تاریخچه فعالیت در اینترنت

آیا واقعا می‌توانید تاریخچه فعالیت‌های‌تان در اینترنت را پاک کنید؟

حتما تا به حال این جمله خنده‌دار را شنیده‌اید: “اگر من مردم، تاریخچه اینترنت من را پاک کنید.” هر کسی ممکن است به این فکر بیافتد چون هرچقدر هم که فعالیت‌های شما در اینترنت پرسش برانگیز نباشد، باز هم این احتمال وجود دارد که قبلا در گوگل جست‌وجوهایی کرده باشید که از دید دیگران متعجب‌کننده باشند. یا شاید هم پروفایل یک فرد خاص در فیس‌بوک را برای دفعات نسبتا زیادی بازدید کرده باشید. با این‌که اینترنت در حفظ حریم خصوصی کاربران پیشرفت‌های زیادی داشته، ولی باز هم این خود ما هستیم که درک درستی از حریم خصوصی خودمان در اینترنت نداریم.

از اواخر دهه ۱۹۹۰ اینترنت تبدیل به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما انسان‌ها شد. امروزه تقریبا بیش از ۴ میلیارد انسان در اینترنت حضور مجازی دارند. این میزان در واقع کمی بیش از ۵۰ درصد جمعیت کل جهان است؛ معیاری که در سال ۲۰۰۰ فقط معادل ۷ درصد از جمعیت جهان بود. دسترسی به اینترنت دیگر یک امکان ویژه برای افراد خاص به حساب نمی‌آید و بیشتر تبدیل به یک حق بشری شده است چون بخش قابل توجهی از زندگی انسان‌ها به آنلاین بودن آن‌ها بستگی پیدا کرده است.

به خاطر میزان قابل توجه مصرف اینترنت در دنیا، جمع‌آوری اطلاعات کاربران مبدل به یک کسب‌وکار فوق‌العاده بزرگ شده است. موتورهای جست‌وجو مثل گوگل و شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک به حجم غیرقابل باوری از اطلاعات شخصی و جزئیات زندگی‌های روزمره کاربران خود دسترسی دارند که این اطلاعات مسلما برای تبلیغات و بازاریابی بسیار ارزشمند هستند. با این حال فراموش نکنیم که این اطلاعات برای حکومت‌ها و هکرها هم ارزش دارند. به لطف تبلیغات هدفمند، روزانه افراد بیشتری متوجه می‌شوند که اینترنت چقدر در مورد آن‌ها می‌داند. اما حذف کردن اکانت‌تان از شبکه‌های اجتماعی شاید بهترین گزینه برای حل این مشکل نباشد.

مشکل پاک کردن اطلاعات این است که تقریبا هیچ چیز در اینترنت برای همیشه پاک نخواهد شد. به لطف قوانین و مقررات سرویس‌های اینترنتی که ما هیچ وقت آن‌ها را نمی‌خوانیم ولی در زمان عضویت در یک سرویس جدید به راحتی با آن‌ها موافقت می‌کنیم، از بین بردن اطلاعاتی که قبلا در اینترنت به اشتراک گذاشته‌اید واقعا کار دشواری است. شما، و دیگر کاربران یک سرویس اینترنتی، شاید نتوانید اطلاعات حذف شده را مشاهده کنید، ولی مطمئن باشید که این داده‌ها جایی در اینترنت پنهان شده‌اند و همچنان وجود دارند. در برخی موارد هم، این محتوا دیگر به خود شما تعلق ندارد.

به‌عنوان مثال، شما باید از فیس‌بوک تقاضا کنید که اکانت شما را برای همیشه حذف کند، اما گوگل می‌تواند اطلاعات شما را پیش خودش نگه‌دارد و هر طور که دلش بخواهد از این محتوا به نفع خودش استفاده نماید. یوتیوب ممکن است یک ویدیو را به درخواست کاربر پاک کند، ولی آن ویدیو باز هم در سرورهای یوتیوب باقی می‌ماند. دیوایس‌های مبتنی بر اندروید می‌توانند بدون اجازه و اطلاع شما تمام مکالمات‌تان را شنود کرده و ضبط نمایند. تمام این موارد هم از دید قانون آمریکا مجاز و قانونی به حساب می‌آید. در مارس سال ۲۰۱۷، مطابق رای کنگره آمریکا شرکت‌ها اجازه پیدا کردند که اطلاعات کاربران خود را جمع‌آوری کنند یا بفروشند.

این ماجرا فقط به خود شرکت‌ها ختم نمی‌شود. حکومت‌ها هم برای جمع‌آوری اطلاعات کاربران اینترنت به شدت تشنه هستند. ضمنا هکرها را هم از قلم نیاندازید. در هر حال، رد پای ما در اینترنت برای همیشه باقی خواهد ماند و هر شرکت و هکر و حکومتی ممکن است روزی از این ردپاها به نفع خودش بهره‌مند شود و تا کنون هم هیچ راه حل قاطعی برای از بین بردن کامل این اطلاعات پیدا نشده است. بله موافقم! کمی ترسناک است.

4 در مورد “آیا واقعا می‌توانید تاریخچه فعالیت‌های‌تان در اینترنت را پاک کنید؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH