مقایسه دوربین گلکسی نوت 8 و هواوی پی10 پلاس: دوگانه‌های رویایی!

دوربین را بایستی یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در اسمارت‌فون‌های امروزی دانست، جایی که سازندگان تلاش زیادی می‌کنند تا با بهبود در این قسمت حیاتی، کاربران را مجاب به خرید گوشی‌های خود کنند.

به همین خاطر ما به سراغ دو پرچم‌دار که داعیه بسیار زیادی در کیفیت دوربین دارند و خودشان را از برترین‌های دنیا می‌دانند، رفتیم تا ببینیم در مواجهه با یکدیگر و در شرایط عکس‌برداری یکسان و البته سوژه‌های متفاوت، چه کیفیتی را در بخش دوربین‌های دوگانه از خودشان نشان می‌دهند.

ابتدا اجازه بدهید که نگاهی به توانایی این دو عکاس حرفه‌ای بیندازیم و قبل آغاز این رقابت نفس‌گیر، رزومه آن‌ها را در بخش عکس و فیلم یک مرور کوتاهی بکنیم.

هنرمند اول: سامسونگ گلکسی نوت 8

بازیگر نخست ما، گوشی مطرح سامسونگ یعنی گلسی نوت 8 است که تنها چند روزی از ورودش به بازار می‌گذرد و لقب نخستین اسمارت‌فون سامسونگ با دوربین دوگانه را یدک می‌کشد.

نوت 8 به دو دوربین 12 مگاپیکسلی در پشت مجهز شده که به صورت افقی در کنار هم قرار گرفته‌اند. یک لنز اصلی واید در کنار یک لنز تله‌فوتو قرار گرفته و توسط آن می‌توانید زوم دوبرابری داشته باشید و یا تصاویر پرتره خاص با بک‌گراند تار بگیرید و در مقابل دوربین‌های DSLR خودی نشان دهید (البته این کجا و آن کجا!).

تفاوت این دو دوربین به اینجا ختم نمی‌شود. لنز واید یا همان لنز اصلی گوشی 26 میلی‌متری با سایز پیکسل‌های یک میکرومتری است که از گشادگی دیافراگم F/1.7 سود می‌برد در حالی که لنز تله‌فوتو 52 میلی‌متری بوده، سایز پیکسل آن 1.4 میکرومتر است و F/2.4 دارد. با این حال هر دو لنز به لرزش‌گیر اپتیکال تصویر مجهز هستند و از بابت تکان خوردن دست و تار شدن تصاویر نباید نگرانی خاصی داشت.

لنز مورد استفاده در نوت 8 همان چیزی است که در S8 دیده بودیم. بنابراین به فوکوس خودکار مجهز است و همچنان از فناوری Dual Pixel نیز بهره می‌برد. از لحاظ فیلم برداری نوت 8 یک محصول بسیار خوب است. صدا به خوبی ضبط می‌شود و کیفیت فیلم‌برداری نیز فوق‌العاده به‌نظر می‌رسد. همچنین می‌توانید به صورت 4K فیلم‌برداری کنید. لرزش‌گیر تصویر نیز نسبت به آنچه که در S8 دیده بودیم عملکرد بهتری را ارایه می‌دهد و می‌توان نسبت به حذف لرزش‌های دست به آن اعتماد کرد؛ از لحاظ کیفیت و همچنین نوع ضبط شدن صدا هم هیچ عیب و ایرادی را نمی‌توان به پرچمدار جدید کره‌ای‌ها گرفت.

هنرمند دوم: هواوی P10 پلاس

پرچم‌دار هواوی که پیش از این و در مدل P9 از دوربین دو گانه بهره گرفت، با استفاده از فناوری شرکت بزرگی چون لایکا، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

در پرچم‌دار قبلی یعنی P9، از دو لنز ۱۲ مگاپیکسلی استفاده شده بود اما این بار هواوی یکی از لنزها را به ۲۰ مگاپیکسل ارتقا داده تا کاربر بتواند تجربه شیرین زوم کردن بدون از دست دادن جزئیات که آن را زوم هیبریدی می‌نامد، درست همانند زوم اپتیکال تجربه کند. همچون قبل یکی از این لنزها (۲۰ مگاپیکسلی) تصاویر را به‌صورت سیاه و سفید می‌گیرد و با ترکیبی هنرمندانه که فقط از دستان متخصصان لایکا برمی‌آید، عکس نهایی را برای کاربر می‌گیرد.

البته هر دو لنز مورد استفاده دارای F/1.8 هستند که در مقایسه با P10 معمولی و همچنین میت 9 که دارای F/2.2 بودند، در رتبه بالاتری قرار می‌گیرد. لنز رنگی دارای یک لرزش‌گیر ۶ محوره است که به شما  کمک می‌کند تا لرزش دست‌تان، اثری بر روی کیفیت عکس‌تان نگذارد. به واسطه استفاده از دو لنز، قادر هستید تا تصاویر را به‌صورت بوکه بگیرید و از کیفیت آن لذت ببرید.

در واقع آن‌قدر در ساختار دوربین P10 پلاس فناوری‌های مختلف تعبیه شده که اگر بخواهیم به صحبت درمورد آن بپردازیم، شاید از حوصله خواننده (یعنی شما) خارج شود! در بخش فیلم‌برداری، سرانجام هواوی پس از تولید میت 9 رضایت به استفاده از وضوح 4K داد و با آنکه این رزولوشن همچنان برای اکثر افراد استفاده کاربردی ندارد، اما از منظر رقابت، نشان می‌دهد که این کمپانی مشکلی در ورود به حوزه‌های تازه نداشته و شاید نیاز به کمی زمان برای این امر مشاهده کرده است!

مقایسه دوربین‌ها

حال پس از این توضیحات، اجازه بدهید وارد بخش عملی بشویم تا ببینیم که عملکرد آن‌ها در محیط‌های مختلف چگونه است. از آنجایی که اکثر کاربران از دوربین گوشی خود در حالت اتوماتیک و استاندارد استفاده می‌کنند، پس ما نیز مود عکاسی و فیلم‌برداری را در همین شکل قرار دادیم و نسبت تمام تصاویر نیز 4 به 3 گرفته شده است.

عکس‌های هر دو دوربین با وضوح تصویر 12 مگاپیکسلی بوده و از هر سوژه ۳ تا ۵ بار عکاسی کردیم و بهترین نتیجه برای هر دوربین، برای مقایسه در ۱۰ حالت انتخاب شد. در پایان نیز فیلم‌برداری هم‌زمان دو گوشی را مشاهده می‌کنید که در مدتی کم‌تر از ۱ دقیقه به نمایش گذاشته شده است.

۱- محیط داخلی گسترده با نور کافی و عمق متوسط

در راند نخست عملکرد عکاسی هر دو گوشی را در یک محیط بسته و رنگارنگ داخلی با عمق متوسط و نور کافی به چالش کشیدیم.

۲- تصویر پرسپکتیو با رنگ‌بندی متنوع و نور کافی

در بخش دوم یک سوژه به حالت پرسپکتیو و رنگ‌بندی زیاد را برای عکاسی در نظر گرفتیم که نتیجه کار را می‌توانید مشاهده کنید.

۳- حالت بوکه (تار کردن بک گراند)

یکی از ویژگی‌های بسیار مهم در هر دو گوشی، توانایی تار کردن پس زمینه هست که می‌توان حتی میزان آن را پس از گرفتن عکس نیز تنظیم کرد. البته در این بخش، گوشی سامسونگ با فعال کردن این مود، عکس را با زوم بالاتر می‌گیرد و برای همین کادر آن بسته‌تر بوده و نسبت به گوشی هواوی مجبور هستید که فاصله خودتان را از سوژه بیشتر کنید که کار عکاسی را سخت‌تر می‌کند.

۴- عکس پرتره کودک

در راند چهارم، چهره یک کودک را شکار کردیم تا در عکاسی پرتره نیز بتوان کیفیت دو محصول را با یکدیگر مقایسه نمود.

۵- عکس HDR

سوژه انتخابی با بک گراند روشن انتخاب شده تا توانایی ثبت عکس با روشن بودن قابلیت HDR این دو پرچم‌دار به چالش کشیده شود. تصاویر به‌خوبی نشان می‌دهد کدام گوشی توانسته بالانس نوری بهتری را ایجاد کند.

۶- تصویر در زیر نور مستقیم آفتاب

عکس بعدی در روز روشن و با حضور مستقیم خورشید خانم گرفته شده است!

۷- سوژه ماکرو

عکس‌برداری ماکرو یکی از بخش‌های مورد علاقه برای بسیاری از افراد است، برای همین به سوژه مورد نظر خودمان که یک گل بنفش است تا حد امکان نزدیک شده و تصویرش را شکار کردیم.

۸- تاریکی مطلق

این تصویر در حالتی گرفته شده که حتی عکاس (یعنی خودم!) به‌درستی محیط پیرامونم را نمی‌دیدم و عکس گرفته شده در هر دو گوشی، روشن‌تر از چیزی است که چشمانم می‌دید!

۹- عکاسی با فلش

تصویر زیر از یک سوژه نزدیک و در تاریکی با استفاده از نور فلاش گوشی‌ها که هردو دارای دو LED هستند، گرفته شده است.

۱۰- اتاق نیمه روشن

تصویر آخر در یک اتاق نیمه روشن که تنها منبع نوری آن پنجره پشت سوژه است، گرفته شده و هر دو محصول بدون استفاده از فلش، تصاویر را شکار کرده‌اند.

فیلم‌برداری

برای مقایسه توانایی فیلم‌برداری گوشی‌ها، در یک لحظه واحد، هر دو مدل را با وضوح فول اچ‌دی تنظیم کرده و مشغول گرفتن ویدیو شدیم. از آنجایی‌که کیفیت صدا در نشان دادن هم‌زمان امکان پذیر نیست، بنابراین در دو کلیپ کوتاه زیر، فیلم‌داری هر گوشی به صورت مجزا نمایش داده می‌شود و با پخش هم‌زمان و یا نگاه کردن جداگانه، می‌توانید توانایی دو گوشی را با یکدیگر مقایسه کنید.

نتیجه‌گیری

از آنجایی که تلاش کردیم تا نتیجه فعالیت این دو پرچم‌دار را در شرایط یکسان به چالش بکشیم، پس قضاوت را هم بر عهده شما می‌گذاریم. مشخصا نمی‌توان یک گوشی را در تمام بخش‌ها برنده دانست اما اگر بخواهید در حالت کلی به یک مدل نمره بالاتری را بدهید، کدام‌یک انتخاب شماست؟ هواوی پی 10 پلاس یا گلکسی نوت 8؟

21 در مورد “مقایسه دوربین گلکسی نوت 8 و هواوی پی10 پلاس: دوگانه‌های رویایی!”

  1. من خودم هواوی دارم ولی باید اعتراف کنم فقط تو بخش وضوح و چشم نواز بودن رنگ ها یه مقدار خیلی کمی نت بالا تر بود ولی اگه قیمت رو مد نظر قرار بدین شما با خرید پلاس چیزی از دوربین از دستتون نرفته نصف پول تون رو هم ذخیره کردید
    ولی البته تو بخش زوم من ب هواوی رای می دم با اینکه امتحان نکردید این بخشو ولی من خودم امتحان کردم

  2. سلام نوت ۸ تو همه موارد سر تر بود به جز اتاق با نور پنجره و عکس بدون فلش که هوواوی توی اون عکس بهتر بود.ولی در کل سامسونگ توی گوشی هاش مخصوصا نوت روی دوربین خیلی کار میکنه.من خودم هم آیفون دارم هم نوت ولی واقعا عکاسی با نوت برام لذت بخش تر هست.

  3. دوست عزیز تو طرز حرف زدنت دقت کن..نظر تو دلیل نمیشه که بقیه اشتباه میگن..کاری هم ندارم کدوم بهتره..نظرت اینجا فقط واسه خودت مهمه.پس تحمیلش نکن.

    ممنون از سایت خوبتون?

  4. بجز حالت ۵ تو بقیه راند ها نوت۸ عملکرد بهتری داشت و عالی بود
    آقای گلکار ظاهرا اوضاع خودروسازی خیلی بهتر شده که دیگه تو چرخان مطلب نمی زارید!! ما منتظریم اقا

  5. در حالت پنج .شش و ده گوشی هواوی بهتر عمل کرد اما در هفت مورد دیگه گوشی سامسونگ برنده رقابت بود، اما البته بنظرم رقابت نوت هشت با میت ده جالبتر خواهد بود.ممنون از اقای گل کار

    1. سمیه انتظاری

      دمت گرم بابا .. اگه معلم میشدی سالی 2 تا دانش اموزم ملوم نبود از دستت قبول شن!!!!!
      بابا تقریبا 2 برابر قیمت داره نوت نسبت به پلاس، اونوقت میگی حرفی نداشت؟؟؟؟ اونم تو چند مورد کاملا مشخصه برتر بوده از نوت 8 …
      بابا بدجوری شکسته نفسی کردیا … میگم یوقت جاییت نشکنه از اینهمه شکسته نفسی؟ دستی… پایی..انگشتی چیزی!!؟

      1
      1
  6. note 8عالیه مخصوصا تو شب .هر کی میگ هواوی کاملا اشتباه میکنه فقط ب خاطر این ک هواوی دستشه میگ

    1. دوست من متاسفانه باید بگم سریعا و اورژانسی به یک چشم پزشک مراجعه کنید اوضاع چشمتون مساعد نیست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH