بررسی اپلیکیشن تاپ

بررسی اپلیکیشن تاپ: سبکی نو در خدمات الکترونیک!

باید گفت این روزها آن‌قدر نرم‌افزارهای پرداخت الکترونیک زیاد شده‌اند که کمتر می‌توان کسی را پیدا کرد که حداقل یکی از این اپلیکیشن‌ها را روی اسمارت‌فون خود نداشته باشد. رشد قارچ‌گونه این اپلیکیشن‌ها باعث شده تا این بازار کم‌کم به سمت اشباع پیش‌رفته و البته سامانه‌های قدیمی‌تر مانند: آپ و… با تبلیغ‌های گسترده، نقش اصلی را در این مارکت بازی کنند. همچنین باید افزود که بعید است فعلا نرم‌افزاری بتواند چنین رقیبان قدرتمندی را به راحتی کنار گذاشته و در جایگاه نخست قرار بگیرد.

اما خب خوشبختانه در این میان هنوز توسعه‌دهندگان خوش ذوقی هم هستند که سعی می‌کنند، خاص‌تر از بقیه عمل کرده و نتیجه‌ای متفاوت را در اختیار کاربر قرار دهند. اپلیکیشن تاپ یا همان تجارت الکترونیک پارسیان یکی از آنهاست، این برنامه با ایجاد چند وجه تمایز سعی می‌کند از همان ابتدا به کاربر نشان دهد که نتیجه تلاش توسعه‌دهندگان، یک کپی ساده از روی دیگر محصولات مشابه نبوده و قرار است همه‌چیز متفاوت‌تر از گذشته باشد. با ما در آی‌تی‌رسان همراه شوید تا به این برتری‌ها و تفاوت‌های اپلیکیشن تاپ نگاهی بیندازیم…

طراحی

بررسی این اپلیکیشن را با یک مقایسه ساده شروع می‌کنیم تا از همان ابتدا تفاوت‌های این اپلیکیشن با دیگر همتایانش را بهتر متوجه شوید.

بررسی اپلیکیشن تاپ

با یک نگاه به تصویر بالا متوجه می‌شویم در حالی که نرم‌افزارهای معروف یاد شده، برای عقب نماندن از یکدیگر دست به طراحی‌های تکراری مشترک برده‌اند و هردو سامانه استفاده از آیکون‌های گرد را به بهره‌گیری از خلاقیت ترجیح داده‌اند، اپلیکیشن تاپ با نگاهی متفاوت سراغ استفاده از طراحی تخت (Flat Design) رفته و باید این تصمیم و شجاعت برنامه‌نویسان را به‌خاطر حرکت برخلاف وضع موجود تحسین نمود.

نوع چیدمان و اندازه کاشی‌های بکار رفته در این برنامه متناسب با کارایی و محبوبیت آنها طراحی و به شکلی پیش‌روی کاربر قرار گرفته که بسیار مناسب است. اگر می‌پرسید چرا؟ پاسخ شما اینجاست؛ در این اپلیکیشن کاشی خرید شارژ که در واقع اصلی‌ترین و پراستفاده‌ترین امکان موجود در برنامه است بزرگتر از بقیه و در مرکز جای گرفته تا دسترسی به آن سریع‌تر از بقیه گزینه‌ها باشد.

بررسی اپلیکیشن تاپ

همچنین قابلیت‌های جدید‌تر نرم‌افزار مانند: انتقال وجه کارت به کارت، پرداخت جریمه و… نیز برای جلب توجه بیشتر با رنگ مختلفی مشخص شده‌اند و به طور کلی نوع قرارگیری کاشی‌ها متناسب با کاربرد آنها بوده است. در پایین برنامه نیز یک نوار متحرک، آخرین اخبار مرتبط با سامانه مثل: قرعه‌کشی‌ها و… را به اطلاع مشتریان می‌رساند.

در منوی کشویی موجود در بالای سمت راست نیز گزینه‌های متنوعی وجود دارند که با لمس هرکدام از آنها به خدمات تکمیلی مناسبی دسترسی خواهید داشت.

عملکرد

عملکرد برنامه‌های این چنینی آن‌قدر مشابه و یکسان است که از زیاده‌گویی درباره آن پرهیز و بیشتر درباره تفاوت‌های آن صحبت خواهیم کرد زیرا همه این سامانه‌ها، نیازهای مختلف مرتبط با پرداخت‌های الکترونیک از جمله: شارژ سیم‌کارت، خرید بسته اینترنت و خرید طرح ترافیک و… را در سریع‌ترین زمان ممکن برای کاربر برآورده می‌کنند.

یکی از بخش‌های کاربردی اپلیکیشن تاپ ذخیره هر تراکنش انجام شده، با نام دل‌خواه کاربر است به‌طوری که پس از خرید شارژ یا بسته اینترنت یا… می‌توانید تراکنش انجام شده را با یک نام ذخیره و در دفعات بعدی با لمس نام ثبت شده، در سریع‌ترین زمان ممکن آن را تکرار کنید. این ویژگی به کاربر اجازه می‌دهد تا بدون انجام مراحل تکراری تراکنش مورد نظر خود را انجام داده و در زمان صرف شده نیز صرفه‌جویی کند.

بررسی اپلیکیشن تاپ

یکی دیگر از قسمت‌های موجود در این نرم‌افزار، بازی تاپ بوده که هر کاربر قادر است بعد از انجام هر تراکنش از بخش “امتیازگیری” از طریق یک بازی پرتاب میوه‌ها، امتیاز گرفته و شانس برنده شدن خود را تا زمان برگزاری قرعه‌کشی افزایش دهد.

از دیگر خدمات این برنامه می‌توان به امکان انتقال وجه کارت به کارت اشاره کرد که برخلاف تبلیغات گسترده، هنوز از تعداد اندکی از بانک‌های عضو شبکه شتاب پشتیبانی می‌کند. از سوی دیگر وقتی به منوی خرید بسته اینترنت سر بزنید، درمی‌یابید که فقط می‌توانید بسته اینترنت همراه خریداری کنید و خبری از قابلیت شارژ اینترنت ADSL نیست در صورتی که نرم‌افزارهای رقیب یاد شده، امکانات گسترده و متنوع‌تری را در بخش‌های مختلف در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

بررسی اپلیکیشن تاپ

نکته منفی دیگری که در عین ناباوری هنگام کار با این اپلیکیشن متوجه شدیم، مصرف بالای باتری این برنامه بود! به‌طوری که با چند دقیقه کار با تاپ با پیغام “این برنامه در حال کاهش عمر باتری است” مواجه شدیم و با بررسی دقیق‌تر و نگاهی به بخش “میزان استفاده باتری” گوشی‌هوشمند دریافتیم که متاسفانه بهینه‌سازی مناسبی در این برنامه از سوی توسعه‌دهندگان صورت نگرفته و همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، این برنامه با مصرف حدود 20 درصد از باتری، در جایگاه نخست قرار گرفته و حتی توانسته بیشتر از صفحه نمایش گوشی انرژی مصرف کند که امری بسیار عجیب و نگران‌کننده است!

در پایان هم باید گفت، اپلیکیشن تاپ به‌خاطر طراحی منحصر به‌فرد و رابط کاربری مناسب جز یکی از بهترین‌هاست ولی انتظار می‌رود که توسعه‌دهندگان این برنامه در به‌روزرسانی‌های بعدی میزان مصرف انرژی این برنامه را تعدیل کرده و با افزودن امکانات متنوع و گسترده‌تر، کاربران بیشتری را به‌سوی استفاده از این برنامه جذب کنند.

1 در مورد “بررسی اپلیکیشن تاپ: سبکی نو در خدمات الکترونیک!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH