Deep Space Gatewayِ‌؛ پایگاه فضایی مشترک آمریکا و روسیه بر روی ماه

این روزها موارد زیادی وجود ندارد که آمریکا و روسیه در مورد آن‌ها توافق داشته باشند. روابط بین دو کشور در ماه‌های اخیر تیره بوده، اما این مورد مانع از همکاری آژانس‌های فضایی دو کشور نشده است. به‌تازگی روسکاسموس، سازمان فضایی فدرال روسیه، گزارشی تازه از همکاری خود با ناسا را منتشر کرده است. هر دو سازمان اعلامیه‌ای منتشر کرده‌اند که در آن تایید می‌کنند برای ساخت یک پایگاه فضایی بر روی ماه با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

در بیانیه آمده است که هر دو کشور دید یکسانی نسبت به اکتشافات بشری دارند. بیانیه تایید می‌کند که این دو کشور همکاری‌های لازم جهت ساخت یک پایگاه قمری را خواهند داشت. نام این پروژه مشترک Deep Space Gateway خواهد بود.

Deep Space Gateway پایگاهی بوده که ناسا برنامه‌ریزی‌های لازم برای ساخت آن در مدار ماه را از سال 2020، انجام داده است. در بیانیه اشاره شده که کار ساخت آن از اواسط سال 2020 آغاز می‌شود. امکان دارد کشورهای دیگری نیز در این پروژه همکاری داشته باشند.

روسکاسموس همچنین اشاره می‌کند که یک سری استانداردهای فنی برای پایگاه‌های فضایی بر روی ماه و فراتر از آن وضع خواهد شد. ساخت سیستم‌های پشتیبانی از زندگی و پورت‌های اتصال براساس طراحی‌های روسی خواهد بود. حتی سیستم‌های حال حاضر موجود در ایستگاه فضایی در بخش روسی قرار دارد.

هنوز راه زیادی برای تحقق این پروژه باقی مانده، اما می‌توان آن را یک قدم مثبت دیگر برای هر دو کشور محسوب کرد که نشان می‌دهد علی‌رغم اختلافات بر سر مسائل گوناگون، هر دو کشور پیشرفت انسان‌ها در فضا را به تاخیر نمی‌اندازند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH