تشخیص سرطان روده در کمتر از یک ثانیه با کمک هوش مصنوعی

آزمایش‎‌های پزشکی همواره دلهره‌آور و ترسناک بوده‌اند چراکه نتیجه آن مشخص نیست و همان‌قدر که ممکن است خبرهای خوبی را به ما بدهند، به همان اندازه نیز ممکن بوده نتایج این آزمایش‌ها حامل خبرهای بدی باشند. درواقع، بخش قابل‌توجهی از این ترس و دلهره از مشخص نبودن نتیجه و به دنبال آن، انتظار چند روزه برای دریافت نتایج نشات می‌گیرد و همین مسئله، ممکن است بسیار آزاردهنده باشد.

اما محققان ژاپنی در تلاشند تا با کمک فناوری هوش مصنوعی این مشکل را برطرف کنند. اخیرا این محققان موفق به توسعه نرم افزاری شده‌اند که طبق ادعای آن‌ها قادر است در کمتر از یک ثانیه، سرطان روده را در افراد تشخیص دهد. در خلال آزمایش‌های انجام شده، هوش مصنوعی توسعه داده شده توسط این تیم توانست از طریق تصاویر آندوسکوپی بزرگ‌نمایی شده، آدنوم‌های کولورکتال را که درواقع، تومورهای خوش‌خیمی‌ با قابلیت تبدیل شدن به سرطان هستند، شناسایی کند.

هوش مصنوعی

این سیستم با استفاده از فناوری یادگیری ماشینی و از طریق تطابق نمونه عکس‌های ثبت‌ شده با بیش از 30 هزار تصویر دیگر، قادر به شناسایی سریع عامل سرطان خواهد بود. دکتر یویچی موری از دانشگاه Showa یوکوهاما، نتایج این تحقیق را در United European Gastroenterology Week بارسلونا ارائه و عنوان کرد که این روش می‌تواند مانع از انجام عمل‌های جراحی غیرضروری بر روی تعداد زیادی از بیماران شود.

موری در ادامه افزود که این فناوری به ما کمک خواهد کرد تا بتوانیم پولیپ‌های (سرطانی) آدنوماتوز را به‌طور کامل از بدن بیمار برداشته و از پلیپکتومی‌(برداشتن) غیرضروری پولیپ‌های غیرنئوپلاستیک و غیرسرطانی جلوگیری خواهد شد. بااین‌حال، هنوز سیستم طراحی شده نتوانسته مجوزهای مورد نظر را کسب کند، اما آقای موری اعتقاد دارد که نتایج این پژوهش می‌تواند کاربردهای کلینیکی فراوانی داشته باشد.

7 در مورد “تشخیص سرطان روده در کمتر از یک ثانیه با کمک هوش مصنوعی”

  1. شما تو تصویر عکس سی تی اسکن رو گذاشتین ولی مطلب درباره تصاویر اندوسکوپیه،بلاخره متن درسته یا تصویر
    چند وقت پیش خبری بود که نرم افزار خیلی راحت از روی تصاویر ماموگرافی سلول های سرطانی سینه رو تشخیص بده، این نرم افزارها خیلی میتونن به سرعت بخشیدن روند تشخیص کمک کنن البته به شرطی که پزشکای رادیولوژی رو تنبل نکنه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH