جدیدترین کشتی ایالات‌متحده آمریکا از یک سلاح لیزری بهره می‌برد

جدیدترین کشتی آبی خاکی ایالات‌متحده به یک سلاح لیزری مجهز شده است تا طی مانور نظامی سال 2018 در اقیانوس آرام به نمایش گذاشته شود. این کشتی که USS Portland نام دارد به عنوان پرچم‌داری برای تمرینات نظامی چندملیتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای دریافت آخرین نسخه از سیستم سلاح لیزری نیروی دریایی آماده شده است.

USS Portland یک کشتی اسکله‌ای با پلتفرم فرود از کلاس San Antonio است که از ماه آوریل در خدمت نیروی دریایی ایالات متحده قرار گرفته است. نیروی دریایی آمریکا گزارش داده است که مشغول نصب سامانه سلاح لیزری نسل بعدی خود بر روی این کشتی است. بر اساس برنامه‌ریزی‌های قبلی برای توسعه کشتی پرتلند به عنوان پرچم‌دار اعزامی به مانور نظامی اقیانوس آرام در سال 2018، این کشتی جدیدترین ورژن سیستم سلاح لیزری را دریافت خواهد کرد.

سیستم سلاح لیزری بر روی کشتی USS Ponce

مانور نظامی اقیانوس آرام بزرگ‌ترین تمرین چندملیتی در جهان به شمار می‌رود. این مانور به میزبانی نیروی دریایی ایالات‌متحده طی سال‌های زوج در سواحل هاوایی برگزار می‌شود و با هدف تمرین مشترک نظامی میان نیروی دریایی کشورهای مختلف طراحی شده و به آن‌ها امکان می‌دهد تا با توانمندی‌های یکدیگر آشنا شوند و نهایتا با یک تمرین بزرگ غرق کردن موسوم به SINKEX خاتمه می‌یابد؛ تمرینی که در آن همگی، کشتی‌های منهدم شده را غرق می‌کنند.

این رزمایش در سال 2016 با مشارکت 26 کشور جهان شامل استرالیا، برونئی، کانادا، شیلی، کلمبیا، دانمارک، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، مالزی، مکزیک، هلند، نیوزلند، نروژ، چین، پرو، کره جنوبی، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، تونگا، بریتانیا و ایالات‌متحده برگزار شد و برزیل هم در واپسین لحظات از شرکت در این رزمایش عقب‌نشینی کرد.

تقریبا کلیه شرکت‌کنندگان در این مانور یا روابطی دوستانه با ایالات‌متحده دارند و یا از متحدان کلیدی و استثنایی تحت سیطره چین هستند. علاوه بر این مانور مذکور بر نیروهای نظامی چینی نیز تاثیر خواهد گذاشت؛ ارتشی که بر روی سلاح‌های انرژی هدایت شده کار می‌کند، اما هنوز آن‌ها را عملیاتی نکرده است.

40 کشتی از 13 کشور در جریان تمرین نظامی سال 2016 در اقیانوس آرام مشارکت داشتند

در سوی مقابل، 3 سال پیش ایالات‌متحده اولین سلاح لیزری خود را در ماموریتی به حالت عملیاتی در آورد. زمانی که کشتی آبی خاکی قدیمی‌تر با نام USS Ponce به عنوان یک پایگاه شناور مجهز به اولین نسل از سلاح لیزری در خلیج‌فارس مستقر شد. سامانه سلاح لیزری سابق، یک سیستم لیزر سخت با توان 30 کیلووات بود و می‌توانست انواع هواپیماهای بدون سرنشین، موتور هلی‌کوپترها و قایق‌های کوچک را هدف قرار داده و تخریب نماید.

جزئیات مربوط به نسل بعدی سامانه سلاح لیزری که در کشتی پرتلند به کارگیری خواهد شد، ناشناخته است. اما احتمالا این سیستم در مقایسه با نسل قبلی از قدرت و برد بیش‌تری برخوردار است. سیستم بهبودیافته دستگاهی است که مشابه نمونه قدیمی‌تر با پیچ و مهره در محل خود مستقر می‌شود و از یک منبع تغذیه داخلی استفاده می‌کند و تقریبا به لحاظ تئوری می‌تواند در کلیه کشتی‌های نظامی به کار گرفته شود.

3 در مورد “جدیدترین کشتی ایالات‌متحده آمریکا از یک سلاح لیزری بهره می‌برد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH