گران اما کم نظیر! (بررسی کوتاه لپ‌تاپ لنوو تینک‌پد T431s)

asus-thinkpad

شرکت IBM‌ تینک‌پد‌های رده T را در سال ۲۰۰۰ معرفی کرد و پنج سال پس از آن هم که خط تولید رایانه‌های این شرکت به لنوو واگذار شد، تولید این محصولات همچنان با همان روند و الگوی قبلی ادامه یافت. این محصولات به سرعت به مدل‌هایی مناسب برای بازرگانان تبدیل شدند و رده کاربری آن‌ها به کاربران تجاری اختصاص پیدا کرد. این موضوع اگرچه در سیر تحول تینک‌‌پد‌ها یک نقطه عطف است، ولی تاثیر زیادی روی قیمت رده T داشته که اکنون هم ادامه دارد و استفاده از این مدل‌ها را از دسترس مخاطبان عمومی خارج می‌کند. لپ‌تاپ‌های سری T‌ تینک‌پد اولین تراشه امنیتی در دنیای رایانه‌ها را به خود اختصاص دادند و در بدنه آن‌ها نیز برای فزایش استحکام و کاهش وزن از کامپوزیت‌های تیتانیومی استفاده شده است.

یکی از مدل‌های جدید این رده T431s است که تحولات زیادی در طراحی آن دیده می‌شود. در این مدل ضخامت بدنه به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده و به ۲۱ میلی‌متر رسیده است و در کنار آن وزن دستگاه نیز تا ۱.۶ کیلوگرم کاهش داشته است. این تغییرات به حدی است که لنوو این مدل را با نام اولترابوک معرفی می‌کند. البته باید توجه داشت که مشخصات این مدل با اولترابوک‌های واقعی که کمتر از ۱۵ میلی‌متر ضخامت و سبک‌تر از ۱.۵ کیلوگرم هستند فاصله دارد. با این حال T431s با وجود کاهش وزن و اندازه همچنان موفق شده است استانداردهای نظامی (MIL-SPEC) را دریافت کند و در هشت آزمون دشوار مانند سقوط از ارتفاع، شوک‌های فیزیکی، حرارت و رطوبت امتیاز قابل قبول را کسب کند. در ادامه با آی‌تی‌رسان همراه باشید تا نگاهی نزدیک‌تر به این محصول جدید لنوو بیندازیم.

طراحی مقاوم بدنه

با نگاهی بی‌طرفانه به این مدل می‌توان گفت T431s اگرچه در بحث مشخصات فنی حرف زیادی برای گفتن ندارد اما طراحی آن واقعا کم نظیر است. در این مدل برای افزایش مقاومت بدنه در سطح زیرین دستگاه، آلیاژهای منیزیومی بکار رفته است. ضمن اینکه در میان اجزای درونی نیز یک قفس فلزی از قطعات داخلی محافظت می‌کند و این در حالی است که وزن دستگاه فقط یک صد گرم با استاندارد اولترابوک‌ها فاصله دارد. پوشش بیرونی این دستگاه نیز از جنس فیبر کربن است. این ماده قیمت بالایی دارد و فقط در محصولات لوکس و گران‌قیمت استفاده می‌شود اما علیرغم وزن بسیار سبکی که دارد، می‌تواند در برابر تنش‌های فیزیکی از دستگاه محافظت کند.

T431s++

امنیت

سه ویژگی امنیتی در این مدل بیش از سایر موارد جلب توجه می‌کند. نخست استفاده از یک تراشه برای رمزگذاری روی فایل‌ها است که مدیریت متمرکز مشخصات امنیتی را انجام می‌دهد. ویژگی دوم به حسگر اثر انگشت در حاشیه کیبورد این دستگاه اشاره دارد. این حسگر نیز اطلاعات خود را درون یک تراشه مستقل ذخیره می‌کند و به همین دلیل برای استفاده از آن نیازی به اجرای سیستم‌ عامل نیست. در نتیجه حتی برای روشن شدن دستگاه نیز لازم است هویت کاربر تشخیص داده شود. ویژگی سوم در واقع یکی از توانایی‌های امنیتی اینتل به نام vPro است. از طریق این فناوری زمانی که دستگاه سرقت شود یا ورود مشکوک کاربر ناشناس تشخیص داده شود، دستگاه به صورت خودکار شروع به رمزگذاری روی داده‌ها می‌کند و آن‌ها دیگر قابل استفاده نیستند مگر اینکه رمز بازگشایی فعال شود.

کیبورد و تاچ پد

صفحه‌کلید این مدل دارای دکمه‌های طرح لبخند در آرایش جزیره‌ای است. این دکمه‌ها دارای گودی بوده و دو طرف آن‌ها برجسته است. در عین حال حاشیه پایینی آن‌ها به سمت بیرون امتداد پیدا کرده و شبیه یک لبخند است. این طراحی از طریق بررسی‌های فراوان انتخاب شده و لنوو مدعی است این کلیدها بیشترین دقت را حین تایپ دارند. اندازه هر کدام از کلیدها در سایز کامل طراحی شده و بین آن‌ها یک فضای خالی وجود دارد. برای عدم لغزش کلیدها، بدنه دستگاه به گونه‌ای طراحی شده که کلید را به طور کامل در بر می‌‌گیرد و جلوی حرکت اضافی آن را می‌گیرد. در این کیبورد از نور پس زمینه هم استفاده شده است و این نور می‌تواند در دو سطح روشنایی کم و زیاد فعال شود. کلیدهای عملکرد نیز از طریق ترکیب با دکمه Fn اجرا می‌شوند، با این حال می‌توان وظیفه اصلی این دکمه‌ها را به عملکردها اختصاص داد و برای استفاده از ردیف‌های F از کلید Fn استفاده کرد.

T431s

تاچ‌پد در این مدل دیگر دارای کلیک‌های برجسته در بالا و پایین صفحه لمسی نیست و به صورت یکپارچه در آمده است. این صفحه لمسی روی پایه‌های فنری حرکت می‌کند و با اندکی فشار در سمت چپ راست در حاشیه بالا و پایین آن می‌توان اعمال کلیک را انجام داد. صفحه روی این تاچ‌پد نسبت به چربی انگشتان مقاوم است و از توان تشخیص لمس مناسبی برخوردار است. این تاچ پد برای اجرای برخی وظایف در ویندوز هشت بهینه شده است.

نمایشگر

مدل T431s در سایز ۱۴.۱ اینچ تولید می‌شود و نسبت به مدل‌های رایج از وضوح بهتری برخوردار است. کیفیت نمایشگر این دستگاه ۱۶۰۰×۹۰۰ ویکسل بوده و قدرت نمایش رنگ‌ها و سطح روشنایی تصویر نیز در سطح مناسبی قرار دارد، با این حال زاویه دید پنل مانند سایر لپ‌تاپ‌هایی که از نمایشگرهای TN استفاده می‌کنند، محدود است.

مشخصات فنی

علیرغم ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای که تینک‌پد T431s در بخش طراحی و امکانات دارد، اما مشخصات فنی آن به همین اندازه چشمگیر نیست. البته دو نکته را باید در نظر داشت، اول اینکه یک لپ‌تاپ تجاری با گروه مخاطب حرفه‌ای که شامل طیف گسترده‌ای از مشاغل می‌شود لزوما نیازی به مشخصات فنی قدرتمند ندارد و نکته دوم اینکه T431s اگرچه در عنوان قطعات به کار رفته، یک دستگاه معمولی است اما امتیازی که در نرم‌افزارهای بنچمارک و تست بدست آورده کاملا متفاوت از مشخصاتی است که روی کاغذ می‌بینیم.

GPUZ-T431s CPUZ-T431s

در این مدل از یک پردازنده Core i5 3337U استفاده شده است که در میان مدل‌های کم مصرف قرار دارد و توان آن ۱۷ وات است. این پردازنده در مقایسه با مدل‌های ۳۵ وات حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش کارایی نشان می‌دهد اما عملکرد آن برای فعالیت‌های روزمره مانند مرور اینترنت، کار با اسناد متنی و پخش فیلم و موسیقی کافی است. این پردازنده، دو هسته فیزیکی دارد و مجهز به فناوری هایپر تریدینگ است. بخش گرافیکی دستگاه نیز شامل هسته گرافیکی درون پردازنده است و از کارت گرافیکی مستقل در آن استفاده نشده است. یک هارددیسک ۵۰۰ گیگابایتی و ۴ گیگابایت رم از دیگر ویژگی‌های این مدل هستند.

پس از بررسی این لپ‌تاپ توسط نرم‌افزار PCMARK، امتیاز قابل توجه ۴۲۴۰ بدست آمد که نشان می‌دهد قطعات آن کارایی بالایی در اجرای نرم‌افزارهای مختلف دارند. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که عملکرد دستگاه نه تنها در اجرای برنامه‌های محاسباتی و پردازشی، بلکه در فعالیت‌های روزمره مانند استفاده از مرورگرها یا پخش فیلم و رمزگشایی فایل‌های موسیقی نیز بالا باشد و این موضوعی است که در T431s به خوبی رعایت شده است.

pcmark-Thinkpad-T431s

سخن پایانی

به عنوان جمع‌بندی می‌توان گفت تینک‌پد اولترابوک T431s یک مدل با دوام و مقاوم ولی با قیمت بالاست. این دستگاه کارایی خوبی در اجرای نرم‌افزارها دارد و امکانات مختلف آن مانند ویژگی‌های امنیتی در میان مدل‌های موجود در بازار کم‌نظیر هستند. با این وجود قیمت بالای T431s برای کاربران عمومی مناسب نیست و نمی‌توان آن را برای کاربردهای دانشجویی و خانگی معرفی کرد اما کاربران حرفه‌ای قطعا با انتخاب‌های محدودی که در این زمینه دارند، از T431s استقبال می‌کنند. در حال حاضر می‌توانید این لپ‌تاپ را با قیمت ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان به همراه گارانتی سازگار از بازار تهیه کنید.

T431s+

4 در مورد “گران اما کم نظیر! (بررسی کوتاه لپ‌تاپ لنوو تینک‌پد T431s)”

  1. آقای نقاش عزیز قیمت قیمت ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان !!! انتخاب محدود نیست و خیلی از کاربران حرفه ای !!! گزینه های بهتری رو در نظر میگیرند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH