رآکتورهای هسته‌ای

یافتن ترک‌های موجود در رآکتورهای هسته‌ای به کمک فناوری هوش مصنوعی

با توجه به حوادث روی داده در گذشته، می‌توان دریافت که بروز خطا در عملکرد رآکتورهای هسته‌ای می‌تواند پیامدهای بسیار فاجعه‌باری را به دنبال داشته باشد. عواقبی که هنوز پس از دهه‌ها با آن‌ها دست به گریبان هستیم و احتمالا این معضل برای دهه‌های پیش رو نیز ادامه خواهد یافت. با این وجود به لطف فناوری‌های هوش مصنوعی، می‌توان نواقص عملکردی رآکتورها را کاهش داد و احتمالا در آینده کاملا آن‌ها را از بین برد.

محققان دانشکده مهندسی لیلز در دانشگاه پوردو با آینده‌نگری یک سیستم هوش مصنوعی را توسعه داده‌اند که می‌تواند به یافتن ترک‌های فیزیکی در رآکتورهای هسته‌ای کمک کند. این سیستم نه تنها می‌تواند به کاهش ریسک حوادث و پیشگیری از وقوع آن‌ها در آینده‌ای نزدیک کمک کند، بلکه در صورت کشف زودهنگام این ترک‌ها قادر است هزینه‌های نگهداری را نیز کاهش دهد.

این کار در چارچوب مفهومی با نام “یادگیری عمیق” انجام می‌شود که به منظور یافتن ترک‌ها، تک‌تک فریم‌های ویدیویی را آنالیز خواهد کرد. از آن‌جا به بعد، “شمای ادغام داده‌ها” اطلاعات را از هر یک از فریم‌های ویدیویی جمع‌آوری نموده و می‌تواند ترک‌های موجود در نقاط همپوشانی قطعات را در هر فریم از ویدیو شناسایی کند. تا این لحظه به‌نظر می‌رسد که نرخ موفقیت این سیستم معادل 98.3 درصد است که به عقیده استاد محمدرضا جهانشاهی نسبت به سایر رویکردها کاملا برتر است. وی می‌افزاید:

بازرسی منظم اجزای نیروگاه هسته‌ای به منظور تضمین عملکرد ایمن آن امری مهم است. با این‌حال، روش‌های فعلی زمان‌گیر، طاقت‌فرسا و ذهنی بوده و مستلزم به‌کارگیری نیروی انسانی تکنسین برای بررسی ویدیوها جهت شناسایی ترک‌های رآکتورهاست.

6 در مورد “یافتن ترک‌های موجود در رآکتورهای هسته‌ای به کمک فناوری هوش مصنوعی”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH