اسکنر اثر انگشت آیفون چگونه عمل می‌کند؟

screenshot-2013-09-11-23-21-28-200x405

پس از معرفی آیفون 5S و مطلع شدن از ویژگی اسکنر اثر انگشت، این ترس در برخی از افراد به وجو آمده است که نکند اطلاعات مرتبط یه اثر انگشتشان به سرقت رود.

بر طبق آنچه اپل به وال استریت ژورنال گفته است، باید گفت که هیچ تصویری از اثر انگشت شما در دستگاه یا سرورهای اپل مثل iCloud ذخیره نخواهد شد.

روش کار این اسکنر چنین است که به جای آنکه اسکن معمولی از اثر انگشت شما بگیرد، تنها اطلاعات اثر انگشت را ذخیره می‌کند. اطلاعاتی که در پردازشگر آیفون به صورت کد شده باقی می‌مانند. این اطلاعات سپس به یک امضای دیجیتال تبدیل شده که از طریق آن می‌توانید دستگاه خود را باز کنید.

اگر این گفته ها درست باشند، بدین معناست که حتی اگر کسی قصد سرقت اطلاعات درون چیپ را هم داشته باشد، نمی‌تواند اثر انگشت شما را مهندسی معکوس کرده و بدست آورد. البته این‌ها فقط در تیوری صدق دارند.

نایب رییس ارشد بخش مهندسی سخت افزار اپل دن ریچو در ویدیوی معرفی این ویژگی چنین گفته است:” تمام اطلاعات اثر انگشت شما رمزگذاری شده‌اند و در درون بخشی کاملا امن درون چیپ A7 ذخیره شده‌اند. جایی که از هر دسترسی در امان بوده و فقط با سنسور Touch ID قابل دسترس است. هرگز برای نرم افزارهای دیگر قابل دسترس نبوده، در هیچ یک از سرورهای اپل ذخیره نمی‌شود و هیچ بک آپی از آن در iCloud گرفته نخواهد شد.

گفته‌های ریچو درباره غیر قابل دسترس بودن اطلاعات اثر انگشت برای دیگر برنامه‌ها هم مثبت است و هم منفی. اپل می‌گوید هیچ برنامه‌ای قابلیت دسترسی به این اطلاعات را ندارد که این برنامه ممکن است از نوع خوب یا بد باشد. جان فونتانا یکی از کارشناسان سایت ZDNet نظری متفاوت دارد.او می‌گوید این عدم دسترسی برای کاربران سازمانی یک محدودیت به حساب می‌آید.

فونتانا باور دارد که تاچ آی دی بیشتر از آنکه یک ویژگی امنیتی سازمانی باشد یک بازی مصرف کننده‌ای است.

دیگر افشا سازی اپل در باره این Touch ID به اضافه کردن یک معیار امنیتی بیشتر به این ویژگی مرتبط می‌شود:

کاربران اپل که از Touch ID استفاده می‌کنند، باید یک رمز عبور به عنوان بک آپ نیز درست کنند. این رمز می‌تواند زمانی که تلفن شما ریبوت شده و برای 48 ساعت باز نشده است به کارتان بی‌آید. این ویژگی می‌تواند هکرهایی را که قصد دارند Touch ID را هک کنند بلاک کند.

بعلاوه اپل فاش کرده است که این اسکنر بهتر از انواعی که پیش از این در لپ تاپ‌ها استفاده می‌شده عمل می‌کند، اما اگر انگشت آغشته به عرق، لوسیون یا هر مایع دیگری باشد این اسکنر به درستی کار نخواهد کرد. بعلاوه این اسکنر در خواندن انگشتهای خراش برداشته یا عمل شده مشکل دارد.

اپل تا بحال هیچ حرفی از دست داشتن NSA در ساخت این اسکنر یا اجازه دسترسی به اطلاعات رمزگذاری شده ذخیره شده در چیپ نزده است.

2 در مورد “اسکنر اثر انگشت آیفون چگونه عمل می‌کند؟”

  1. الان اگه همین کار رو سونی میخواست انجام بده نظر نویسنده و دوستانی که نظر گذاشتن متفاوت بود درست مثل تیتر نوت 3 که عنوان شکست رو روش زدید.الان اگه سونی بود نویسنده شرکت سونی یکی از پیشرو های دنیای فناوری یاد میکرد و آینده درخشانی را برای این شرکت آرزو میکرد و دوستانی که نظر گذاشتن به هیچ وجه یاد n95 رو نمیکردن و کلی کف و هورا میزدن برای شرکت سونی و احتمالا میگفتن بزن زنگو

    1. آقا سپهر،
      خب معلومه بزرگی جریان NSA رو هنوز کامل درک نکردی،
      سونی شرکت ژاپنیه و این که بخواد ازش سوء استفاده بشه خیلی کمتره تا گوگل و اپل (و حتی بلک بری) که تا الانش هم کلی اطلاعات دادن بهش!!!!
      در مورد پست هم، مسلما نمیان بگن که ما تو سرور ها ذخیره میکنیم و به شما چه، همینطوری میگن دیگه!!!
      بعدش هم، اگه توو سرور ذخیره نمیشه، اپل چطور پس میگه که میخواد استفاده اش رو گسترده کنه و توو همه جا بتونی بدونه پسورد ازش استفاده کنی؟؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH