سیستم عامل مخصوص ربات‌ها

با ROS، سیستم عامل مخصوص ربات‌ها آشنا شوید!

اگر از نسل بچه‌های دهه شصت باشید، خاطره ربات ترسناک X625 را هنوز در ذهن دارید و با دیدن عکسش، سیستم عامل بدنتان ترسی ناخودآگاه را به درون سلول‌هایتان تزریق می‌کند. امروزه ربات به تفریحی جذاب برای جوانان و نوجوانان عاشق فناوری تبدیل شده که با خلاقیت به ساخته‌هایی کاربردی و مفید بدل شده‌اند و در بسیاری از صنایع به‌کار گرفته‌ می‌شوند. با پیشرفت‌های قرن 21، ربات‌ها نیز پیشرفته‌تر شده‌اند ولی واقعا آن‌ها با چه سیستم عاملی کار می‌کنند؟

در این مطلب سعی ‌می‌کنیم به‌طور خلاصه در مورد ROS یا سیستم عامل مخصوص ربات‌ها اطلاعاتی را به شما بدهیم، هرچند در واقع ROS یک سیستم عامل نیست! ROS به‌طور ساده فریم‌ورکی منعطف و همه فن حریف بوده که برای نوشتن نرم‌افزار‌های ربات‌ها استفاده می‌شود. در واقع این سیستم عامل مجموعه‌ای کامل از ابزار‌ها، قرارداد‌ها و لایبرری یا همان کتابخا‌نه‌هاست که هدف آن ساده‌سازی انجام حرکات پیچیده ربات و بهبود عملکرد پلتفرم‌های رفتار ربات است.

Robot Operating System

از آن‌جایی‌که در شرایط امروزی هنوز تولید یک نرم‌افزار جامع رباتیک بسیار دشوار است و هیچ موسسه، آزمایشگاه یا شخصی نیز این مسئولیت را برعهده نگرفته است و نمی‌توان امیدوار بود تولید چنین نرم‌افزاری به تنهایی انجام شود، ROS این نقش مهم را به عهده گرفته و نقش محیطی میانجی برای اجرای ریز نرم‌افزار‌های ربات برای انجام حرکات مختلف را دارد.

ROS دستپخت یک آزمایشگاه تحقیقاتی رباتیک با نام “گاراژ بید” و آزمایشگاه هوش مصنوعی دانشگاه استنفورد بود که در سال 2007 عرضه شد. ROS با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی C++ و پیتون نوشته شده و از سیستم عامل‌های لینوکس، ویندوز و مکینتاش بهره می‌گیرد و به‌طور مستمر تاکنون به‌روزرسانی شده است و آخرین توزیع آن با عنوان”‌Lunar Loggerhead‌” در 23 ماه مه 2017 منتشر شد. با توجه به این‌که در طول سه سال اخیر نسخه جدید در روز 23 مه عرضه شده است، اگر اتفاق خاصی نیفتد باید تا روز 23 مه 2018 برای انتشار توزیع جدید ROS صبر کنیم.

2 در مورد “با ROS، سیستم عامل مخصوص ربات‌ها آشنا شوید!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH