همه چیز درباره لپ‌تاپ‌های ارزان و آنچه باید موقع خرید آنها بدانید

laptop-404_680131c

همانطور که از عنوان مشخص است، در مقاله زیر قرار است کمی از لپ تاپ‌های ارزان‌ قیمت صحبت کنیم و ویژگی‌هایشان را مورد بحث قرار دهیم. ویژگی‌هایی که در واقع برای ما مصداق این مثل را دارند که هیچ گرانی بی علت نیست!
خب مثل دیگر راهنماهای خرید ، فرقی نمی‌کند به دنبال چه محدوده قیمتی هستید، اول از همه نیازتان را بشناسید و تا می‌توانید از محصول مد نظر خود از طریق نت اطلاعات جمع آوری کنید. اگر قصد خرید دارید تنها برای پرداخت مبلغ اندکی بیشتر، از داشتن یک مدل بهتر صرفه نظر نکنید و تلاش کنید با صرف مدت زمان مناسب و بدون عجله بهترین انتخاب موجود را داشته باشید.
لپ تاپ‌ها چه ارزان چه گران ویژگی‌هایی دارند که در هنگام خرید باید به آنها توجه شود. در زیر به ترتیب به شرح این ویژگی‌ها خواهیم پرداخت و به شما می‌گوییم که به دلیل قیمت ارزانتر آنها به دنبال چه قابلیت‌هایی “نباید” باشید.

طراحی
لپ تاپ‌ها از دسکتاپ‌ها شخصی‌ترند و تقریبا می‌توان گفت تنها یک صاحب دارند(نه مثل کامپیوتر خونه که از پدر تا فرزند خردسال پشتش می‌شینن). وقتی وسیله‌ای شخصی شود قطعا ظاهر آن هم مطابق با سلیقه خود فرد انتخاب می‌شود، اما به خاطر داشته باشید که از لپ تاپ‌های ارزان قیمت، ظاهری مثل تاپ مدل‌های فشن انتظار نداشته باشید. این گونه لپ تاپ‌ها به احتمال زیاد از اجزا پلاستیکی ارزانتر استفاده می‌کنند و طراح آنها زیاد خلاقیت به خرج نداده است. این لپ تاپ‌ها نه تنها ضخیم هستند بلکه بیشتر با طراحی مشکی رنگ براق تنها صفحه‌ای مناسب برای ثبت اثر انگشت چرب شما خواهند بود.
طراحی گاهی اوقات فقط به همان زمینه محدود نمی‌شود، بلکه در واقع به مهندسی ساخت هم اطلاق می‌شود، پس هنگام انتخاب اینگونه لپ تاپ‌ها به لولا‌های بین کیبورد و صفحه توجه کنید و از محکم بودن آنها اطمینان حاصل کنید.

جنس بدنه
انتخاب جنس بدنه اعلا و با کیفیت حتما دلیلی دارد. مثلا آلومینیوم برای مقاومتش، درخشندگیش و مقاومتش در برابر خوردگی و انعطاف پذیریش انتخاب می‌شود. اما لپ تاپ‌های ارزانقیمت تقریبا همگی پلاستیکی هستند. با اینکه پلاستیک هم ماده بدی برای ساخت بدنه نیست، اما به وزن لپ تاپ‌ها می‌افزاید و از ظرافت در ظاهر آنها می‌کاهد.
توجه کنید که لپ تاپ‌های ارزانقیمت اغلب از مواد پست در ساخت استفاده می‌کنند و با پوشاندن آنها با اسپری پلاستیک این مواد را به شکل فلز جلوه می‌دهند. این کار در واقع تقلب محسوب می‌شود و بدتر اینکه پس از مدتی وقتی آن لایه رویی به دلایلی از بین رود، پلاستیک زیرین به شکل بدی پدیدار می‌شود.

کیفیت ساخت
به اسکلت خوب توجه کنید و مطمین شوید که اتصالات به خوبی انجام شده است. مثلا اتصال کیبورد. معمولا طراحی نادرست کیبورد از سرعت و راحتی عملیات تایپ کاسته و کیفیت پایین تاچ پد باعث می‌شود که کنترل عمل اشاره کردن به سختی انجام شود.

اجزا
اغلب وقتی می‌خواهیم یک لپ تاپ انتخاب کنیم به فضای داخلی، نوع پردازشگر و گرافیک آن توجه زیادی می‌کنیم. لپ تاپ‌های ارزانتر مشکلی از نظر اندازه فضای داخلی ندارند و پا په پای انواع گرانتر حرکت می‌کنند، اما مساله اینجاست که انتظار نداشته باشید در انواع ارزان خبری از SSD وجود داشته باشد.همانطور که می‌دانید این نوع هارد دیسک باعث ارتقا سرعت محاسبات و بوت شما می‌شود و از نوع معمولی گرانتر است، پس طبیعتا انتخاب مناسبی برای لپ تاپ‌های ارزانقیمت نخواهد بود.
صفحه نمایش‌های تعبیه شده در این دستگاه‌ها به خاطر اینکه باید مدت زمان زیادی به آنها خیره شویم، باید از بهترین کیفیت موجود بهره مند باشند. نسبت کنتراست، غنای رنگها، روشنایی، انعکاس و غیره باید در بهترین حالت ممکن قرار داشته باشند تا از آسیب‌های چشمی جلوگیری شود.
اما مساله‌ای اینجا به وجود می‌آید که باید صادق باشیم و شما را از آن آگاه کنیم. از صفحه نمایش لپ تاپ‌های ارزانقیمت متاسفانه می‌توان به جای آینه هم استفاده کرد، میزان انعکاس به شدت بالاست و در محیط‌های روشن احتمالا همه اشیا اطراف را غیر از محتویات در حال نمایش، در صفحه خواهید دید.

کارایی
خب بحث به اینجا که می‌رسد دیگر باید جدی بود. شاید بتوان با یک بدنه پلاستیکی و یک صفحه نمایش نا مرغوب کنار آمد، اما با کارایی سطح پایین واقعا نمی‌شود.
گول سرعت کلاک را نخورید. واقعیت این است که باور چنین رقمی “2.5GHz “، ساده انگارانه‌ترین برداشتی است که می‌توانید از میزان سرعت و کارایی داشته باشید. مگر اینکه نوع ، نسل، تعداد هسته‌های پردازشگر و از دیگر تاکتیک‌هایی را که اینتل و AMD برای نگه داشتن نسل x86 خود در بازار انجام داده‌اند هم بدانید.
بهترین راه برای مطلع شدن از سرعت و کارایی واقعی لپ تاپ مطالعه بررسی‌ها و مقایسه‌های درون نت است. صحبت کاربران را بخوانید و بر طبق آنها تصمیم بگیرید.
انتظار زیادی از مقدار گرافیک در لپ تاپ‌های ارزان نداشته باشید، زیرا به چیپ گرافیکی مجزا برنخواهید خورد. در اینگونه لپ تاپ‌ها گرافیک روی چیپ اصلی قرار دارد و برای انجام بازی‌های معمولی هم مناسب نیست، پس این اطمینان را می‌دهیم که لپ تاپ‌های ارزان اصلا مناسب بازی نخواهند بود. بهتر است برای بالا بردن سرعت و کارایی تنظیمات گرافیک را در حداقل وضعیت مناسب قرار دهید تا از روانی کار کاسته نشود.
مسلما از نظر باتری و مدت زمان کار لپ تاپ هم این گروه زیاد قدرتمند عمل نخواهند کرد. البته زیاد هم نگران این قضیه نباشید، چراکه در لپ تاپ‌های گرانقیمت هم باتری هنوز به اندازه‌ای که باید باشد نیست.

اتصالات
مساله دیگری که در کارایی تاثیر دارد بحث اتصالات است. مخصولا اتصال وای فای. لپ تاپ‌های ارزان دارای ابتدایی‌ترین اتصال وای فای هستند و بر خلاف اتصالات سه آنتنه در لپ تاپ‌های جدید و پیشرفته از یک آنتن که باعث کاهش میزان کارایی بیسیم می‌شود بهره می‌برند.
در لپ تاپ‌های ارازن خبری از USB 3.0 و HDMI برای پایین‌تر آوردن هزینه‌ها نیست.
شاید نتوان از این گونه لپ تاپ‌ها کارهای سنگین گرافیک و ویرایشی خواست، اما به طور حتم برای انجام کارها و محاسبات سبک مناسب هستند. البته این را هم در نظر بگیرید که شاید به جای آنکه بخواهید برای داشتن این لپ تاپ‌ها هزینه کنید، یک تبلت یا فبلت بیشتر بتواند کارتان را راه بی‌اندازد، سبکتر است، سرعت بیشتری دارد، بازی‌های بهتری رویش اجرا می‌شود و از نظر اتصالات چیزی کم ندارد، اما همین بس که کامپیوتر نیست!

6 در مورد “همه چیز درباره لپ‌تاپ‌های ارزان و آنچه باید موقع خرید آنها بدانید”

  1. مقالتون فوق العاده بووووود جا داره یه تشکر ویژه ازتون بکنم.
    یه سوالی هم داشتم لپ تاپ های 2 میلیون تومان جز این لپ تاپ های ارزان قیمت حساب میشوند یا خیر؟

    1. سارا صریحی

      راستش نمیدونم با توجه به بازار ایران و اقتصادش لپ تاپ ارزانقیمت دقیقا چند تومانه. بهتره سری به بخش راهنمای خرید لپتاپ و قیمتاش تو سایت و انجمن بزنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH