کمپانی دالبی در حال طراحی بلندگو برای لپ‌تاپ است

کمپانی سانفرانسیسکویی Dolby Labs برای ابزارهای صوتی و فناوری Dolby Vision imaging خود بسیار مشهور است. اخیرا به گوش می‌رسد که این شرکت نگاهی ویژه به صفحه‌نمایش‌های بسیار کوچک‌تر از صفحات تئاتر و سینما یعنی لپ‌تاپ دارد.

در روز 23 آگوست این کمپانی در مصاحبه کوتاهی که با یک روزنامه‌نگار صورت داده بود اعلام نمود که استارت کاری خود را در همکاری مستقیم با سازندگان لپ‌تاپ برای طراحی بلندگو برای آن‌ها زده است.

براساس این گزارش، اولین شریک کاری کمپانی Dolby Labs تولیدکننده معروف چینی یعنی هواوی بوده که در محصول جدید خود MateBook X به‌عنوان اولین مشتری بلندگوهای با طراحی دالبی  (Dolby-designed)استفاده نموده است. این محصول همین چند وقت پیش در تابستان عرضه‌شده و Vlad Savov ، ادیتور Verge، این محصول را  یکی از لپ‌تاپ‌های موجود با بهترین سیستم صوتی عنوان کرده بود.

براساس اسناد منتشرشده این شرکت، در حدود یک دهه است که کمپانی Dolby  در حال عرضه فناوری‌های مختلفی درزمینه PC به‌صورت OEM است. تفاوت تولید بلندگوهای جدید برای لپ‌تاپ با دیگر محصولات این کمپانی در این است که درگذشته فناوری‌های صوتی دالبی برای یک محصول یا برنامه بعدازاینکه آن محصول برنامه ساخته می‌شد، بر روی آن قرار می‌گرفت اما در تولید بلندگوی کمپانی دالبی طراحی محصول در ابتدای فرآیند ساخت لپ‌تاپ قرار دارد.

مدیر تولید کمپانی دالبی، جرمیا داگلاس، می‌گوید که این نوع همکاری برای اولین‌بار عمیق‌ترین سطح همکاری بوده که این شرکت تابه‌حال با یک مشتری داشته و وی افزود که قسمتی از کار توسط طراحان لپ‌تاپ در حال رشد پیش رفته است. آقای داگلاس در ادامه اذعان نمود:

هر چه لپ‌تاپ‌ها به سمت نازک‌تر شدن پیش می‌روند، فضای قرارگیری سیستم صوتی آن‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد که کمپانی دالبی برای تحقیقات خود در زمینه طراحی بلندگوهای لپ‌تاپ تابه‌حال تعداد بسیار زیادی مدل‌های لپ‌تاپ را باز نموده و بررسی کرده است. این گروه تحقیقاتی تعداد زیادی سیستم‌های صوتی لپ‌تاپ را به‌صورت ناشناس کشف نموده‌اند که در آن‌ها بلندگوهای استریو به‌صورت نامتوازن به‌کار رفته است.

در بعضی از این موارد، لپ‌تاپ‌هایی وجود داشته که برند بلندگوی سمت چپ با بلندگوی سمت راست متفاوت بود و یا بلندگوها به لحاظ دسی‌بل بسیار متفاوت بودند و یکی از آن‌ها 5 دسی‌بل از دیگری کمتر بود.

در ساختمان اصلی این کمپانی در سانفرانسیسکو، کمپانی دالبی دو دمو از فناوری جدید صوتی خود بر روی محصول Huawei MateBook X رونمایی کرد. یک دمو با هدفون‌های AKG و دموی دوم بدون هدفون انجام شد. صداهای ایجادشده به‌طور قابل‌توجهی عالی بودند و به گفته برخی کارشناسان بعضی از آن‌ها بهترین صدایی بوده که تابه‌حال از هر لپ‌تاپی بدین باریکی شنیده بودند.

البته ارزش چندانی برای اشاره کردن ندارد که ویدیوهای پخش‌شده برای تست صدا در دموها تولیدشده توسط خود کمپانی و فناوری‌های صوتی تصویری دالبی بودند.

بااین‌وجود در صورت پخش صداهایی که دالبی نباشند، یک up-mixer استفاده می‌شود تا صداهای خارج‌شده از محصول بهتر باشد اما منطقی است که کیفیت صدای تولیدشده به‌خوبی زمانی که ماهیت آن دالبی باشد، نمی‌رسد.

علاوه‌بر محصول جدید هواووی یعنی MateBook X ، دالبی بلندگوهای خود را بر روی لپ‌تاپ مخصوص بازی MateBook D نیز طراحی و ساخته است. زمانی‌که از کمپانی پرسیده شد که دیگر چه محصولات OEM در حال کار کردن بر روی طراحی سیستم‌های خود با این بلندگوهاست، جوابی ندادند که کاملا طبیعی بود اما دالبی اعلام نمود که دیگر بلندگوهای لپ‌تاپ طراحی‌شده توسط این کمپانی به‌زودی معرفی خواهند شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH