ویندوز سلام

هر آنچه که لازم است در رابطه با قابلیت Windows Hello بدانید

Windows Hello یک تکنولوژی مبتنی بر بیومتریک است که کاربران ویندوز 10 را قادر می‌سازد تا دسترسی ایمنی به دستگاه‌های خود، برنامه‌ها، سرویس‌های آنلاین و شبکه‌ها را فقط با یک اثر انگشت، اسکن عنبیه یا تشخیص چهره تأیید کنند. مکانیسم ورود به سیستم اساسا یک جایگزین برای کلمه عبور است. در Windows Hello توجه زیادی شده است که یک روش کاربر پسند، امن و قابل اعتماد برای دسترسی به سیستم‌ باشد.

Windows Hello چگونه کار می‌کند؟

Windows Hello نیز مانند سایر روش‌های تایید هویت بیومتریک نظیر Face ID و Touch ID قصد بالا رفتن ضریب اطمینان امنیت سیستم را دارد. به طور خلاصه Windows Hello باعث کاهش سطح خطر در ویندوز 10 می‌شود. چرا که وقتی گذرواژه‌ای در کار نباشد احتمال لو رفتن آن نیز وجود ندارد! انوش صبوری مدیر ارشد برنامه مایکروسافت در این باره گفت :

Windows Hello اجازه می‌دهد تا یک حساب کاربری مایکروسافت یا غیر از مایکروسافت که از روش شناسایی سریع آنلاین هویت (FIDO) پشتیبانی می‌کند هویت مالک سیستم را با داشتن آرشیوی از یک ویژگی کاربر مانند اثر انگشت، اسکن چهره و یا اسکن عنبیه برای ورود به دستگاه تایید کند.

Windows Hello همچنین می‌تواند با خلق یک مدل ساختاری سه بعدی نوری از چهره فرد و سپس کنترل آن با استفاده از سیستم ضد جعل جلوی نفوذ کاربر غیر مجاز را بگیرد. کاربران ویندوز 10 برای استفاده از Windows Hello باید بعد از ورود به حساب مایکروسافت خود نسبت به ثبت اثر انگشت، اسکن چهره و اسکن عنبیه اقدام کنند. البته این اطلاعات قابل ویرایش است.

ویندوز سلام

چه کسانی از قابلیت Windows Hello استفاده کرده‌اند؟

در آگوست 2017 مایکروسافت اعلام کرد که بیش از 37 میلیون نفر از Windows Hello استفاده می‌کنند. همچنین استفاده از اسکن اثر انگشت شایع‌ترین حالت استفاده از قابلیت Windows Hello بوده است. بیش از 200 شرکت تجاری نیز Windows Hello را به عنوان مسیر ورود کارکنانشان به سیستم‌ها برگزیده‌اند. با این حال هنوز استفاده از این قابلیت آنطور که انتظار می‌رفت گسترش نیافته است و هنوز استفاده از گذرواژه در بین اغلب کاربران محبوبیت خود را حفظ کرده است. عبور از گذرواژه‌های سنتی و مهاجرت به روش‌های امن‌تر احراز هویت در پروژه Windows Hello اکنون مهم‌ترین چالش مایکروسافت است. با این حال متخصصان مایکروسافت بر روی این نکته تاکید دارند که گذرواژه هر چند کوتاه، باز هم ممکن است که به فراموشی سپرده شود اما اثر انگشت، عنبیه و چهره همیشه همراه با ماست!

نکته دیگر کم بودن تعداد برنامه‌های سازگار با Windows Hello است. البته مایکروسافت اعلام کرده‌ که در ادامه برنامه‌های بیشتر خواهند آمد. از جمله برخی از برنامه‌های سازگار با این قابلیت می‌توان به دراپ‌باکس، Enpass ،OneDrive ،One Messenger و OneLocker Password Manager اشاره کرد.

ویندوز سلام

Windows Hello به چه سخت افزاری نیازمند است؟

برای استفاده از این قابلیت نیاز به وجود سخت افزار‌ لازم بر روی سیستم شماست. تمامی سیستم‌های دارای اسکنر اثر انگشت یا دوربین که بتوانند طیف سنجی مادون قرمز را به صورت دو بعدی انجام دهند با Windows Hello سازگار هستند؛ از جمله سرفیس پرو و سرفیس بوک مایکروسافت. سایر تولیدکنندگان مختلف نیز نمونه‌های سازگار با Windows Hello را دارند. مانند اچ‌پی Specter X360 13، ایسوس Transformer Mini T102HA و دل XPS 13 9360.

مایکروسافت همچنین برای بالارفتن ضریب امنیت و عملکرد بهتر Windows Hello، معیار قابل قبول خود را برای سخت افزار‌های سازگار با آن برای سنسور‌های اثر انگشت با نرخ پذیرش اشتباه کمتر از 0.002 و برای سنسور‌های شناسایی چهره، نرخ پذیرش اشتباه کمتر از 0.001 اعلام کرده است. برای درک بهتر می‌توان گفت دقت این سخت افزار‌ها باید کمتر از 1 اشتباه در هر 50000 برای اثر انگشت و کمتر از 1 اشتباه در هر 100000 برای تشخیص چهره باشد. حالا کافیست این عدد را با ادعای اپل برای Face ID که احتمال 1 اشتباه در هر 1000000 است، مقایسه کنید!

البته Windows Hello از سال 2015 عرضه شد و چون ویندوز 10 به دلیل انحصاری بودن آن عملا دارای رقیب نیست چندان نیازی به توسعه سریع آن احساس نشد. اما اکنون با تغییر رویکرد سایر شرکت‌ها از جمله اپل، سامسونگ و … و همچنین آشنایی کاربران به روش‌های شناسایی چهره و گسترش آن در بین کاربران، باید در انتظار خبر‌های جدید برای بهبود این ویژگی خوب امنیتی توسط مایکروسافت باشیم.

با این حال واکنش‌های اولیه به شناسایی چهره شک و تردید و عدم اعتماد کاربران بود. اما اکنون با ایجاد فضای رقابت این قابلیت کم کم در بین کاربران جایی دست و پا می‌کند اما هنوز تا تکامل دلخواه کمی فاصله است. برای مقایسه Windows Hello با شناخته‌ شده‌ترین رقیبش یعنی Face ID می‌توان به برخی موارد اشاره کرد:

Windows Hello با عینک کار نمی‌کند اما فیس آی‌دی با عینک مشکلی ندارد!

ویندوز سلام در محیط‌های تاریک کارایی بسیار بالاتری نسبت به فیس آی‌دی دارد.

هر دو این روش‌ها در نور بسیار زیاد دچار مشکل هستند اما اسکنر اثر انگشت در نور کم و زیاد دچار این اشکال نیست!

هر چند با توجه به تکامل آهسته و دیر Windows Hello در این چند سال، نگاه‌ها رغبت کمی به آن دارند اما متخصصان مایکروسافت ابراز امیدواری کرده‌اند که بتوانند با ایجاد تغییرات مثبت، Windows Hello را به بهترین و امن‌ترین شیوه تشخیص هویت در دنیای دیجیتال تبدیل کنند.

3 در مورد “هر آنچه که لازم است در رابطه با قابلیت Windows Hello بدانید”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH