نگاهی به ویژگی‌های صوتی هواوی نوا 2 پلاس

شنوایی یکی از حواس پنج‌‌گانه بوده و انسان توسط گوش خود، صداها را می‌شنود. شاید ابتدایی‌ترین استفاده از اصوات، مکالمه میان افراد باشد و همچنین شاید بتوان لذت بخش‌ترین تجربه شنوایی را موسیقی دانست. گوش دادن به صداهایی که توسط تجهیزات عادی و دیجیتال تولید می‌شود، برای بسیاری از افراد تبدیل به عادت شده و حتی می‌توان از برخی به عنوان معتادین به موسیقی نام برد.

فایل‌های دیجیتال را بایستی انقلابی در صنعت موسیقی دانست، چراکه نیاز افراد به حمل تجهیزات مختلف برای گوش فرا دادن به موسیقی را از میان برداشت. فایل‌های MP3 برای اولین‌بار در سال 1993 منتشر شدند و هم‌اکنون با وجود فرمت‌های فراوان، هنوز هم پرکاربردترین در صنعت موسیقی محسوب می‌شوند که البته در آینده نزدیک بازنشسته خواهند شد. با رواج این فرمت، سازندگان مختلف شروع به تولید دستگاهی کردند که قادر به پخش این فرمت باشد.

یکی از رایج‌ترین فایل‌های صوتی که برای موسیقی باکیفیت استفاده می‌شود، FLAC بوده که از حجم بالایی نیز برخوردار است. این فرمت توسط بسیاری از گوشی‌های هوشمند مورد پشتیبانی قرار می‌گیرد ولی امکان استفاده از حداکثر کیفیت آن برای هر کاربری مقدور نیست. علت این امر، نیاز به قطعات مخصوصی درون دستگاه بوده که برای مثال می‌توان به تراشه DAC اشاره نمود. این قطعه باعث پخش موسیقی‌های باکیفیت بالا می‌شود که البته اکثرا در پرچم‌داران وجود دارد، چراکه استفاده از آن برای تولیدکننده هزینه اضافه‌ای را در پی خواهد داشت.

هواوی یکی از شرکت‌هایی بوده که در محصولات خود امکاناتی فراتر از قیمت معمول را قرار می‌دهد. این شرکت اخیرا DAC را به گوشی‌های هوشمند خود اضافه نموده که آخرین بالارده آن یعنی نوا 2 پلاس نیز از قابلیت بهره می‌برد. در این مقاله قصد داریم شما عزیزان را با ویژگی‌های صوتی نوا 2 پلاس آشنا کنیم.

وجود چیپ AK4376a HiFi

هواوی نوا 2 پلاس از DAC بهره می‌برد که در این رده قیمتی بی‌رقیب است. برای شروع به معرفی تکنولوژی DAC و اجزای درونی و کلیدی آن می‌پردازیم. اصولا DAC اطلاعات دیجیتال را از فایل صوتی شما گرفته، آن را تبدیل به امواج آنالوگ کرده و در نهایت به هدفون یا بلندگوها برای پخش ارسال می‌کند. ایده اصلی برای این مکانیزم مربوط به بازتولید سیگنال‌های آنالوگ با کمترین نویز یا اعوجاج ممکن در صداست، البته در واقعیت انجام این کار کمی پیچیده‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد.

DAC‌ها از مراحل مختلفی ساخته شده‌اند که معمولا متشکل از یک مرحله Oversampling (نوعی تکنیک که با افزایش فرکانس یک سیگنال دیجیتال، صداهای ناخواسته را فیلتر می‌کند)، یک مدولاسیون ΔΣ برای تبدیل سیگنال آنالوگ به دیجیتال، یک فیلتر، یک مرحله کاهش سیگنال و در نهایت یک فیلتر خروجی یا آمپر هدفون است.

وجود این چیپ در هواوی نوا 2 پلاس باعث به حداقل رسیدن نویز شده و صدای شفاف و دقیقی را به گوش‌های کاربر منتقل می‌کند. نرخ نمونه‌برداری (Sampling Rate) در این محصول 384 کیلوهرتز بوده و از نرخ سیگنال به نویز 115 دسی‌بل بهره می‌برد، که این یعنی سیگنال صدا، 115 دسی‌بل از سیگنال نویز بالاتر است. هرچه این عدد بزرگتر باشد، کیفیت و شفافیت صدا افزایش می‌یابد.

پارامتر بعدی که در کیفیت صدا تاثیرگذار بوده، اعوجاج هارمونیکی یا THD است. این پارامتر نشان‌دهنده میزان انحراف شکل موج یک سیگنال از شکل موج سینوسی بوده و به همین دلیل هرچه این عدد کمتر باشد، نویز کمتری را شاهد هستیم. این عدد برای هواوی نوا 2 پلاس برابر با 103- دسی‌بل بوده که نشان از کیفیت بالای صدای پخش شده توسط آن دارد.

هواوی Histen

هواوی در همکاری با یک موسسه صوتی آلمانی و بهره‌گیری از متخصصین الگوریتم صوتی از سراسر جهان، موفق به توسعه هواوی Histen شده که تجربه صوتی بی‌نظیری را از طریق اسپیکر و هدفون در اختیار کاربر قرار می‌دهد. نوا 2 پلاس دارای این ویژگی بوده که با الگوریتم خاص خود، 10 ماژول الگوریتم هدفمند برای جلوه‌های صوتی مختلف همانند صدای استریوی سه‌بعدی در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد.

هواوی برای اطمینان از رضایت بیشتر کاربران، با Rainer Maillard همکاری داشته که نتیجه‌ فوق‌العاده‌ای را برای شنونده به ارمغان می‌آورد. آقای Rainer برنده جایزه گرمی در سال 1994 بوده و دو بار نیز نامزد دریافت این جایزه شده است.

بهره‌مندی از aptX

هواوی نوا 2 پلاس از تکنولوژی اتصال بی‌سیم بلوتوث aptX بهره می‌برد که برای انتقال صدا دارای دو مزیت است: نخست کیفیت عالی صوتی و دیگری تاخیر کم در انتقال صدا. این فناوری در نوع خود بهترین بوده که در مقایسه با تکنولوژی‌های دیگر زمان انتقال صدا را به کمترین میزان ممکن کاهش می‌دهد تا تاثیر مخربی بر روی تجربه کاربری نداشته باشد.

الگوریتم اولیه aptX در دهه 80 میلادی توسط Stephen Smyth توسعه یافت. کدک صوتی aptX برای برنامه‌های صوتی به‌کار می‌رود که توسط بلوتوث A2DP مانع از کاهش کیفیت صدا می‌شود. برای بهره‌مندی از این ویژگی باید دستگاه‌ فرستنده و گیرنده از آن پشتیبانی کنند.

اکولایزر حرفه‌ای

اکولایزر به مجموعه‌ای از فیلترها اطلاق می‌شود که توسط آن می‌توان صدا را باتوجه به موسیقی درحال پخش، تنظیم نمود. معمولا در تمامی گوشی‌های هوشمند شاهد قرار گرفتن بخشی برای تغییر اکولایزر در هنگام استفاده از هدفون هستیم که البته در اکثر آن‌ها تنها چند حالت پیش‌فرض وجود دارد.

هواوی نوا 2 پلاس علاوه‌بر داشتن 5 حالت پیش‌فرض با عنوان‌های Pop ،Classical ،Rock ،Jazz و Dance از تنظیمات دستی نیز بهره می‌برد. در این قسمت، کاربر قادر به تغییر المان‌های درنظر گرفته شده باتوجه به سلیقه خود بوده که صاحبان دستگاه‌هایی مانند آی‌فون از آن محروم هستند. برای افزایش صداهای بم، کاربر می‌تواند در قسمت Mega Bass، میزان آن را از 0.0 تا 1.0 تغییر دهد. مسلما تغییرات دستی اکولایزر برای عاشقان موسیقی یک ویژگی فوق‌العاده کاربردی محسوب می‌شود.

نرم‌افزاری کامل

در هنگام اتصال هدفون به هواوی نوا 2 پلاس، ویژگی‌های نرم‌افزاری زیادی در دسترس کاربر قرار می‌گیرد. اولین بخش مربوط به هدست متصل شده به دستگاه است که یوزر می‌تواند نوع آن را مشخص کند. در این بخش شاهد قرارگیری هدفون‌های توگوشی، روگوشی و ایرباد هستیم.

یکی از ویژگی‌های جذاب و کاربردی این مدل، پخش صدا به‌صورت سه‌بعدی در هنگام اتصال هدفون بوده که کاربر می‌تواند آن را در سه حالت تنظیم کند. این سه حالت شامل نزدیک، جلو و گسترده است. با روشن کردن این حالت، تغییر شگفت‌انگیزی را در هنگام پخش موسیقی احساس خواهید کرد. در نهایت می‌توان قابلیت‌های صوتی در نظر گرفته شده برای هواوی نوا 2 پلاس را یکی از کامل‌ترین نمونه‌های موجود در بازار دانست که تمامی علاقه‌مندان به موسیقی را مجذوب خود می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH