نانوربات

نانوربات سرعتی DNA می‌تواند منجر به ایجاد کارخانه‌های مولکولی شود

نانوربات‌های مبتنی بر DNA این امیدواری را ایجاد کرده‌اند که ما بتوانیم همه نوع دستگاه‌های میکروسکوپی را بسازیم. اما یک مشکل عمده در این بین وجود دارد: آن‌ها کند و آهسته هستند.

طرح‌های موجود که برای حرکت از فرایند‌های بیوشیمایی کمک می‌گیرند، گاهی ساعت‌ها وقت می‌گیرند تا مولکول‌ها به اطراف حرکت کنند. در نتیجه در زمان‌های بحرانی و حساس، استفاده از آن‌ها عملی نیست. اما ظاهرا تا حل این مشکل زمان زیادی باقی نمانده است. دانشمندان موفق به توسعه یک نانو ربات DNA (مخصوصا به عنوان یک بازو) شده‌اند که از میدان الکتریکی برای حرکت استفاده می‌کند و سرعت آن 100000 مرتبه سریع‌تر از نمونه‌های قبلی است. با اینکه هنوز این یک نمونه مفهومی است اما یک دریچه به سوی تکمیل نمونه‌های کارا‌تر در آینده نزدیک گشوده است.

مولکو‌ل‌های DNA دارای یک نکته منفی هستند و محققان از همین ضعف برای توسعه این نانو ربات استفاده کرده‌اند. محققان دریافته‌اند که می‌توانند با استفاده از پالس‌های الکتریکی، با سرعت و دقت بالا، بازوی رباتیک را در مسیر درست و جهت دلخواه حرکت دهند. شما می‌توانید بازو را بچرخانید و آن را مجبور کنید از مکانی به مکان دیگر برود و تمام این فرایند‌ها در کمتر از چند میلی‌ثانیه اتفاق خواهد افتاد.

ربات

برای انجام هر عمل نیز لزوما تنها چند ربات درگیر نخواهند بود بلکه میلیون‌ها عدد از این نانو ربات‌ها به صورت یک نانو کارخانه به فعالیت از پیش تعیین شده می‌پردازند. نانوربات‌ها در کنار هم یک سیستم عملیاتی پیچیده مولکولی را تشکیل خواهند داد (برای مثال برای فعالیت‌های پزشکی) و یا در سطح میکروسکوپی به فعالیت‌های تشخیصی می‌پردازند.

هزاران کارکرد دیگر می‌توان برای این نانوربات‌های DNA متصور شد. پس بی‌صبرانه منتظر تکمیل این تکنولوژی باشید تا برای انجام وظایف حساس و آنی به خدمت فراخوانده شوند. تا آن زمان نیز می‌توانید با دیدن انیمیشن جذاب و مهیج 6 BIG Hero با مثالی از نحوه فعالیت این مدل ربات‌های کوچک، آشنایی بیشتر پیدا کنید و لحظات شادی را داشته باشید.

2 در مورد “نانوربات سرعتی DNA می‌تواند منجر به ایجاد کارخانه‌های مولکولی شود”

  1. خیلی عالی و هیجان انگیز هست خبرهاتون همیشه میخونم.میتونم بگم بینظیر هستید در ایران.موفق باشید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH