لنز ماکرو چیست و چه کاربردی دارد؟

لنز ماکرو، از جمله لنزهایی است که برای گرفتن کلوزآپ‌های فوق‌العاده نزدیک از سوژه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر تا به حال تصاویری از چشمان عنکبوت مشاهده کرده‌اید، باید بدانید که عکاس مورد نظر از لنز ماکرو استفاده کرده است. بیشتر عکس‌های ماکرو در فاصله‌ای حدود 30 سانتیمتری گرفته می‌شوند. دوربین‌های بدون لنز ماکرو قادر به بزرگنمایی تصویر، تا این حد نخواهند بود. برای این دوربین‌ها حداقل فاصله فوکوس یا به اختصار MFD حدود یک متر است؛ در حالی که این مقدار برای لنزهای ماکرو چیزی حدود 8 تا 12 اینچ خواهد بود.

با این وجود، چیزی که لنز ماکرو را متفاوت می‌کند تنها فاصله فوکوس آن نیست، بلکه این لنز فاصله فوکوس کم را با طول بلند کانونی مرتبط می‌کند و عکاس با این قابلیت می‌تواند دوربین را نزدیک سوژه کند، اما در عکس گرفته شده چنان به نظر می‌رسد که بزرگنمایی بیشتر است.

بهترین لنز‌های ماکرو آن‌هایی هستند که با کنار هم قرار دادن دو ویژگی یاد شده تصاویری با نرخ بزرگنمایی 1:1 تولید می‌کنند. این به معنی آن است که سوژه مورد نظر، در تصویر گرفته شده با دوربین، دقیقا همان اندازه‌ای را خواهد داشت که در زندگی واقعی دارد. برای روشن‌تر شدن موضوع مثالی می‌زنیم. تصور کنید تصویر پرتره از یک شخص گرفته‌اید که صورتش تمام صفحه را گرفته است؛ پس صورت 10 اینچی او در سنسور دوربین معادل یک اینچ بازسازی خواهد شد و نرخ بزرگنمایی شما 10:1 خواهد بود. حال اگر تصویری از سر یک عنکبوت بگیریم، می‌توانیم با همین نسبت تصویری، بزرگنمایی باشکوهی از سر وی داشته باشیم.

لازم نیست نرخ بزرگنمایی در لنزهای ماکرو حتما 1:1 باشد؛ این اتفاق وقتی خواهد افتاد که به بهترین نحو از تنظیمات دوربین و لنز استفاده شود. در واقعیت، با نرخ بزرگنمایی 1:0.7 و یا حتی 1:0.5 نیز تصاویری گرفته می‌شوند که بسیار نزدیک‌تر از دوربین‌های واقعی خواهند بود. البته باید از این نکته غافل نشویم که این ویژگی تنها مختص ماکرو لنزها نیست و لنزهای تله‌فوتوی کوتاهی وجود دارند که با گشادگی دهانه مطلوب تصاویر پرتره خوبی می‌گیرند.

با توجه به قیمت نسبتا بالا و تنوع زیاد این نوع لنزها، در صورت علاقه‌مند شدن به استفاده از آن‌ها بهتر است قبل از خرید مطالعه بیشتری در این خصوص داشته باشید و ویژگی‌های محصولی را که قصد خرید آن را دارید، بهتر بشناسید. در صورتی که تجربه استفاده از این لنزها را دارید، با ما و مخاطبان به اشتراک بگذارید.

8 در مورد “لنز ماکرو چیست و چه کاربردی دارد؟”

  1. درود فراوان
    گوشی آ۵۴ سامسونگ دارم گوشی توانمندی عکاسی از قطعات ۰.۵ تا ۲ میلیمتر را ندارد و کیفیت خوبی نمیدهد آیا لنزی هست که کمک کند اگر نیست چه راهنمایی میفرمایید

    1. سعید صانعی

      سلام، میتونید از لنزهای ماکرو موجود برای گوشی‌های موبایل استفاده کنید، لنزهایی که با گیره به گوشی وصل میشه و مدل‌های مختلفی هم داره ولی ماکروش به درد شما میخوره

  2. سلام.
    مدل گوشیه من شیایومی ردمی نوت ۱۰ پرو هست میخام بدونم لنز ماکرو زومی بگیرم رو کیفیت دوربین تاثیر داره جالب درمیاد عکسا؟

    1. مجتبی مسکینی

      سلام یه سری لنز توی بازار هست به عنوان لوازم جانبی اما خیلی کاربردی نیستن مگه در مواقع خاص

  3. سلام.
    گوشی بنده سامسونگ A51 است.
    برای عکاسی پوشاک از چه لنزی استفاده کنم؟
    آیا لنز در کیفیت تصویر ثبت شده تاثیر محسوسی دارد؟

    1. سعید صانعی

      سلام، کاربرد لنز اولتراواید، ماکرو و تشخیص عمق که مشخصه، اگر هم نمیدونید این مطلب رو مطالعه کنید
      شما باید از دوربین اصلی برای عکاسی استفاده کنید، از منوی بالای بخش دوربین نسبت ابعاد تصویر رو بزنید و 3:4 48MP رو انتخاب کنید که بالاترین کیفیت تصویر رو بهتون میده.

  4. سلام.
    من میخوام این لنز ها روبخرم.
    فقط میخواستم بدونم نظر شما چیه؟؟؟
    آیا به نسبت پولی که میدم (۹۰ تومان) ارزش خرید داره؟؟؟
    مثلا به گفته ی خودشون لنز تله 2x زوم دو برابر اپتیکال میکنه! بدون افت کیفیت!
    آیا واقعا همینجوریه؟؟
    ممنون
    ضمنا گوشیم هانر 4x هست

    1. عارف دهویی

      در زوم اپتیکال بر خلاف زوم دیجیتال که با تمرکز بر بخشی از سنسور دوربین انجام میشود، تمام ظرفیت رزولوشن دوربین بکار گرفته می شود. البته باید به جنس و دیگر مشخصات لنز توجه داشت.
      اغلب لنزهای شیشه ای از لنز های پلاستیکی شفاف ترند و مقاوم بیشتری در برابر لک و تغییرات ناخواسته جوی دارند. پس کنتراست تصویر خروجی حفظ می شود و با کمی مهارت و کسب تجربه در عکاسی می توانید شاهد خروجی هایی به مراتب بهتر باشید.
      در مورد لنز تله فوتو باید بگویم که جنس پلاستیک این نوع محصولات اصلا رضایت بخش نیست و طالب صرف هزینه ی بیشتر است.
      لازم به ذکر است که من لنز تله فوتو(در هر نوع و برند) را برای honor 4X پیشنهاد نمی کنم(دستگاه من honor 5X است).
      با آرزوی موفقیت و پیشرفت روز افزون.

      1
      3

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH