مک‌بوک‌ها و آی‌فون‌های اپل احتمالا به پردازنده‌های ARM مجهز خواهند شد

کمپانی اپل قصد دارد تا به‌منظور کاهش وابستگی خود به دیگر شرکت‌ها در تامین قطعات مورد استفاده در دستگاه‌های خود، ساخت این محصولات را به دست مهندسان داخلی بسپارد. این قطعات شامل پردازنده‌های مورد استفاده در کامپیوترهای سری مک و همچنین دستگاه‌های موبایلی این شرکت می‌شوند.

براساس گزارش وب‌سایت ژاپنی Nikkie، مدیران اپل سعی دارند تا به‌منظور دستیابی به این هدف، دامنه فعالیت‌های خود را در صنعت محصولات نیمه‌هادی توسعه دهند. البته چند سالی است که این شرکت پردازنده‌های سری AX را برای آی‌فون‌های خود تولید می‌کند و در کنار آن، چندین چیپ مختلف را نیز به‌منظور استفاده در برخی قابلیت‌ها همانند سیستم تشخیص چهره و سنسورهای اثر انگشت، به خط تولید خود اضافه کرده است.

اما به‌نظر می‌رسد که اپل قصد دارد تا حضور پررنگ‌تری در این صنعت داشته باشد؛ تصمیمی ‌که می‌تواند منجر به قطع سفارش پردازنده‌های کمپانی اینتل شود و استفاده از پردازنده‌های مبتنی بر معماری ARM را در محصولات این شرکت به دنبال داشته باشد. اخیرا پردازنده‌های سری ARM اپل، به قابلیت‌ها و توان پردازشی بالایی مجهز شده‌اند و از این‌رو، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای استفاده در لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای این شرکت باشند.

اپل

در حال‌ حاضر مدل‌های کنونی کامپیوترهای مک به پردازنده‌های x86 اینتل مجهزند و پلتفرم macOS نیز مبتنی بر این طراحی، توسعه داده شده است. استفاده از پردازنده‌های سری ARM نیازمند اعمال تغییرات زیادی در این پلتفرم خواهد بود. با این‌حال چنین تصمیمی ‌از سوی اپل دور از ذهن نخواهد بود چراکه اقدامات اخیر این شرکت همانند تغییر کانکتورهای شارژر و حذف جک هدفون نشان می‌دهد که اهالی کوپرتینو از اتخاذ این تصمیمات هیچ ابایی ندارند؛ به‌ویژه آن‌که اپل در سال 2005 نیز چنین تصمیم مشابهی را اتخاذ و پردازنده‌های اینتل را جایگزین پردازنده‌های PowerPC کرد.

اگرچه این تغییرات نیازمند زمان زیادی برای اجرایی شدن هستند، اما یکی دیگر از شرکت‌هایی که تحت تاثیر این تصمیم قرار خواهد گرفت، کمپانی کوالکام است که مودم‌های این شرکت در گوشی‌های آی‌فون مورد استفاده قرار می‌گیرد. اپل قصد دارد تا در کمتر از دو سال آینده، نسل جدید مودم‌های اختصاصی خود را تولید و در محصولات خود استفاده کند.

شنیده‌ها حاکی از آن بوده که جدای از موارد فوق، اپل قصد دارد تا تولید مدارهای مجتمع یکپارچه شده با درایور تاچ، اثر انگشت و نمایشگر را نیز به دست مهندسان داخلی خود بسپارد. تولید این قطعه می‌تواند در آزادسازی فضای خالی بیشتر درون دستگاه موثر باشد و زمینه را برای تولید نمایشگرهایی مجهز به اسکنر اثر انگشت داخلی فراهم کند. البته اپل در این راه تنها نیست و اخیرا گزارش شده که شرکت گوگل نیز در تلاش برای تولید چنین نمایشگرهایی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH