هر آنچه که باید پیش از خرید تلویزیون بدانید(راهنمای خرید)

5686

با یک راهنمای خرید دیگر در خدمتتان هستیم. در سری مقالات راهنمای خرید تلاش بر این شده تا با بومی سازی اطلاعات مناسبی در اختیارتان قرار بگیرد.
خرید یک تلویزیون جدید یکی از دشوارترین خریدهای تکنولوژیکی است، مخصوصا زمانی که اطلاعات کافی از مدل‌ها و اصطلاحات تخصصی نداشته باشید. به مانند دیگر راهنماهای خرید مسایل اولیه‌ای وجود دارد که برای داشتن یک خرید مناسب دانستن آنها الزامی است.
اینکه شال و کلاه کنید و به اولین مغازه صوتی تصویری محل یا شهرتان بروید و اولین تلویزیون جلوی چشمتان را انتخاب کنید، مسلما بهترین کاری که می‌توانستید بکنید نبوده است. مواردی است که قطعا باید پیش از خرید از آنها آگاه باشید. با مقاله زیر همراه باشید تا اطلاعات جامع و کاملی در اختیارتان قرار دهیم.

اندازه مهم است
آن دسته از افرادی که نسبت به جایی که درمنزل یا محیط کار دارند سایز تلویزیون خود را انتخاب می‌کنند، قطعا انتخاب هوشمندانه‌ای نخواهند داشت.
لازم است که بدانید صفحات بزرگ ضعف‌های تصاویر SD را بخوبی مشخص می‌کنند، مگر اینکه در فاصله زیادی از شما قرار داشته باشند. اما این قضیه برای تصاویر اچ دی متفاوت است و نگرانی از خرابی تصاویر در فاصله نزدیک وجود ندارد. به عنوان یک استاندارد تقریبا می‌توان گفت فاصله‌ای در حدود 4 تا 6 برابر ارتفاع تلویزیون برای مشاهده تصاویر بهترین حالت ممکن است.
اگر نزدیکتر بنشینید نویز تصاویر را بیشتر می‌بینید، اگر دورتر باشید از آنچه هست لذت کافی نخواهید برد.

چگونه اندازه مناسب HDTV را محاسبه کنیم؟
در ابتدا باید این نکته را در نظر بگیرید که آیا تلویزیون شما به اندازه کافی بزرگ است که محدوده دید شما را تحت پوشش قرار دهد؟ در رابطه با تلویزیون‌های SD بدانید که تلویزیون‌های بزرگتر تصاویر بدتری ارایه می‌دهند.
اندازه ایده آل تلویزیون از ضرب فاصله‌ای که می‌خواهید درروبروی آن بنشینید در عدد 0.535 و گرد کردن عدد بدست آمده به نزدیکترین مقدار در می‌آید.
مثلا اگر قرار است در فاصله 80 اینچی از تلویزیون بنشینید، اندازه مناسب تلویزیونتان برابر با 42 اینچ خواهد بود. (42.8=0.535×80)

ویژگی‌هایی که یک تلویزیون خوب باید داشته باشد
ویژگی‌های زیادی وجود دارد که باید آنها را مد نظر بگیرید. در زیر چند تا از این موارد آمده‌اند:
HD ready: ست‌هایی که دارای علامت HD ready هستند، الزامات موجود در EICTA را بر آورده می‌کنند. این استاندارد در واقع شامل درگاه HDMI و ورودی‌های ویدیو و رزولوشن حداقل 768 * 1024 پیکسل است.
Freeview tuner: از آنجایی که پخش تلویزیونی آنالوگ در سال 2012 از رده خارج شد، مطمین شوید که تلویزیون شما تیونر دیجیتال داشته باشد. بیشتر آنها در حال حاضر به freeview HD و Freesat HD تجهیز شده‌اند.
Photo viewing: اگر دوربین دیجیتال دارید، تلویزیونی بخرید که دارای شکالف کارت حافظه و سوکت USB باشد تا بتوانید عکس‌های خود را در تلویزیونتان ببینید.

به غیر از ویژگی‌های سخت افزاری، صفحه نمایش شما باید دارای ویژگی‌هایی باشد.
کنتراست: در قسمت‌های سفید نباید هیچ نشانی از سبزی، صورتی یا آبی وجود داشته باشد و مشکی نیز باید خالص باشد، طوسی، سبز یا آبی نشده باشد.
رنگها: به روشنی و غلظت آنها توجه کنید، خطوط محیطی چقدر بدون نویز هستند، رنگهاچقدر اشباع شده‌اند و رنگ پوست مخصوصا در صحنه های تاریک چقدر طبیعی است.
جزییات کیفیتی: چقدر صفحه بافتها را نشان می‌دهد؟ آیا مثلا یک درخت به شکل یک توده سبز دیده می‌شود یا برگها به خوبی مشخصند؟
لبه ها: در لبه‌ها به دنبال ناهمواری، یا هاله‌های روشن مخصوصا در قسمت‌های خمیده باشید.
حرکت: صحنه های پر تحرک را بررسی کنید تا مطمین شوید که اجسام محرک در زمان حرکت‌های سریع ایجاد تاری، نامفهومی، لرزش یا نقطه نقطه شدن نکنند.
نتایج تصویری: به مشکلاتی از قبیل نواری شدن رنگها، پیوستن رنگها، رگه‌دار شدن، لکه دار شدن، پیکسل پیکسل شدن و هر چیزی که نشان از تیونر ضعیف دارد و به خاطر پردازش تصویری تلویزیون اضافه شده است توجه کنید. سعی کنید با تغییر تنظیمات این مشکلات را حل کنید.

صدا

برای ارایه صدای عالی که مکمل تصاویر خوب باشد، تلویزیون باید به یک سیستم صدایی سراند متصل شود. ولی همیشه که این سیستم در اختیارمان نیست، پس بهتر است بلندگوها را تست کنیم.
باس:باید صدای زیر چرخشی و عمیقی باشد که باعث تکان خوردن اسپیکرها یا تلویزیون نشود و صداهای دیگر را تحت پوشش قرار ندهند، اما در زمان نیاز بلند شود.
ووکال:صداها باید باز، غنی و صاف باشند، نه اینکه تو دماغی، نامفهوم و خفه باشند.
تریبل: افکتهای تریبل باید صاف شنیده شوند و در صحنه‌هایی با صدای بلند، چرخشی و نرم باشند و صدای اصلی را تحت تاثیر قرار ندهند.
عمق صدا: یک تلویزیون خوب باید صدا را به اطراف بفرستد، جلو عقب کند و بعدی علاوه بر آنچه بر روی اسکرین است به تصویر بدهد، بدون اینکه انسجام از بین برود.
همگام بودن صدا و تصویر لب زدن: بررسی کنید و مطمین شوید که حرکت دهان بازیگرها با آنچه می‌گویند هماهنگ است. در برخی از فلت اسکرین‌های قدیمی‌تر پردازش تصویر طولانی‌تر انجام می‌شود. این تصاویر با صدا ناهماهنگ می‌شوند.
این نکات را هنگام خرید و تست تلویزیون خود در نظر بگیرید تا از یک خرید مطمین لذت ببرید.

3 در مورد “هر آنچه که باید پیش از خرید تلویزیون بدانید(راهنمای خرید)”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH