چگونه تبلت یا موبایل خیس شده خود را نجات دهیم؟!

چگونه تبلت یا موبایل خیس شده خود را نجات دهیم؟!

تلفن‌های همراه و تبلت‌ها، علاقه زیادی به خیس شدن دارند؛ افتادن یک گوشی موبایل در یک گودال آب، سینک ظرف‌شوئی و حتی توالت، سبب می‌شود تا آسیب‌های غیر قابل جبرانی به آن، وارد شود. این اتفاق دقیقا ممکن است برای تبلت‌ها اتفاق بی‌افتد و تبلت گنده شما به آب تنی، علاقه کوچکی نشان دهد! پس از این اتفاق، تمام اطلاعات شخصی‌تان برروی تلفن‌ همراه و تبلت‌تان از بین می‌رود و شما می‌مانید و یک گوشی خیس شده! حال باید برای رهایی از آسیب دیدن فیزیکی گوشی یا تبلت پس از غرق شدن در آب، چه کار کنیم؟! آیا با افتادن یک گوشی موبایل در آب، زندگی‌اش به پایان می‌رسد؟!

خیر، راه‌های بسیاری برای خشک کردن سریع تلفن همراه و تبلت‌ها پس از آب تنی، وجود دارد و در قدم اول بهتر است فکر روشن کردن آن را از سر خود بیرون کنید. تنها کاری که پس از به‌وقوع پیوستن چنین واقعه‌ای باید انجام دهید، حفظ آرامش و خونسردی و انجام روش‌های زیر برای زنده نگه‌داشتن گوشی‌همراه‌تان است. گوشی موبایل یا تبلت، پس از مرطوب شدن با مشکلات بسیاری مواجه خواهد شد. آب و جریان الکتریکی موجود برروی گوشی همراه‌تان با یک‌دیگر در تضاد بوده و می‌تواند با یک اتصال کوتاه یا حتی شوک الکتریکی، همراه باشد. در بهترین حالت، آب در نقطه‌ای از گوشی‌همراه‌تان جمع می‌شود و به برد آن، آسیب وارد نمی‌کند. اگرچه گاهی پیش می‌آید که قطرات فضول آب به سمت پردازنده، باتری و مدارهای گوشی راه پیدا کرده و آسیب جدی را به شما وارد نمایند. به زبان ساده، اصلا اجازه ندهید گوشی‌ موبایل یا تبلت‌تان مرطوب و خیس باقی بماند و با راه‌کارهای زیر هرچه سریع‌تر تلفن همراه یا تبلت‌تان را از کما خارج کنید!

چگونه تبلت یا موبایل خیس شده خود را نجات دهیم؟!

1- آن را خاموش کنید!

اگر تلفن همراه و تبلت‌تان برای مدتی کوتاهی به غواصی در آب پرداخته، بهتر است برای احتیاط، آن را خاموش نمایید. در بسیاری از تلفن‌های هوشمند، امروزه نمی‌توان باتری‌اش را از گوشی خارج ساخت، پس بهتر است تلفن هوشمند خود را به روش معمولی خاموش کنید. نکته مهمی که وجود دارد اصلا زمان خود را برای بررسی سالم ماندن و آسیب دیدن گوشی در اثر ورود جریان آب به آن، هدر ندهید. این موضوع همه چیز را بدتر می‌کند!

اگر در بیرون از خانه و در محل کارتان به سر می‌برید، ابتدا باید محل صاف و خشکی را برای قرار دادن تبلت یا تلفن همراه خیس‌تان برروی آن، پیدا کرده و سپس طبق مراحل بعدی پیش‌روی نمایید.

چگونه تبلت یا موبایل خیس شده خود را نجات دهیم؟!

2- اجزای گوشی‌تان را از هم، جدا کنید!

متاسفانه و یا خوش‌بختانه باز کردن قطعات حساس گوشی موبایل کار آسانی نیست. با این حال سعی کنید در ابتدا سیم کارت خود را از گوشی خارج سازید. این کار سبب می‌شود تا سیم‌کارتتان در امان بماند و به طبع اطلاعات ذخیره شده برروی آن را از دست ندهید. اگر تلفن همراه یا تبلت‌تان دارای کارت حافظه جانبی است، بهتر است از گوشی جدا شود. انجام این عمل، به حفظ فایل‌های ذخیره شده برروی آن، کمک می‌کند. سپس با استفاده از یک دستمال کاغذی خشک، شروع به خشک کردن قطرات آب سرگردان نمایید.

در پاک کردن قطرات آبی که می‌توانید به راحتی خشک‌شان نمایید، اصلا کوتاهی نکنید. با انجام سریع و به موقع این عمل، از نفوذ آب به صفحه نمایش، برد و قسمت‌های حساس گوشی موبایل و تبلت خود، جلوگیری خواهید کرد. اما درباره قطرات آبی که در به داخل گوشی نفوذ کرده است، چه نظری دارید؟!

شما برای زنده نگه‌داشتن تلفن همراه‌تان نیاز به خشک نگه‌داشتن برد، پردازنده و سایر قطعات حساس خواهید داشت. راه‌هایی زیادی برای خشک کردن قطعات حساس سخت افزاری وجود دارد، که در زیر آورده شده است:

چگونه تبلت یا موبایل خیس شده خود را نجات دهیم؟!

استفاده از سشوار: درجه حرارت هوای خروجی از سشوار تا آخرین حد ممکن کاهش داده و برای اطمینان از آسیب ندیدن سخت‌افزارهای حساس گوشی بر اثر حرارت سشوار، بهتر است هوای خروجی سشوار را برروی دست خود نگه داشته و مطمئن شوید که دست‌تان احساس سوختگی نمی‌کند. استفاده از هوای گرم سشوار به مدت 30 دقیقه برروی منافذ گوشی و قطعات حساس سخت افزاری، شانس زنده ماندن گوشی یا تبلت‌تان را افزایش می‌دهد.

استفاده از اجاق گاز: گوشی موبایل یا تبلت‌تان را در یک جعبه خالی و برروی سینی فر گذاشته و سپس به داخل فر هدایتش نمایید. بهتر است دمای اجاق گاز در حدود 110 تا 120 فارنهایت باشد تا گوشی‌تان بر اثر گرمای فر، آسیب جدی نبیند.

استفاده از یک کاسه برنج: بهتر است به مغازه نزدیکی رفته و یک کاسه نسبتا کوچک برنج خام برای گوشی موبایل خیس خود، تهیه نمایید. ظرف برنج و مقدار برنج آن‌قدری باید باشد که بتواند رطوبت تلفن همراه و اجزای سخت افزاری آن را به خود جذب نماید. بهتر است یک اینچ برنج در هر طرف گوشی، وجود داشته باشد که عملیات خشک کردن گوشی به‌درستی انجام شود. یک روز کامل یا 24 ساعت مدت زمانی است، که احتمالا خواهد توانست گوشی یا تبلت‌تان را از مرگ مغزی نجات دهد.

گوشی خودتان را الکلی کنید!: یک پیشنهاد بسیار خوبی که درباره خاموش کردن تلفن همراه مرطوب همیشه وجود داشته است و از پشتوانه علمی خوبی نیز برخوردار شده، استفاده از الکل خالص است. دلیل علمی این روش بسیار واضح و ساده است. الکل سبب می‌شود تا رطوبت از قسمت‌های حساس گوشی خارج شود. اگر بابت ضرر الکل به گوشی‌تان نگران هستید، بهتر است بدانید الکل از آن‌جا که بسیار زود تبخیر می‌شود، نمی‌تواند به برد و قسمت‌های سخت افزاری گوشی موبایل یا تبلت‌تان آسیب وارد نماید و به زودی از گوشی موبایل‌تان خارج خواهد شد.

پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از خیس شدن موبایل و تبلت‌تان، از آن محافظت بیش‌تری به عمل آورده و در مکان‌های مرطوب رهایش نکنید! شما چه راه‌هایی را می‌شناسید؟! می‌توانید آن‌هارا با دیگران به اشتراک، بگذارید. امیدواریم که روش‌های گفته شده و روش‌هایی که شما ارائه خواهید کرد، بتواند به صاحب یک گوشی موبایل و تبلت خیس کمک کرده و ابزار هوشمندش را از مرگ حتمی نجات دهد.

15 در مورد “چگونه تبلت یا موبایل خیس شده خود را نجات دهیم؟!”

  1. سلام دیشب گچشیم افتادتواب بعدیک روز سشوارش کرزم و گذاشتم توکیسه ی برنج روشن نمیشه فقدوقتی میزارمش توشارژ علامت شارژ میاد

    1
    1
  2. سلام من نوکیا C5 دارم حدود یکسال پیش افتاد تو اب فکر کردم خراب شده گذاشتمش یه کنار امروز روشن کردم روشن شد ام نصف صفحش سیاه شده ودرضم انتن هم نداره ای راهی هست که درست شه؟ممنون

  3. اقا اصلا از سشوار و اجاگاز و افتاب داغ و سوزان استفاده نکنید بلایی سر گوشیتون میاره که نگو اگه قبول ندارین امتحانکنید تا ببینید

  4. یه روش بهتر از برنج هست.با استفاده از بوگیر کفش! کاراییش از برنج بهتره…!!!
    و کامل در مورد برنج توضیح ندادین!
    باید گوشی رو گذاشت داخل یه دبه برنج قبلش 5 مشت برنج تو دبه باشه بعد یه مشت هم بریزین رو خود گوشی بعد درشو کامل ببندین و تا 48 ساعت صبر کنین.من تست کردم جواب داده.البته بدون منبع هم نگفتم….
    عاغا تورو خدا غلط کردم منو از بلاک بودن در بیارین دیه…..
    a.m.i.n

  5. بهترین چیز استفاده از برنج خشک هست.
    برنج خاصیت جذب رطوبت رو داره و طی 24 ساعت به قول نویسنده گوشی رو از مرگ مغزی نجات میده
    برای خودم هم این اتفاق افتاده بود که به کمک برنج کیلویی 7500 تومانی حلش کردیم 😀

  6. الکل براحتی تاچ و السیدی گوشی رو خراب میکنه!اگه اب رو خشک کنید بازم رسوبات اب روی مدارات اون باقی میمونه و سولفاته میشه!.بهترین کار در اوردن باطری و رسوندن هر چه سریعتر گوشی به تعمیرکاره

    1
    1
  7. james.sirius.potter

    من پیشنهاد می کنم از اول یه گوشی ضد آب مطمئن مثل گوشی های سونی بگیرین تا کلا مشکل نداشته باشین !!!

  8. به جای این کارا میتونید از اول سونی بخرید و هر وقت گوشیتون افتاد تو آب با حوله خشکش کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH