اعتیاد به گوشی هوشمند

اعتیاد به گوشی هوشمند موجب اختلال در عملکرد مغز می‌شود

اعتیاد به گوشی‌های هوشمند یکی از مسائلی بوده که امروزه همه ما با آن درگیر هستیم. این اعتیاد در وهله اول شاید مسئله جدی به‌نظر نرسد و شاید فرض کنید می‌توان به‌راحتی از شر آن خلاص شد، ولی بهتر است بدانید که اعتیاد به گوشی هوشمند موجب اختلال در عملکرد مغز می‌شود.

در مطالعاتی که در انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی در نشست سالانه آن صورت گرفته، آزمایشی بر روی نوجوانان وابسته به اینترنت و نوجوانان غیر وابسته صورت پذیرفت و از طیف‌سنج رزونانس مغناطیسی در ارزیابی عملکرد مغز آن‌ها استفاده‌ شد. در این آزمایش دو گروه 19 نفره نوجوانان با میانگین سنی 15 سال، مورد بررسی قرار گرفتند که یک گروه وابسته به گوشی هوشمند و دیگری بی‌نیاز از آن بودند.

اسمارت‌فون‌ها و افسردگی

براساس یافته‌های دکتر «هیانگ سوک سئو» از دانشگاه کره در سئول، نوجوانان وابسته به گوشی‌های هوشمند به افسردگی، اضطراب، بی‌خوابی و بی‌قراری دچار می‌شوند. براساس آزمایش‌های عصب‌شناسی، عملکرد میانجی گاما آمینوبوتیریک اسید در افراد وابسته مختل می‌شود. گاما آمینوبوتیریک اسید یا گابا یک میانجی عصبی بوده که نقش مهمی در سیستم عصبی مرکزی دارد و عموما نقش مهار کردن تحریکات نورون‌ها یا تضعیف آن‌ها را برعهده دارد. اختلال در این میانجی بر روی نخاع هم تاثیر می‌گذارد.

اما ضررهای اعتیاد به اسمارت‌فون‌ها به همین‌جا ختم نمی‌شود، علاوه‌بر تخریب میانجی گابا، قشر کورتکس مغز هم آسیب‌های جدی می‌بیند. دکتر سوک سئو معتقد است که تخریب میانجی گابا در افراد وابسته باید جدی گرفته شود چون در صورت افزایش آن، مغز قابلیت یکپارچه‌سازی و تنظیم فرآیند شبکه‌های عصبی شناختی و عاطفی را از دست می‌دهد.

7 در مورد “اعتیاد به گوشی هوشمند موجب اختلال در عملکرد مغز می‌شود”

  1. بله این بحث از ابتدا هم مطرح بود ولی چون سود یه سری شرکت ها رو خاکشیر میکرد علنی نمیکردن…
    متاسفانه جامعه داره به سمت افسردگی و کم تحرکی پیش میره که باید یه فکر اساسی کرد…

  2. محمد حیدری

    بله خیلی تاثیر های بدی داره ولی حیف نمیشه کنارش گذاشت
    ارزوم اینکه ای اکاش از اول نبود

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH