مقایسه سرعت و هزینه اینترنت ایران و استرالیا!

شاتلir-aus

طبق جدیدترین رده بندی سال 2013، کشور ایران با سرعت 2.1 مگابیت بر ثانیه در مقام 173 دنیا و استرالیا با 16.3 مگابیت بر ثانیه در مقام 50 قرار گرفته است (در این دوره از رده بندی لوکزامبورگ گوی سبقت را با سرعت 124 مگابیت بر ثانیه از هنگ کنگ 60 مگابیتی ربود و رتبه نخست جهان را به خود اختصاص داد).

اینترنت در ایران

اینترنت در کشور ایران تقریبا هم‌زمان با ورود کامپیوتر و همه گیر شدن آن در سال 1372 ارایه شد. در ابتدا امکان استفاده از اینترنت تنها برای دانشگاهیان فراهم بود واولین اتصال اینترنت در ایران در مرکز تحقیقات نظری فیزیک نظری و ریاضیات انجام شد. این ارتباط از طریق دانشگاه وین صورت گرفت، به این صورت که سرور ارایه دهنده‌ای به صورت استیجاری در اتریش درست شده تا این ارتباط برقرار شود. اولین ارتباط خانگی یک سال پس از آن توسط شرکت ندا رایانه برقرار گشت. در واقع ندا رایانه به عنوان پدر سرویس اینترنت در ایران شناخته می‌شود. رشد اینترنت از این سال به بعد با رشد بسیار بالایی انجام گرفت، به طوری که تا 6 سال پس از تاسیس شرکت ندا رایانه تعداد کاربران اینترنت در ایران به 23 میلیون نفر رسید. اما در سال 80 پس از این رشد عالی و موفق شورای عالی انقلاب اسلامی قانون فیلترینگ را تصویب کرد تا از موارد ناخواسته و نفوذهای فرهنگی دشمن جلوگیری کند. در ابتدا قراردادی ما بین دولت وقت و شرکت اپل و سیسکو منعقد شد تا تجهیزات لازم در این زمینه وارد کشور شود و اولین فیلترینگ در کشور در سال 81 اعمال شد. از این سال به بعد اینترنت در ایران با سرعت بسیار ضعیفی پیش رفت، به طوری که در ابتدای ورود به ایران سرعت زیر ساخت 512 کیلوبیت بر ثانیه بود و در این سال سرعت میانگین زیر ساخت کشور به 72 مگابیت بر ثانیه رسید که از سال 81 تا کنون این سرعت افزایش محسوسی پیدا نکرده ودر همین حد باقی‌ست.

اینترنت در استرالیا

اینترنت در استرالیا حدودا 10 سال زودتر از ایران در سال 1983 شروع به کار کرد که ابتدا در 10 سال اول مختص دانشگاهیان بود و تقریبا شروع استفاده دایال آپ در ایران و استرالیا در یک تاریخ بوده است. در ابتدای شروع به کار اینترنت در استرالیا ظرفیت زیر ساخت 256 کیلوبیت بر ثانیه بود که نصف ظرفیت زیر ساخت آن زمان در ایران بود. در سال 2002 یا همان سال 1380 ظرفیت زیر ساخت این کشور به 24 مگابیت بر ثانیه رسید. این میزان سرعت مشخص می‌کند که اینترنت ایران در این سال 3 برابر سریع‌تر از استرالیا بوده است. در سال 2005  نیز استرالیا با خرید و تجهیز شبکه خود به تحیهزات تسلستا از ایران پیشی گرفت و هم اکنون از ظرفیت 300 مگابیت بر ثانیه برخوردار است، یعنی 4 برابر سرعت در ایران.

شرکت ایرانی

یکی از موفقترین شرکت‌های ارایه دهنده اینترنت در کشور، شرکت شاتل است.این شرکت 8 سال پس از ورود اینترنت به ایران و در سال 1381 شروع به کار کرد. کیفیت خدمات و پشتیبانی این شرکت پا را از سطح رقابت داخلی  فراتر گذاشته، تا جایی که در سطح منطقه دارای رتبه سوم کیفیت و رتبه اول پشتیبانی است.

shatel

این شرکت با ارایه سرعت‌های بالا به صورت رسمی و برای عموم تا 2 مگابیت بر ثانیه و ارایه سرعت بالاتر مخصوص شرکت‌ها تا 8 مگابیت بر ثانیه، رتبه نخست ارایه سرویس کشور را دارد (شاید بگویید شرکت‌های دیگر سرعت سرویس محسوس‌تری دارند، جواب شما در یک جمله خلاصه می‌شود و آن ماکسیمم سرعتی است که یک شرکت می‌تواند ارایه دهد. شاید سرعت سرویس 2 مگابیت بر ثانیه شاتل از شرکتی مثل پارس آنلاین کمتر باشد اما در نظر بگیرید که شاتل سرویس‌های جی دات و 8 مگابیت بر ثانیه را تنها روی یک خط و بدون باندینگ انجام می‌دهد).

شرکت استرالیایی

شرکت iiNet در استرالیا در سال 1374 خورشیدی کار خود را با مونتاژ مودم‌های دایال آپ آغاز کرد و در سال 1378 ارایه دهنده این سرویس شد. این شرکت جوایز زیادی در این کشور و کشورهای دیگر برنده شده و در سال 2008 جایزه مخصوص اپل را به دست آورد.

iiNet

این شرکت سرعت عمومی یا  لایت خود را روی 1 مگابیت تنظیم نموده که کاربران می‌توانند با خرید بوستر، آن را تا 2 مگابیت بر ثانیه تقویت نمایند. البته این اطلاعات سرعتی را با تحقیقات خودم و بررسی گراف‌های این شرکت به دست آوردم و در وب‌سایت و انجمن‌های این شرکت از میزان سرعت، اسمی برده نشده است ( در بیشتر اپراتورهای خارجی کمتر به سرعت ارایه سرویس توجه می‌شود و به نوعی تا حد امکان سطح اطلاعاتی کاربران خود را در پایین‌ترین حد ممکن قرار می‌دهند تا راه را برای اعتراض آن‌ها ببندند و بیشتر تمرکز خود را روی حد حجم ترافیکی کاربران می‌گذارند، همانند شرکت‌های دیگری نظیر اپل که اطلاعات کمی از سخت افزارهای خود ارایه می‌دهد.)

سرویس خانگی iiNet  با حجم 100 گیگابایت و بدون بوستر و آپشن‌ها حدود 30 دلار استرالیا در ماه است ( 114000 تومان یا 1 درصد حقوق یک کارگراسترالیایی). برای خرید هر یک گیگابایت ترافیک باید 30 سنت استرالیایی بپردازند ( حدود 1140 تومان).

اما شاتل سرویس لایت و ساده خود را با سرعت 64 کیلوبیت بر ثانیه ارایه می‌دهد که به هیچ وجه با استرالیا قابل مقایسه نیست، پس به سراغ سرعت معادل آن می‌رویم. سرویس 1024 شاتل با نام  اکو یا اقتصادی با حجم ترافیکی 3 گیگابایت و قیمت 20900 تومان در ماه است ( 5.5 دلار استرالیا و معادل 4 درصد حقوق یک کارگر ایرانی). برای خرید هر گیگابایت حجم ترافیک از شاتل باید 5600 تومان بپردازید ( معادل 147 سنت استرالیایی).

خب اما مشکلی که در این مقایسه پدید می آید، تفاوت حجم ترافیکی است. جایی که اپراتور استرالیایی 100 گیگ و ایرانی 3 گیگ ارایه می‌دهد. قیمت یک بسته 100 گیگابایتی شاتل 240000 تومان است ( معادل 63 دلار استرالیایی و 48 درصد حقوق یک کارگر ایرانی).

نکته: در این بررسی میزان حقوق کارگر استرالیایی 2500 دلار و حقوق کارگر ایرانی 500000 تومان وهمچنین هر دلار استرالیا 3800 تومان در نظر گرفته شده است.

یکی از صحبت‌هایی که با وزیر ارتباطات سابق شد، در رابطه با دلیل افزایش ندادن سرعت اینترنت بود که پاسخ ایشان: عدم تقاضا برای افزایش سرعت از طرف ارایه دهنده‌ها بود! به نظر شما با این قیمت‌های اینترنت در کشور، جایی برای افزایش سرعت باقی مانده است؟ آیا هیچ ایرانی حاضر است نزدیک به نصف حقوق خود را صرف خرید سرویس ایرانی کند؟ به نظر شما عمده‌ترین دلیل سرعت پایین اینترنت در ایران و کسب رتبه 173 از بین 186 کشور چیست؟

50 در مورد “مقایسه سرعت و هزینه اینترنت ایران و استرالیا!”

  1. چقدر بده که نویسنده محترم مطلبی به این شیوایی را نگاشته و مخاطبانش اصل موضوع رو نگرفتند و نظر های پرت می گذازند… دوستان گرامی مشکل گرانی و عادلانه نبودن درصد قیمت نت از حقوق یک ایرانی کارگر مبین این نکته است که سیاسیون بصورت عملی ارزشی برای کازگر قائل نیستند و حاضرند نصف حقوقشو برای نت بگیرند… اصلا منصفانه نیست گران فروشی که در تمام زمینه ها به ما مسلمانان چه در حوزه های بین المللی و چه داخلی روا شده است… ای شزکت زیرشاخت و شزکت ایرانشل و همزاه آول از خدا بترسید گران فروشی نکنید ای سیاسیون که لابی میکنید تا جیب هاتون پر شه خدا ترس باشید… بخدا ما هم مثل شما خانواده داریم و فکر تامین امنیت و اسایششان هستیم ما هم فرزند داریم ما هم علاق مخصوص و حق انتخاب داریم چرا با گرانی های مفرط و بیمارگونه ای که در کشور باب کردید مارا از زندگی انسانی دور میکنید؟ من شخصا هر شخصی که در حقم ظلم کرده را حلال نمیکنم

  2. واقعا جای بسی تاسف هست که سرعت اینترنت کشورهایی چون زامبیا ، لبنان ، آنگولا ،… از اینترنت کشور ما بیشتره!

  3. علت اصلی گرانی و محدودیت شدید اینترنت دخالت بیش از حد نیروهای امنیتی کشورمون در این بخش هستش .حالا علتش رو که به کاراشون نگاه کنید کاملا تابلو هستن دیگه لازم بگفتن نیست.خودتون میدونید از چی میترسن.تمام دیگه بحث اضافی نکنید.

  4. خوشم میاد که بجای اینکه به مطلب اصلی توجه بشه دوستان میرن روی مسئل حاشیه ای که هیچ وقت حل نشده و نمیشه
    دلیل گران قیمت شدن اینترنت در ایران: پهنای باند 1مگ اختصاصی در میاد 16دلار بد ارتباطات زیرساخت برای ISDP ها میفروشه 450تومن و برای ISP ها هم در میاد 550تومن و برای کاربر پایانی …
    حال پیدا کنید پرتقال فروش را؟
    همه دنیا داره محدویت هارو بر میداره که به راحتی و پیشرفت دست یابند اونوقت ما داریم تازه تجدید و افزایش محدودیت میکنیم، نمی دونم خدا قد اینا بلد نبود محدودیت بذاره؟ اینهمه به بشر آزادی داده؟؟؟
    نمی دونم اینا خودشونو چی فرض کردن !؟؟؟

  5. دوستان توجه کنید از این رتبه دهی ها خیلی زیاد است و خیلی زود هم آپدیت میشوند به طور کلی هیچ کشوری دیگه ای بیشترین سرعت اینترنت رو نداره و این رتبه بنذی ها هر باره فرق میکنه ولی کشوری که در اکثر موارد رتبه اول رو به دست میاره کره جنوبی هست و بعد اون هم کشورهایی مثل هنگ کنگ – ژاپن 0 لیتوانی – لوکزامبورگ – رومانی – لیتوانی – هلند – سوسیس – سوئد و بلغارستان به طور کلی بهترین سرعت اینترنت دنیا را دارند.
    کره جنوبی کشوری ست پر از کافی نت ها و گیمرهای آنلاین که معمولا مسابقات آنلاین بازی ها هم در اونجا برزگذار میشه و این رو هم بدونید که به کره جنوبی لقب سرور جهان رو دادند!

    1. ایمان عزیزی

      کره جنوبی تنها در رنکینگ نیمه اول 2012 اول شده، آخرین رنکینگ امسال رتبه 3 رو بعد از هنگ کنگ داره.
      مسابقات گبم wcg اگر منظورته تا حالا فقط 3 دوره تو کره بوده. آمریکا هم با رنبه 26 این مسابقات رو 3 دوره میزبانی کرده.

      1. آقا ایمان من 24 ساعته کارم خوندن رتبه بندی های سرعت اینترنت جهان هست از این رتبه بندی ها تا حالا 20 – 30 تا شنیدم که به استثنا 2 موردشون که تو یکی شون ژاپی اول بود و تو یکیشون هم که این رتبه بندی باشه و لوزامبورگ اول باشه تو بقیه موارد کره جنوبی اول بود.
        و همچنین خیلی جا هم که بحث رتبه بندی بهترین سرعت اینترت نبود از سرعت فوق العاده کره جنوبی شنیدم.
        همین الان هم داشتم یه رتبه بندی دیگه رو میدیدم تو سایت تابناک مربوط به سال 2009 بود و کره جنوبی هم مثل همیشه اول.

        1. خب سایت های زیادی هستند که آمارگیری میکنند که یکی از معتبرترین هاشون سایت آماکای هستش من مقایسه اینترنت کشورهای مثل کره جنوبی – لوکزامبورگ – هنگ کنک – ژاپن- سنگاپور – تایوان و ایران! رو گرفتم که از سه ماهه دوم سال 2007 تا سه ماهه اول سال 2013 کره جنوبی با اقتدار تمام اول بود و البته تنها رقیبش هنگ کنگ بود که بعضی وقتا از کره عقب و بعضی وقتا جلو بود!
          اینم عکس مقایسه ام.
          http://upload7.ir/images/67281104212294320806.png

          راستی توی متن که گفتین سرعت لوکزامبورگ 124 مگابایت بر ثانیه است اشتباه کردین تو آدرسی که بهم دادین سرعت لوکزامبورگ رو 61.09 مگابایت نشون میده!:دی
          راستی تازگیا تو کره جنوبی 4G LTE_A (نسل جدید فور جی) اومده که سرعتی بیش از 150 مگابایت بر ثانیه رو داره و من که فیلم و سریالاشون رو زیاد می بینم تو پیام بازرگانی هاش مانور زیادی به 4G LTE_A میدند و دم به دم دقیقه تبلیغش میکنند.

  6. حقوق سالیانه یه کارگر ایرانی به دلار میشه حدود 1600دلار، مقایسش کنین با حقوق ماهیانه یه استرالیایی که 2500دلاره یا سالیانش که 30000دلار میشه….جالبه که اختلاف حقوق یه لوله کش با یه دکتر اونقدر زیاد نیست که بخوای صرفا بخاطر پول مدرک بگیری، صرفا بخاطر علاقه یا جایگاه اجتماعی بالاتر هست…مثلا در امریکا حقوق سالیانه یه کارگر ساختمونی حدود 40000دلار در سال، یه رفتگر حدود 25000دلار و خلبان 90000دلار در سال هست، حالا بفرمایید عدالت در کدوم کشور برقرار هست در بلاد کفر یا…..!!؟؟

      1. آقا ایمان سلام باز مشکلی ندارد شما از هر کدام از ارقام 27 درصد هم کم کنی باز تفاوت خیلی زیاد است درست است؟

    1. سلام آقا پویا. ممنون می شم اگر سند این فرمایشاتتان را به بنده بدهید که اگر من هم خواستم جایی بیان کنم با سند بیان کنم که قول بدون علم یا دروغ نشود. ممنون.

    2. عزیز جان حقوق متوسط یک کارگر ایرانی 1600 دلار نمیشه ، بلکه تنها حول و حوش 150 دلار میشه!!! (150 دلار کجا و 2500 دلار کجا!)

  7. مقایسه کشور های دیگه رو هم بذارید، بالاخره ایران از 10 تا کشورم جلوتره! اسم اون 10 کشوره هم برامون بذارید ببینیم کی به کیه.

  8. خدایا تو شاهد باش که ما ایرانی از افغانی ها هم عقب تریم اونایی که شب روز شام وناهار محتاجن از ما پیشرفته ترن تو اینترنت میخوام خدمت شما مسئولین محترم ارتباطات وفناوری بگم که اگه میخواین آبروی ایرانی حفظ بشه لطفا سرعت اینترنت کل کشور رو بالاببرید انقد قیمت ها رو افزایش ندهید تا تورم بالا بره قیمت ها رو بیارید پایین به جاش کیفیتو بالا ببرید

  9. سلام

    میخواستم بگم که قیمت هر گیگ شاتل رو اشتباه نوشتید: 5600 قیمت درست 4700 + 25 درصد ترافیک اضافه!

    1. ایمان عزیزی

      خب شما 25% رو اضافه کنی همین میشه. قیمت نهایی 5600 هست فقط شاتل قیمت گرونیشو میخواد بندازه گردن سازمان برنامه و مالیات

  10. از افغانستان هم عقب موندیم . خدایا ببین به کجا رسیدینم به اسم تو دارن …… .
    کی مردم میخوان از خواب بیدار بشن نمیدونم.

  11. خودتون آقای گلکار جوابشو دادید.قیمت اینترنت بالا نگه میدارن که سطح تقاضای سرعت بالا پایین باشه ودر نتیجه به این دلیل از بالا بردن سرعت جلوگیری کنن.
    هیچی اراده ای در مسئولین برای افزایش سرعت وجود نداره و بهتر بگم نمیخان که سرعت بالا بره.
    ایران به خاطر شرایطی خاصی که از لحاظ سیاسی داره همچین اجازه ای داده نمیشه که سرعت بره بالا.
    به امید روزی که این سرایط از بین بره.
    سرعت اینترنت یکی از شاخص های پیشرفت کشورها محسوب میشه.

  12. من از شرکت مخابرات سرویس دارم (انحصار سرویس DSL توی شهر ما دست مخابراته و اجاره‌ها و … رو انقدر بالا برده که هیچ شرکت خصوصی‌یی واقعا توان اجاره‌شونو نداره و اگر اجاره کنه رسما ضرر کرده)

    سرویس ۲ مگابیت که از شرکت گرفتم و ماهیانه ۷۰۰۰۰ تومان براش پرداخت می‌کنم، قاعدتا باید سرعت دریافتی بین ۲۵۶ الی ۵۱۲ کیلوبایت رو برای من داشته باشه. اما در ایده‌آل‌ترین شرایط، سرعت دریافت من ۲۰۰ کیلوبایت هست در صورتیکه همین الآن سرویس ۱ مگابیت نامحدود آسیتک توی تهران با سرعت ۴۰۰ کیلوبایت دانلود ارایه میشه.

    متأسفانه از زمانی که مخابرات به زیرمجموعه‌هاس سپاه ملحق شد و ارتباطات زیرساخت هم پهنای باند رو در اختیار این شرکت قرار داده جوری که هر شرکت خصوصی میخواد پهنای باند بگیره باید از این شرکت بگیره، مسئولین مخابرات رسما پوست می‌کنند و خدا رو هم بنده نیستند!

    طی ۲ هفته گذشته ۴۸ ساعت اینترنت بنده قطع بوده (قطعی‌های گاه و بیگاه همیشگی بکنار) و پیش از اون هم گهگاهی ۲۴ تا ۴۸ ساعت قطعی رو داشتم. اما کسی جوابگو نیست که خسارت من توی این مدت چطور باید جبران بشه؟

    من تا سرعت ۱۰ مگابیت رو اگه واقعا ارایه می‌کردند ازشون می‌خریدم ولی وقتی می‌بینم سرویس ۱۲۸ کیلوبیت با ۲۰۴۸ کیلوبیت توی یک سطح کیفیت قرار دارند و قطعی‌های مکرر هم وقتی چاشنیش میشه و هیچ مرجعی برای پیگیری و شکایت وجود نداره، واقعا من چطور می‌تونم تقاضایی برای پهنای باند بیشتر داشته باشم؟
    میگن در صورت مشاهده کم‌فروشی شکایت کنین. شما بفرمایید وقتی می‌دونن شرکت مخابرات استان فلان بالفرض ۴۰۰ مگابیت پهنای باند خریده. باندازه ۸۰۰ مگابیت الی ۱ گیگابیت مشترک داره.
    آیا نیازی به این هست که من مشترک حتی شکایتی بکنم؟
    و اصلا اگه بخوام شکایت کنم به کجا شکایت کنم؟

    1. واقعابراخودمون متاسفم که داریم عمرمون روداخل ایران تلف می کنیم…باباتو70000تومن میدی سرعت2مگ رووصل می کنی درحالی که من 30000تومن می دم سرعت دانلودم با هزار جور التماس ودعا و…به زور میشه3کیلوبیت

  13. مقایسه فوق العاده ای بود واقعا آدم با خوندن اینجور مقایسه ها گریه اش میگیره
    ولی کره جنوبی بهترین سرعت دنیا رو داره و بعدش ژاپن و هنگ کنک و لیتوانی و رومانی و هلند و…. .

    1. دقت نکردی متن رو دوست من لوکزامبورگ با سرعت ۱۲۴ رتبه اول رو داره!!
      ولی آقای عزیزی آمار حقوق کارگر ساده تو استرالیا رو اشتباه زدی ۲۵۰۰ دلار!!!!! دقت کنید یه کارگر ساده ساده که هر کاری میتونه باشه از طی کشیدن یا ظرف شویی و کار تو رستوران و امثال این به راحتی حقوقش به ۵۰۰۰ دلار ماهیانه میرسه!!!! حالا حساب کن چه زندگیی میکنه پرتغال فروش!!!!

      1. ایمان عزیزی

        هزینه زندگی تو هر جای دنیا فرق میکنه، تو ایران کارگر باید تمام تلاششو بکنه تا خانوادش راحت باشن که آخر هم نمیشه، ولی استرالیا این دولته که تلاش میکه تا شما راحت باشی، یکی از استادامون یه مدتی استرالیا تدریس میکرد میگفت اگر در روز 2 ساعت با خانوادم نمیرفتم تو پارک دانشگاه و اونجا تفریح نمیکردیم و مسولین دانشگاه مارو نمیدیدن تذکر میدادن و حتی خطر اخراج داشتن.

      2. سلام آقا شاهین. ممنون می شم اگر سند این فرمایشاتتان را به بنده بدهید که اگر من هم خواستم جایی بیان کنم با سند بیان کنم که قول بدون علم یا دروغ نشود. ممنون.

  14. واقعا آدم گریش میگیری که اییییییراااان شده ایران.الان افغانی جماعت از ما جلو زده , یک کشور فلک زده که از هر 10000 نفر 1 نفر اسمش رو شنیده تک رقمیه.

    البته اینم به اموزش پرورش بر میگرده. به جای اینکه درس هایی که بچه هیچی ازش نمیفهمه ( که باید درسته بشه ) توی یک درس اینترنت محتوا و استفاده صحیح از اینترنت رو یاد بدن.

    1. بخدااره .همش تقصیر نضام اموزشیه.کی می خواد بجاشون هی کلاس 6.7 8…بذارههرسال میری جلوتر می گن کلاس اول راه نمایی به جاش کلاس ششم اوردن.سال بعد می گن هفتم سال بعدش هشتم.مسولین بازیشون گرفته.

  15. به نظر میرسه مهمترین دلیلش برمیگرده به عدم خودکفایی ما در تولید تجهیزات مخابراتی که حالا حالا هم مطمئنا چنین اتفاقی نخواهد افتاد! بنابراین همونطوری که خودتونم گفتین به دلیل هزینه های بالا در ارائه سرعتهای بیشتر متوسط سرعت در ایران پایین میاد! که از استرالیا که خوبه از همه همسایه ها (حتی افغانستان) هم متوسط سرعتش پایین تر میشه!

    1. دوست عزیز چه ربطی داره؟

      اینترنت تا مرز ایران قیمتش از نصف پایین‌تره. بمحض عبور از مرز قیمتش بصورت نجومی بالا میره. این چه ارتباطی به عدم خودکفایی در تولید تجهیزات داره؟
      مگه این‌همه کشور در دنیا که اینترنت با قیمت‌های خیلی ارزون و مناسب ارایه میکنن همه در زمینه تجهیزات شبکه خودکفا شدن؟
      اغلبشون تجهیزات رو وارد می‌کنند.
      همون استرالیا کجاش خودکفاست؟ یا مثلا کره یا نروژ یا اتریش یا دانمارک؟

      مشکل از انحصاره دوست عزیز
      توی چند سال اولی که رشد سرعت اینترنت بالا بوده، دلیلش این بود که هر شرکتی خودش پهنای باند رو از کشورهای خارجی می‌خرید و ارایه می‌کرد
      حتی ISPهای کوچک که در سطح یک شهر کوچک با حدود ۴۰۰-۵۰۰ یوزر هم داشتند، پهنای باندشون بصورت ماهواره‌ای تأمین میشد.

      الآن در انحصار شرکت ارتباطات زیرساخت هست و بالاجبار باید از این شرکت پهنای باند تهیه کنند و طبیعیه که انحصار خودش قیمت رو بالا میبره

      1. دوست محترم شما خودتون دارید حرف منو تأیید میکنید! منظورم من اینه که چون ما تجهیزاتمون و در نتیجه پهنای باند رو وارد میکنیم به دلیل قیمت بالای دلار هزینه ها بالا میره و در نتیجه isp ها به همون اندازه قیمت رو سرویساشون میزارن! قیمت دلار که تقریبا محاله از این پایین تر بره پس در نتیجه باید دنبال خودکفایی در زمینه تولید تجهیزات مخابراتی و پهنای باند بود که دیگه نیازی به واردات هم نباشه! اون انحصاری هم که شما میگین بله روی قیمت تأثیر میذاره اما نه اونقدر که تقریبا قیمت اینترنت رو دو برابر کنه!

        1. دوست عزیز .. شما از برادرای سپاهی هستی که حرف کارشناس های این صنعت رو قبول نمی کنی ؟!! والا همه دارن میگن مشکل از داخل ایرانه ربطی به قیمت دلار نداره ! در واقع شرکت زیر ساخت داره 100 برابر گرونتر از مبلغی که میخره میفروشه … بعد سپاه میگه من دارم فعالیت اقتصادی میکنم …. از طرفی قانون وضع کردن که هیچ شرکتی نباید بره از خارج از کشور خودش پهنای باندشو تامین کنه !!!! این یعنی ظلم به ISP ها و کاربرای اینترنت !!!! این فرق میکنه با قیمت دلاری که شما داری ازش حرف میزنی

    1. ایمان عزیزی

      اگر شما هم ایرانی باشید پس شما هم دروغ گو میشید و اگر یک ایرانی که دروغ گو است بگوید ایرانی ها دروغ گو هستند پس ایرانی ها راستگو میشوند و شما چون ایرانی هستید پس راست میگوید که ایرانی ها دروغ گو هستند پس شما که ایرانی هستید دروغ گویید و …

      1. هر آدم راستگویی دروغ می گه و هر آدم دروغ گویی هم ممکنه راست بگه
        ممکنه میون هزار تا یه راستگو پیدا بشه
        استثناء ملاک نیست

    1. چرا ایران رو همش با آمریکا مقایسه می کنین؟؟؟
      کشور قحطه

      اصلاً آمریکا قابل مقایسه با ایرانه آخه
      یکم معقولانه نظر بدین 😉

      1. فرق نسل 3 و 3.5 و 3.75 در جیست! جه از نظر فنی و جه از نظر مودم آقای عزیزی بهترین مودم برای استفاده از اینترنت رایتل باید دارای جه خوصوصیتی باشد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH