ابرکامپیوتر که توسط متخصصان چینی ساخته شده، ضعف‌های اساسی دارد و به همین دلیل، امکان بهره‌گیری از تمامی ‌توان و ظرفیت پردازشی آن میسر نیست. جائو اظهار امیدواری کرد که در آینده‌ای نزدیک بتوانند شبیه‌سازی جدیدی را از زمان تولید زمین تا عصر حاضر (حدود 13.8 میلیارد سال) که هم‌اکنون در آن به سر می‌بریم ایجاد کنند. البته بعید به‌نظر می‌رسد که این آرزو تا زمان آماده شدن مدل جدید این ابرکامپیوتر که حدود 10 برابر سریع‌تر از مدل کنونی بوده و قرار است در سال 2019 رونمایی شود، به واقعیت تبدیل شود.

1 در مورد “دانشمندان چینی موفق به خلق بزرگ‌ترین جهان مجازی شدند”

  1. تا حداکثر ده سال آینده منتظر تبدیل شده چین به پرقدرترین کشور دنیا در کلیه زمینه ها باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH