چرا دیزنی‌ورلد، حکومت و قوانین مخصوص برای خود را دارد؟

مجلس قانون‌گذاری ایالت فلوریدای آمریکا به پارک تفریحی دیزنی‌ورلد اختیار تام داد تا قوانین و مقرارت مخصوص به خود، جدا از قوانین آمریکا را داشته باشد.

در سال 1965 شرکت والت دیزنی برای ساخت پارک تفریحی‌اش، اقدام به خرید یک زمین در اطراف فلوریدا کرد. موفقیت دیزنی‌لند و گسترس کسب و کار‌های کوچک در اطراف آن و تیزهوشی و دوراندیشی والت دیزنی از پتانسیل موجود برای احداث پارک دوم در ساحل شرقی، تمایل آن‌ها را برای در اختیار گرفتن زمین‌های وسیع‌تری جهت عملی کردن برنامه‌هایشان دوچندان ساخت. ایده انتخاب محل ساخت در مرکز فلوریدا ناشی از توسعه‌نیافتگی و بی‌رونق بودن کسب و کار در آنجا که در دهه 60 (میلادی) عمدتا پوشیده از مرداب و باغ‌های پرتقال بود، کلید خورد.

دیزنی ورلد

دیزنی با کمک وکلای خود شروع به خرید زمین‌ها از مالکین که حتی نمی‌دانستند زمین‌شان را به چه کسی می فروشند، کرد و توانست بالغ بر 27000 هکتار از زمین‌های موجود را به مالکیت خود در‌بیاورد. بیش از 5 میلیون دلار برای این امر هزینه شد.

دیزنی برای اداره این منطقه وسیع از مجلس قانون‌گذاری فلوریدا درخواست کرد که دیزنی‌ورلد را یک منطقه خاص بشناسند و به آنها اجازه احداث و کنترل جاده‌ها، سیستم‌های گسترده فاضلاب و زهکش (به دلیل باتلاقی بودن منطقه) بدهد و مجوز‌های لازم برای احداث ساختمان‌ها و بسیاری دیگر از موارد ریز و درشت خاص مناطق شهری در این منطقه را اعطا کند. سرانجام در سال 1967 این امر محقق شد و آنها توانستند کار را آغاز کنند با عنوان منطقه محرومیت‌زدایی Reedy Creek!

این منطقه دارای دو ناحیه شهری به نام‌های Bay Lake و Lake Buena Vista در درون خود بود که مجوز‌ اختیارات گسترده و غیرقابل باوری را در اختیار والت دیزنی برای اعمال کنترل بر آن می‌داد. چون طبق قوانین منطقه، تنها مالک زمین حق رای و ابراز نظر داشت و عملا حکومت منطقه به دست والت دیزنی افتاده بود. مجوز‌های اعطایی هم کاملا از تصمیمات آنها پشتیبانی می‌کردند چرا که دست آن‌ها را برای هرکاری در منطقه باز گذاشته بود، برای مثال آن‌ها هر چیزی که برای زندگی نیاز بود، تحت نظر خود ایجاد کرده بودند و هیچ نیازی به شهر‌های اطراف نداشتند. از ساختمان‌های آتش‌نشانی، نیروگاه تولید برق، بیمارستان تا دفتر حمل و نقل و خدمات اضطراری، همه در قلمرو حکومتی دیزنی موجود بود.

دیزنی ورلد

برای آنکه بهتر سرزمین تحت حکومت دیزنی را درک کنید به این نکته دقت داشته باشید که منطقه تحت نظارت، ناحیه‌ای به وسعت سان‌فرانسیکو بود! درآمد‌‌های بدست آمده نیز بی‌نظیر به‌نظر می‌رسید، شرکت جهت کنترل منطقه تنها 14 درصد از درآمد دو میلیارد دلاری سالانه‌اش را هزینه می‌کرد. همچنین برای فلوریدا نیز این پارک مایه خیر و برکت بود چرا که دیزنی‌ورلد به عنوان یک قطب قدرتمند و جذاب گردشگری شده بود و سبب گشت رونق منطقه به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند و منبعی بی‌پایان برای اشتغال‌زایی مردم منطقه ایجاد کند، به طوری که تنها کارمندان خود پارک بالغ بر 62000 نفر بودند.

هرچند بررسی تاثیرات زیست‌محیطی پارک بر منطقه و عدم پرداخت مالیات به دولت و کاهش رونق ایالت‌های اطراف مقداری دشوار است. اما ماجرای جذاب موفقیت دیزنی که چگونه توانست با خرید این منطقه وسیع باتلاقی و اجرای یک ایده زیبا، چه کار بزرگی را انجام دهد و خود را به عنوان یکی از شرکت‌های عضو Fortune 500 مطرح نماید، خواندنی است.

2 در مورد “چرا دیزنی‌ورلد، حکومت و قوانین مخصوص برای خود را دارد؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH