بیشترین شکایت‌ها در حوزه فناوری، در ارتباط با نرم‌افزار است!

nezam senfi

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، نشست خبری شورای انتظامی روز دوشنبه در محل دبیرخانه سازمان با حضورجمعی از خبرنگاران، رئیس شورای انتظامی و دبیر سازمان برگزار شد.

رئیس شورای انتظامی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با اشاره به اینکه شورای انتظامی سازمان به عنوان مرجع حل اختلافات صنف، به کلیه شکایات و تخلفات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات رسیدگی می‌کند، دراین نشست گفت: براساس ماده 46 آئین‌نامه اجرایی ماده 17 قانون حمایت ازحقوق پدید آورندگان نرم افزارهای رایانه‌ای، شورای انتظامی هر استان، مسئول رسیدگی به شکایات اشخاص حقیقی و حقوقی در خصوص تخلفات حرفه‌ای، انضباطی و انتظامی درحوزه فاوا است.

حمید فروزنده با بیان اینکه حدود 60درصد شکایات رسیده به این سازمان، مربوط به تخلفات حوزه نرم‌افزاراست، افزود: به صورت متوسط هرسال حدود 100پرونده شکایت مربوط به تخلفات فناوری اطلاعات در سازمان تشکیل می‌شود که از این تعداد، تخلفات نرم‌افزاری بیشترین شکایت را دارند.

فروزنده ادامه داد: پس از شکایات نرم‌افزاری، تخلفات صورت گرفته در حوزه طراحی سایت، میزبانی فضای مجازی(اینترنت) و ثبت دامنه حدود 10 درصد پرونده‌های شکایت در این بخش را به خود اختصاص می دهد.

هرسال100 شکایت در شورای انتظامی صورت می‌گیرد

رئیس شورای انتظامی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، تعداد متوسط  شکایات رسیده به این شورا را سالیانه 100مورد عنوان کرد و گفت:شکایت درحوزه سخت افزار، کم فروشی اینترنت و عدم وصل به موقع سرویس اینترنت و عدم ارائه موافقتنامه سطح خدمات – SLA – در مراتب بعدی شکایات ارسال شده به شورای انتظامی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای قرار دارد.

محمد یوسفیان، دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و عضو شورای انتظامی سازمان، در این نشست خبری، درخصوص وظایف و ماهیت کاری این شورا گفت: شورای انتظامی نه به عنوان یک دادگاه بلکه به عنوان شورای حل اختلاف فناوری اطلاعات، تمرکز خود را روی تخلفات صنفی قرار داده است. اغلب جلساتی که در این شورا برگزار می‌شود، تلاش برای به سازش رساندن طرفین شکایت است.

یوسفیان با بیان اینکه شرح انواع تخلفات رایانه‌ای و نحوه رسیدگی به آنها درمواد آئین‌نامه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای قرار دارد، ادامه داد: شرکت‌های حوزه ICT و همچنین بهره‌برداران از خدمات آنها، می‌توانند شکایات خود در زمینه تخلفات رایانه‌ای را برای حل و رسیدگی به شورای انتظامی ارائه کنند.

دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، با توضیح این مطلب که گستردگی فعالیت شورای انتظامی از حل اختلاف و داوری، تا صدور رای را شامل می‌شود، گفت: طبق اساس‌نامه سازمان و اختیاراتی که به شورای انتظامی داده شده ، جهت‌گیری این شورا شامل حل اختلاف و هدایت طرفین در مراحل اولیه، تا صدور رای در موارد ضروری است.

مجازات‌ها شامل اخطار تا توقف فعالیت می‌شوند

رئیس شورای انتظامی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، با اشاره به مجازات‌های درنظر گرفته شده برای متخلفان این حوزه گفت: مجازات‌های متخلفان در حوزه IT شامل 5 مورد می شود که سازمان نظام صنفی رایانه ای با توجه به ضمانت قانونی که براساس اساسنامه خود دارد می تواند این موارد را اعمال کند؛ براین اساس اخطار شفاهی، اخطار کتبی، توقف فعالیت صنفی از یک روز تا 3 ماه ، توقف فعالیت صنفی از 3 ماه و یک روز تا یک سال و توقف فعالیت صنفی از یک سال و یک روز تا 5 سال شامل این نوع مجازات می شود.

فروزنده ادامه داد: در مواردی که شورا برای تخلف صورت گرفته رای صادر کند، این آراء لازم الاجرا بوده و از طریق رایزنی‌های در دست انجام با نیروی انتظامی و قوه قضاییه اجرای این احکام محقق می‌شود. این آرا حتی می‌تواند به عنوان ادله‌ای محکم در مراجع قضایی بالاتر برای رسیدگی به تخلفات ارائه شود.

اوبا تاکید براینکه تمامی فعالان صنف فناوری اطلاعات باید به عضویت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای درآیند ، ادامه داد: عدم عضویت فعالان این صنف در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تخلف محسوب می شود و هر مجموعه حقوقی و حقیقی می تواند با استناد برقانون تشکیل این سازمان ازاعضا درصورت تخلف شکایت کند.

درحال حاضر حدود 1600 شرکت و شخص حقوقی، 500 شخص حقیقی و 500 فروشگاه به عنوان اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران فعالیت می‌کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH